Jump to content

Halvfabrikat, verdiforringelse


fjordfangst

Recommended Posts

Jeg syns problemstillingen din høres ut som opplegg for en krangel, og som adeneo peker på, en krangel som det ikke er sikkert det kommer noe godt ut av. Dropp saken : Har du kjøpt båten gjelder det gamle ordataket om at "det man ikke klarlegger som forutsetninger, melder seg siden som konsekvenser". Har du ikke kjøpt, kjøp heller noe annet. Best for deg - og for den andre parten.

Link to post
Share on other sites

Vil vel tro at kjøper man en båt som er opplyst som halvfabrikat, beregner man inn en større risk/må godta mer. Jeg har selv sett på halvfabrikat båter med den tanken i bakhodet at det er rom for mer eierinspirerte løsninger (fin måte å kalle det for amatørbygg). Men det kan svinge begge veier. Kanskje er båten bygget av en som kan bygge båter og synes byggingen er gøy og legger sjela ned i prosessen, og dermed ender opp med en bedre båt enn om den var fabrikkbygget. Andre bygger seg en halvfabrikatbåt for å spare penger. Bruker det billige verktøyet fra Biltema til ting det kanskje ikke var ment til, og skipper ting man ikke ser eller absolutt trenger, og benytter seg av billige materialer og løsninger. Slikt synes. Men som regel er halvfabrikatbåter annonsert som det og til en greiere pris. Så da må man ta det med i beregningen ved kjøp. Nytter ikke å kjøpe en billig båt som man vet her hjemmebygget og klage på at den ikke ser original ut etterpå...

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Hjemmebygg eller fabrikkinnredet har noe og si på pris, og som tidligere nevnt dette er vesentlige oppysninger.

Angående støy så er det en utfordring når motoren står inne i hytta. Lyden kan spre seg mange veier. Også fabrikkbygde båter kan ha uakteptabelt høyt støynivå inne. Etterisolering må påregnes, bruker man litt tid blir dette mye bedre enn orginalt i fra fabrikk.

Link to post
Share on other sites

Nord West 740 ble lansert i 1979, så vi snakker om en båt som i praksis kan være opp til noen-og-tredeve. På den tiden må man anta at endel løsninger er omgjort på de årene, og det av den grunn ikke nødvendigvis er av betydning at det er halvfabrikat.

 

Jeg var faktisk ikke klar over at Nord West 740 ble produsert som halvfabrikat engang...?

Link to post
Share on other sites

Har aldri tenkt over at deg skulle bety noe. På 80tallet ble etterspørselen så stor at produsenter måtte gasse på, og leverte som følge av det ut masse dårlige bygg, og man ville som regel finne bedre kvalitet på hjemmeinnredet båt. Dette har eg fra ein i bransjen på den tida.

Besikte båten og prøvekjøre kan være lurt. Så slipper man bli overasket over støy eller løsninger.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Har besiktiget og prøvekjørt. Bemerket støyen, og at det ikke så ut som en original innredning. Selger sa da at han ikke hadde noen indikasjoner på at det ikke var originalt. Fant imidlertid en gammel kontrakt blandt båtens papirer som sa at båten var en halvfabrikat. Mulig at det ikke var bevisst at han ikke sa noe, men jeg føler meg litt lurt!

Link to post
Share on other sites

Har kjøpt den.

Fant ikke papirene der det er opplyst at det var et halvfabrikata før etter at båten var hentet.
Støyen var ikke plagsom før etter noen tids kjøring. Men det er ikke poenget. Hvordan skal man forholde seg til en selger som bevisst el. ubevisst ikke har gitt alle relevante opplysninger. Okke som , tror ikke at jeg blir å gjøre noe med saken uansett. The end!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...