Jump to content

knekte støtstenger/ samt tetn.stoff for bunnpanne


starpowr

Recommended Posts

Heisann

 

fikk i sommer problemer med min 95 mod starpowr 7,3 V8, kjørt bare 200 timer.

den begynte å knekke/bøye støtstenger ved normal drift. først på den ene siden. Vi var da hele familien på sommerferie inni hardangerfjorden,og det var fredag ettermiddag. Hadde valget mellom å begynne å skru frahverandre hele motoren,eller å prøve med 2 nye støtstenger for å sjå om der kunne ha vert fabrikasjonssvakhet el.lign. Fekk ikke bestillt før på mandag,så helgen måtte vi ta i Jondal. Fikk deler fra oslo på tirsdag som eg selv hentet i bergen. 2 nye støtstenger satt i, virket ok,bortsett fra ein litt "kvassere " lyd i motoen synes eg. Ferden gjek videre til norheimsund,allt fungerte ok. Neste dag v/avgang Norheimsund etter å ha kommet opp i ca halv fart ( motoren var også da godt varmkjørt)

skjedde det samme på motsatt side. 2 nye støtstenger kaputt. :confused: Resultatet ble ein 2 uker lang sommerferie med skruing og elendighet,hjemsending av familie med leigebil, deler fra usa osv

så å si hele motoren demontert uten finne noe galt. Etter å ha snakket med ein i oslo som hvistnok skulle ha litt peiling ble det besluttet å skifte alle 16 hydr.løftere. Motoren har no fungert ok i 100 timer etter havari og ser ut til å fungere ok. Er der noensom har kjennskap til lignende saker, eventuellt kjennskap til overnevnte motortype. (Importør Kings Marine i bergen har ikke hvist seg å vere serligt

hjelpsomme, dei driver heller ikke med import av disse motorene lenger.

Tidligere båteiger har kun brukt båten om sommeren,den har ellers stått på land med vinterkonservert motor.

min teori er at den ikke har tålt oljeskiftet som eg utførte på motoren ca 5 timer før problemene med støtstengene begynnte. Motoren har siden den var ny gått på statoil sin powerway olje. eg skiftet til mobil delvac som ifølge mine kilder skulle vere ein god olje.

kan nevne at eg iallefall aldri kommer til å kjøre med delvac oljen igjen. kjører no på Castrol sin olje.

 

etter havariet i fjorsommer har eg hatt 5 forsøk på å få bunnpanna tett. Har prøvt flere produkter samt 2 annbefalte loctite produkter uten positivt resultat. Der er originalt ikke pakning mellom motor å bunnpanne. kun stoff. er der noen som har noen gode råd ?? ER no dritt lei av å skru av og på denne hel....... :smash: bunnpanna. Siste produkt heter loctite blu .ett eller annet. Lekasjen er ikke større enn at det går ann å bruke motoren, men det er jo så irriterende. Lekkasjen kommer på forskjellige steder hver gang....

Link to post
Share on other sites

Siden det lekker slik du beskriver ved bunnpanna, kan du ha overtrykk i motoren ???

 

Som tetningsmiddel har jeg brukt Biltema sin silikonpakning på tube. Denne har alltid gjort jobben...

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Hei på deg Starpowr. Har samme motor i min båt.. Dette er ingenting mot alt trøbbel eg har hatt med min motor. Men vi lar det ligge.

 

Som antydet kan der være overtrykk i motor. Har du sjekket veivhusventilasjon?? er den åpen og fin?

En annen ting.. Tru det eller ei men bunpanna kan være skeiv. Eg har og olje lekasje men det er til dei grader meir en du beskriver.. (ca 5-7 liter pr 30 min.) Står eg i ro eller på tomgang lekker det ikke.. Eg må ut med motor for eg finner ikke ut kor det lekker.

Har en mistanke om at motoren går for tungt og at den da hiver ut olje.

 

Bøyde støtstenger.. Rart.. Denne motoren har hydrauliske rulle løftere. Der skulle en tro den var bunnsolid. Begynner nesten å tenke på knekte glødeplugger som har falt ned i sylinder og har sperret for ventiler..

 

Var det støtstenger på samme sylinder på hver side som røk??

