Jump to content

Hvor gammel kan ubrukt olje bli før den ikke kan brukes?


Carwell

Recommended Posts

Har en 10 liters kanne med Statoil Powerway 15W-40 Mineralsk motorolje for dieselmotor med og uten turbo. ACEA E2/B3, API CF-4/CE/CD/SG.

Denne oljen har et batchnr. fra 1999. Jeg brukte den den gang på en Yanmar 4 JH-DTB 77HK. Nå har jeg en Yanmar 6 LPA-STP fra 2006.

Mitt spørsmål er derfor: Kan denne oljen brukes i dag. Den dekker jo spec'en til & LPA-STP så vidt jeg kan se, men forringes smørekvalitetene over tid? Den har jo tross alt stått i garasjen i 14 år, og kannen har vært åpnet da det nå er 8 liter igjen. Tenkte å bruke den for å etterfylle ved behov, kan jeg det med denne gamle oljen?

 

Vet at det er en med god kunnskap om smøreolje her på forumet, men husker ikke i farten hvem det var.

 

Carwell

Link to post
Share on other sites

jensemann 2, Storskarv og Ronny S B, takk for svar alle tre. Ja, jeg visste jo ikke om oljen tapte seg over tid mht smøreevne og kvalitet. Den har stått med tett lokk og har ingen misfarging når jeg sjekker den. Men, for å være på den trygge siden er det jo ikke noe beløp å snakke om å dumpe hele skiten. Noen som husker hvilken olje Biltema har til Yanmar 6 LPA-STP, holder det med spec 15W-40 mineral, API: CD?

 

Carwell

Link to post
Share on other sites

Olje er som fin vin, blir bare bedre med årene ;-)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Problemet er ikke selve oljen, men tilsetningsstoffene. Det kan godt være at oljen er helt OK, men jeg for min del hadde heller gått for fersk olje. Biltemas 15W-40 er helt OK den.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Desverre, jeg vet ikke hva de enkelte tilsetningsstoffer i motoroljen heter en gang. men jeg har lest at disse kan oksydere/tape seg over tid, særlig om kannen har vært åpnet. Kan godt være det ikke stemmer, men jeg ville som sagt ikke tatt sjansen for å spare et par hundrelapper. Dessuten så er dagens olje bedre enn denne som ble laget for 14 år siden. Hvorfor ta sjanser?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Gjør hva du vil, Mix. Jeg sier bare hva jeg ville eller ikke ville ha gjort. Og Biltemas ekspeditører spør jeg stort sett ikke om noe som helst, fagkunnskapen der er ikke stort å skryte av. Jeg ville uansett ikke ha fylt en olje fra 1999 på en motor fra 2006.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

finn en gammal bil og fyll på olja så får den iallefall gjort litt nytte for seg

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Olje kan foringes ved lagring. Erfarte dette da jeg brukte noe totaktsolje som hadde stått i naustet i 20-25 år. Flasken var uåpnet, og oljen så helt fin ut.

 

Etter noen dager begynt bensin/olje-blandingen å levre seg, og forgasseren gitt tett. Bensin og olje var bare å kaste.

Link to post
Share on other sites

før ble jo totaktsolje laget av fiskeolje. hadde begrenset holdbarhet ;-)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Men det skal sies at dette ikke var VP-D6 "Fragile Handle With Care" motorer oljen ble brukt på.

Sikkert ikke.

 

Men jeg tror du rett og slett skal slite med at proffe aktører går god for at trådstarter benytter oljen på sin Yanmar-motor. Tror du proffer tar slike sjanser på å komme i erstatningsposisjon?

 

Forresten, hvorfor blander du VP-D6 inn i diskusjonen, er de mer kravstore eller ømfintlige på oljen enn noen andre motorer? Jeg trodde at det holdt å bruke olje som oppfyller produsentens spesifikasjoner.

Redigert av Oteren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Selv om jeg i utgangspunktet finner det underlig at oljen skal gå dårlig på noen få år, virker det vel fornuftig å heller bruke slik olje på en gammel bil, som "flushing oil", eller rett og slett levere oljen til miljøstasjon. En marinmotor skal tross alt vare i flere tiår (i allefall innenbordsmotorer, som jo ikke er helt trivielle å bytte), i motsetning til biler, hvor verdien på bilen stort sett faller til under vrakpanten lenge før motoren tar kvelden.

 

Jeg har planer om å skrive en wiki-artikkel om olje, men så langt er det mest bare rot: https://www.baatwiki.no/wiki/Valg_av_motorolje

 

Et annet moment er at kostnaden på motorolje tross alt er ganske insignifikant, sammenlignet med kostnaden på drivstoff, etc.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...