Jump to content

Bavaria 32/33 sport, beste motoralternativ?..


Slice of Life

Recommended Posts

Er på utkikk etter ny båt for tiden, og har havnet på Bavaria 32 eller 33 sport. Er veldig i tvil om hvilke motorer jeg vil ha. D4 225 gir selvfølgelig mest fart, men de er jo også betydelig tyngre. Ser og at toppfart på de med D3 190 er oppgitt til 32 knop. Det gjør jo også de med Kad 32..stiller meg og tvilende til at 33 sport gjør noe over 30 knop med D3 190..

Noen synspunkter?...

Link to post

Gjør sikkert drøyt 30 knop når det er lite last og tidlig i sesongen,

Ferielastet og fulle tanker klarer den nok snaut 30, og fin mars på ca 24 vil jeg tro.

Tror ikke det skiller mer en ca tre knop på d3190 og d4225.

D4 225 er ikke kjent som en sprek motor, stor forskjell hvis du går opp til d4 260, den er det bra trøkk i, tror du vil bli fornøyd

med d3 190, holder til normal båtbruk i mine øyne.

 

mvh Terje

Link to post

D4-225 er vel relativt grei å skremme opp i effekt til 260-270 hk, disse fikser biffen og er seriøse http://norskmotorkompani.no/index.php?name=MARINE1%2FVOLVO_PENTA_D3_D4_D6.html

 

Mere debatt her https://baatplassen.no/i/topic/39957-chipping-av-vp-d4-225/

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

I lys av problemene med 1.gen D3, reklamasjonsrett på 5år, samt at en 32 blir tung med D4 hadde jeg valgt KAD 32 på 32 sport.

 

På 33 sport kommer du ikke unna D motor. De fleste ble vel levert med D3 190. Noen få med D4?

D3 kom i helt ny versjon fra blokka og opp i 2010 hvor mye av problemene var ryddet opp i.

 

33 sport er også en vesentlig bredere or romsligere båt enn 32s.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post

Det finnes nok rimeligere VP-propeller å få tak i såvidt jeg har sett, bl.a. fra Solas.

 

Vedr. baktung.. det er vel bare fornavnet på denne vesle 27-foteren med doble KAD42 bak:

 

bilde

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

hmm 30 lapper for et par DPH propeller.. jaja. Kvalitet koster.

Enda en grunn til å velge Bravo 3 for de som kan. Får jo propellsett for en slikk og ingenting snart, både nye og brukte, samt flere alternativ uoriginale.

Jeg betalte $ 687 for et sett 3+4 blads originale Bravo 3 stålpropeller.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

ja jeg mente et par propellsett jeg også ;-)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Jeg har den med 2xKAD32. Dette funker fint til vårt bruk, vi marsjer på 26-27 knop fullt ferielastet. Hvis jeg møter storebølger fra f.eks lasteskip, slakker jeg av, drevene litt ut og nesa i været. Dunk, dunk og bare å ta drevene inn igjen og gi på så går den fint i plan igjen. Min forrige båt kunne ikke dette. Da måtte vi ut av plan, gjennom bølgene og så i plan igjen (Joda 310 Monaco med KAD44). Med den vi har nå er jeg mer avslappet for jeg vet jeg har krefter nok.

D3 1 generasjon vill jeg kanskje droppet pga en del problemer med D3 1 generasjon. D3 andre generasjon funker vel meget bedre. Jeg har null erfaring med D3, bare så det er sagt.

KAD32 er en gammel konstruksjon, med de fordeler/ulepmer det medfører.

-2 ventlier pr sylinder, lett å justere ventilene

-Sikkert høyere forbruka

-Mer støyete gange

-Kan repareres i høyere grad enn D3 siden alt er mekanisk

-Mulig til en viss grad å gjøre en del selv.

-Kjent som en av de beste konstruksjonene VP har laget (sammen med AQAD41/KAD43/44/300)

-Billige drev, enkle å ta service på selv (DP-E). Enkel konstruksjon.

