Jump to content

Autorute på Navionics-app overraskende bra

ter-av

Recommended Posts

Jeg får til autorutene noen ganger og andre ganger legger den bare opp en knallrød strek tvers over land og advarseler etc. Er ikke kar om å øyne hvilke betingelser/regler som ligger til grunn for når appen vil lage autorute og når den ikke vil. Virker litt tilfeldig, men det er det neppe/ikke.

Noen som har funnet en beskrivelse fra Navionics på disse reglene?

Får svare meg sjøl, da. Mysteriet var at draught (dypgående) var satt til 10.0 meter. Rullemenyen for å sette dypgående er litt forvirrende. Da jeg la inn dypgående på 1,2 m, som er virkelig dypgående, lagde appen ruter som forventet. Dog la den opp veldig nærgående legg mot skjær og grunner. Endret dypgående til 2,0 m for å få litt romsligere fungerte bra.

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Autoroute sier at jeg ikke kan gå på innsiden av jeløya i mossekanalen.... Det kan jeg vel med min nidelv24 som er satt til 1 meter dybde i Navionics...?

Kk

Ikke sikker på hva dette kommer av, men to teorier (vaffal):

1. sjekk at ikke Safety Depth under Map Options er satt dypere enn kanalens dybde
  2. flere andre har rapportert at de ikke får satt opp rute som går under broer. Det er ingen parameter for båtens høyde i appen, så kanskje Navionics antar at alle båter er like høye som Color Magic.

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Ikke sikker på hva dette kommer av, men to teorier (vaffal):

• sjekk at ikke Safety Depth under Map Options er satt dypere enn kanalens dybde
  • flere andre har rapportert at de ikke får satt opp rute som går under broer. Det er ingen parameter for båtens høyde i appen, så kanskje Navionics antar at alle båter er like høye som Color Magic.

Må vel komme en update på dette snart, vil ikke legge ruter under bruer er en smule upraktisk!

Lastet ned dette igår og laget meg en rute med autofunksjon. Funket helt greit men nå finner jeg den ikke tilbake? Hvordan lagrer man disse og henter de igjen?

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Ser frem til at "alle" har og benytter autoroute langs den svenske vestkysten og at "alle" dermed kommer pent på rad og rekke på den samme planlagte rute.

Dermed får jeg større plass å kose meg på når jeg krysser meg frem i bidevind mellom holmer og skjær utfra et veivalg som gjøres der og da utfra de rådende vær-, bølge- og vindforhold.

(Skrevet med mye humor, men også litt alvor...)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...