henboe Startet 17.Juni.2013 Link til dette innlegget Startet 17.Juni.2013 Ved påsketider i år monterte jeg inn en "defroster" i tillegg til varmtvannsberederen (berederen har stått der i mange år), og har lagt merke til at motoren "spytter" ut kjølevann (noe den ikke gjorde før defrosteren ble montert). Den spytter ut såpass mye at jeg måtte etterfylle hele 4 liter. Har lest meg frem til både her og andre steder at dette skyldes for mye volum totalt med frostvæske, og at når dette blir varmt ekspanderer det. Løsningen er også en større ekspansjonstank, eller en ekstra en i tillegg. Har noen her gjort dette, og kanskje dere har noen bilder, eller hjelpende tips? (ekspansjonstanken er det høyeste nivået i kjølekretsen) Håper på hjelpende svar... Kan også nevne at nå i helgen stengte jeg kranene til varmtvannsbereder/defroster-sløyfen, og etter 10 timers kjøring var det ingen problemer med dette... Hilsen Henboe. Sitér dette innlegget Link to post
LFLO Svart 17.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2013 Hei, Høres ut som du har fått en lekkasje i varmtvanns tanken. Selv om kjøesløfen blir lenger øker ikke trykket. Det er riktig som du sier at volumet blir større, men trykket blir det samme. Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 17.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2013 (redigert) Jeg er 99,9% sikker på at dette henger sammen med ekstra tilført volum og ekspansjon. Det er slett ikke uvanlig av man må finne seg i å la nivået i ekspansjonstanken stabilisere seg på et stykke under MIN hvis man har stor VV tank og lange slanger. Klarer du å stabilisere nivået slik at du har noe på tanken eller blåser den ut mer enn volumet på tanken? Hvis du klarer å tømme tanken ville jeg bygget om med en ekstra ekspansjonstank. Dette ble gjort med en båt jeg hadde tidligere (Scand Dymanic med AQAD41B) - Tanken sto noe høyere og dette fungerte utmerket. Redigert 17.Juni.2013 av dante (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 17.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2013 På min forrige båt (Joda 310 med KAD44, måtte jeg la nivået være såvidt over hullet. Altså godt under minimum, men såvidt over hullet som "går nedover" Da ble det der og ingen endring. Fyllte jeg mer, så ble det spyttet ut. Akkurat som dante sier :-) mvh Bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Jørn Kynningsrud Svart 18.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2013 (redigert) Hei. Dette er feil. Volumet har selvfølgelig en innvirkning på trykket. Poenget med en ekspansjonstank er og utligne trykkøkningen ved tempraturstigning. Er ekspansjonstanken for liten vil mengden luft i tanken få et høyere trykk. Resultat blir at den spytter ut veske p.g.a for høyt trykk. Øker man størrelsen på ekspansjonstanken vil problemet forsvinne. Det finnes tabeller for hvor mange liter luft/ekspansjon man trenger i forrhold til hvor mange liter vann / tempratur osv. Dette har ingenting med lekkasje i berederen og gjøre. Dette vil gi helt andre symptomer. Hilsen Rørleggern. Dette var ment som et svar på innlegget til LFLO Redigert 18.Juni.2013 av Jørn Kynningsrud (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
henboe Svart 24.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2013 Jeg sto og funderte i båten denne helgen på hvordan jeg skal løse dette problemet. Om jeg monterer inn en ekstra ekspansjonstank, så lurer jeg på hvordan jeg skal få den "linket" sammen med den eksisterende? Det er jo ikke noe ledig nipper å koble seg til... Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 24.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2013 Slik så det ut på den 41 maskinen jeg hadde en gang i tiden...slangen på toppen av tanken går til en ekspansjonstank som står noe høyere. Du kan jo evt sette inn en nippel selv.. Sitér dette innlegget Link to post
henboe Svart 24.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2013 Takk for bilde. Tenkte på det å sette inn en nippel, men ekspansjonstanken er jo i plast, og tenker at det blir på sikt en lekkasje... Sitér dette innlegget Link to post
Gerhard Svart 24.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2013 Jeg har det samme "problemet". Hvis man fyller opp så spytter den ut en del første gangen den blir varm. Og når den er kald igjen så er nivået lavt. Neste gang den blir varm vil den ikke spytte ut mer (hvis man ikke etterfylte). Men er dette er et problem? Når den er kald trenger man ikke kjøling. Når den er varm så har den nok kjøleveske. Kan det kanskje komme en luftlomme i kjølesløyfen? Jeg har ikke hatt problemer med kjøling eller varmvann. Gerhard Sitér dette innlegget Link to post
henboe Svart 24.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2013 Jeg får problemer med at det blir luft i systemet, og at den blir for varm. Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 24.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2013 Tror ikke jeg hadde vært så bekymret for å sette inn en nippel - får mye fint som garantert vil fungere...Kan jo være VP har en annen tank som man kan bytte til uten at jeg vet det... Sitér dette innlegget Link to post
Mistral36 Svart 25.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2013 Hei Sett inn et testykke på slangen fra termostathuset med en slange som går ned i bunnen på en flaske/dunk. Flasken/dunken kan stå ved siden av tanken og siden slangen er ca 10mm over bunnen vil frostvæasken bli sugd tilbake når tempen synker. Ha selfølgelig lufting i toppen av flasken/dunken.Ved denne løsningen så øker du volumet på eksisterende ekspansjonstank på en enkel måte. Sitér dette innlegget Link to post
solei Svart 25.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2013 på mine 41 P maskiner holdt eg nivået på berre et 2-3 cm over bunnen av plast ekspasjonstanken, eller ca. en 20% av full tank, dette når motorane var kald. En gang eg etterfyllte litt over halv, så blåste den "overfyllinga" ut, og la seg på de nevnte 20%...Aldri noen temp. problemer. Sitér dette innlegget Link to post
henboe Svart 25.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2013 Var på bilhuggeren idag og fikk tak i en orginal volvo 850 ekspansjonstank. Denne har samme lokk som den på båtmotoren min, og i det lokket har jeg fjernet overtrykksfjær, og montert inn en nippel. Skal sette dette sammen til helgen, og kommer med rapport og bilde om det bli velykket! Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 25.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2013 Spennende.. Tenker det blir bra! Sitér dette innlegget Link to post
henboe Svart 30.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2013 Da ble det en løsning på dette problemet i helgen, og da er det bare å vente på ferien skal begynne! Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 30.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2013 Så bra ut! Er opplegget utprøvd og funker som forventet? Sitér dette innlegget Link to post
henboe Svart 1.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2013 Det er utprøvd, og det fungerer. Det rare er at jeg kjørte i en halvtime i marsjfart med motoromsluka oppe, og så aldri at nivået steg nevneverdig i ekspansjonstanken. Kanskje fordi det er mere volum for luft å komprimere seg på? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.