Slice of Life Startet 17.Juni.2013 Del på Facebook Startet 17.Juni.2013 Er på utkikk etter ny båt for tiden, og har havnet på Bavaria 32 eller 33 sport. Er veldig i tvil om hvilke motorer jeg vil ha. D4 225 gir selvfølgelig mest fart, men de er jo også betydelig tyngre. Ser og at toppfart på de med D3 190 er oppgitt til 32 knop. Det gjør jo også de med Kad 32..stiller meg og tvilende til at 33 sport gjør noe over 30 knop med D3 190.. Noen synspunkter?... Sitér dette innlegget Link to post
WGM36 Svart 17.Juni.2013 Del på Facebook Svart 17.Juni.2013 Gjør sikkert drøyt 30 knop når det er lite last og tidlig i sesongen, Ferielastet og fulle tanker klarer den nok snaut 30, og fin mars på ca 24 vil jeg tro. Tror ikke det skiller mer en ca tre knop på d3190 og d4225. D4 225 er ikke kjent som en sprek motor, stor forskjell hvis du går opp til d4 260, den er det bra trøkk i, tror du vil bli fornøyd med d3 190, holder til normal båtbruk i mine øyne. mvh Terje Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 17.Juni.2013 Del på Facebook Svart 17.Juni.2013 (redigert) D4-225 er vel relativt grei å skremme opp i effekt til 260-270 hk, disse fikser biffen og er seriøse http://norskmotorkompani.no/index.php?name=MARINE1%2FVOLVO_PENTA_D3_D4_D6.html Mere debatt her https://baatplassen.no/i/topic/39957-chipping-av-vp-d4-225/ Redigert 17.Juni.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
sap_2000 Svart 17.Juni.2013 Del på Facebook Svart 17.Juni.2013 (redigert) I lys av problemene med 1.gen D3, reklamasjonsrett på 5år, samt at en 32 blir tung med D4 hadde jeg valgt KAD 32 på 32 sport. På 33 sport kommer du ikke unna D motor. De fleste ble vel levert med D3 190. Noen få med D4? D3 kom i helt ny versjon fra blokka og opp i 2010 hvor mye av problemene var ryddet opp i. 33 sport er også en vesentlig bredere or romsligere båt enn 32s. Redigert 17.Juni.2013 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Slice of Life Svart 17.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2013 Ja, jeg har skremt opp:) min D4 225 i min nåværende båt, med det forutsetter også bytte av propeller for å ha ønsket effekt. Da snakker vi om ca 30000 i merkostnad med dobbelinstallasjon..Tror også en 32 sport må bli noe baktung med 1200 kg motor og drev.... Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 17.Juni.2013 Del på Facebook Svart 17.Juni.2013 Det finnes nok rimeligere VP-propeller å få tak i såvidt jeg har sett, bl.a. fra Solas. Vedr. baktung.. det er vel bare fornavnet på denne vesle 27-foteren med doble KAD42 bak: Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Slice of Life Svart 17.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2013 Det finnes pr idag ikke ettermarkedspropellere til Dph. Det er vridde splines på dph/dpr. Arrester meg hvis jeg tar feil..:) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 17.Juni.2013 Del på Facebook Svart 17.Juni.2013 hmm 30 lapper for et par DPH propeller.. jaja. Kvalitet koster. Enda en grunn til å velge Bravo 3 for de som kan. Får jo propellsett for en slikk og ingenting snart, både nye og brukte, samt flere alternativ uoriginale. Jeg betalte $ 687 for et sett 3+4 blads originale Bravo 3 stålpropeller. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Slice of Life Svart 17.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2013 Ca. 15000 pr sett mente jeg da.. Fikk selv tak i et sett ifra USA for 7000 kr, et konkursbo da. Kvalitet og kvalitet, har allerede fått tæringsskader på dem.. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 17.Juni.2013 Del på Facebook Svart 17.Juni.2013 Tenkte du ny ny, eller ny brukt båt? mvh bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Teerex Svart 17.Juni.2013 Del på Facebook Svart 17.Juni.2013 ja jeg mente et par propellsett jeg også ;-) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Slice of Life Svart 17.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2013 Hei!, tenkte brukt båt. Og skipsregistrert.. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 17.Juni.2013 Del på Facebook Svart 17.Juni.2013 (redigert) Jeg har den med 2xKAD32. Dette funker fint til vårt bruk, vi marsjer på 26-27 knop fullt ferielastet. Hvis jeg møter storebølger fra f.eks lasteskip, slakker jeg av, drevene litt ut og nesa i været. Dunk, dunk og bare å ta drevene inn igjen og gi på så går den fint i plan igjen. Min forrige båt kunne ikke dette. Da måtte vi ut av plan, gjennom bølgene og så i plan igjen (Joda 310 Monaco med KAD44). Med den vi har nå er jeg mer avslappet for jeg vet jeg har krefter nok. D3 1 generasjon vill jeg kanskje droppet pga en del problemer med D3 1 generasjon. D3 andre generasjon funker vel meget bedre. Jeg har null erfaring med D3, bare så det er sagt. KAD32 er en gammel konstruksjon, med de fordeler/ulepmer det medfører. -2 ventlier pr sylinder, lett å justere ventilene -Sikkert høyere forbruka -Mer støyete gange -Kan repareres i høyere grad enn D3 siden alt er mekanisk -Mulig til en viss grad å gjøre en del selv. -Kjent som en av de beste konstruksjonene VP har laget (sammen med AQAD41/KAD43/44/300) -Billige drev, enkle å ta service på selv (DP-E). Enkel konstruksjon. Nåvel. Ikke rart kanskje at jeg snakker varmt om noe jeg har selv, men "The choice is always Yours" uansett. Den nyeste med KAD32 blir vel 2005 modell. Skipsregistrert er lett å få til uansett pga alder. Uansett: lykke til. BTW: Vi var på guttetur til en svensk by forrige helg. 5 av 7 båter var Bavaria. 