Er ingen ekspert men har mine timer på denne motoren.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Kanskje det er den generelle kvalitgeten på motorensom ikke er på topp? Så vidt jeg forstår er dette en "Ford" 7,3 PowerStroke (eller forgjengeren). Disse er produsert for International Harvester og Ford av Maxion Motores i Brazil, som (nå) eies av Navistar Corp., som eier International Harvester.

 

Det har vært mye trøbbel med disse maskinene opp igjennom tidene, bl. a. en lei tendens til kavitasjonstæring fra kjølekappen og inn til sylindrene.

 

Hvis du kvaserer eller googler "powerstroke diesel" så vil du garantert finne mye nyttig info, der er bl. a. flere forum og massevis av kilder til bytteblokker etc.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Hei på deg Starpowr. Har samme motor i min båt.. Dette er ingenting mot alt trøbbel eg har hatt med min motor. Men vi lar det ligge.

 

Som antydet kan der være overtrykk i motor. Har du sjekket veivhusventilasjon?? er den åpen og fin?

En annen ting.. Tru det eller ei men bunpanna kan være skeiv. Eg har og olje lekasje men det er til dei grader meir en du beskriver.. (ca 5-7 liter pr 30 min.) Står eg i ro eller på tomgang lekker det ikke.. Eg må ut med motor for eg finner ikke ut kor det lekker.

Har en mistanke om at motoren går for tungt og at den da hiver ut olje.

 

Bøyde støtstenger.. Rart.. Denne motoren har hydrauliske rulle løftere. Der skulle en tro den var bunnsolid. Begynner nesten å tenke på knekte glødeplugger som har falt ned i sylinder og har sperret for ventiler..

 

Var det støtstenger på samme sylinder på hver side som røk??

Er ingen ekspert men har mine timer på denne motoren.

<{POST_SNAPBACK}>

takker for kontakt

forstår at du ikke er serligt begeistret for makkverket.

hvordan sjekker eg veivhusventilasjonen. ?? hull,?? plassert hvor ?

hva med peilepinnen. Den gårfint opp om motoren går,skulle det ikke her vert eit slags vakuum/undertrykk om overnevnte ventilasjon var tett slik du nevner??

eg bare spørr ? Har selv ikke serlig peiling.

 

støtstenger... som du sikkert er klar over er det på denne motoren veldig lite klaring når allt er på topp.

skulle de hydr.rulle løfterne(med 2 veldig små hull i ) pga forurenset olje eller rett og slett for lite i bruk over lang tid( 10 år gamel motor med 200 timer) ikke fjære slik dei skal er dette kanskje nok till att det bunner... det var nemlig svakt avtrykk i 6 av stemplene etter eksosventilsetet. ??

det var støtstenger på samme sylinder som røk ja dvs den ene rvar knekt i 2 og den andre var bøyd.

samme tegning på motsatt side noen timer etterpå.

 

er der lov å utveksle telefonnummer i dette systemet her eller er vitsen da vekke...

Link to post
Share on other sites

er der lov å utveksle telefonnummer i dette systemet her eller er vitsen da vekke...

<{POST_SNAPBACK}>

Vi har noe interne meldinger, dvs. du velger hvem du skal sende mail til, og dette finner du nesten øverst til høyre, på "0 uleste meldinger".

 

Selvsagt kan man utveksle telefonnumre på innleggene, men mitt inntrykk er at de aller fleste velger å gjøre det via IM som vi kaller det.....

Link to post
Share on other sites

Kanskje det er den generelle kvalitgeten på motorensom ikke er på topp?  Så vidt jeg forstår er dette en "Ford" 7,3 PowerStroke (eller forgjengeren).  Disse er produsert for International Harvester og Ford av Maxion Motores i Brazil, som (nå) eies av Navistar Corp., som eier International Harvester.

 

Det har vært mye trøbbel med disse maskinene opp igjennom tidene, bl. a. en lei tendens til kavitasjonstæring fra kjølekappen og inn til sylindrene.

 

Hvis du kvaserer eller googler "powerstroke diesel" så vil du garantert finne mye nyttig info, der er bl. a. flere forum og massevis av kilder til bytteblokker etc.

<{POST_SNAPBACK}>

takker for info.

når det gjelder fabrikkasjon har du sikkert rett.

det eg veit er at den er lagt i usa , 95 importet av kings i bergen, går under navnet starpowr 7.3 V8

300 hk.

Link to post
Share on other sites

Siden det lekker slik du beskriver ved bunnpanna, kan du ha overtrykk i motoren ???

