glalaks Svart 20.August.2013 Link til dette innlegget Svart 20.August.2013 Denne da? Fin pris! Meget komfortabel til litt sightseeing og soling med stor solseng! Kan også fint sover i.. Do og "kjøkken"Litt liten motor på den, men den planer nok greit med 4 pers ombord..Minuset er vel fiske.. Den er ikke selvlensende så er ikke bare å spyle rent.. Eller jo, men det må pumpes ut;) Edit: glemte linken:) http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?trel=freetext_resultpage_clicked_item&finnkode=43316799&keyword=Skibsplast+655&save_term=true Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
tore_v1 Svart 20.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2013 Jeg er ikke den som liker meg i grov sjø. Jeg har stor respekt for havet (og kommer opprinnelig fra Asker, har bodd her oppe i to, snart tre år). Så lenge båten tar sjøen bedre enn Ranaen har den holdt fint sjømessig de siste to årene. Jeg har hatt to-tre turer hvor jeg har blitt overrasket av bølger som ikke har fulgt værmeldingen og hadde den siste gyngeturen i helgen. Jeg trenger ikke noe som skal ut i Vestfjorden, men noe som gjør meg litt bedre rustet når jeg har ligget i en fjortarm og blir overrasket (skal ikke skje, jeg vet det) av sjø som har bygget seg opp. Selvlensende hadde vært veldig fint, må jeg gladelig innrømme. Det er i grunn mulig at Ibizaen ikke er selvlensende heller. Skibsplasten er fin. Den finnes på finn med 115HK innenfor budsjett. Er denne bedre enn Ibizaen i sjøen? Sitér dette innlegget Link to post
fxslin Svart 20.August.2013 Link til dette innlegget Svart 20.August.2013 FYI: Ibizaen er selvlensende med kran og har manuel lensepumpe. Skibsplasten har bedre løsningen i akter en ibizaen synes jeg for dagsturer med familien. FxSlin Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 20.August.2013 Link til dette innlegget Svart 20.August.2013 Jeg fikk høre at skibsplasten slår en del i motsjø før jeg kjøpte min.. Har funnet ut at det er mange forskjellige måter å sammenligne på.. Du som sammenligner med din gamle Rana vil oppfatte 655 som en stor og trygg båt som slår litt i de verste bølgene.. Jeg er storfornøyd med min, men den egner seg ikke til å fly på bølgetoppene i stiv kuling.. Ibiza 20 er vel også en båt som slår en del.. Tror skibsplasten slår mindre, uten at jeg har prøvd ibizaen.. Jeg fisker ikke mye så har ikke savnet selvlensing.. Eneste er at du alltid må ta på kalesjen når den ikke er i bruk... Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
tore_v1 Svart 20.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2013 Jeg kler alltid på Ranaen når jeg har vært på tur. Den er ikke selvlensende den heller, men må pumpes. Det meste vil helt sikkert oppleves som en gigantisk opptur sammenlignet med Rana. Ideelt sett burde jeg prøvd et par båter. Folk så litt rart på meg da jeg tittet på forskjellige båter i ferien.. Nærmeste jeg kom noe som helst av prøving. Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 20.August.2013 Link til dette innlegget Svart 20.August.2013 Jeg har ennå ikke prøvd lensepumpen i min og jeg kjøpte den i mai;) hehe.. Så kalesjen er tett hvertfall;) Ja.. Finn en stor marina og gå å titt på båter så ser du hva du liker.. Jeg likte ibiza og Askeladden godt, kanskje bedre enn skibsplast på utseende.. Ble skibsplast pga dobbelt så stor kabin(nesten hvertfall) som er greit for en lang stake som meg.. Sitter behagelig oppreist i kabin.. Og når du kjører skibsplasten så føles den som en litt større båt.. Hehe.. Prøv selv så ser du;) Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
tore_v1 Svart 20.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2013 Jeg er to meter høy selv.. Litt høyde gjør ingenting, men jeg har innsett at å finne en båt hvor jeg kan stå helt oppreist ikke er helt hva jeg bør prioritere nå. Skal til Bodø om ikke så lenge. Setter min lit til at det finnes både Skibsplast, Oceanmaster og Ibiza liggende. Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 20.August.2013 Link til dette innlegget Svart 20.August.2013 Jeg er to meter selv;) kan stå oppreis i skibsplasten med kalesjen nede.. Hehe.. Nei tror du skal slite om du har mål om ståhøyde ja;) Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
