Jump to content

VP AQ130 (B20) blir for varm ved turtall over 2500

Rakkstingen

Recommended Posts

Oljekjøler, kobberrør, kan sitte en gammel impellerbit i rørene, eller den er tett av rust.

Har du to forgassere på den? Om du har det må de kalibreres. Er det enkel forgasser på den er det sikkert en 105 hk du har. Du kan jo ta vann fra en bøtte å sjekke hvor lang tid det tar å tømme den på tomgang, husker ikke hvilken kapasitet det er på denne pumpen men tipper under 1 min. du kan jo google det

Skru ut tappepluggen bakerst på styrbord siden - gjetter på at det såvidt pipler vann, tyder på masse slam. Dette er laverte punktet for vannet rundt sylidrene - her samles alt bunnfallet. Jeg ville vippet av toppen og rengjort alt av kjølekanaler - gravd ut alt rundt bunn av sylindere - skrudd dette sammen igjen.

Har også vært borte i et par motorer som har hatt slitne rammelager og veiv som genererer varme slik at oljen blir såpass varm at at dette påvirker kjølingen av hele motoren - men det er gjerne på motorer som ikke har vart særlig lenge etterpå. De har stått lenge eller vært delvis under vann :)

Jeg ville startet med kontroll av impeller, neste på programmet er veksler. Har du tilgang til en IR-tempmåler kan du måle eksosrør rett ut av toppen, dette gir indikasjon på om forgasserne er synket/justert, store avvik pr grenrør er en god indikasjon på at det er på tide med ventiljustering, ny tempkontroll, forgassersynking og til slutt justering. Hold oss oppdatert med framdrift og konklusjon :-) gjerne masse bilder :-)

Livet er for kort til å kjøre diesel

Synes noen er for kjappe med å anbefale plan b” hvorfor ikke sjekke det enkleste først?

Det er ikke rare jobben å sjekke om vannet renner fint ut eller så vidt drypper fra tappepluggen bakerst. Drypper det er det et symtom på en motor som ikke tåler høy belastning over tid. Av erfaring er disse passe gjengrodd hvis saltvannskjørling over alle disse årene. Kan jo sjekke impeller, termostat, tenning, eksosbend og de vanlige tingene også - men er det noe "mystisk" så er svaret ganske sikkert gammel motor = gjengrodd. TMe er inne på noe!

Jeg hadde samme problem på min AQ151B, og det viste seg å være belgen fra drevet hvor saltvannskjølingen tar inn vann til varmeveksleren.

Når båten begynte å få fart, så var ikke lenger den løse belgen i vann, og den dro dermed ikke inn noe..

Oddsen er sikkert liten for at det er nettopp dette, men husk å sjekk at du faktisk FÅR vann før du begynner å lete etter plasser vannet ikke kommer forbi :)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...