 

Som tetningsmiddel har jeg brukt Biltema sin silikonpakning på tube. Denne har alltid gjort jobben...

<{POST_SNAPBACK}>

takker for info

hvordan finner eg ut om der er overtrykk. peilepinnen går fint opp om motoren går.

 

biltema sin sier du. er denne beregnet for bunnpanner ol ?

Link to post
Share on other sites

takker for info.

når det gjelder fabrikkasjon har du sikkert rett.

det eg veit er at den er lagt i usa , 95  importet av kings i bergen, går under navnet starpowr 7.3 V8

300 hk.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Den er nok laget i Brazil og ikke USA, om enn den kan være påskrudd noen deler i sistnevnte land. En annen sak med disse maskinene er en følsomhet for dårlig kjøling. Dvs. at de tåler dårlig å bli varmkjørt, de går på høy driftstemperatur og tåler ikke mye over denne før det går over styr. Dette gjelder disse maskinene i Mercruiser "forkledning", vet ikke om det gjelder alle andre versjoner.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Kjenner ikke denne motoren, men har en kollega som hadde tilsvarende problemer på en chevrolet bilmotor. Hydrauliske løfterene var problemet her. Disse viste seg å ikke fungere som de skulle pga oljen. Husker i farten ikke hva som ble konklusjonen på hvilken olje som fungerte.

 

Et annet viktig moment er at motoren siden ny har gått på powerway som er en mineralsk olje. Når du byttet til Mobil Delvac som er en fullsyntetisk olje kan det oppstå ulike forhold.

Syntetiske oljer har myyyyye bedre egenskaper til å løse opp gammel dritt enn mineralske. Mineralske oljer vil etter noen år avleire en del dritt i motoren som ikke sviver rundt i systemet og renses av filtrene, men som isteden setter seg fast. Dette ses lett når en motor overhales. Når det så kjøres syntetisk olje i en motor vil dette løse seg opp. Store mengder drit i systemet vil kunne fanges av filtrene, men erfaringsmessig vil noe av dette kunne gi problemer ved å tette oljekanaler og lignende. Kanskje har dette forårsaket problemet med løfterene dine?

Det er et kjent problem at motorer som bytter fra mineralsk til syntetisk olje begynner å lekke! Mest sannsynlig fordi avleiringer som ligger i sammenføyningene løser seg opp. Da er det kun pakningen som skal tette, og denne tørker ofte ut da den i lang tid ikke har blitt fuktet av olje rett og slett fordi avleiringer har fungert som den egentlige pakningen på innsiden.

Kjenner til mange personer i MC-klubben som ikke forstår hvorfor syklene begynner og lekke etter oljeskift. Uten unntak er svaret at de har byttet olje. Har selv benyttet trikset med å kjøre syntetisk olje på en "mineralolje-motor" flere ganger for å med vilje løse opp avleiringer før overhaling. Funker fint, men motoren lekker nesten uten unntak etterpå og innvendig er den full av gørr.

 

Mitt råd: Benytt mineralsk olje på motoren din (engang mineralsk - alltid mineralsk) og vær nøye med filterskift og ta et par hyppige oljeskift fremover. Vær også obs på at du kan ha store mengder dritt i motoren som i ytterste konsekvens kan tette oljekanaler. Kjør motoren lett, foreta et par oljeskift, og observer nøye hva du finner i oljefilteret ditt.

Oso

Link to post
Share on other sites

Kjenner ikke denne motoren, men har en kollega som hadde tilsvarende problemer på en chevrolet bilmotor. Hydrauliske løfterene var problemet her. Disse viste seg å ikke fungere som de skulle pga oljen. Husker i farten ikke hva som ble konklusjonen på hvilken olje som fungerte.

 

Et annet viktig moment er at motoren siden ny har gått på powerway som er en mineralsk olje. Når du byttet til Mobil Delvac som er en fullsyntetisk olje kan det oppstå ulike forhold.

Syntetiske oljer har myyyyye bedre egenskaper til å løse opp gammel dritt enn mineralske. Mineralske oljer vil etter noen år avleire en del dritt i motoren som ikke sviver rundt i systemet og renses av filtrene, men som isteden setter seg fast. Dette ses lett når en motor overhales. Når det så kjøres syntetisk olje i en motor vil dette løse seg opp. Store mengder drit i systemet vil kunne fanges av filtrene, men erfaringsmessig vil noe av dette kunne gi problemer ved å tette oljekanaler og lignende. Kanskje har dette forårsaket problemet med løfterene dine?

