Jump to content

Oljeskift og annet vedlikehold - Bukh 1978 10hk


tobixen

Recommended Posts

Jeg har en gammel 10hk Bukh fra 1978 som tikker og går, og starter som en klokke. Imidlertid har den ikke fått noe som helst vedlikehold siden jeg tok over båten, og det er snart halvannen sesong siden - og jeg aner jo ellers ikke hvor lenge det er siden den fikk vedlikehold.

 

Jeg vurderer sterkt å sette båten på et verksted og be om å få gjort "nødvendig vedlikehold" - men strengt tatt - hvor vanskelig kan det være å bytte olje og litt filtre? Hva mer trengs av vedlikehold utover bytte av olje og oljefilter? (hm, det egner seg kanskje best i en separat tråd).

 

Jeg forestiller meg følgende fremgangsmetode:

 

1) finne ut hvor oljen skal tappes ut fra motoren, og måle for å finne ut størrelse på brett/bøtte e.l. som det evt er mulig å få plass til under motoren (det går i nødsfall an å tappe oljen rett ned der motoren står, og deretter pumpe olja over i egnet beholder vha håndholdt lensepumpe ... men det blir jo mye griseri). Se etter egnet container på biltema eller andre steder.

 

2) det står to ting montert på motoren som ser ut som oljefilter. Kan disse fjernes allerede før jeg tapper ut olje? Er det standardkomponenter, mulig å finne tilsvarende på f.eks. biltema ... eller er det deler som må bestilles på postordre fra en forhandler av antikke marinmotordeler?

 

3) finne manual til motoren (evt søke på internett) for å finne ut hvilken oljetype som trengs (viskositetsgrad). Kjøpe tilstrekkelige mengder med ny olje.

 

4) Finne velegnede hansker ... samt ha noe god håndsåpe, masse tørkepapir og såpe for glassfiber tilgjengelig. Og, benytte klær som jeg kan kaste uten dårlig samvittighet etter endt jobb ...

 

5) Fjerne alt som kan fjernes av motordeksler, samt rydde unna alt som helst ikke bør tilgrises av olje i umiddelbar nærhet av motoren.

 

6) Tappe ut oljen, og prøve å få alt over i egnet container.

 

7) Prøve å lirke ut container med brukt olje uten å søle for mye. Evt, flytte oljen over på annen egnet container vha håndlensepumpe.

 

8) kaste den gamle oljen - hvor da? Helle den på lukkbar container og kaste i restavfall? spesialavfall? Lage bål og brenne oljen?

 

9) huske på å skru igjen tappekran/plugg, slik at ny olje ikke renner rett ut igjen ...

 

10) bytte oljefiltrene

 

11) huske på å fylle på ny olje. Sjekke jevnlig med peilepinnen slik at jeg er sikker på å få passelig mengde på motoren.

 

Andre ting jeg bør huske på?

Link to post
Share on other sites

Nytt dieselfilter bør du også få deg.

Skifte frostvæsken/kjølevann om den er gammel. Skifte anoder i motoren (om det er).

Hadde snekke med 24 hk Buck sjøl og den skulle ha mineral-olje 15-40. (Billig på Biltema).

Gammel olje tapper du over på en tum dunk og leverer gratis på miljøstasjon. Statoilstasjonene her som har slike...

 

Filtrene du har på motoren har et nummer og tar du de numrene med til en bilrekvisitasjappe kan de sikkert skaffe nye. (Anbefaler deg ikke Biltema-filtre. kjøp kvalitet. Har sett et Biltema-filter gjennomskåret og det var sørgelig med filtermedium i det kontra et kvalitetsfilter.)

Link to post
Share on other sites

Ikke kjøp pumpa som linken refererer til. Kjøp heller modell 400 eller 650 eller Biltema sin. Løs pumpe blir du bare frustrert av.

 

Google etter Bukh dv10 shop manual og du får mange treff. Deler får du fra Univa i Arendal.

 

Husk at det er viktig å stoppe motoren før du går i gang med oljeskift og annet vedlikehold.

Link to post
Share on other sites

Kjør motoren varm, slangen ned i peilepinne-hullet og sug opp olja. Skift oljefilter, fyll på ny olje , tut og kjør :thumbsup:

Hm, virker fristende ... jeg har tross alt tolv tommeltotter. En erfaren oljeskifter kan sikkert få tømt oljen på "riktig" måte uten søl med en halvtimes arbeidsinnsats, men jeg ser for meg at med meg blir det fort et par timers arbeidsinnsats og adskillig med søl og griseri. Prisen for verktøyet er jo også en brøkdel av hva det vil koste å få unnagjort jobben profesjonelt. Jeg skulle tro at med et slikt verktøy (pluss en del tørkepapir) skulle selv jeg være i stand til å få jobben unnagjort på halvtimen og uten gris og søl.

