the boss Startet 18.Juni.2013 Link til dette innlegget Startet 18.Juni.2013 hei, skal kjøpe en alicraft, og lurer på om noen har erfaring med båten? er en Yamaha 40 hk 2006 mod på den, men det eneste som mangler er Power trim og el start. er det noen som har innslag eller eventuelt forslag på hvordan man kan få dette, evt. en "handleliste" med linker :) Sitér dette innlegget Link to post
ahamm Svart 18.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2013 Har du prøvd den? Den båten er totalt ubrukelig om det ikke er absolutt helt flatt vann... Sitér dette innlegget Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen. Link to post
the boss Svart 18.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2013 (redigert) fyren som eier den har kjørt i grovere sjø. så hvordan oppfører den seg i bølger? det ser jo ut som at den har litt kjøl da.. Redigert 18.Juni.2013 av the boss (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ahamm Svart 18.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2013 Det trodde jeg og før jeg kjøpte en :P Prøv den i sjøen og ikke bare på flatt vann før du kjøper. Sitér dette innlegget Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen. Link to post
småbåtentusiasten Svart 18.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2013 (redigert) Svar til "the boss": Joda, men i litt hastighet er det nok annerledes. Se godt på nederste delen av skroget. Kjøl alene gir bare retningsstabilitet. Det må ha mer utpreget V-bunn for å takle bølger i litt fart uten at du har nyrebelte og fjærer med støtdempere under baken. Generelt: Jo lenger V-bunnen strekker seg bakover dess bedre takler den hopp og landing i bølger, men det krever mer motorkraft å skyve vannet unna i plan. Redigert 18.Juni.2013 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
the boss Svart 18.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2013 den går i 28 knop full fart, og jeg er ute etter noe jeg kan komme meg fort fram med. så jeg har ikke tenkt at den skal brukes i så veldig dårlig vær, har jo en ganske så god motor på, og jeg synes prisen var fin. men kan dere si litt om hvordan den takler de minste bårene, eller er den totalt ubrukelig i uansett størrelse på bårene. men definetivt, jeg og broren kjøper dette mest som en ungdomsbåt som skal brukes om sommeren i finværet :) Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 18.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2013 (redigert) Jeg har vært i alle havner i indre Oslofjord. Denne båttypen er det svært få av. Har du vurdert en god 16 fot skjærgårdsjeep? Prismessig ligger de vel fra 50.000 og oppover og er helt klart mer lettsolgte. Redigert 18.Juni.2013 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
the boss Svart 18.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2013 nei, har en Hansvik standard 14 med 9,9 som skal brukes til fisking Viksund 925 bravo cabincruiser, og denne er mest som sommerbåt :) men hvis man marsjer men 20-25 og treffer bårer, vil det da bli et hel******, eller funker det fint? som sagt så er jeg bare ute etter en praktisk båt, speedbåt som er grei til å kjøre inni fjorder og med kompiser som har lignende opplegg :) Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 18.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2013 En 16 fot skjærgårdsjeep har typisk 50 Hk klasse motor (50-60 hk). Det utgjør ikke den store forskjellen i bensinforbruk i plan. Gjør omtrent samme hastighet, oppunder 30 knop avhengig av last. Kort sagt er det en helt annen klasse båt som oppfører seg langt bedre, som en større båt. Sitér dette innlegget Link to post
ahamm Svart 18.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2013 Den slår hardt i all slags bølger. Pga av at førerposisjonen er så langt frem skjærer den gjennom med plutselige sideforsyvninger i sidesjø om man sitter to fremme og har lite vekt bak. Flytter man mer vekt bak, treffer man sjøen med flatbunn om man går over 13-14 knop. Var ute med min på søndag da var det ganske rolig, svogeren som var med mente at den båten er på linje med ekstremsport. Vurderer du den pga av at den er nærme, kan jeg opplyse om at Trondheimsfjorden (eller Beitstadfjorden) fort blir ganske røff om det blåser opp litt (om du ikke vet det). Ligger flere båter ute i området, som denne feks: http://www.finn.no/finn/boat/used/viewimage?finnkode=42209449 Sitér dette innlegget Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen. Link to post
the boss Svart 18.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2013 jeg var ute etter en båt som hadde en nyere motor modell, akkurat som den jeg skal kjøpe nå. en gammel 80 hk mariner på en 17 fot er ikke akkurat noe kurant for meg og jeg skal ikke ta sjøveien hjem med båten da ;) Sitér dette innlegget Link to post
ahamm Svart 18.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2013 Motorer er lett å selge og kjøpe og montere :) Vet ikke hvor du bor jeg. Ser ut som du har bestemt deg :) Sitér dette innlegget Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen. Link to post
småbåtentusiasten Svart 18.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2013 Du må gjerne kjøpe båt fra sofakroken for oss. Men hvorfor ikke prøve båtene i virkeligheten før du bestemmer deg? Sikkert noen som har f.eks Yamarin 4730 eller tilsvarende i nætheten, det er en popular begynner-skjærgårdsjeep. Alicraften er for rolige innenlandsvann. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 19.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2013 jøss, var ikke klar over at den alicraften var så flatbunna. GH17 (senere Rana 510) går fint i sjøen - den linket til over så veldig fin ut for alderen men må ha hatt en noe slapp motor. Normalt gjør disse over 35 knop med 80hk bakpå Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
