Jump to content

Er Bayliner dårlige båter?


Gew77

Recommended Posts

Jeg har en Skibsplast 675 HT. Den mangler også dollbord og eneste vei til fordekket er igjennom luken i frontruten. Den løsningen må vel være langt tryggere i vind og bølger enn å balansere på smale dollbord?

Joda, litt vann kommer inn i styrtregn og sterk vind, men langt fra så mye at det er ett problem. Ihvertfall hvis man lukker luka etter seg ;)

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Luke i vinskjermen er generelt en tryggere løsning. Min Viknes har smale dollbord og både kona, datter & begge hundene har ramlet overbord grunnet disse. Vi hadde Winrace 22 i nærmere 25 år uten og savne dollbord.

Innredningen i disse amerikabåtene liker lite kaldt og fuktig klima, vær obs på mugg og jordslag i tekstiler.

Link to post
Share on other sites

Dollbord diskusjonen er en helt annen diskusjon!! for mange er dette et ikke eksisternede problem.. jeg har hatt to båter uten dollbord og gode luker i vindskjerm.. har ikke hatt noen problemer med det. dessuten er det jo mange daycruisere og cabincruisere som har disse løsningene..Dette er ikke noe Amerikansk fenomen, fordi om dem var de første til å bruke det

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Er vel ingen som har sagt at båtene ser så gale ut? Mange av de er fine... Selv har jeg hatt en Maxum 23 som er amerikansk og har vært fornøyd med den :smiley:

Den du linker til -morten- synes jeg bærer preg av det samme som de med fly... Og det er løsningen jeg snakker om... De har presset inn sitteplasser og det finnes ikke et skikkelig sted å spise. Bakerst kommer de fleste uten benk, og det blir trangt det. I L-sofaen går bordet som en propell fordi den er i veien konstant, samt at det er trangt der... Synes det virker lite gjennomtenkt. Min bror har en slik, så har erfaring med den :smiley:

Men du har nok rett i at båten er laget for andre formål en det vi trenger hjemme. Er nok feks ikke mange 30-fotere med fiskestang holdere integrert :smiley:

Luke foran savner jeg når tassen og pikpakk skal i land, ellers er det veldig praktisk med dollbord...

Link to post
Share on other sites

Mange moderne up to date båter fra Norge og skandinavia har løsninger med luke i vindskjerm eller fra cabin, de sløyfer Dollbord og får større innvendig bredde på både cocpit og lugarer. Det blir en annen diskusjon, men her er en rask titt på finn. Når renomerte produsenter som f.eks Windy, Nidelv, Flipper og Askeladden og mange flere går for disse løsningene så må jo dette være greie fine løsninger.. På større båter 30-50 fot er det jo lettere å lage større og sikkrere dollbord. En god del yrkesbåter har heller ikke dirrekte tilgang midskips

eks:

http://www.finn.no/finn/boat/new/object?finnkode=42325276

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=42320179

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=42213063

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=42138592

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Men dette er mindre åpne daycruisere, og du får igjen for det med bedre plass som du nevner.

På eksempelvis den lukkede bayliner med fly og litt høyere båter som har blitt diskutert, vi jeg si det er en fordel med dollbord, for der kan du ikke bare lene deg over rekka eller vindskjerm.

Synes forøvrig løsningene på de båtene du har plukket ut her er bedre enn flere av de større... Blir mer luft og virker ikke så trangt. resultatet kan bli følelsen av større båt... Ække kult å skryte av stor båt hvis du må sitte med tallerken på fanget :lol:

Link to post
Share on other sites

Du kan jo vurdere å konvertere før motorbåter blir for vanskelige å selge...

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=42039714

 

Dette ser ut til å være mye båt for pengene, det fins mange muligheter i andre tilsvarende båter, både billigere og dyrere..

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

I følge mine familiemedlemmer fra usa som er godt over snittet interessert i båt så er bayliner en typisk beginner boat som er bygd hovedsaklig med tanke på å holde en lav utsalgspris. Dersom man absolutt skal kjøpe bayliner så må man kjøpe en som er over 30 fot for da er kvaliteten bedre er deres utsagn.

Sea Ray går for å være en båt som er blant de beste over there.

Vær klar over at mange amerikanske båter har forskjellige utgaver av samme type for bruk i sjø eller innsjø. Båter for innsjø har ikke lukket kjølesystem for eksempel.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte en ny Bayliner 245 hos forhandler i 06.(25 fot).Gikk da i fra en Skibsplast 655. Har altså hatt båten i 7 sesoonger nå.

Er meget fornøyd.

 

Båten er utrolig godt utstyrt og har som standard løsninger som er ekstra hos andre leverandører. Båten er utrolig godt bygd og er veldig solid. Jeg har ikke hatt et feilslag med båten siden den var ny.

 

Den er levert med Mercruiser diesel og bravo 3 X drev. Størrelses messig er den litt større enn Askeladden 705 og innvendig plass er betraktelig bedre. Båten er utstyrt med alle fasiliteter som kjennetegner større båter. Dusj inne og ute, seperat toalettrom med full høyde, varmtvannstank, kjøleskap, microovn, grei bysse nede, stereo, stor stikkcabin, co alarm, flaps, automatisk brannslukking i motorrom+manuell, dybdemåler osv osv. Når jeg sammenlikner båten med askeladden føler jeg det er et mye bedre kjøp. Bayliner fikk for fjerde år på rad prisen for beste coustumer satisfaction i år også. Den får du ikke hvis du levere båter av dårlig kvalitet...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...