 

Ikke kjøp pumpa som linken refererer til. Kjøp heller modell 400 eller 650 eller Biltema sin. Løs pumpe blir du bare frustrert av.

åh? Alle pumpene ser jo "løse" ut? Eller tenker du på muligheten til å holde pumpa fast med foten? Eller er slangen for kort eller pumpa for lett til at den kan stå på dørken eller et annet egnet sted?

 

Forøvrig, Biltema frister kanskje litt mer - med Maritim må jeg betale et signifikant frakttillegg.

 

Google etter Bukh dv10 shop manual og du får mange treff. Deler får du fra Univa i Arendal.

Takk, det er nyttig.

 

Husk at det er viktig å stoppe motoren før du går i gang med oljeskift og annet vedlikehold.

... analogt med at det er viktig å ta av plasten på frossenpizzaen før man slenger den inn i den varme stekovnen ;-) Men takk - selv om jeg ikke helt hadde planer om å tømme motoren for olje mens den dunker og går, så manglet visst punktet "husk å stoppe motoren" på "planen" over ;-)

Link to post
Share on other sites

Du tar ut oljen med oljesugepunpe, rett ut av peilhullet. Kjør motor varm, ikke bare tomgang ved brygga, la oljen sige ned i sumpen i 5 minutter. Sug ut. Tar maks 5 minutter.

 

Skru løs filter, med filtertang/ reimtang, fra biltema. -her kan det bli søl så pagg med plastpose under og tørkepapir.

 

Skru på nytt filter, men smør pakningen med ny motorolje, -dypp fingeren i ny olje og smør på.

 

Skru til det du klarer for håndmark pluss en kvart tørn med filtertangen. -ikke for stramt.

 

Fyll på olje i påfyllingshullet, rett mengde. La sige ned og peil oljen.

 

Skift også drivstoffilter, drener vannutskiller/ forfilter, og zinkanoder når du er igang.

 

Skal du gjøre alt, bytter du også impeller og drivreim til dynamo og impellerpumpen om reimene er slitt. -stram reieme om det de er slakke.

Ferskvannskjølt eller saltvannskjølt motor?

 

Skal du ta den skikkelig ut, og ha nytte av filterskifte på drivstoffsiden, så drenerer du også dieseltanken og rengjør denne. Da vet du at den er ren.

 

Det finnes en utmerket Bukh-tråd her på forumet, for de som har Bukh.

 

Innkjøp av oljesugepumpe og filtertang koster max 500 kr. men da har du dette for resten av livet og du kan skifte olje på bilen din også.

 

Skal du har verkstedet til å gjøre noe, så må det være å teste dysene/ eller dysen...

Link to post
Share on other sites

Du tar ut oljen med oljesugepunpe, rett ut av peilhullet. Kjør motor varm, ikke bare tomgang ved brygga, la oljen sige ned i sumpen i 5 minutter. Sug ut. Tar maks 5 minutter.

 

Skru løs filter, med filtertang/ reimtang, fra biltema. -her kan det bli søl så pagg med plastpose under og tørkepapir.

 

Skru på nytt filter, men smør pakningen med ny motorolje, -dypp fingeren i ny olje og smør på.

 

Skru til det du klarer for håndmark pluss en kvart tørn med filtertangen. -ikke for stramt.

Her var det en del ekstra detaljer ja. Jeg har oppdatert wiki-siden :-) Takk.

 

 

Skift også drivstoffilter, drener vannutskiller/ forfilter, og zinkanoder når du er igang.

Jeg har også oppdatert vedlikeholdslista på http://www.baatwiki.no/wiki/Rutinemessig_motorvedlikehold

 

Nå er det omtrent bare å rulle opp ermene for min del ... eller, først må jeg tilbake til Biltema. Litt dumt, jeg hadde meg nettopp en runde på Biltema i går.

Link to post
Share on other sites

 

Skru på nytt filter, men smør pakningen med ny motorolje, -dypp fingeren i ny olje og smør på.

 

 

Jeg bruker aldri tang til å stramme med, kun håndmakt. Tro meg, det sitter godt nok og du skal likevel ta godt i for å få det av igjen med tang neste gang! Strammer du med tang risikerer du å aldri få det av igjen....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Da har jeg endelig fått fingeren litt ut. Jeg kjøpte denne på Biltema: http://biltema.no/no/Bat/Motortilbehor/Verktoy-og-tilbehor/Oljeskiftpumpe-260006/

 

Det føles ikke som noe lurt kjøp. Jeg prøvde å flytte oljen over til ei bøtte (flaske ville nok vært lurere), og det ble mye gris, slangene som følger med er ikke lengre enn hva de må være. Ja, faktisk er de kanskje kortere enn hva de må være - jeg har en følelse av at jeg ikke kom helt til bunns. Slangen var ellers akkurat så tykk at den blokkerte for luftinntak - det ble vakuum der nede, det begrenset jo mulighetene for å få opp den siste olja.

