Carwell Startet 19.Juni.2013 Del på Facebook Startet 19.Juni.2013 Har en 10 liters kanne med Statoil Powerway 15W-40 Mineralsk motorolje for dieselmotor med og uten turbo. ACEA E2/B3, API CF-4/CE/CD/SG. Denne oljen har et batchnr. fra 1999. Jeg brukte den den gang på en Yanmar 4 JH-DTB 77HK. Nå har jeg en Yanmar 6 LPA-STP fra 2006. Mitt spørsmål er derfor: Kan denne oljen brukes i dag. Den dekker jo spec'en til & LPA-STP så vidt jeg kan se, men forringes smørekvalitetene over tid? Den har jo tross alt stått i garasjen i 14 år, og kannen har vært åpnet da det nå er 8 liter igjen. Tenkte å bruke den for å etterfylle ved behov, kan jeg det med denne gamle oljen? Vet at det er en med god kunnskap om smøreolje her på forumet, men husker ikke i farten hvem det var. Carwell Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 19.Juni.2013 Del på Facebook Svart 19.Juni.2013 Jeg hadde kastet den. Den oljen der koster 40 kr literen Evt bruk den som flush-olje Sitér dette innlegget Link to post
Storskarv Svart 19.Juni.2013 Del på Facebook Svart 19.Juni.2013 Har det vært kork på kannen er det ingen ting som gjør oljen dårlig..... Jeg hadde brukt den :) Sitér dette innlegget Link to post
Ronny S B Svart 19.Juni.2013 Del på Facebook Svart 19.Juni.2013 kast!!! olje råttner,det er fersk vare. mister kvalitet Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 19.Juni.2013 Del på Facebook Svart 19.Juni.2013 Olje er jo råtne dinosaurer. Kan vel ikke råtne igjen? :) neida, kast den.. Du kommer til å angre når du sitter der med skårne sylindere og rådelager og tenker på at ny olje hadde kostet 300 kroner Sitér dette innlegget Link to post
Carwell Svart 19.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juni.2013 jensemann 2, Storskarv og Ronny S B, takk for svar alle tre. Ja, jeg visste jo ikke om oljen tapte seg over tid mht smøreevne og kvalitet. Den har stått med tett lokk og har ingen misfarging når jeg sjekker den. Men, for å være på den trygge siden er det jo ikke noe beløp å snakke om å dumpe hele skiten. Noen som husker hvilken olje Biltema har til Yanmar 6 LPA-STP, holder det med spec 15W-40 mineral, API: CD? Carwell Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 19.Juni.2013 Del på Facebook Svart 19.Juni.2013 Olje er som fin vin, blir bare bedre med årene ;-) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Lady B Svart 19.Juni.2013 Del på Facebook Svart 19.Juni.2013 Oljen er 650 000 000 år gammel når den kommer opp. Tåler sikkert å bli lagret i ti år til! Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 19.Juni.2013 Del på Facebook Svart 19.Juni.2013 Problemet er ikke selve oljen, men tilsetningsstoffene. Det kan godt være at oljen er helt OK, men jeg for min del hadde heller gått for fersk olje. Biltemas 15W-40 er helt OK den. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Mix Svart 19.Juni.2013 Del på Facebook Svart 19.Juni.2013 Hvilke tilsetningsstoffer er det i motoroljen som ikke tåler lagring ? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 19.Juni.2013 Del på Facebook Svart 19.Juni.2013 Desverre, jeg vet ikke hva de enkelte tilsetningsstoffer i motoroljen heter en gang. men jeg har lest at disse kan oksydere/tape seg over tid, særlig om kannen har vært åpnet. Kan godt være det ikke stemmer, men jeg ville som sagt ikke tatt sjansen for å spare et par hundrelapper. Dessuten så er dagens olje bedre enn denne som ble laget for 14 år siden. Hvorfor ta sjanser? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Mix Svart 19.Juni.2013 Del på Facebook Svart 19.Juni.2013 Jeg skulle likt å se dette dokumentert, og da mener jeg ikke av en ekspeditør hos f.eks. Biltema. Har ærlig talt null tro på dette. Har alltid hørt at oljen har ubegrenset holdbarhet. Og Statoil PowerWay selges også idag, og med samme spec. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 19.Juni.2013 Del på Facebook Svart 19.Juni.2013 Gjør hva du vil, Mix. Jeg sier bare hva jeg ville eller ikke ville ha gjort. Og Biltemas ekspeditører spør jeg stort sett ikke om noe som helst, fagkunnskapen der er ikke stort å skryte av. Jeg ville uansett ikke ha fylt en olje fra 1999 på en motor fra 2006. