bavariaeier Startet 19.Juni.2013 Del på Facebook Startet 19.Juni.2013 (redigert) Båt er hydrolift f-23 Motor er 2013 modell mercruiser 4.3 MPI 220 hk. Alpha-drev (2013). Problemet er at båt etter motorbytte kun oppnår 40 knop. Både konstruktør, vedkommende som solgte oss båten, alle som selger like båter med samme motor på finn etc sier båt skal oppnå ca 49 knop. Drev har nå utveksling 1.5. Med stigning på 21 oppnås 4000 o/ min og 41 knop (Mirage stålpropell) Med stigning på 19 oppnås 4400 o/ min og 40 knop (ukjent merke stålpropell) (Har også en ballistic som evt kan prøves) Ellers er følgende gjort/sjekket: Først ble drev med utveksling 1.81 montert. Etter å ha forsøkt flere propeller ble det fra noen hold sagt at utveksling var feil. Videre antok man at det også kunne være manglende ytelse. Utvendling er nå byttet til 1.5 (og 2 propeller forsøkt - se over). Diagnose er nå tatt, men den viser ingen feilkoder. Båt er forøvrig tom for unødvendig vekt og den er ren under. Hva bør gjøres/undersøkes/forsøkes? Redigert 19.Juni.2013 av bavariaeier (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 19.Juni.2013 Del på Facebook Svart 19.Juni.2013 Først kan du jo sjekke bensintilførsel, at det ikke er noe som hindrer fuel flow i tanken, slangene, filteret og bensinpumpene (er det lavtrykk og høytrykkspumpe på denne?) Så kan du sjekke hvor mye fortenning du har samt at plugger, pluggledninger, coil og lokk/rotor er i god stand. Sitér dette innlegget Link to post
bavariaeier Svart 19.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juni.2013 (redigert) Takk for svar. Hvis det hadde vært problemer med bensintilførsel og/eller tenning, ville det da kommet feilmeldiner i diagnosesystemet? Eller kan dette (selv på dagens motorer) være dårlig/defekt uten at det kommer feilmeldinger? Redigert 19.Juni.2013 av bavariaeier (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 19.Juni.2013 Del på Facebook Svart 19.Juni.2013 Tja, feilmeldinger må også tolkes. Ofte er det feil på sensorer som trigger feilkoder, sensorer som brukes av motorstyringen. Kjenner ikke til hva som finnes av overvåkning på denne motoren men visse feil avsløres ikke av elektronikken. Ta ut tennpluggene først og se hvordan motoren brenner rent. Det beste er å kjøre på full gass (med belastning) og stoppe motoren sånn at du får et bilde av pluggene når problemet oppstår. Fem minutter med dorgefart kan tilsløre denne viktige indikatoren. Sitér dette innlegget Link to post
tor_ef Svart 19.Juni.2013 Del på Facebook Svart 19.Juni.2013 Sikkert et dumt spørsmål, men hvordan måler du farten? Kan være giveren/loggen som er unøyaktig? Sitér dette innlegget Link to post
bavariaeier Svart 19.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juni.2013 Målt med GPSen i kartplotteren. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 19.Juni.2013 Del på Facebook Svart 19.Juni.2013 Jeg vet ikke diameteren på propellerene dine men har forsøkt å legge inn noen tall i en effektberegningskalkulator og med 14"5/8 diameter og 21" pitch får jeg ved motorturtall 4000rpm, utveksling 1,5:1 et effektbehov @41kn på ca. 170hk og slipprosent på 11% med 19" og 40kn@4400rpm blir det 192hk og 12,8% slipp. setter jeg inn 40,7kn blir det 170hk og 11,3% slipp. Denne kalkulatoren passer nok best for langsommere båter men den har vist seg å ikke være mye feil på raskere også. Mulig du faktisk har mindre slipp enn dette, små endringer i oppgitt fart gir store utslag på effektbehov. Stigningen på propellere er ikke veldig korrekt angitt altid så det må altid prøves og feiles men du har nok et effektproblem så sant du har trimmet riktig. Jeg fikk brått seks knop mer med litt mindre trim ved 3000rpm. Turtallet endret seg ikke. Litt sjøgang gjør testing av toppfart vanskelig. Du bør forøvrig ha minst mulig vekt framme i denne båten, dreggen må for all del ikke ligge i dreggkassa :-) Sitér dette innlegget Link to post