 

Siden det er blitt sagt i tråden her at oljen bør være skikkelig varm, så foretok jeg tømmeoperasjonen sånn nogenlunde rett etter en langtur med lite vind. Jeg fant jo raskt ut at varm olje er ... varm! Pumpa ble såpass varm at det var vanskelig å holde den, og pumpeslangen ble jo helt myk og dermed vanskelig å jobbe med. Er det ikke smartere å tømme oljen når båten har stått i lengre tid? Så vanskelig kan det vel umulig være å fjerne tyktflytende kald olje?

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder filterskift (ikke cartridge/patronfilter) kan det være lurt å dobbeltsjekke at pakningsringen står i det gamle filteret. Av og til kan det skje at pakninga sitter igjen oppi filterbraketten. Dobbel pakning gir ikke dobbel tetning for å si det sånn.

 

Sånne geidepumper som tobixen har kjøpt bør være litt grøvere i størrelse enn den klysterpumpa til Biltema om man har litt oljevolum. Hvis ikke blir det lett mye banning og sverting. Spesielt om man i tillegg har ambisjoner om å pumpe kald olje :)

Redigert av Folk I Båt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Siden du nevner det så skal motoren bare kjøres så lenge at du kjenner at du får en lunk i oljefilter/oljekjøler eller rør til denne.

Har vært flere tråder her tidligere hvor plastslangen har blitt så varm at den har gitt etter. Som du nevner blir alt uhåndterlig når det blir så varmt.

Link to post
Share on other sites

Det idéelle er kanskje å kjøre en lengre tur slik at oljen blir riktig tyntflytende, og så vente godt slik at både olja for tid til å samle seg på bunn samt at den ikke er altfor varm. Jeg har oppdatert wiki-side for oljeskift: http://www.baatwiki.no/wiki/Oljeskift

 

Det ble biltemafilter på meg, selv om det ble advart mot disse lengre opp i tråden. Det høvet seg bare slik, jeg sto lang tid i kø ved deleskranken der for å kjøpe noen andre greier, mannen forran skulle ha oljefilter, så jeg tenkte med meg selv at "kjøper jeg ikke oljefilter nå går det sikkert enda en måned før jeg får ut fingeren og får skiftet olje". Jeg fikk et "standard" oljefilter, og det visste seg å passe. Det blir vel fort nytt oljeskift før båten settes på land, så da får jeg vel byttet det til noe bedre.

 

Så var det girkassa ... det er en boks mellom motoren og propellakselen, jeg antar at dette er girkassa. Her var det et hull på toppen, og en passende plugg som faktisk lå under motoren (og ja, det var en del oljesøl under motoren). Det var såpass lite olje i kassa at jeg ikke fikk ut en eneste dråpe med oljepumpa. Etter å ha fylt på en del olje her slo det meg at jeg hverken er 100% sikker på at dette er girkassa, eller 100% sikker på at nevnte hull skal fylles med olje, samt hvor mye olje som skal evt skal fylles på girkassa. Hmmm ... jeg burde vel sette meg ned og lese brukerveiledningen ...

Link to post
Share on other sites

Du trenger strengt tatt ikke noe lang tur før du pumper ut.

Start motoren og la den gå på litt hurtig tomgang (ca.1000 omdr.)i 10-15 minutter så er det ikke problem med å få ut oljen.

Er vel omtrent den tiden det tar for å finner frem pumpe/slange og tomme/fulle oljedunker.

Følg instruksjonsboken som følger med hver motor, der pleier prosedyre for oljeskift være godt beskrevet.

Link to post
Share on other sites

Du trenger strengt tatt ikke noe lang tur før du pumper ut.

Det var noen som kommenterte over ... "Kjør motor varm, ikke bare tomgang ved brygga" (Eureka, #7, https://baatplassen.no/i/topic/101682-oljeskift-og-annet-vedlikehold-bukh-1978-10hk/#entry1454562) så da konkluderte jeg med at det var best å gjøre operasjonen rett etter noen timers gange ;-)

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Ikke kjøp pumpa som linken refererer til. Kjøp heller modell 400 eller 650 eller Biltema sin. Løs pumpe blir du bare frustrert av.

