Jump to content

Hva er beste måten å ta ut 12 volt på fra 24 volt batteripakke ?


Trawler 42

Recommended Posts

Hei båtfolk !

 

Har vært på Sotra og hentet meg båt. Den første i mitt eie med 24 Volt Starter og batteripakker.

Holder på å gjøre meg kjent med strømmen ombord og ser at noe 12 volt er tatt ut fra midten av 24 voltpakken. ( hentet fra ett batteri )

Dette hører jeg er en dårlig måte å gjøre det på og lurer på hva som er beste måten ?

Har allerede knekt ett batteri slik ser det ut til.

 

Fint om en kyndig kunne poste en enkel tegning på fremgangsmåten, da tekniske tegninger av ledningsnett er Gresk for meg :confused:

42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking

Hjemmehørende i Kristiansand S

Link to post

Bruk omformer 24 til 12 !

Også en fordel om batteriene som er koplet i serie er like.Dette også paralell koplet batt !

Men usikker hvordan skille bryter og åssen ladinga er lagt opp !Så er ikke lett så og svare på.

Men gå for en grei omformer,så tar du strømmen fra hovedpolene på 24 volt og kopler til omformeren !

Link to post

Mange takk Cerveza og Dioden :thumbsup:

 

Batteriene er 4 x 110 amp fordelt på to til hver motor.

Fra styrbord batteribank er det tatt ut 12 volt til bryterpanelet ved førerplass. Der er brytere til lys - kjøleskap - lensepumper - sigarett tenner lanterner osv.

Fra Barbord batterier er der tatt ut 12 volt til ankervinsj.

Må man ha skillebryter ?



Da skulle det bli noe slikt som her ?

 

 

bilde

42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking

Hjemmehørende i Kristiansand S

Link to post

24V/12V omformer er nok den eneste rette løsningen. Nå har jeg ikke vært borti slike omformere, men sjekk med manualen om du kan ha felles minus for 12 og 24V opplegget. Begge deler burde være mulig, men jeg vet ikke hva konstruktørene av omformerne har valgt av teknisk løsning. Men det er jo andre her på forumet som har løsning med slik omformer, så hvordan er det hos dere, felles minus for 24 og 12V, eller hva?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Jeg ville ha gått for et nytt 12 volts batteri som blir ladet fra 24 volts banken via en 24 til 12 volts batterilader. Da har du alltid 12 og 24 volt tilgjengelig, uavhengig av omformerens kapasitet. Hvis du skal kjøre ankerwinch direkte på omformer skal det en kraftig omformer til...

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Hei Lars, da skal det sjekkes :thumbsup:

 

Hei Index !

Tanken min var at jeg kunne ta ut 12 volt fra den ene batteribanken til vanlig forbruk som vist over.

 

Ankervinsjen kan jeg drive på den måten du nevner via den andre batteribanken. God ide med et 12 volts batteri separat til det :thumbsup:

Takker og bukker

42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking

Hjemmehørende i Kristiansand S

Link to post

Hei, og gratulerer med ny båt :thumbsup::thumbsup:

 

Eg vil ogso sei at det er ein svært dårlig løsning å legga opp til midtuttak på ein 24 volts batteribank, og vil då sei at det kan vera ein ide å paralellkobla alle batteria til eit svært 12volt batteri, og setja det på lading til alt er topplada. Dette utjevner batteria, og redder det som reddes kan av mishandla batteri. Sjekk samtidig væskenivået i cellene på batteria og etterfyll det som er nødvendig før du begynner å lada.

 

Magne (frå Sotra :yesnod: )

Link to post

Hei, og gratulerer med ny båt :thumbsup::thumbsup:

 

Eg vil ogso sei at det er ein svært dårlig løsning å legga opp til midtuttak på ein 24 volts batteribank, og vil då sei at det kan vera ein ide å paralellkobla alle batteria til eit svært 12volt batteri, og setja det på lading til alt er topplada. Dette utjevner batteria, og redder det som reddes kan av mishandla batteri. Sjekk samtidig væskenivået i cellene på batteria og etterfyll det som er nødvendig før du begynner å lada.

 

Magne (frå Sotra :yesnod: )

 

Da fant jeg ut av sitat også :lol:

 

Takk for det Dinamo. Regner med jeg går for løsningen med en 24 - 12 volts lader med separat batteri til ankervinsjen. Væskenivået er sjekket og batteriet tatt hjem til lading, nytt batteri innstalert i båten.

Dersom jeg får opp strøm på batteriet jeg tok hjem, kan jo det brukes til vinsjen.

 

Er ikke plass til en 12v dynamo ekstra på en av motorene da?

Var inne på tanken, men dårlig med plass desverre.

42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking

Hjemmehørende i Kristiansand S

Link to post

Hadde samme problem 24v bank hvor det var tatt ut 12v fra et av batteriene. Dette medførte skjevlading og hurtig tapping av forbruksbank. Kjøp deg en 24v til 12v med høyest mulig ampere helst en på 60 -70 ampere den har nok guffe til og lade opp en ganske så stor 12v bank. Viktig at du får en med on of bryter slik at du ikke overlader batterien.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post

Når du drar opp ankeret er som regel motor i drift,så det er mer enn nok strøm.