3 stk Bavaria 32 :-) mvh bavaria32sport Redigert 17.Juni.2013 av Bavaria32Sport (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Slice of Life Svart 17.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2013 Takk for gode råd og tips:) har lest deg meste på nett ang. Bavaria 32, og hørt stort sett bare positivt, inkludert sjøegenskaper:) Det hjelper jo også på at kona liker båten..:) Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 17.Juni.2013 Del på Facebook Svart 17.Juni.2013 (redigert) Som sagt, vi var 3 i Schweeeden med Bav32 ('06 med D3-190, '03 med KAD32 og oss med 04 og KAD32. I min "andre båtgjeng", har nå 3'djemann kjøpt seg en 2004 modell. I den gjengen er vi nå 3 med 2004 modell, alle med KAD32. Og fruene er meeget fornøye med bl.a bred byssebenk. Jeg har trekkt om putene ute med mørk Alcantara eller hva det heter. Ble veldig fint. mvh Bavaria32sport Redigert 17.Juni.2013 av Bavaria32Sport (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Slice of Life Svart 17.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2013 Høres bra ut:) ser også for meg å få trukket om putene, hvis jeg nå skulle bli den heldige eier av ny bruktbåt. Har sett en på finn som er trukket om i grå niroxx, veldig pent. Vet du hva økonomisk marsj er på den med d3 190? Har du målt hvor mange liter pr time du bruker med din i marsfart? Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 17.Juni.2013 Del på Facebook Svart 17.Juni.2013 Hei, Jeg har en 2006 modell 32 Sport med 2 stk D3-190. Jeg får 37 knop uten ferielast. Jeg har aldri forsøkt, og ser heller ikke poenget, maksfart ferielastet. Marsjer normalt på 26 knop på 3050 rpm - bruker da 47 liter i timen (Målt nøyaktig fra Stavanger til Risør non stop 26 knop). Jeg er veldig fornøyd med sjøegenskapene og fikk virkelig testet de i helgen gjennom Kosterfjorden og videre nedover. Eneste minus med båten er at den skulle hatt en vinduspusser på babord side. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 17.Juni.2013 Del på Facebook Svart 17.Juni.2013 (redigert) Jeg aner ikke hva mitt forbruk er, men helt sikkert mer enn D3-190 som er en mer moderne kontsruksjon. 06 med D3-190 kan holde en god del høyere marsjfart enn det vi kan. sett op mot lånet mitt, er forbruket det minste problemet jeg har :-) Men: iløpet av 4 uker (Tønsberg-Stavern-Risør-Krisitansand-Risør-Strømstad-Smøgen-Sotekanalen-Hamburgsund-Strømstad-Tjøme-Tønsberg) brant vi av sikkert 15-17.000 i fuel over 4 uker. En del i ruske vær, hvor vi må ligge litt i "tullingfart" og skyve vann... mvh Bavaria32sport Redigert 17.Juni.2013 av Bavaria32Sport (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
overoe Svart 17.Juni.2013 Del på Facebook Svart 17.Juni.2013 Jeg eide en 08 33 sport med D3 190 x 2 i en sessong. Jeg byttet den ut grunnet for svake motorer. På vei fra Kragerø til Strømstad marset jeg i 23/24 kn som det blir beskrevet som ok marsfart legre opp i tråden her. Midt ut på sjøen detter farten ned i 13 kn og det viser seg at det var mot dønninger med motbakke og da slet den. Dårlig dreimoment i de motorene. Det ble jojo fart resten av den turen. Kjøp heller en 35 sport 06 mod med D4 motorer da får du en romslig båt med power nok til å holde oppe farta. Da får du også separate lugarer, mer privatliv. Den får du for ca samme pris som en 33 Sport 08 mod. Sent from my iPad using Tapatalk HD Sitér dette innlegget Link to post
Slice of Life Svart 17.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2013 Takk for svar! Synes og det er litt snålt at det ikke er 2 viskere, da jeg har det på min nåværende båt. Går kanskje å ettermontere, hvis savnet blir for stort.. Hadde ikke vært dumt med en 35 sport, spørs bare hvor langt banken er med...:) Sitér dette innlegget Link to post
overoe Svart 18.Juni.2013 Del på Facebook Svart 18.Juni.2013 Ser at 32 fot ligger mellom 800 - 1 mil 33 fot ca 1,2 mil og 35 fot ca 1,3 så det er klart at fra den rimeligste 32 fot til 35 fot skiller det 1/2 mil. Mye penger det. Fordelen med 33 fot 08 mod og 34 fot 04 mod er at de har lukket front kabin mens 32 fot bare har sovealkove i front. Det er en rimelig viktig forskjel etter min mening. Lykke til uansett hva du velger. Sent from my iPad using Tapatalk HD Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 18.Juni.2013 Del på Facebook Svart 18.Juni.2013 (redigert) Det er en fordel med alkove pga rom følelse nee. Nede virker en 32 større enn 35. 35 tar igjen ute :-) Og bredde offcourse... Mvh Bavaria32 sport Redigert 18.Juni.2013 av Bavaria32Sport (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Slice of Life Svart 20.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juni.2013 Ser også for meg at det er grei boltreplass for ungene nede i 32 fotern med den åpne løsningen, ved landligge i dårlig vær og tv titting..Men selvfølgelig, 35 fotern blir jo litt en annen dimensjon... Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 20.Juni.2013 Del på Facebook Svart 20.Juni.2013 Bredden gjør undervekrer mhp antall kvm. Og uteplassen blir nok preget av denne bredden :-) mvh Bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.