Jump to content

Autorute på Navionics-app overraskende bra

ter-av

Recommended Posts

I dag kom en funksjon flere har etterlyst på Navionics-kartene til iPad - autorute. Den har allerede stått omtalt som et tilleggsprogram i en tid, men først med oppdateringen i dag har jeg fått lastet den inn.

Konklusjonen er at det virket overraskende bra på det strekket på 38 nm jeg la inn - se video og bilder på MorMajor-bloggen - og fortell om erfaringene dere har/får.

bilde

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Den nye opdatering der lige er kommet forbedrer dette en del. I den første version tog ruten altid udgangspunkt i GPS-positionen. Der var mange situationer hvor der ikke kunne findes en rute og den gemte ikke bådens mål fra gang til gang.

Til gengæld er mastehøjde nu ikke længere en del af planlægningen, så vidt jeg kan se.

Til min egen overraskelse bruger jeg det ret tit nu. Kun til planlægning dog. Men som sådan er det en rigtig god funktion.

Autorouting kom jo for en stund siden. Men er det merkbar forbedring av den? Den klarer fortsatt ikke Son-Sandspollen, eller Son-Hankø... Skal pusle litt mer med den :smiley:

Rart de bruker samme tekst på oppdatering og ikke skriver hva som er nytt i denne...

Veldig glad for det med at du kan velge om utgangspunkt skal være gps eller punkt. Gikk meg på nervene :thumbsup::smiley:

Guest Avmønstret#

Må først sørge for at Navionics er oppdatert i Appstore, så åpne Updates osv inne i Navionics.

La en rute fra Helgeroa til Krokstadfjorden og hadde nok ikke valgt den ruta... den gikk tvers gjennom rakkebåene, uten at det sparer noe særlig tid eller noe, og veldig på skrå over seperasjonssonen når den krysset Oslofjorden, pluss et par andre rare valg her og der. Men som utganspunkt for planlegging var det jo greit nok.

Men så noe annet, jeg rager 12 meter, må jeg virkelig gå på utsiden av Hvaler? Ser at det er en 10m bru "inni der" når jeg prøver å legge en rute på innsiden.

Guest Avmønstret#

Dante, Laguna. Tipper dere legger ett av punktene, punkt 0 eller 1 på for grunt vann. Start ruta på dypt vann og legg pkt 1 også på dypt vann. Så er det bare å mate på med punkt.

De har av en eller grunn fjernet båtens høyde fra innstillingene i denne versjonen, så hva den nå gjør med broer vites ikke.

Den markerer de delene av ruta som går under en bru med rødt så må man sjekke selv.

Muligens for mange feil med automatisk sjekk av høyder, selv om dette i utg. punktet virker å være enklere enn rutevalg basert på dybder......

Fortsatt sliter autoroute med tilsynelatende enkle ruter, også når det er kort mellom veipunktene. Foreløpig fungerer dette kun som hjelp til å legge opp kjente ruter slik at det forhåpentligvis blir mindre trykking for å komme fra A til B.

Redigert av mhemil (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...