Jump to content

Biltema lader, viften suser hele tiden, skal den det?


Baard

Recommended Posts

Hei,

 

Har en sånn i båten: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Batteriverktoy-og-tilbehor/Smartlader-1224-V-25-A125-A-37736/

 

Laderens vifte går hele tiden, og produserer såpas med støy at det vil bli plagsomt om natten i en ellers stille uthavn. Er det noen andre her som har en slik lader som kan bekrefte at den skal gå hele tiden? I så fall tror jeg at jeg blir nødt til å bytte den ut....

 

/Baard

/Baard

Link to post

Har god tro på Quick laderne og har ikke verken sett selv eller hørt noen komme med noe negativt... Kommer mye dyrt og fint fra Italia så kanskje dette også...? :)

 

En ting jeg lurer litt på er de tynne ledningene på CTek og Biltema. 25 A, 1.5 mm2 og 1 meter blir et spenningsfall på omtrent 0.5 V og et tap på ca 15 W.

Link to post

wiki'en er oppdatert med tips om at Biltema-laderen er møkk ...

Interessant prosjekt med Båtwiki, lykke til.

Men jeg ser at den kolliderer hart med en del informasjoner, peker da på sidene du linker til.

Hvorfor er "Biltema"-laderen automatisk "møkk"? Også Biltema tilbyr ladere som gjør jobben som produsenten (ikke kjøpere) har beregnet den for.

Hvorfor og av hvem i all verden er derimot "CTek" anbefalt? På billigklasses har de trolig minst like mange problemer som Biltema.

 

Det finnes også en lang rekke argumenter som taler rett det motsatte til en hver andre -konklusjon- som skribentene trekker på denne siden du linker til.

Gjelder for både ladere, virkning og arbeidsmåte, vindstrøm og bruk, solar-energi og effekt, og t.o.m. subjektive inntrykk om at noe lønner seg eller ikke.

Alt på en side.

Noen med 4 meters robåt har andre utfordringer enn en med 15 meters seilbåt.

Eller mannen som sitter et stedt høyere enn midtnorge, han har 6 måneder ikke lys per år, men 14 måneder vind.

Det er han vant til og gleder seg om 0,05 kn mindre fart siden han får 5A på batteri isteden, mens han på omtalt robåten

ikke har plass for verken det ene eller andre men bruker et batteri for radioen sin.

 

Hvis altså Båtwiki skal være nyttig da må dere beskrive enten hvert produkt detaljert, eller fullstendig nøytral om emnet.

Ellers blir det bare vill kaos og det ikke bare etter hvert men allerede ved oppstart.

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Men jeg ser at den kolliderer hart med en del informasjoner, peker da på sidene du linker til.

Det er jeg veldig klar på, at så lenge vi ikke har flere aktive bidragsytere blir det litt lite kvalitetskontroll på wiki'en.

 

 

Hvorfor er "Biltema"-laderen automatisk "møkk"? Også Biltema tilbyr ladere som gjør jobben som produsenten (ikke kjøpere) har beregnet den for.

"Møkk" var uttrykket jeg brukte her på forumet, slikt hører ikke helt hjemme i en wiki. "disse bråker og har høy DOA-feilrate" skrev jeg der, med referanse til forumet. Når to av X brukere (og X tipper jeg ligger på rundt 10?) har opplevd å kjøpe en lader som ikke virket, så gir det en viss indikasjon. Selvfølgelig skulle man helst ha hatt litt mer signifikante og etterprøvbare statistikker - men pr i dag står valget mellom å ikke ha noen som helst tips og råd, eller å referere til anekdotiske erfaringer fra baatplassen.no.

 

Helst burde vi ha fått på plass noe bedre rammeverk for at folk kunne legge inn egne produktanmeldelser rett inn i wiki'en - men det gir ikke mening så lenge trafikken ikke er stor nok til å forsvare slikt.

 

 

Hvorfor og av hvem i all verden er derimot "CTek" anbefalt?

Anbefalt av spinnaker på baatplassen.no - det er jo bare å følge referansene :-)

 

Det er en wiki, dersom du mener at CTEK ikke er å anbefale er det jo bare å editere ;-)

 

 

Det finnes også en lang rekke argumenter som taler rett det motsatte til en hver andre -konklusjon- som skribentene trekker på denne siden du linker til.

