Geirstro Startet 17.Juni.2013 Del på Facebook Startet 17.Juni.2013 Jeg har overtatt en gammel Fjord daycruiser med en Volvo B230 og Volvo Penta aggregat. Ting var gjort så som så både når det gjelder motorvedlikehold og elektrisk anlegg. Det som jeg lurer på nå er om den ekstra pumpa som mater vannpumpa på motoren er litt i minste laget. Forrige eier har slitt med at motoren til tider har gått varm og ikke helt funnet ut av det. Hvis dere ser på bildet, så er det store dimensjoner både inn og ut av pumpa, men dette blir strupet ganske mye ned inn til selve pumpehuset. Lurer derfor på om den klarer å gi nok vann videre til motoren når den er rigget slik. Noen som har erfaringer her ? Evt anbefalinger til hvilke type pumpe som fungere til dette ? Den er også festet på motorbukken og ikke på selve motoren. Dette er vel heller ikke noe sjakktrekk ...??? Sitér dette innlegget Link to post
MaxMekker_com Svart 17.Juni.2013 Del på Facebook Svart 17.Juni.2013 Du bør ha minimum 1/2 kobliinger på pumpa, selv brukte jeg 3/4" når jeg bygde om motoren min. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 17.Juni.2013 Del på Facebook Svart 17.Juni.2013 Dettte synest være jallamekk. Trolig sjøvannskjølt her også og gjentettet av rust og saltavleiringer. Systemrens og oppstaking er trolig det som må til.Jallamekken er trolig grei nok selv om ingen pryd for øyet, men ville nok tatt en sjekk på impelleren. Sitér dette innlegget Link to post
Geirstro Svart 18.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juni.2013 Jalkamekk er nok rette ordet ;-) Ville bare ikke ta i så hardt ..... Den er sjøvannskjølt ja, og kan jo ikke garantere at alle kanler er åpne. Kjørte på med haveslangen da den skulle testkjøres og da ar vannet forholdsvis reint når det kom ut igjen, men det ligger nok en del avleiringer igjen som ikke løsner før motorrens er kjørt gjennom systemet. Vi får begynne der, og ta ting etterhvert. Det er nok 1/2" kupling som står nærmest pumpa i hver ende. Takker for svar så langt. Sitér dette innlegget Link to post
MaxMekker_com Svart 18.Juni.2013 Del på Facebook Svart 18.Juni.2013 Sjekk termostaten, er den over 60 grader så bytt den.Du bør ikke over 55grader på saltvannskjøling, saltet krystaliserer seg ved høyere temperatur. Sitér dette innlegget Link to post
Black sea Svart 18.Juni.2013 Del på Facebook Svart 18.Juni.2013 Har selv kjøpt meg en Årø 28 med saltvannskjøling. Etter endt tur åpner jeg kran på slange fra fersvannstanken og stenger saltvannskjølingen. Kjører ferskvannet igjennom maskinen. Dette går fint. Har termostat på 60 grader. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.