Det er et kjent problem at motorer som bytter fra mineralsk til syntetisk olje begynner å lekke! Mest sannsynlig fordi avleiringer som ligger i sammenføyningene løser seg opp. Da er det kun pakningen som skal tette, og denne tørker ofte ut da den i lang tid ikke har blitt fuktet av olje rett og slett fordi avleiringer har fungert som den egentlige pakningen på innsiden.

Kjenner til mange personer i MC-klubben som ikke forstår hvorfor syklene begynner og lekke etter oljeskift. Uten unntak er svaret at de har byttet olje. Har selv benyttet trikset med å kjøre syntetisk olje på en "mineralolje-motor" flere ganger for å med vilje løse opp avleiringer før overhaling. Funker fint, men motoren lekker nesten uten unntak etterpå og innvendig er den full av gørr.

 

Mitt råd: Benytt mineralsk olje på motoren din (engang mineralsk - alltid mineralsk) og vær nøye med filterskift og ta et par hyppige oljeskift fremover. Vær også obs på at du kan ha store mengder dritt i motoren som i ytterste konsekvens kan tette oljekanaler. Kjør motoren lett, foreta et par oljeskift, og observer nøye hva du finner i oljefilteret ditt.

<{POST_SNAPBACK}>

takker så mye for svar. Dette er det beste svaret eg har fått på mine spørsmål som eg jo har stillt eindel folk det siste året.

tror abselutt du har rett når det gjelder årsaken til problemet med støtstengene.

vil imid.understreke at motoren siden havariet, Og videre fremover kun har vert kjørt på castrol olje( mineralsk den også) Problemet med lekkasje i bunnpanne har vert siden vi satte maskinen i sammen ( var nede med panna da )etter havariet. Som nevnt tidligere er det ikke pakning mellom motor og panne,kun stoff. Tror nok at eg kanskje strammet boltene litt mye og dermed presset ut pakningstoffet.

mener imidlertid at eg dei siste gangene har vert veldig nøye med å ikke overstramme boltene. Uansett, allt er tett inntill oppstart. da begynner det å dryppe. Har som nevnt tidligere brukt minst 2 forskjellige annerkjente loctite produkter samt eindel annet. Kanskje du kan si meg hvordan eg kan bli 100 prosent sikker på at det ikke er tett lufting til veivhuset som forrårsaker problemet. ?? På forrhånd mange takk.

 

mvh starpowr

fra moster

Link to post
Share on other sites

Dette høres ikke særlig koselig ut..................Denne motoren er den samme som sitter i Amerikanske Ford bilene..F seriene (pick up) og E serie (van) fra 1988. Det er ikke tratt ut så mye hk av de, men det skal ikke ha noe med ditt problem og gjøre. De har senere blitt bygd på turbo også i bil.

I statene sies de at de garanterte motoren en milion km, så det skal være en slitesterk og god motor.

 

Har jobbet litt med de i bilsammenheng og var bortig et tilfelle med bøyde støtstenger, det var en ny bil som hadde stått til utstilling ca tra månder uten og blitt startet opp. Årsaken er nok at ventilene ikke går lett nok i styringene.

Årsaken til dette er jeg ikke sikker på i ditt tilfelle når dette skjer under gange, det kan være sotavleiringer på ventilsamme som gjør dette. Var det eksos ventil stengene som ble bøyd eller innsugnings ventil stengene som ble bøyd ?

Dette med tæring sylinder veggene har jeg også hatt et tilfelle av. Der skyldte fabrikken på feil frostvæske. På den motoren ble sylindren det gjaldt borret opp og satt i ny foring.

Hvordan bunn panne er det på denne, er de stål eller aluminium?

Skal du kjøpe deler til denne motoren ville jeg sjekket litt på priser hos bil forhandlere som selger "piratdeler " til Us biler.

 

Lykke til :wink:

Link to post
Share on other sites

Dette høres ikke særlig koselig ut..................Denne motoren er den samme som sitter i Amerikanske Ford bilene..F seriene (pick up) og E serie (van) fra 1988. Det er ikke tratt ut så mye hk av de, men det skal ikke ha noe med ditt problem og gjøre. De har senere blitt bygd på turbo også i bil.

