Jump to content

Hydrolift f23 med mercruiser 4.3, oppnår kun 40 knop. Hva er galt?


bavariaeier

Recommended Posts

Båt er hydrolift f-23

Motor er 2013 modell mercruiser 4.3 MPI 220 hk. Alpha-drev (2013).

 

Problemet er at båt etter motorbytte kun oppnår 40 knop.

 

Både konstruktør, vedkommende som solgte oss båten, alle som selger like båter med samme motor på finn etc sier båt skal oppnå ca 49 knop.

 

Drev har nå utveksling 1.5.

 

Med stigning på 21 oppnås 4000 o/ min og 41 knop (Mirage stålpropell)

Med stigning på 19 oppnås 4400 o/ min og 40 knop (ukjent merke stålpropell) (Har også en ballistic som evt kan prøves)

 

 

Ellers er følgende gjort/sjekket:

Først ble drev med utveksling 1.81 montert. Etter å ha forsøkt flere propeller ble det fra noen hold sagt at utveksling var feil. Videre antok man at det også kunne være manglende ytelse.

Utvendling er nå byttet til 1.5 (og 2 propeller forsøkt - se over).

Diagnose er nå tatt, men den viser ingen feilkoder.

 

Båt er forøvrig tom for unødvendig vekt og den er ren under.

 

Hva bør gjøres/undersøkes/forsøkes?

Redigert av bavariaeier (see edit history)
Link to post

Tja, feilmeldinger må også tolkes. Ofte er det feil på sensorer som trigger feilkoder, sensorer som brukes av motorstyringen. Kjenner ikke til hva som finnes av overvåkning på denne motoren men visse feil avsløres ikke av elektronikken. Ta ut tennpluggene først og se hvordan motoren brenner rent. Det beste er å kjøre på full gass (med belastning) og stoppe motoren sånn at du får et bilde av pluggene når problemet oppstår. Fem minutter med dorgefart kan tilsløre denne viktige indikatoren.

Link to post

Jeg vet ikke diameteren på propellerene dine men har forsøkt å legge inn noen tall i en effektberegningskalkulator og med 14"5/8 diameter og 21" pitch får jeg ved motorturtall 4000rpm, utveksling 1,5:1 et effektbehov @41kn på ca. 170hk og slipprosent på 11%

med 19" og 40kn@4400rpm blir det 192hk og 12,8% slipp. setter jeg inn 40,7kn blir det 170hk og 11,3% slipp. Denne kalkulatoren passer nok best for langsommere båter men den har vist seg å ikke være mye feil på raskere også. Mulig du faktisk har mindre slipp enn dette, små endringer i oppgitt fart gir store utslag på effektbehov. Stigningen på propellere er ikke veldig korrekt angitt altid så det må altid prøves og feiles men du har nok et effektproblem så sant du har trimmet riktig. Jeg fikk brått seks knop mer med litt mindre trim ved 3000rpm. Turtallet endret seg ikke. Litt sjøgang gjør testing av toppfart vanskelig. Du bør forøvrig ha minst mulig vekt framme i denne båten, dreggen må for all del ikke ligge i dreggkassa :-)

Link to post

Jeg vet ikke diameteren på propellerene dine men har forsøkt å legge inn noen tall i en effektberegningskalkulator og med 14"5/8 diameter og 21" pitch får jeg ved motorturtall 4000rpm, utveksling 1,5:1 et effektbehov @41kn på ca. 170hk og slipprosent på 11%

med 19" og 40kn@4400rpm blir det 192hk og 12,8% slipp. setter jeg inn 40,7kn blir det 170hk og 11,3% slipp. Denne kalkulatoren passer nok best for langsommere båter men den har vist seg å ikke være mye feil på raskere også. Mulig du faktisk har mindre slipp enn dette, små endringer i oppgitt fart gir store utslag på effektbehov. Stigningen på propellere er ikke veldig korrekt angitt altid så det må altid prøves og feiles men du har nok et effektproblem så sant du har trimmet riktig. Jeg fikk brått seks knop mer med litt mindre trim ved 3000rpm. Turtallet endret seg ikke. Litt sjøgang gjør testing av toppfart vanskelig. Du bør forøvrig ha minst mulig vekt framme i denne båten, dreggen må for all del ikke ligge i dreggkassa :-)

 

Takk for utregningene.

 

Mener diameter er 14 1/2. Hvordan blir tallene dine da?

 

Motor er forsøkt med ulik tilt/trimming, så det er ikke her det ligger.

 

Skal notere meg tipset ang vekt fremme (pr d.d er det nesten tomt i baugen)

 

Mitt tips er å sjekke fortenning ja! Bare noen grader feil, så mangler mange HK! Sett på den 21" propellen og få grunninstilt tenningen.

 

Gidder du linke, eller evnt sende den propellkalkulatoren?

 

Er det manuell justering også på nye MPI motorer?