the boss Svart 19.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2013 (redigert) men det som er med handelen jeg gjør nå, er at prisen tilsvarer verdien på kalesjen, hengeren og motoren til sammen hva vil dere si er prisen for en sånn båt? :) markede for motorer og generelt båter der jeg bor er veldig dårlig, folk krever over 60 tusen for gamle båter med store eldgamle motorer som drikker bensin.. Redigert 19.Juni.2013 av the boss (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 19.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2013 Prisen er det markedet eller du er villig til å betale. Ser at den ligger ute på Finn.no for 40.000 Kr. Dream on... mener jeg, hvis den skulle selges på østlandet. Noen vil ha gamle to-taktere grunnet enkelhet og akselerasjonskraft. Andre synes det lukter og bråker for mye. Du kan bruke 40 hk bakpå en 16 fot skjærgårdsjeep hvis ikke propellen er for stor / stigning og det er 2-3 personer i båten. På større størrelser blir den for svak. Det står i annonsen at du får med henger. For meg ser den hengeren liten ut til båten, det er litt mye overheng av båten bak. Ser mer passe ut for 15 fot, Søk på Finn.no eller andre steder, gjerne med "avansert søk" slik at du ser hva du får for pengene. Sitér dette innlegget Link to post
the boss Svart 19.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2013 jaja, har gjort det takk for gode svar :) men jeg har bare tenkt å bruke båtn i finværet uansett, men er det slik å forstå at den ikke tåler 5 cm krumninger i vannet engang han har hatt flere i båten enn 3 uten problem.. Sitér dette innlegget Link to post
ahamm Svart 19.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2013 (redigert) Jeg betalte 6000 for min uten motor med ny ubrukt kalesje, prøvekjørte ikke :P har Merc 40 totakt, maks 27 knop, marsjer på 20-22. Jeg kjøpte i vinter en Yamarin 4500 med 2004 Johnson 50 4 takt for 45000 med ny henger etter budrunde, var egentlig lovet den til 35, men jeg måtte se den først, da var det plutselig en til på banen :P Så det går an å gjøre greie båthandler i Trøndelag også. Uansett må du prøvekjøre for å se hvordan den er. Motoren kan gå fint på land, men rævva med belastning. da får du jo se hvordan den er. Edit: betalte 11000 for nyoverhalt motor, 4 nye stempler og nye lagre. totalt 21000 med henger, motor og ny kalesje. 40 er sikkert 10 for mye. Redigert 19.Juni.2013 av ahamm (see edit history) Sitér dette innlegget Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen. Link to post
småbåtentusiasten Svart 19.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2013 (redigert) Jeg kjøpte i vinter en Yamarin 4500 med 2004 Johnson 50 4 takt for 45000 med ny henger etter budrunde, var egentlig lovet den til 35, men jeg måtte se den først, da var det plutselig en til på banen :P Kompis-triks? Be om at motoren skal være kald, helst ikke startet samme dag når du starter den. 5 cm krumninger på vannoverflaten..: Se godt på bildene av det flate skroget i hekken. Designet på resten av båten får den til å se ut som noe helt annet enn det den faktisk er. Tror du har falt for "motorbåt"-designet. Ta et ark og skjul alt over fenderlisten så ser du bedre. Lykke til med avgjørelsen . Over og ut herfra! Redigert 19.Juni.2013 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ahamm Svart 19.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2013 hehe, var ikke noe kompis triks nei, han averterte på facebook og jeg "kjenner" både selger og den andre bud giver. han andre var skuffet fordi han ikke fikk seg veldig billig båt :P Han startet med 60 og jeg visste han måtte ha båten ut av garasjen innen en uke da han hadde solgt huset og flyttet 40 mil. prisen ble grei, og jeg kjørte 400 meter og hentet den. Sitér dette innlegget Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen. Link to post
the boss Svart 19.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2013 ja takk for hjelpen folkens :D Yamaha motorene i den klassen kjenner jeg til, og det er godt med styrke i dem, jeg bor i en liten fjord (ikke se for dere en fjord som Trondheimsfjorden eller Oslofjorden) blir sikkert å bruke denne til å kjøre til og fra butikken osv. med. men jeg har et enkelt spørsmål til: hvordan oppleves det når du f.eks. kjører i dine egne bårer?? hopper den opp eller skjærer den unna vant med en god del dårlig vær med alskens båter, og jeg vet at speed/racer båtene ikke er kjent for å skulle tåle røff sjø, men laget for farta. på 14 fotingen jeg har så skjærer den gjennom samtidig som den hopper, smeller litt, men det er 0 problem egentlig :P Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 19.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2013 yamaha F40 er en knall motor, har hatt en selv. Ellers, mener at en god racer/speedbåt skal tåle litt bølger - et godt v-bunns skrog skal gi både brukbar fart og gode sjøegenskaper etter min mening. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
the boss Svart 20.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2013 ja men jeg ser fram til en båt som går litt raskt for en gangs skyld, har kikket ut fjorden i disse tenkedagene, og funnet ut at det eneste jeg ser er flatt hav, hehe :) Yamaha er alltid best! :) Sitér dette innlegget Link to post
the boss Svart 22.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2013 nok en gang har folk på dette forumet skrevet sprøyt og tull båten gikk fint og mykt over bårene, kunne ikke merke noe klapping selvfølgelig var båten verdt 40 tusen, motoren er det deiligste jeg har opplevd, haha at båten skulle ha vært verdt 10 tusen mindre er nok en overdrivelse, du må skjønne at en 40 hk 2006 Yamaha, og en 2004 Mercury blir nok to helt forskjellige prisklasser vet ikke om det er noen forskjell på båtene våre, om framenden på min er tyngre elns. eller om du er nervøs på sjøen, haha :) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 22.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2013 hva var bølgehøyden da - og bølgetypen? slake dønninger eller krappe vindbølger? Hvordan en båt oppfattes kommer mye an på hva slags referanser man har. En kamerat av meg hadde en Skibsplast 14 en sommer - da gikk jeg konstant rundt med vondt i ryggen, nyrebelte burde vært påbudt i den båten. Neste sommer ble det Wesling 16 - det var noe annet...! Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.