abbor Svart 21.August.2013 Link til dette innlegget Svart 21.August.2013 Hvis du går for en styrhusbåt er sannsynligvis en autopilot en mye bedre løsning enn utvendig styreposisjon for deg. Jeg har et ekstra kontrollpanel til autopiloten plassert på bakdekket rett ved døre inn til styrhuset. Jeg foretrekker et fastmontert kontrollpanel framfor trådløs fjernkontroll til autopiloten. Kan også bruke et enklere kontrollpanel uten display. Jeg har et slikt i tillegg til betjening fra Simrad NSS inne i båten (Dette her er et B&G Triton display, samme panel er tilgjengelig som Simrad OP10) Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 21.August.2013 Link til dette innlegget Svart 21.August.2013 Har hatt en Finnmaster 5700 selv, og den passet fint til mitt bruk, som var ganske likt ditt behov. Rommelig kabin, overnattet fint sammen med mine 2 barn. Gode sjøegenskaper. Grei toalettløsning, siden døren til kabin lukkes. Fås med smart pentry i kabin som ekstrautstyr. Jeg hadde vask og Wallas 800 med viftelokk der. Ville absolutt vurdert denne! Sitér dette innlegget Link to post
tore_v1 Svart 21.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2013 TKB - Mener du 5700DC? Den virker spennende. Mange baller i luften og gode forslag nå. Takker og bukker så langt! Sitér dette innlegget Link to post
tore_v1 Svart 22.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2013 Et par kandidater jeg har funnet og kommer til å se videre på: Flipper 630DC http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=43522572 Pen båt, muligens bittelitt upraktiske løsninger akter. Finnmaster 5700DC http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=42240098 Yamarin 5940 http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=43490748 Ørnvik 610 http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=43503192 Karnic 2250 WA http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=43503038 Galia 620 http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=42112481 Og Skibsplast da.. Sitér dette innlegget Link to post
tore_v1 Svart 23.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2013 Hvis du går for en styrhusbåt er sannsynligvis en autopilot en mye bedre løsning enn utvendig styreposisjon for deg. Jeg har et ekstra kontrollpanel til autopiloten plassert på bakdekket rett ved døre inn til styrhuset. Jeg foretrekker et fastmontert kontrollpanel framfor trådløs fjernkontroll til autopiloten. Kan også bruke et enklere kontrollpanel uten display. Jeg har et slikt i tillegg til betjening fra Simrad NSS inne i båten (Dette her er et B&G Triton display, samme panel er tilgjengelig som Simrad OP10) Rookie-spørsmål - Hva koster et slikt system som det du har der? Jeg har funnet en båt i nærheten av styrhus-typen som jeg eventuelt måtte ha ettermontert et slikt system på. Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 23.August.2013 Link til dette innlegget Svart 23.August.2013 Nei, jeg mente Walkaround :-) men DC er fin den. Sitér dette innlegget Link to post
tore_v1 Svart 7.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2014 Kan legge inn en liten oppdatering til bidragsyterne i tråden. Jeg endte opp med en Jeanneau Marlin 6 med Yamaha 4T 100. Fantastisk fornøyd, selv om budsjettet gikk på en massiv smell.. Av interessant montert utstyr kan jeg nevne autopilo med fjernstyring fra Raymarine, "joystick-styring" fra utsiden (switcher mellom disse to), linehaler fra Northline, varmeapparat og stort nok bakdekk til å danse på. En ny verden! Sitér dette innlegget Link to post
Vestbris Svart 7.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2014 Hva med en karnic 2260 m 130hk innenbords motor, bruker selv en slik til hobby fiske marsjer på ca 22kn topp fart ca 30kn. God plass til teiner,og god i sjøen Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.