Jump to content

Vedlikehold/lufting av QL Trimtab-system, hydraulisk type.


Fjord725SE

Recommended Posts

Hei båtfolk!

 

Jeg har en Fjord 725 SE med AQ260 motor og 290 drev. Denne har hydrauliske trimflaps som nå har sluttet å fungere, jeg tror det er lekket ut for mye av hydraulikkolje og at det nå pumpes luft. Har iallefall sett oljefilm på sjøen og hører "slurpe" lyder fra pumpen når jeg forsøker å kjøre flapsene ned. Flapsene står nå i "opp" stilling og lar seg ikke senke, virker som "opp" er fail-mode på dette systemet noe som jo er fornuftig.

 

Jeg er litt usikker på hva slags trim-flaps dette egentlig er (tidligere eier er ikke tilgjengelig for spørsmål) og har ikke noe teknisk dokumentasjon og behøver derfor noen generelle tips om hva jeg kan gjøre. Hvordan går man typisk frem for å fylle olje og lufte slike systemer? Jeg antar jeg må ha båten på land for å få byttet pakninger/tettinger slik at det ikke lekker mer. Men er det vanligvis mulig å fylle hydraulikkolje og lufte slike hydraulikk systemer mens båten er på vannet?

 

Hva jeg vet; Pumpen er merket med "Pump unit for QL Trimtab-system. Patent no 336164 ser.no 199798." Under er det krysset av for nummeret 41102017 som jeg antar er et modellnummer. Under dette igjen står det "Distributed by Volvo Penta".

 

Det virker med andre ord å være et system Volvo Penta har distribuert fra en underleverandør.

 

Jeg har forsøkt å google men finner bare informasjon om Volvo Penta QL trimflaps av interceptor typen som tydeligvis er mye nyere.

 

Hadde vært kjekt om noen synes dette høres kjent ut og kan komme med noen råd og tips i generelle vendinger om hvordan jeg skal gå frem. Kan jo bli problematisk å finne deler som pakninger/tettninger hvis jeg ikke engang vet hva leamikken heter...

 

Link to post
Share on other sites

Takk for tipset! Skal sjekke det opp :-)

 

 

 

Update:

Det stemmer ja, "spreng skjemaet" de har er jo identisk til Volvo Penta skjemaet jeg fant på nett, så jeg antar de må ha vært OEM leverandør før VP fikk nytt system.

 

Fant også brukermanualer og installerings-veiledere på instatrim sine web-sider, dette var nyttig informasjon.

 

Tusen takk Steffus! :thumbsup:

 

Da skal jeg nok få fikset problemet.

Redigert av Fjord725SE (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det første du må gjøre er å fylle opp beholderen med egnet hydraulikkolje. Systemet er selvluftende, og du har da bare å kjøre opp/ned en 10 - 15 ganger. Om det fortsatt fusker, men pumper går (og det hele er en del år gammelt), da bytter du oringsett på begge sylinderne. Dette kjøper du billig på nett, gjorde dette på,egen båt for 2 måneder siden.

Link to post
Share on other sites

Hei Terron,

 

Ja, jeg leste på web-siden til instatrim at det var slik de skulle luftes, kjøre flaps opp og ned noen ganger.

 

Dessverre lekker sylindrene olje, ser tydelig oljefilm på sjøen.... :( Pumpen ser ut til å fungere fint.

 

Skal bestille nye o-ringer.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Den norske importøren gikk konkurs sist vinter så det var litt vanskelig å få tak på i Norge men etter tips fra maritim kontaktet jeg Gecea i Sverige, de er svensk importør og det gikk fint å kjøpe fra dem.

 

Nå har jeg pakningene men jeg har ikke fått gjort noe med dette ennå da jeg har vært på en lengre ferie i utlandet. Men båten skal opp til uka og da får jeg sett på dette. Skal rapportere tilbake her hvordan det gikk.

Link to post
Share on other sites

Fikk startet på dette i går kveld, dvs jeg demonterte. Nå er det bare å sette sammen igjen i kveld.

 

Hadde bestilt nye slanger også og bra var det for den ene slangen viste seg å være i dårlig forfatning under vannlinjen.

 

Det var ikke vanskelig, dette er hva jeg gjorde for å få byttet pakningene :

 

Løsne trimsylinderen fra flapsen, 4 skruer. Man behøver ikke å løsne hele sylinderen fra båten, å løsne den fra flapsen holder.

 

Åpne trimsylinderen ved å skru løs den tykke enden i bunnen av sylinderen, vanlige gjenger, bare å skru mot klokken for å åpne. Kan være litt tregt hvis det ikke har vært åpnet på noen år, det var det hos meg iallefall.

 

Når du har skrudd løs er det bare å dra stemplet ut av sylinderen.

 

Det er to u-ringer og en o-ring. O-ringen skal være inni den øverste u-ringen på stemplet. Bruk et flatjern og strekk forsiktig på pakningene for å dra dem på stemplet.

 

Det fulgte med en papirlapp med instrukser til mine o/u-ringer.

 

Som sagt gjenstår det å skru alt sammen igjen, men jeg kan ikke se at det skal være noen utfordringer der.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...