nedgård Startet 20.Juni.2013 Del på Facebook Startet 20.Juni.2013 Jeg har en 31 fots tresnekke med en 49 hk Perkins om bord. Ved full gass får motoren et turtall på 3200 omdreininger, noe jeg syns er altfor høyt. (Jeg vet at den skal tåle det). For komfortens skyld sendte jeg propeller til et propellerverksted som påstår de har vridd propeller opp 2 tommer. Dette står også i kviteringen. Teoretisk skulle da ikke motoren orke å komme opp i mer enn 2800 omdreininger? Det var i alle fall det jeg hadde håpet. Propellen ble returnert til meg med en regning på 2000 kr som jeg betalte uten å være nølende. Enden på visa er at turtallet er nøyaktig det samme! Er det jeg som har misforstått totalt poenget med dette? Eller har de kanskje ikke gjort jobben sin? På forhånd takk! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
880 Svart 20.Juni.2013 Del på Facebook Svart 20.Juni.2013 Noen endring i farten på båten ? Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 20.Juni.2013 Del på Facebook Svart 20.Juni.2013 er det en 4syl eller 3syl motor? er det den 4-sylindrede (4.107/4.108) så skal den ha toppturtall på 3600 om jeg ikke husker feil. Mens 3syl (3-152) skal ha mye lavere Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
nedgård Svart 20.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juni.2013 Det er en 4.108. Vet godt at den skal tåle det, men poenget er at jeg ønsker et lavere turtall. Alt over 2000 er egentlig ubehagelig. Farten er også den samme, så vurderer å ringe til de som "har gjort jobben". Men uansett, takker for svar, og håper på flere Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bøljan Svart 20.Juni.2013 Del på Facebook Svart 20.Juni.2013 (redigert) Er det ikke bare å slakke litt på gasspådraget da. Det å endre propell stigningen slik at den ikke orker mere enn 2000 omdr. blir feil, da overbelaster du motoren og den vil sote ned. Eller har jeg misforstått noe her ? Det å vri/endre en fast propell slik at den øker pitch med 2 tommer høres veldig mistenkelig ut. Skulle gjerne sett hvordan det gjøres uten at den blir svekket og fortsatt er i balanse. Redigert 20.Juni.2013 av Bøljan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bellen Svart 20.Juni.2013 Del på Facebook Svart 20.Juni.2013 Du må aldri sette på en propell som er for stor til motoren slik at den ikkje orker å dra turtallet opp til det den er beregnet for. Da vil motoren bli så overbelastet at du kommer til å havarere den innen kort tid. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 21.Juni.2013 Del på Facebook Svart 21.Juni.2013 (redigert) Hvorfor ødelegge motoren med å kjøre med for tung propell? Det virker da fullstendig feil i mitt hode. Du burde heller ha vridd den motsatt vei, slik at den klarer 3600rpm på max... Redigert 21.Juni.2013 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 21.Juni.2013 Del på Facebook Svart 21.Juni.2013 ... og så heller justere ned turtallet under vanlig kjøring med gasshendelen Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
trulsant Svart 21.Juni.2013 Del på Facebook Svart 21.Juni.2013 Vil det overbelaste motor å kjøre på lavere turtall i en slik type båt, uten at en presser båten "ut av" deplasementfart? Vil tro trådstarter her må opp endel i turtall for å komme oppunder maks skrogfart, pga stigningen ikke er høy nok. Skal en presse båten videre opp i fart, møter en veggen, og trenger å være på rettmotorturtall for å ikke overbelaste motoren. Men han ønsker å komme oppunder denne farten på ett lavere turtall, og da trenger han vel strengt tatt bare en brøkdel av motoreffekten, og vil vel da neppe overbelaste motoren ved å kjøre med lavere turtall? Eller tenker jeg helt feil her? TA Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tor Arild Svart 21.Juni.2013 Del på Facebook Svart 21.Juni.2013 Tror nok du er inne på det, TA. Slik jeg leser dette, ønsker trådstarter å ha samme marsjfart, men på et lavere/ mindre støyende turtall. Kanskje bedre å gjøre noe med utveksling gir? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bøljan Svart 21.Juni.2013 Del på Facebook Svart 21.Juni.2013 (redigert) Ja du er helt på jordet To siste inlegg er litt ute å sykler på jordet ja Største dreiemoment oppnås like før maks turtall...ganske vesentlig. trulsant: Å presse en båt ut av deplesement fart klarer du aldri. Redigert 21.Juni.2013 av Bøljan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 21.Juni.2013 Del på Facebook Svart 21.Juni.2013 Største dreiemoment oppnås like før maks turtall Her skulle jeg mene at det er du som er ute på bøljan blå. For en sugemotor som denne vil max dreiemomentet ligger nærmere midt enn maks turtall. At maksturtallet er det samme etter 2 tommers økning i stigning høres ut som en umulighet. Spes. hvis motoren oppnår kun 3200 av 3600, da er den allerede i utgangspunktet overbelastet. Du bør, som du er inne på, snakke med de som gjorde jobben. Har du testet at ruseturtallet stemmer? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
winum Svart 21.Juni.2013 Del på Facebook Svart 21.Juni.2013 Dette kan måske hjælpe. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.