eMTea Svart 19.Juni.2013 Del på Facebook Svart 19.Juni.2013 Mitt tips er å sjekke fortenning ja! Bare noen grader feil, så mangler mange HK! Sett på den 21" propellen og få grunninstilt tenningen. Gidder du linke, eller evnt sende den propellkalkulatoren? Sitér dette innlegget Prosjekt: Hydrolift F-23 by eMTea Link to post
DieselDahl Svart 19.Juni.2013 Del på Facebook Svart 19.Juni.2013 Sorry. Den EDB-maskinen er på lukket nett. Slik unngår vi virus, datatyveri og o.l. Sitér dette innlegget Link to post
bavariaeier Svart 19.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juni.2013 (redigert) Jeg vet ikke diameteren på propellerene dine men har forsøkt å legge inn noen tall i en effektberegningskalkulator og med 14"5/8 diameter og 21" pitch får jeg ved motorturtall 4000rpm, utveksling 1,5:1 et effektbehov @41kn på ca. 170hk og slipprosent på 11% med 19" og 40kn@4400rpm blir det 192hk og 12,8% slipp. setter jeg inn 40,7kn blir det 170hk og 11,3% slipp. Denne kalkulatoren passer nok best for langsommere båter men den har vist seg å ikke være mye feil på raskere også. Mulig du faktisk har mindre slipp enn dette, små endringer i oppgitt fart gir store utslag på effektbehov. Stigningen på propellere er ikke veldig korrekt angitt altid så det må altid prøves og feiles men du har nok et effektproblem så sant du har trimmet riktig. Jeg fikk brått seks knop mer med litt mindre trim ved 3000rpm. Turtallet endret seg ikke. Litt sjøgang gjør testing av toppfart vanskelig. Du bør forøvrig ha minst mulig vekt framme i denne båten, dreggen må for all del ikke ligge i dreggkassa :-) Takk for utregningene. Mener diameter er 14 1/2. Hvordan blir tallene dine da? Motor er forsøkt med ulik tilt/trimming, så det er ikke her det ligger. Skal notere meg tipset ang vekt fremme (pr d.d er det nesten tomt i baugen) Mitt tips er å sjekke fortenning ja! Bare noen grader feil, så mangler mange HK! Sett på den 21" propellen og få grunninstilt tenningen. Gidder du linke, eller evnt sende den propellkalkulatoren? Er det manuell justering også på nye MPI motorer? Redigert 19.Juni.2013 av bavariaeier (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
eMTea Svart 19.Juni.2013 Del på Facebook Svart 19.Juni.2013 Sålenge du har fordeler, så er det mulig at den kan flytte seg. Jeg har en 97 350 EFI/MP med MEFI1 motorstyring, og mistenker at tenningen der også ikke er helt på stell, må få noen kyndige til å se på den når jeg får den ut. Sitér dette innlegget Prosjekt: Hydrolift F-23 by eMTea Link to post
DieselDahl Svart 19.Juni.2013 Del på Facebook Svart 19.Juni.2013 Nyere motorer har ikke pick-up i fordeler men en "crank-trigger" på undersiden av registerdekselet. Ennå nyere har crank trigger på svinghjulet. Det er da et program i ECU'en evt. i tenningsmodulen som benytter et tredimensjonalt kart over TPS, MAP, rpm og tenningstidspunkt. Dette blir så modifisert vha. en eller to bankesensorer. Det hjelper ikke å flytte på fordeleren på disse. På disse må du sette inn en dummyplugg i en kontakt for å kunne sjekke tenningstidspunktet med stroboskop. Sitér dette innlegget Link to post