Redigert av bavariaeier (see edit history)
Link to post

Nyere motorer har ikke pick-up i fordeler men en "crank-trigger" på undersiden av registerdekselet. Ennå nyere har crank trigger på svinghjulet. Det er da et program i ECU'en evt. i tenningsmodulen som benytter et tredimensjonalt kart over TPS, MAP, rpm og tenningstidspunkt. Dette blir så modifisert vha. en eller to bankesensorer. Det hjelper ikke å flytte på fordeleren på disse. På disse må du sette inn en dummyplugg i en kontakt for å kunne sjekke tenningstidspunktet med stroboskop.

Link to post

Helt riktig, du får ikke stillt tenningen. Å sjekke fortenningen med stroboskop på disse gir jo ingen mening med mindre du sjekker på full gass på sjøen. En vanlig fordeler kan du sjekke ubelastet men det går ikke her. Hvis det er feil på tenninga på motoren din har du isåfall feil ECU. Hvis motoren er kliss ny og ikke virker som den skal må du be om at leverandør fikser det.

Link to post

Det høres ikke så galt ut.

Har en kamerat med samme båt og 220hk diesel motor.

Den klarer 42 på en god dag på gps.

Jeg synes 49-50 knop høres litt i overkant ut på den båten,

med den motoriseringen.

 

220 hk dieselmotor? Aldri hørt om f-23 med 220 hk diesel. Hvilken motor er det? (sikker på det ikke er 165hesteren?)

 

 

 

Båten gikk med forrige motor (4,3mercruiser 215 hk) 49 knop. (Den nye har samme grunnkonstruksjon som den gamle, men med innsprøytning og mer elektronikk. Den er oppgitt til 220hk)

 

 

Vi har tilogmed vært i kontakt med båtens konstruktør som også bekrefter at vi bør klare rundt 50 knop med denne installasjonen.

Det er sikkert flere andre her inne som kan bekrefte at båten skal gå rundt 50 knop med denne motoren... ihvertfall ikke kun 40.....

 

Ellers kan man jo ta en titt på finn.no:

I skrivende øyeblikk ligger det på finn.no: 1 stk med 215 hk oppgitt til 49 knop, 1 stk med 220 hk oppgitt til 48 knop, en med 236 hk (diesel) oppgitt til 50 knop, 1 med 300 hk oppgitt til 58 knop. 2 stk med 320 hk oppgitt tl hhv 59 og 60 knop (Den ene er en nyere stormway, de veier noe mer) samt en med 165 hk oppgitt til 40 knop.

 

Helt riktig, du får ikke stillt tenningen. Å sjekke fortenningen med stroboskop på disse gir jo ingen mening med mindre du sjekker på full gass på sjøen. En vanlig fordeler kan du sjekke ubelastet men det går ikke her. Hvis det er feil på tenninga på motoren din har du isåfall feil ECU. Hvis motoren er kliss ny og ikke virker som den skal må du be om at leverandør fikser det.

 

Det skal ha blitt tattt diagnose på full spiker; men må man også sjekke med stroboskop?

 

Enig med at leverandør skal fikse det, men sesongen flyr uten at de (verkstedet som leverte motoren og monterte) klarer å finne ut av det... :(

Redigert av bavariaeier (see edit history)
Link to post

Har du pratet med Hydrolift ang hastighet med denne motoren?

 

Det er veldig mange skryte knop på finn.no

 

Har fulgt med en del på noen båter (Nordkapp 760) og ser at noen faktisk går like fort med 200 hk som 300..

 

 

Hvordan motor hadde du fra før og hva fikk du av fart da?

 

 

Når jeg satt på ny motor på min nordkapp gikk den bare fortere og fortere utover sommeren.

Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o)

Link to post

Har du pratet med Hydrolift ang hastighet med denne motoren?

 

Det er veldig mange skryte knop på finn.no

 

Har fulgt med en del på noen båter (Nordkapp 760) og ser at noen faktisk går like fort med 200 hk som 300..

 

 

Hvordan motor hadde du fra før og hva fikk du av fart da?

 

 

Når jeg satt på ny motor på min nordkapp gikk den bare fortere og fortere utover sommeren.

Ja, jeg har vært i kontakt med Hydrolift også (Nå har vel de lite til felles med "gamle" hydrolift, men de også fikk oppgitt data og vurderte farten til å være altfor lav.

 

(ja, er obs på det med skryteknop på finn...men her er vi som du ser rimelig sikre på at noe er feil...)

 

Den gamle motoren var også en 4.3 liter mercruiser. Den hadde 215 hk (dvs ca samme ytelse - 5 hk mindre) og båt gikk da 49 knop (dvs betydelig raskere).

Redigert av bavariaeier (see edit history)
Link to post

Hehe, alltid noen som tviler på den farten på F-23. Her et et lite bevis hvertfall...

Båten er en F-23, med en original 4,3EFI 210hk, med Hi-Tek manifoldere. I ferskvann.

Maksfart vises på plotteren nederst til venstere, og aktuell fart nede til høyre. 50,1kn og 49,2 (Filmen er garantert ikke manipulert ;)

Propellen var forøverig en Turbo 14 1/4 x 21, som jeg var veldig fornøyd med. Prøvde noen andre også, bla. Ballistic, men denne var desidert best.

Redigert av Haa- (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...