Den der forstod jeg ikke helt, men nå er den forklart bedre i en annen tråd - https://baatplassen.no/i/topic/103158-liten-selvsugende-lensepumpe-haandholdt-hva-finnes/#entry1474159 - pumpe og beholder sitter altså ikke fast i hverandre (selv om det kan se slik ut på bildet) og dermed trengs det tre hender for å operere sjiten. Men jeg varsom sagt ikke helt fornøyd med Biltemas pumpe heller, den hadde for korte slanger. Jula har noe tilsvarende pumpe som visstnok er blitt anbefalt her på forumet et sted.

Link to post
Share on other sites

jeg skrev det fordi man sjelden klarer å få driftsvarm motor ved brygga. Dessuten venter man jo 5-10 minutter for å la olja sige ned i sumpen før en pumper opp. Sammen med forberedelse, tar det 15 minutter fra man stenger av motor til man faktisk begynner pumper opp oljen. Man har ikke noe hast, er motoren driftsvarm, tar det lang tid før den er kald igjen.

Om jeg forklare meg for upresist, så beklager jeg det. Om du fikk inntrykk av at du må raske deg, så var heller ikke det meningen.

 

Er oljen driftsvarm, så må man vente, både for å la den sige ned samt å la den kjøle seg ned for å unngå smelting av sugeslangen. Et medlem her erfarte at slangen smeltet og satte seg fast nede i sumpen. Den røk av og det ble en større operasjon å få den ut.

Link to post
Share on other sites

jeg skrev det fordi man sjelden klarer å få driftsvarm motor ved brygga. Dessuten venter man jo 5-10 minutter for å la olja sige ned i sumpen før en pumper opp. Sammen med forberedelse, tar det 15 minutter fra man stenger av motor til man faktisk begynner pumper opp oljen. Man har ikke noe hast, er motoren driftsvarm, tar det lang tid før den er kald igjen.

Om jeg forklare meg for upresist, så beklager jeg det. Om du fikk inntrykk av at du må raske deg, så var heller ikke det meningen.

 

Er oljen driftsvarm, så må man vente, både for å la den sige ned samt å la den kjøle seg ned for å unngå smelting av sugeslangen. Et medlem her erfarte at slangen smeltet og satte seg fast nede i sumpen. Den røk av og det ble en større operasjon å få den ut.

 

Jeg lot det sikkert gå 15 minutter før jeg begynte jobbingen, men kunne godt ha ventet lenger ser jeg. Bra at slangen ikke smeltet. Erfaringer lært og lagt inn på baatwiki'en ;-)

Link to post
Share on other sites

Årsaken til å varme opp motoren er at oljen skal bli varm og lettflytende. Det gjør at det blir betydelig lettere å suge den opp. Er den kald, blir det svært tungt å suge opp og tar lang tid, svært lang tid. Således blir det viktige å varme den opp om høsten og tidlig vår, når det er kaldere i luften, enn om sommeren.

Når du skal helle på ny olje er det en stor fordel at den ikke er kald, særlig om du skal helle på mye olje. På en VP D6 motor skal det eksempelvis på nært oppunder 20 liter olje. Min Yanmar 2GM20 skal det på om lag 2 liter olje. Det sier seg selv at da varmer man i hvert fall opp oljen når man skal helle på 20 liter. Oppvarming kan enkelt gjøres på baderomsgulvet over natten.

Trakt er kjekt. Uansett hvor stødig du er på hånden, eller tror du er, så er ulempen med å søle større eller mindre del olje på motor mer til ugunst enn å ta seg tiden å finne frem trakta. Over flere år er det nok av dråper som havner i kjølen, og til syvende og sist lager lukt, misfarging og griseri.

 

Dog, skal man helle på en mindre del olje og ikke har trakt tilgjengelig, kan det være en fordel at den er kald. Da blir "strålen" med olje tynnere og det renner saktere. En får da bedre kontroll på over mengden man heller på og treffsikkerheten.

 

-det skal ikke være lett:)

 

Du kan jo legge hånda på oljesumpen under motoren. Er den så varm at det er ubehagelig å holde hånda på, så er det noe over 60 grader. Da kan den med fordel kjøle seg ned noen grader til.

 

Uansett, det skal ikke mange oljeskiftene til før man er temmelig trygg på hvordan det skal gjøres og man finner rutinene for hvordan det passer best å gjøre det i "din" båt. Jeg skifter motorolje på 3 biler x2 ganger i året og to båter 1x gang i året. -da på en D6 motor og 2GM20. Man får det i fingrene etter hvert og det er en første gang for oss alle.


https://www.youtube.com/watch?v=9kiwfbL7H74&list=PLB96B2C586ADBC393

 

praktisk utførelse av oljeskift.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...