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Oteren Svart 19.Juni.2013 Del på Facebook Svart 19.Juni.2013 (redigert) Det er greit Mix, men ville du helt oljen på din motor? Jeg ville ikke satset noen hundretusen på den oljen. Redigert 19.Juni.2013 av Oteren (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 19.Juni.2013 Del på Facebook Svart 19.Juni.2013 Mix, her er en link. Jeg er ikke sikker på bakgrunnen til han som har skrevet det, men tror ikke han er ekspeditør på BT. http://www.carbibles.com/engineoil_bible.html Scroll ned helt til slutten av dokumentet. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 19.Juni.2013 Del på Facebook Svart 19.Juni.2013 Jeg kjøpte mye olje i stort tidligere år, og har nok brukt mye olje som var langt over 10 år på motorer. Men da kommuniserte jeg med folk i bransjen. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 19.Juni.2013 Del på Facebook Svart 19.Juni.2013 finn en gammal bil og fyll på olja så får den iallefall gjort litt nytte for seg Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Oteren Svart 19.Juni.2013 Del på Facebook Svart 19.Juni.2013 Men da kommuniserte jeg med folk i bransjen. Hvem i bransjen vil anbefale og gå god for at trådstarter bruker den oljen han har? Det holder lenge med en-1, som dokumentasjon. Din tur til å hoste opp dokumentasjon på en slik påstand. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 19.Juni.2013 Del på Facebook Svart 19.Juni.2013 Det blir litt vanskelig å dokumentere telefonsamtaler med leverandører for over 10 år tilbake i tid. Men slik var det. Motorolje ble kjøpt inn i større kvanta. Men det skal sies at dette ikke var VP-D6 "Fragile Handle With Care" motorer oljen ble brukt på. Sitér dette innlegget Link to post
BAN Svart 19.Juni.2013 Del på Facebook Svart 19.Juni.2013 Olje kan foringes ved lagring. Erfarte dette da jeg brukte noe totaktsolje som hadde stått i naustet i 20-25 år. Flasken var uåpnet, og oljen så helt fin ut. Etter noen dager begynt bensin/olje-blandingen å levre seg, og forgasseren gitt tett. Bensin og olje var bare å kaste. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 19.Juni.2013 Del på Facebook Svart 19.Juni.2013 før ble jo totaktsolje laget av fiskeolje. hadde begrenset holdbarhet ;-) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Storskarv Svart 19.Juni.2013 Del på Facebook Svart 19.Juni.2013 Totaktsolje på 25 år hadde jeg vært en smule skeptisk til da bensinen ikke er helt den samme i dag. Nye stoffer og mangel på bly kan muligens bety trøbbel.... Sitér dette innlegget Link to post
Oteren Svart 19.Juni.2013 Del på Facebook Svart 19.Juni.2013 (redigert) Men det skal sies at dette ikke var VP-D6 "Fragile Handle With Care" motorer oljen ble brukt på.Sikkert ikke. Men jeg tror du rett og slett skal slite med at proffe aktører går god for at trådstarter benytter oljen på sin Yanmar-motor. Tror du proffer tar slike sjanser på å komme i erstatningsposisjon? Forresten, hvorfor blander du VP-D6 inn i diskusjonen, er de mer kravstore eller ømfintlige på oljen enn noen andre motorer? Jeg trodde at det holdt å bruke olje som oppfyller produsentens spesifikasjoner. Redigert 19.Juni.2013 av Oteren (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lady B Svart 20.Juni.2013 Del på Facebook Svart 20.Juni.2013 Hvis det ikke står noen "Best før"- dato på kanna er det nok bare å bruke den! Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 20.Juni.2013 Del på Facebook Svart 20.Juni.2013 (redigert) Selv om jeg i utgangspunktet finner det underlig at oljen skal gå dårlig på noen få år, virker det vel fornuftig å heller bruke slik olje på en gammel bil, som "flushing oil", eller rett og slett levere oljen til miljøstasjon. En marinmotor skal tross alt vare i flere tiår (i allefall innenbordsmotorer, som jo ikke er helt trivielle å bytte), i motsetning til biler, hvor verdien på bilen stort sett faller til under vrakpanten lenge før motoren tar kvelden. Jeg har planer om å skrive en wiki-artikkel om olje, men så langt er det mest bare rot: https://www.baatwiki.no/wiki/Valg_av_motorolje Et annet moment er at kostnaden på motorolje tross alt er ganske insignifikant, sammenlignet med kostnaden på drivstoff, etc. Redigert 20.Juni.2013 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.