Skipper Worse Svart 13.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2005 Helt enig!! Men har en først benyttet mineralsk er der ingen (eller i alle fall ingen lettvindte) vei tilbake. Derfor har en først kjørt mineralsk en gang blir det alltid mineralsk deretter. Hva med innkjøringen, da? Jeg har latt meg fortelle at innkjøring av ny motor må skje på mineralolje for at alt skal "slite seg til". Og at man ikke skal skifte til synt før innkjøringen er ferdig. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Arnstein Svart 13.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2005 Jeg hadde tenkt å gå over til syntetisk olje på min Ynmar 4LHA ved neste skift. Har nå gått 400 timer på to år. Hadde ikke regnet med at dette skulle være noe problem, men begynner nå å bli skeptisk. Motoren er vel knapt nok innkjørt etter 400 timer? Det er jo kun 16-17 døgns kontinuerlig gange. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Skipper Worse Svart 13.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2005 Det kan være lurt å søke råd hos noen som er spesialister på olje. Utrolig hva de vet om oljenes egenskaper, bruk etc. Min båt var først eiet i Norge av en slik fagmann, og den har gått på synt mesteparten av livet. Regner med at jeg vil nyte ganske godt av det fremover. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
John_Kr Svart 14.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2005 Jeg har hatt 7 nye biler, de ble påfylt helsyntetisk olje før den rullet ut av butikken. Bilforretningen hadde ingen kommentar til dette, det var helt OK for de. Jeg bruker forøvrig bare Mobil 1 (0-40) på mine biler. Den siste som jeg kjøpte i fjord (Nissan King Cab) har jeg fylt på Mobil 1 5-50. Kjører også bare syntetisk på min båtmotor. Bytt olje en gang i året uansett om du har bil eller båt og ikke glem å fylle på helsyntetisk. Gjør oppmerksom på at det finnes oljefabrikanter som er like bra som Mobil 1, men ikke bedre. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Birchwood 320 Svart 21.April.2005 Link til dette innlegget Svart 21.April.2005 Der er originalt ikke pakning mellom motor å bunnpanne. kun stoff. er der noen som har noen gode råd ?? ER no dritt lei av å skru av og på denne hel....... bunnpanna. Siste produkt heter loctite blu .ett eller annet. Lekasjen er ikke større enn at det går ann å bruke motoren, men det er jo så irriterende. Lekkasjen kommer på forskjellige steder hver gang.... <{POST_SNAPBACK}> Min motor har bunnpannepakning. Det fant eg ut nå. 1992 mod Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Muhammed Svart 21.April.2005 Link til dette innlegget Svart 21.April.2005 Ved montering av bunnpanne er det som regel rekefølge på hvilken skruer som skal skal skrues, spesielt med store bunnpanner. Når jeg ikke vet hvilken rekkefølge som skal være skrur jeg den fast slik.Som en sirkel, og begynner på midten. 0 = bolten 1,2 osv= er bolten du begynner med ( først en så to osv) 08 04 01 05 09 07 03 02 06 01o Hvis du ikke har skrudd til bunnpanna ved rekkefølge før kan den ha blitt skrudd på skjevt. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 21.April.2005 Link til dette innlegget Svart 21.April.2005 Du har fått mange gode svar her. Vil bare tilføye at det er umåtelig viktig at det er 100% reint på anleggsflatene før montering. Aceton etter annet egnet brukes til å avfette med før påføring av flytende pakning og montering. Men dette hadde du sikkert gjort? Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 21.April.2005 Link til dette innlegget Svart 21.April.2005 Er enig i alt dette men, altid et men. Han skriver at der ikke er bunnpanne pakning!!!!. Og etter boka er det noen skruer som skal ha pakningsstoff i tillegg. Min motor lekket i bakkant hvor der er en U Har og flyttet peilepinnen siden den stod feil plass. Grunnen til engelsk tekst er at min venn i Canada hjalp meg med ny plass for peilepinne Se her noen bilder.. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
erwin-abel Svart 21.April.2005 Link til dette innlegget Svart 21.April.2005 Hælæ Jeg ser her att det er flere her som har Star powr motorer. Vet noen om disse Ford motorene er like mot svinghjuls kåpe og veiv som min Ford baserte OMC 460 bensin motor. Det kunne jo vært kjekt å vite. Jeg ser også at det har vært diskutert litt om oljer. Fra min tid på et US GM verksted husker jeg at vi kun brukte Mineralsk olje på disse motorene. Primert 6,2 diesel. Det som vi anbefalte var vel Castrol og Valvoline. Vi brukte alltid Castrol GTX. Kunder som hadde prøvd syntetiske oljer fikk som regel tikking i ventil løftere. Virket som disse grove og gamle motorene ikke tålte denne oljen selv om spekk. og viskositet tillsvarte det samme. (motorene er/var jo stort sett like fra de ble konstruert på 70 tallet, eller noe slik). Sitér dette innlegget Link to post
starpowr Svart 23.Mai.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2005 back in business ja så var det påann igjen... etter eit par mnd med datahavari som resulterte i nyinkjøp er vi på nett igjen. sikkert ein del av dere som husker problemstillingen min nevnt tidliger hvedrørende knekte støtstenger på min star powr 95. etter att alle dei 16 hydr.løfterne ble skiftet i fjor sommer pga at motoren begynnte å knekke /bøye støtstenger har motoren fungert fint i ca 60 timer. Foretok no nytt oljeskift ( skiftet til samme olje som allerede var på motoren(Castrol 15 - 40) etter å ha skiftrt olje/filter ble motoren startet og kjørt på tomgang ca 20 minutter,deretter stoppet. Oljenivå sjekket ok. ved oppstart neste dag gjekk motoren ca 5 minutt på tomgang før det smallt. Motor stoppet umiddelbart,toppdeksler åpnet, fant ei knekt støtstang på styrboard side på eksossiden,samt 1 bøyd støtstang på bb side,også på eksossiden. havari i fjor skjedde også like etter oljeskift, riktignok etter ca 3- 4 timers gange på normal marsjfart. denne gang ble ikke engang fortøyningene løst før det smalt. er der noen nye ideer blant dere maskinkyndige.... mvh starpowr Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.