Aldri hatt problemer med att ankervinsjen bruker opp strømmen.

Du slipper den bare uti,er jo først når du har startet opp,og skal dra ankeret opp !

Og da har alle batterier lading fra dynamo !

Men alle anlegg er forskjellig....

Link to post

Hadde samme problem 24v bank hvor det var tatt ut 12v fra et av batteriene. Dette medførte skjevlading og hurtig tapping av forbruksbank. Kjøp deg en 24v til 12v med høyest mulig ampere helst en på 60 -70 ampere den har nok guffe til og lade opp en ganske så stor 12v bank. Viktig at du får en med on of bryter slik at du ikke overlader batterien.

 

Høres ut som hos meg, et batteri var fulladet, mens det som 12 volt var tatt ut ifra var helt tomt. Batteri til batteri lader skal herved anskaffes.

42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking

Hjemmehørende i Kristiansand S

Link to post

Høres ut som hos meg, et batteri var fulladet, mens det som 12 volt var tatt ut ifra var helt tomt. Batteri til batteri lader skal herved

Anskaffet meg en fra Victron.no hurtig levering meget bra produkt. Bare husk på og kjøp en som er stor nok til og lade batteri. Finnes også i mindre utgave som du kan hente ut 12v direkte til sikring på 12v delen.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post

Takk for det Dinamo. Regner med jeg går for løsningen med en 24 - 12 volts lader med separat batteri til ankervinsjen. Væskenivået er sjekket og batteriet tatt hjem til lading, nytt batteri innstalert i båten.

Dersom jeg får opp strøm på batteriet jeg tok hjem, kan jo det brukes til vinsjen.

Dette å ta ut EIT batteri til opplading, utjevner ikkje batteripakken, for å få det til, må dei paralellkoblast og ladast med 12 volt, og dette trengs for å få eit godt 24 volts batteri utav det. Eg vil ogso ha sagt at å blanda eit nytt og eit gammalt batteri i ein 24 volts batteribank er like skadelig for batteria som skeivlasta som kjem som følge av midtuttak.

 

Når du drar opp ankeret er som regel motor i drift,så det er mer enn nok strøm.

Aldri hatt problemer med att ankervinsjen bruker opp strømmen.

Du slipper den bare uti,er jo først når du har startet opp,og skal dra ankeret opp !

Og da har alle batterier lading fra dynamo !

Men alle anlegg er forskjellig....

Dioden, det stemmer forsåvidt, dette - men du bruker strøm frå eit batteri i eit par på den måten, og resultatet av det blir at det batteriet som har slikt forbruk aldri blir fullada, mens det andre blir overlada, med følgande skade på begge.

 

Magne

Link to post

......... Kjøp deg en 24v til 12v med høyest mulig ampere helst en på 60 -70 ampere den har nok guffe til og lade opp en ganske så stor 12v bank. Viktig at du får en med on of bryter slik at du ikke overlader batterien.

 

Eg kjøpte frå Jörg Becher ein BBC241250, den har temperatursensorer til dynamo og batteriet. Kan stilles til forskjellige batterityper. Kutter lading dersom 24V banken går under en viss volt slik at 24V banken alltid er trygg. Og den har 4stegs ladefunksjon slik at 12V banken er i beste hender.

Absolutt beste anbefaling å sette inn ekstra 12V batteri og en slik battery-battery-charger :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Jeg ville ha gått for et nytt 12 volts batteri som blir ladet fra 24 volts banken via en 24 til 12 volts batterilader. Da har du alltid 12 og 24 volt tilgjengelig, uavhengig av omformerens kapasitet. Hvis du skal kjøre ankerwinch direkte på omformer skal det en kraftig omformer til...

Beste svar hittil, synes jeg! :yesnod:

 

Og plassér det nær ankerwinsj, som er den største forbrukeren her.

Dermed slipper du unna med mindre kabeltverrsnitt til de øvrige brukerne.

Husk sikringer...

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post

CTEK D250S, (Modell 1027) 12v/12v lader på 20 ampere gjør jobben vedr. lading av eget 12v batteri fra 12v banken.

 

Bruker den til hekkthrusterbatteriet. Intelligent lader som starter ladingen når ladekilden leverer over 13,4 volt i mer enn 5 sek. (motorene igang) og kutter ladingen når kilden faller under 12,8 volt i mer enn 10 sek. (motorene stoppet). Lader alle typer batterier opp til 500Ah. Med temperaturkompensering.

Link to post

CTEK D250S, (Modell 1027) 12v/12v lader på 20 ampere gjør jobben vedr. lading av eget 12v batteri fra 12v banken.

 

Bruker den til hekkthrusterbatteriet. Intelligent lader som starter ladingen når ladekilden leverer over 13,4 volt i mer enn 5 sek. (motorene igang) og kutter ladingen når kilden faller under 12,8 volt i mer enn 10 sek. (motorene stoppet). Lader alle typer batterier opp til 500Ah. Med temperaturkompensering.

Det ser ut som det er rett, men det stemmer ikkje med dette behovet, som er ein lader med 24 v inn og 12 v ut. So i dette tilfellet gjer den ikkje jobben.

 

Magne

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...