Jump to content

Suzuki DF140 har unormalt høy tomgang etter vinterlagring


Andy

Recommended Posts

Fikk endelig båten på vannet i går. Med nyladet batteri startet motoren (2002 modell Suzuki DF140) umiddelbart etter vinterens utendørs lagring. Men den gikk med ca. 1800 rpm, i stedet for 7-800 som er normalt. Fikk den såvidt i gir - men den kan ikke brukes slik den er nå.

 

Det kommer ett pip fra den med jevne mellomrom - regner med at dette er en feilkode som indikerer årsaken. Men jeg har ikke instruksjonsmanualen så jeg får ikke sjekket.

 

Kan det være noe som har hengt seg opp? Chokeproblematikk?

 

Tips mottas med stor takk!

Link to post

Det ser ut til at det samme skjer med DF140 motoren fra 2002 i denne tråden:

http://www.suzukioutboardforum.com/suzuki-outboard-parts-forum/2594-2002-df140-too-fast-idle.html

 

Et halvt sekunds pip hvert 3. sekund er i følge tråden IDLE AIR CONTROL SYSTEM.

 

A:

"This time upon start up, the engine went to an 1800 rpm idle.

I saw the fast idle lever had been left up and immediately returned it to the closed position.

The engine remained "idling" at 1800 rpms and would not come down.

Very soon the engine started a .5 second beep @ 3 second intervals. I shut the engine down."

 

B:

"you might have a frozen idle air control valve, it opens and closes to control your idle speed. on some engines its in the actual throttle body some its a separate little unit next to the throttle body with a hose connecting it to it. as far as i know the only way of testing it is with the suzuki diagnostics. you could try some deep creep or pb blaster if its the one built into the throttle body, you can spray into the the little hole in the throat of the throttle body. not sure if you can do the same to the one separate from the throttle body."

 

A:

"Thanks! Remove the idle air control valve from the top of the throttle body. Rod was stuck in the valve.

Sprayed with carb cleaner and then coated with Marvel Mystery Oil.
Re-installed. Ran perfectly again."

 

 

SUZUKI SELF-DIAGNOSTIC SYSTEM INDICATION

 

bilde

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post

Det beskrives vel at en arm ("rod") på toppen av huset har kilt seg fast. Det kan nok være lett både å se og å ordne.

Årsaken kan kanskje være at gassjusteringen på konsollet (gass og girspak) har presset litt for mye på mekanismen.

Kanskje finnes det noen min / maks-stoppe anordninger som kan fjerne overbelastningen på armen som styrer forgasser/innsug/e.l.

Hvis du søker motortypen på internett og finner en delekatalog / oversikt så vil du ganske sikkert se hva det dreier seg om.

Jeg fant en hel detaljert servicemanual for akkurat din motor på www.scribd.com (NB! ha et antivirus-program oppegående. Jeg har tidligere vært utsatt for 2 virus derfra.)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...