Jump to content

Vridning av fast propell


nedgård

Recommended Posts

Jeg har en 31 fots tresnekke med en 49 hk Perkins om bord. Ved full gass får motoren et turtall på 3200 omdreininger, noe jeg syns er altfor høyt. (Jeg vet at den skal tåle det). For komfortens skyld sendte jeg propeller til et propellerverksted som påstår de har vridd propeller opp 2 tommer. Dette står også i kviteringen. Teoretisk skulle da ikke motoren orke å komme opp i mer enn 2800 omdreininger? Det var i alle fall det jeg hadde håpet. Propellen ble returnert til meg med en regning på 2000 kr som jeg betalte uten å være nølende. Enden på visa er at turtallet er nøyaktig det samme! Er det jeg som har misforstått totalt poenget med dette? Eller har de kanskje ikke gjort jobben sin? På forhånd takk!

Link to post
Share on other sites

er det en 4syl eller 3syl motor? er det den 4-sylindrede (4.107/4.108) så skal den ha toppturtall på 3600 om jeg ikke husker feil. Mens 3syl (3-152) skal ha mye lavere

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Det er en 4.108. Vet godt at den skal tåle det, men poenget er at jeg ønsker et lavere turtall. Alt over 2000 er egentlig ubehagelig. Farten er også den samme, så vurderer å ringe til de som "har gjort jobben". Men uansett, takker for svar, og håper på flere

Link to post
Share on other sites

Er det ikke bare å slakke litt på gasspådraget da. Det å endre propell stigningen slik at den ikke orker mere enn 2000 omdr. blir feil, da overbelaster du motoren og den vil sote ned. Eller har jeg misforstått noe her ?

 

Det å vri/endre en fast propell slik at den øker pitch med 2 tommer høres veldig mistenkelig ut. Skulle gjerne sett hvordan det gjøres uten at den blir svekket og fortsatt er i balanse.

Redigert av Bøljan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvorfor ødelegge motoren med å kjøre med for tung propell? :confused: Det virker da fullstendig feil i mitt hode. Du burde heller ha vridd den motsatt vei, slik at den klarer 3600rpm på max...

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Vil det overbelaste motor å kjøre på lavere turtall i en slik type båt, uten at en presser båten "ut av" deplasementfart?

Vil tro trådstarter her må opp endel i turtall for å komme oppunder maks skrogfart, pga stigningen ikke er høy nok.

Skal en presse båten videre opp i fart, møter en veggen, og trenger å være på rettmotorturtall for å ikke overbelaste motoren. Men han ønsker å komme oppunder denne farten på ett lavere turtall, og da trenger han vel strengt tatt bare en brøkdel av motoreffekten, og vil vel da neppe overbelaste motoren ved å kjøre med lavere turtall?

 

Eller tenker jeg helt feil her?

 

TA

Link to post
Share on other sites

Største dreiemoment oppnås like før maks turtall

 

Her skulle jeg mene at det er du som er ute på bøljan blå. :wink: For en sugemotor som denne vil max dreiemomentet ligger nærmere midt enn maks turtall.

 

At maksturtallet er det samme etter 2 tommers økning i stigning høres ut som en umulighet. Spes. hvis motoren oppnår kun 3200 av 3600, da er den allerede i utgangspunktet overbelastet.

Du bør, som du er inne på, snakke med de som gjorde jobben.

 

Har du testet at ruseturtallet stemmer?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...