Andy Startet 17.Juni.2013 Del på Facebook Startet 17.Juni.2013 Fikk endelig båten på vannet i går. Med nyladet batteri startet motoren (2002 modell Suzuki DF140) umiddelbart etter vinterens utendørs lagring. Men den gikk med ca. 1800 rpm, i stedet for 7-800 som er normalt. Fikk den såvidt i gir - men den kan ikke brukes slik den er nå. Det kommer ett pip fra den med jevne mellomrom - regner med at dette er en feilkode som indikerer årsaken. Men jeg har ikke instruksjonsmanualen så jeg får ikke sjekket. Kan det være noe som har hengt seg opp? Chokeproblematikk? Tips mottas med stor takk! Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 18.Juni.2013 Del på Facebook Svart 18.Juni.2013 (redigert) Det ser ut til at det samme skjer med DF140 motoren fra 2002 i denne tråden: http://www.suzukioutboardforum.com/suzuki-outboard-parts-forum/2594-2002-df140-too-fast-idle.html Et halvt sekunds pip hvert 3. sekund er i følge tråden IDLE AIR CONTROL SYSTEM. A: "This time upon start up, the engine went to an 1800 rpm idle. I saw the fast idle lever had been left up and immediately returned it to the closed position. The engine remained "idling" at 1800 rpms and would not come down. Very soon the engine started a .5 second beep @ 3 second intervals. I shut the engine down." B: "you might have a frozen idle air control valve, it opens and closes to control your idle speed. on some engines its in the actual throttle body some its a separate little unit next to the throttle body with a hose connecting it to it. as far as i know the only way of testing it is with the suzuki diagnostics. you could try some deep creep or pb blaster if its the one built into the throttle body, you can spray into the the little hole in the throat of the throttle body. not sure if you can do the same to the one separate from the throttle body." A: "Thanks! Remove the idle air control valve from the top of the throttle body. Rod was stuck in the valve. Sprayed with carb cleaner and then coated with Marvel Mystery Oil.Re-installed. Ran perfectly again." SUZUKI SELF-DIAGNOSTIC SYSTEM INDICATION Redigert 18.Juni.2013 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Andy Svart 19.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juni.2013 Takk for info, ser ut som om du kan være inne på noe! Dersom ingen har noen erfaring på at dette er lett å ordne selv, må det vel bli en jobb for proffene. Heldigvis er det ikke stort mer enn en mil fra Suzuki verkstedet til stedet båten ligger. Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 19.Juni.2013 Del på Facebook Svart 19.Juni.2013 Det beskrives vel at en arm ("rod") på toppen av huset har kilt seg fast. Det kan nok være lett både å se og å ordne. Årsaken kan kanskje være at gassjusteringen på konsollet (gass og girspak) har presset litt for mye på mekanismen. Kanskje finnes det noen min / maks-stoppe anordninger som kan fjerne overbelastningen på armen som styrer forgasser/innsug/e.l. Hvis du søker motortypen på internett og finner en delekatalog / oversikt så vil du ganske sikkert se hva det dreier seg om. Jeg fant en hel detaljert servicemanual for akkurat din motor på www.scribd.com (NB! ha et antivirus-program oppegående. Jeg har tidligere vært utsatt for 2 virus derfra.) Sitér dette innlegget Link to post
gbraen Svart 19.Juni.2013 Del på Facebook Svart 19.Juni.2013 https://baatplassen.no/bildearkiv/33/33737/0007.jpg Nr 6 her er vel tomgangsregulator. Taes av og rengjøres med forgasserrens, de bruker sette seg fast etter flere års bruk pga sot i innsug. Sitér dette innlegget Link to post
leif_erikg Svart 20.Juni.2013 Del på Facebook Svart 20.Juni.2013 Dette er ikke en jobb for proffene. Mye mindre styr om du ordner dette selv. Lykke til! Sitér dette innlegget Følg oss på YouTube: Verdens Barskeste Kyst / i liten båt Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.