eMTea Svart 19.Juni.2013 Del på Facebook Svart 19.Juni.2013 Men flytter man på fordeleren vil man vel på et tidspungt prøve å fyre en plugg, uten at rotoren står ved riktig utgang på fordelerlokket? Men det vil jo sikkert da oppleves som en turtallsperre istedet for tap i effekt. Sitér dette innlegget Prosjekt: Hydrolift F-23 by eMTea Link to post
bavariaeier Svart 19.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juni.2013 På disse må du sette inn en dummyplugg i en kontakt for å kunne sjekke tenningstidspunktet med stroboskop. Så man får ikke sjekket tenning med vanlig diagnose? Hvis jeg har forstått rett skal tenning aldri justeres på disse da alt skal justeres automatisk av seg selv? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 19.Juni.2013 Del på Facebook Svart 19.Juni.2013 Helt riktig, du får ikke stillt tenningen. Å sjekke fortenningen med stroboskop på disse gir jo ingen mening med mindre du sjekker på full gass på sjøen. En vanlig fordeler kan du sjekke ubelastet men det går ikke her. Hvis det er feil på tenninga på motoren din har du isåfall feil ECU. Hvis motoren er kliss ny og ikke virker som den skal må du be om at leverandør fikser det. Sitér dette innlegget Link to post
GEHU Svart 19.Juni.2013 Del på Facebook Svart 19.Juni.2013 Det høres ikke så galt ut. Har en kamerat med samme båt og 220hk diesel motor. Den klarer 42 på en god dag på gps. Jeg synes 49-50 knop høres litt i overkant ut på den båten, med den motoriseringen. Sitér dette innlegget Link to post
bavariaeier Svart 20.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juni.2013 (redigert) Det høres ikke så galt ut. Har en kamerat med samme båt og 220hk diesel motor. Den klarer 42 på en god dag på gps. Jeg synes 49-50 knop høres litt i overkant ut på den båten, med den motoriseringen. 220 hk dieselmotor? Aldri hørt om f-23 med 220 hk diesel. Hvilken motor er det? (sikker på det ikke er 165hesteren?) Båten gikk med forrige motor (4,3mercruiser 215 hk) 49 knop. (Den nye har samme grunnkonstruksjon som den gamle, men med innsprøytning og mer elektronikk. Den er oppgitt til 220hk) Vi har tilogmed vært i kontakt med båtens konstruktør som også bekrefter at vi bør klare rundt 50 knop med denne installasjonen. Det er sikkert flere andre her inne som kan bekrefte at båten skal gå rundt 50 knop med denne motoren... ihvertfall ikke kun 40..... Ellers kan man jo ta en titt på finn.no: I skrivende øyeblikk ligger det på finn.no: 1 stk med 215 hk oppgitt til 49 knop, 1 stk med 220 hk oppgitt til 48 knop, en med 236 hk (diesel) oppgitt til 50 knop, 1 med 300 hk oppgitt til 58 knop. 2 stk med 320 hk oppgitt tl hhv 59 og 60 knop (Den ene er en nyere stormway, de veier noe mer) samt en med 165 hk oppgitt til 40 knop. Helt riktig, du får ikke stillt tenningen. Å sjekke fortenningen med stroboskop på disse gir jo ingen mening med mindre du sjekker på full gass på sjøen. En vanlig fordeler kan du sjekke ubelastet men det går ikke her. Hvis det er feil på tenninga på motoren din har du isåfall feil ECU. Hvis motoren er kliss ny og ikke virker som den skal må du be om at leverandør fikser det. Det skal ha blitt tattt diagnose på full spiker; men må man også sjekke med stroboskop? Enig med at leverandør skal fikse det, men sesongen flyr uten at de (verkstedet som leverte motoren og monterte) klarer å finne ut av det... :( Redigert 20.Juni.2013 av bavariaeier (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