Jeg kan ikke se noen håndfaste konklusjoner på wikisiden "Energikilder i båt" - det jeg ser er en side som lister opp det aller meste av tenkelige muligheter for å få strøm til båten (men tittelen er vel noe misvisende - "diesel", "bensin" og "gass" er vel de mest brukte energikildene i båt), med momenter man bør tenke over. Alle energikildene har sine ulemper, det finnes ikke noe fasitsvar over hvordan man skal holde batteriene oppladet - men det er viktig at man er klar over ulempene og rasjonelt vurderer seg frem til hva som subjektivt sett er riktig løsning. Det er alt for mange som baserer slike avgjørelser på følelser i stedet for fornuft.

 

 

Noen med 4 meters robåt har andre utfordringer enn en med 15 meters seilbåt.

Artikkelen har pr i dag løsninger både for robåten og seilbåten :-)

 

 

 

Eller mannen som sitter et stedt høyere enn midtnorge, han har 6 måneder ikke lys per år, men 14 måneder vind.

"mørketiden" er eksplisitt nevnt i artikkelen.

 

 

Hvis altså Båtwiki skal være nyttig da må dere beskrive enten hvert produkt detaljert, eller fullstendig nøytral om emnet.

Detaljerte produktbeskrivelser håper jeg kommer etterhvert, men det tar tid - Babylon var ikke bygd på en dag - og det krever ressurser, det trengs mange hender for å få holde detaljerte produktbeskrivelser vedlike. Både biltema-laderen og aktuelle ctek-ladere "fortjener" antageligvis hver sin wikiside.

 

Det er et mål at wiki'en skal være så nøytral som mulig, men en wiki vil alltid være veldig påvirket av hvem som skriver der - selv når skribentene gjør sitt beste med å være nøytral. Wiki'er fungerer best når det er mange bidragsytere og bidragsyterene har ulik bakgrunn og erfaring. Dessverre er vi ikke helt der enda, men jeg håper jo veldig på at flere besøkende skal finne veien til "edit"-knappen. Eller, "rediger" heter den visst ...

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Det var 15A utgaven som døde for meg. etter å ha blitt brukt ei helg i campingvogn. Da bytta jeg inn i 25A-utgaven, som bråka for mye. Alt for mye.

 

Like etterpå ble 25A-utgaven trukket fra nettbutikken og salget stoppet. Enda en oppfordring til å heve kjøpet, tenkte jeg. Som sagt, så gjort. Biltema har aldri kranglet på retur. 25A-utgaven var stengt for salg hos Biltema fra i fjor høst til denne våren, før den kom tilbake. Samme artikkelnummer, samme lader.

 

Meget fornøyd med begge Ctek-laderne, og til ubetydelig høyere kost.

Redigert av MT. (see edit history)

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post

 

Det er en wiki, dersom du mener at CTEK ikke er å anbefale er det jo bare å editere ;-)

 

Jeg håper at du ikke satser på det, sånt skjer tidligst om vintern.

Med det dannes det bare er et nytt men kronglete forum, med masse diskusjoner og forskjellige meninger, men ikke det som er meningen med en "Wiki".

Derfor synes jeg du burde gjøre som jeg skrev, enten å undersøke riktig og detaljert eller holde informasjoner på et allminnelig nivå.

Ellers kan du være sikkert på at dette går galt, senest siden ingen produsent ønsker å lese slike "vurderinger" om enkelte produkter på noe som kalles "Wiki"

noe som for de fleste gjør inntrykk at det er noe seriøs mening som er undermurt med fakta fra kompetent folk.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Med det dannes det bare er et nytt men kronglete forum, med masse diskusjoner og forskjellige meninger, men ikke det som er meningen med en "Wiki".

Diskusjoner hører ikke hjemme på en wiki, det hører hjemme på et forum - og ja, idéelt sett burde ikke wiki'en inneholde annet enn objektive sannheter, men en wiki er ikke immun mot personlige meninger. Heller ikke wikipedia. Heller ikke tradisjonelle leksikon, for den saks skyld.

 

Wikipedia var heller ikke bygd på en dag, og i begynnelsen var det ganske fritt frem der. Jeg er ganske sikker på at dersom dagens strenge krav til objektivitet og kilder var håndhevet fra dag én så ville man aldri kommet over den kritiske massen med artikler og bidragsytere som er nødvendig - da tror jeg wikipedia fortsatt ville vært et smalt, obskurt nisjeprodukt med en liten håndfull bidragsytere.