I statene sies de at de garanterte motoren en milion km, så det skal være en slitesterk og god motor.

 

Har jobbet litt med de i bilsammenheng og var bortig et tilfelle med bøyde støtstenger, det var en ny bil som hadde stått til utstilling ca tra månder uten og blitt startet opp. Årsaken er nok at ventilene ikke går lett nok i styringene.

Årsaken til dette er jeg ikke sikker på i ditt tilfelle når dette skjer under gange, det kan være sotavleiringer på ventilsamme som gjør dette. Var det eksos ventil stengene som ble bøyd eller innsugnings ventil stengene som ble bøyd ?

Dette med tæring sylinder veggene har jeg også hatt et tilfelle av. Der skyldte fabrikken på feil frostvæske. På den motoren ble sylindren det gjaldt borret opp og satt i ny foring.

Hvordan bunn panne er det på denne, er de stål eller aluminium?

Skal du kjøpe deler til denne motoren ville jeg sjekket litt på priser hos bil forhandlere som selger "piratdeler " til Us biler.

 

Lykke til :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

hei elise

takker for svar.

utrolig mange hjelpsomme folk å treffe bare man har ein pc + nett ???

Har sikkert brukt tusenvis av kroner samt hindrevis av telefonsamtaler for å få gode råd det siste året,og her popper det inn på råd og veiledning flere ganger i døgnet. SUPERT :yesnod::yesnod:

 

støtstenger : kjenner også til ein identisk motor i bergen som hadde stått i ein garasje eit års tid.

deretter foretatt oljeskift /filter og startet opp. Den tok alle støtstengene med ein gang. Her snakker vi nok om treghet i styringene. På min var jo motoren god og varm, var allerede kjørt ca 30 timer gjennom den siste uken,men bare ca 3-4 timer siden oljeskift. Ved havari var der kjørt ca 2 timer da det smalt første gang. Det var da på samme sylinder 1 knekt og ein skeiv støtstang. ( Da eg etter havari gjekk med minimum fart til nermeste kai kan jo ha forverret eller gjort at den ndre stangen ble skadet ? ) Uansett ,dette skjedde 2 ganger( ein gang på hver side ) før eg kastet inn håndkleet og åpnet opp motoren. Dette ble utført av meg selv samt folk fra Gules Mek.Verksted i øystese.

Det viste seg at ventilene gled så lett i styringene at det hvistnok var umulig at det kan ha forrårsaket knekte stenger. Det var eksosventil stengene som var knekt og innsugn.ventil bøyd. Den Kan jo ha blitt truffet av den knekte støtstanga og bøyd av denne ? Som nevnt var det også svakt spor etter att

eksosventil hadde vert borti stempelet.... der kan nevnes at ifølge maskintegning fra fabrikk er det integnet ein styring( guide ) for støtstengene. Denne styring har imid.aldri eksistert på denne motoren.

Ifølge ein eg snakket med i oslo var noen av motorene montert uten guidere da dei virket mot sin hensikt. dvs hvist noe er galt er det støtstengene som skal gå først og ikke ventiler o.l..

 

Selv går eg no i retning av eit svar eg fekk på denne siden igår,nemlig at eg ved a skifte til mobil delvac olje har løst opp mye dritt,og at denne dritten har ødelagt / gjort så de hydraulske rulleløfterne ikke fungerte som dei skulle.

 

bunnpanne. Denne er nok av stål. Relativt langt mellom skruene( 6 på hver side )

Tror ikke panna er skadet på noen måte... Lekkasjen kommer først når eg starter opp,og

den kommer på forskjellige steder.

Mister "Wellcraft " fra igår hørtes ut til å kjenne litt til denne motoren på godt og

vont( Kanskje mest vondt ?) Eg Tror eg får kontakte han for å forvisse meg om at

veivhusventilasjonen er ok... (har ikke peiling på hvor eg skal finne denne hen på motoren

 

 

mvh Starpowr 95

mørejet 30

moster

Link to post
Share on other sites

Du har fått mange gode råd her. Bare et par småting. Hvis du lurer på hvor de forkskjellige tingen sitter, hva de gjør osv., kjøp deg en rep.manual fra Chilton eller Haynes for denne motoren som bilmotor. Du får den hos de samme gutta som selger "piratdeler". eg handler mye hos Amerikanske Bildeler i Sarpsborg og mottar som oppkrav.