altmuligbåt Svart 20.Juni.2013 Del på Facebook Svart 20.Juni.2013 Har du pratet med Hydrolift ang hastighet med denne motoren? Det er veldig mange skryte knop på finn.no Har fulgt med en del på noen båter (Nordkapp 760) og ser at noen faktisk går like fort med 200 hk som 300.. Hvordan motor hadde du fra før og hva fikk du av fart da? Når jeg satt på ny motor på min nordkapp gikk den bare fortere og fortere utover sommeren. Sitér dette innlegget Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o) Link to post
bavariaeier Svart 20.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juni.2013 (redigert) Har du pratet med Hydrolift ang hastighet med denne motoren? Det er veldig mange skryte knop på finn.no Har fulgt med en del på noen båter (Nordkapp 760) og ser at noen faktisk går like fort med 200 hk som 300.. Hvordan motor hadde du fra før og hva fikk du av fart da? Når jeg satt på ny motor på min nordkapp gikk den bare fortere og fortere utover sommeren. Ja, jeg har vært i kontakt med Hydrolift også (Nå har vel de lite til felles med "gamle" hydrolift, men de også fikk oppgitt data og vurderte farten til å være altfor lav. (ja, er obs på det med skryteknop på finn...men her er vi som du ser rimelig sikre på at noe er feil...) Den gamle motoren var også en 4.3 liter mercruiser. Den hadde 215 hk (dvs ca samme ytelse - 5 hk mindre) og båt gikk da 49 knop (dvs betydelig raskere). Redigert 20.Juni.2013 av bavariaeier (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Haa- Svart 20.Juni.2013 Del på Facebook Svart 20.Juni.2013 (redigert) Hehe, alltid noen som tviler på den farten på F-23. Her et et lite bevis hvertfall... Båten er en F-23, med en original 4,3EFI 210hk, med Hi-Tek manifoldere. I ferskvann. Maksfart vises på plotteren nederst til venstere, og aktuell fart nede til høyre. 50,1kn og 49,2 (Filmen er garantert ikke manipulert ;) Propellen var forøverig en Turbo 14 1/4 x 21, som jeg var veldig fornøyd med. Prøvde noen andre også, bla. Ballistic, men denne var desidert best. Redigert 20.Juni.2013 av Haa- (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
GEHU Svart 21.Juni.2013 Del på Facebook Svart 21.Juni.2013 Den som jeg refererte til tidligere er en Stormway ,og jeg tok feil av maskinen I den. Det er en 200hk 2,8 qsd som står i den og jeg var ute og kjørte den i går kveld. Klarer ikke mer enn ca 43 på trykkloggen og rundt akkurat 40 på gps. Forøvrig et gøyt leketøy. Sitér dette innlegget Link to post
Leve Norge Svart 22.Juni.2013 Del på Facebook Svart 22.Juni.2013 Gøyt leketøy... som gjør maks 40 knop? Hva er gøy i 40 knop? Sitér dette innlegget Link to post
Øya Svart 24.Juni.2013 Del på Facebook Svart 24.Juni.2013 Vår Stormway F 23 med 220 hk MPI og ballistic propell klarer 46 knop på GPS. Men Stormway er muligens noe tyngre enn de gamle som ble produsert som Hydrolift. Sitér dette innlegget Man behøver ikke å være lei av den gamle, for å ha lyst på noe nytt. Link to post
DieselDahl Svart 24.Juni.2013 Del på Facebook Svart 24.Juni.2013 Vet du hvor mye Stormway'en veier? Hydroliften skal veie 850kg med 4,3 MPI Sitér dette innlegget Link to post
Audiquattro Svart 24.Juni.2013 Del på Facebook Svart 24.Juni.2013 Propellkalkulator: http://continuouswave.com/cgi-bin/propcalc.pl/ Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.