 

Når det kommer til produkter, så har man tre mulige kilder å forholde seg til - brukererfaringer fra kunder (som ikke nødvendigvis er kompetente, som ikke nødvendigvis er i stand til å gjøre objektive vurderinger, og som ikke nødvendigvis utgjør noen statistisk signifikant masse), spesifikasjoner fra produsent/selger (som jo er alt annet enn objektiv) og uavhengige tester utført av eksperter (finnes det noe slikt for batteriladere? Hvem har betalt ekspertene? Er de virkelig uavhengige? er undersøkelsene ferske?). Fordelen med en wiki, slik jeg ser det, er at man kan sammenfatte spesifikasjoner og mange ulike brukererfaringer fra flere milelange diskusjonstråder fra flere foum inn på en kortfattet artikkel. Med referanser, editeringshistorikk og mulighet for hvem som helst til å rette opp feil gir en wikiside en viss grad av etterettelighet.

 

Jeg er veldig glad for tilbakemeldinger, det er med på å styrke prosjektet. Informasjon om Biltema-laderen og CTEK-laderen er igjen editert litt nå. CTEK-laderene er dyrere enn Biltema-laderene, Biltema-laderene bråker mer enn CTEK-laderene, og Biltema-laderene er plaget med en DOA-feilrate - dette tror jeg ikke kan betviles, og det synes jeg er meget relevant informasjon å ha med i båtwiki'en.

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

jeg har denne bloggen om landstrøm... :saint:

Ja ... den er allerede indirekte linket opp. :-) "Man kan dra med seg en skjøteledning ombord og koble til en dobbeltisolert lader. Dersom man har 220v-behov utover dette, bør man lese artikkelen om landstrøm" har jeg skrevet - og artikkelen om landstrøm (http://www.baatwiki.no/wiki/landstrøm) linker til ditt innlegg samt noen lovreferanser som Eiaro har hostet opp.

 

Jeg hadde visse planer om å legge inn et litt mer forseggjort og permanent system for landstrøm enn å bare trekke inn en skjøteledning - men etter å ha lest igjennom blogginnlegget over fant jeg ut at skjøteledning og bruk av dobbeltisolerte apparater får være tilstrekkelig i noen år til ... og jeg ble ikke mindre overbevist etter at Eiaro hostet opp masse lovforskrifter på landstrømartikkelen. Derav innkjøpet av Biltema-laderen. Men dersom den støyer så mye vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre :-(

 

(Forøvrig, dersom jeg leser forskriftene riktig innebærer de at også 12-voltsanlegg skal installeres av profesjonelle aktører på båten. Det gir jo litt mening ettersom en signifikant andel av båtbrannene skyldes elektriske feil, men jeg tror disse forskriftene er veldig lite respektert, generelt sett).

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

den er allerede indirekte linket opp

 

Sorry, jeg hadde bare fått med meg den siden som ble linket til tidligere i tråden.

Siden du har vært med å lenge så vet du sikkert at landstrøm, og ikke minst jordingen av denne, er blant det mest diskuterte på forumet. Med tildels sterkt divergerende og bestemte meninger.... Blir nok noen redigeringer av Wiki'en her.... :wink:

 

Her er en annen landstrømslink, landstrøm.no :smiley:

Link to post

Da ble det en slik lader på meg: http://cmsno.waeco.se/(S(413urzxt55u2k5yv1xpaz1sb))/engine.wbf?pid=6438

 

Den er montert(selv om ikke båten er på vannet enda :-S ) og den ser ut til å fungere bra. Helt stille når den er i hvilemodus. Jeg har også bestilt fjernkontrollen slik at den kan tvinges ned på halv kapasitet og ikke kjøre viften. Virker som en OK lader til en OK pris. Den er billigere hos forhandlerne enn angitt på Waeco sin side....

/Baard

Link to post

Det var en merkelig link, og den fungerer tilsynelatende ikke. http://cmsno.waeco.se/engine.wbf?pid=6438 fungerer heller ikke. Snodige websider.

 

http://webshop.waeco.se/article/6438 er kanskje litt riktig URL.

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...