 

Nåvel. Ikke rart kanskje at jeg snakker varmt om noe jeg har selv, men "The choice is always Yours" uansett.

Den nyeste med KAD32 blir vel 2005 modell. Skipsregistrert er lett å få til uansett pga alder. Uansett: lykke til.

 

BTW: Vi var på guttetur til en svensk by forrige helg. 5 av 7 båter var Bavaria. 3 stk Bavaria 32 :-)

 

mvh

bavaria32sport

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post

Som sagt, vi var 3 i Schweeeden med Bav32 ('06 med D3-190, '03 med KAD32 og oss med 04 og KAD32. I min "andre båtgjeng", har nå 3'djemann kjøpt seg en 2004 modell. I den gjengen er vi nå 3 med 2004 modell, alle med KAD32. Og fruene er meeget fornøye med bl.a bred byssebenk.

Jeg har trekkt om putene ute med mørk Alcantara eller hva det heter. Ble veldig fint.

mvh

Bavaria32sport

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post

Høres bra ut:) ser også for meg å få trukket om putene, hvis jeg nå skulle bli den heldige eier av ny bruktbåt. Har sett en på finn som er trukket om i grå niroxx, veldig pent. Vet du hva økonomisk marsj er på den med d3 190? Har du målt hvor mange liter pr time du bruker med din i marsfart?

Link to post

Hei,

Jeg har en 2006 modell 32 Sport med 2 stk D3-190. Jeg får 37 knop uten ferielast. Jeg har aldri forsøkt, og ser heller ikke poenget, maksfart ferielastet. Marsjer normalt på 26 knop på 3050 rpm - bruker da 47 liter i timen (Målt nøyaktig fra Stavanger til Risør non stop 26 knop). Jeg er veldig fornøyd med sjøegenskapene og fikk virkelig testet de i helgen gjennom Kosterfjorden og videre nedover. Eneste minus med båten er at den skulle hatt en vinduspusser på babord side.

Link to post

Jeg aner ikke hva mitt forbruk er, men helt sikkert mer enn D3-190 som er en mer moderne kontsruksjon. 06 med D3-190 kan holde en god del høyere marsjfart enn det vi kan.

sett op mot lånet mitt, er forbruket det minste problemet jeg har :-) Men: iløpet av 4 uker (Tønsberg-Stavern-Risør-Krisitansand-Risør-Strømstad-Smøgen-Sotekanalen-Hamburgsund-Strømstad-Tjøme-Tønsberg) brant vi av sikkert 15-17.000 i fuel over 4 uker. En del i ruske vær, hvor vi må ligge litt i "tullingfart" og skyve vann...

 

mvh

Bavaria32sport

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post

Jeg eide en 08 33 sport med D3 190 x 2 i en sessong. Jeg byttet den ut grunnet for svake motorer. På vei fra Kragerø til Strømstad marset jeg i 23/24 kn som det blir beskrevet som ok marsfart legre opp i tråden her. Midt ut på sjøen detter farten ned i 13 kn og det viser seg at det var mot dønninger med motbakke og da slet den. Dårlig dreimoment i de motorene. Det ble jojo fart resten av den turen.

 

Kjøp heller en 35 sport 06 mod med D4 motorer da får du en romslig båt med power nok til å holde oppe farta. Da får du også separate lugarer, mer privatliv. Den får du for ca samme pris som en 33 Sport 08 mod.

 

 

 

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Link to post

Ser at 32 fot ligger mellom 800 - 1 mil 33 fot ca 1,2 mil og 35 fot ca 1,3 så det er klart at fra den rimeligste 32 fot til 35 fot skiller det 1/2 mil. Mye penger det.

 

Fordelen med 33 fot 08 mod og 34 fot 04 mod er at de har lukket front kabin mens 32 fot bare har sovealkove i front. Det er en rimelig viktig forskjel etter min mening.

 

Lykke til uansett hva du velger.

 

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...