 

Bøyde stenger: Det kan være en mulighet at pusherene låser på grunn av dritt som følge av oljebyttet. Jeg tror jeg ville byttet dem ut. På Hulda ble alle skiftet som følge av overhaling. Det gi vann i motoren rett etter overhalingen, og alle pusherene ble skiftet en gang til. Disse innretningene er veldig enkle, men "tåler" ingenting.

Link to post
Share on other sites

Som nevnt var det også svakt spor etter att

eksosventil hadde vert borti stempelet....

<{POST_SNAPBACK}>

Tja?? Hva kan årsaken være til at ventilen har "kisset" stempelet og bøyet støtstenger?

1) Sjekk at registerkjede er montert riktig. En tann offset kan være nok på motorer med høyt løft som det gjerne er på motorer med rollerløftere.

 

2) Sitter det originalcam og vippearmer i motoren? Uoriginale camer som skal gi høyere løft eller endret overlap har gjerne "ramp-up" profil på kamakselen som kan være problematisk å håndtere for enkelte ventilløftere. Resultat: Bøyde støtstenger

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

takker så mye for svar. Dette er det beste svaret eg har fått på mine spørsmål som eg jo har stillt eindel folk det siste året.

tror abselutt du har rett når det gjelder årsaken til problemet med støtstengene.

vil imid.understreke at motoren siden havariet, Og videre fremover kun har vert kjørt på castrol olje( mineralsk den også) Problemet med lekkasje i bunnpanne har vert siden vi satte maskinen i sammen  ( var nede med panna da )etter havariet. Som nevnt tidligere er det ikke pakning mellom motor og panne,kun stoff. Tror nok at eg kanskje strammet boltene litt mye og dermed presset ut pakningstoffet.

mener imidlertid at eg dei siste gangene har vert veldig nøye med å ikke overstramme boltene.  Uansett, allt er tett inntill oppstart. da begynner det å dryppe. Har som nevnt tidligere brukt minst 2 forskjellige annerkjente loctite produkter samt eindel annet. Kanskje du kan si meg hvordan eg kan bli 100 prosent sikker på at det ikke er tett lufting til veivhuset som forrårsaker problemet. ?? På forrhånd mange takk.

 

mvh starpowr

fra moster

<{POST_SNAPBACK}>

 

Du må iallefall kjøpe en momentnøkkel, det nytter ikke å stramme på "Gefuhlen"

Kjempeviktig for alle bolter i en motor.

 

JOH

Link to post
Share on other sites

Du har fått mange gode råd her. Bare et par småting. Hvis du lurer på hvor de forkskjellige tingen sitter, hva de gjør osv., kjøp deg en rep.manual fra Chilton eller Haynes for denne motoren som bilmotor. Du får den hos de samme gutta som selger "piratdeler". eg handler mye hos Amerikanske Bildeler i Sarpsborg og mottar som oppkrav.

 

Bøyde stenger: Det kan være en mulighet at pusherene låser på grunn av dritt som følge av oljebyttet. Jeg tror jeg ville byttet dem ut. På Hulda ble alle skiftet som følge av overhaling. Det gi vann i motoren rett etter overhalingen, og alle pusherene ble skiftet en gang til. Disse innretningene er veldig enkle, men "tåler" ingenting.

<{POST_SNAPBACK}>

hei hulda . og takk for info

Når du snakker om "pushere " rekner og med at det er komplette løftere du snakker om. Skifte alle 16 av disse i sommer.

mvh starpowr

Link to post
Share on other sites

Du må iallefall kjøpe en momentnøkkel, det nytter ikke å stramme på "Gefuhlen"

Kjempeviktig for alle bolter i en motor.

 

JOH

<{POST_SNAPBACK}>

hei JOH

 

ble fortalt av eit annekjent verksted at det her var så små dimensjoner at momentnøkkel ikke var nødvndig.bare det ble noenlunde jevnt dratt til intill pakningsstoffet tøt ut. Men lar selvfølgelig ingenting vere uprøvt no når eg skal ned med panna for 6.gang. får prøve å få tak i moment hos kings i bergen pm eg er så heldig å få svar.... :confused:

 

mange takk

mvh starpowr

Link to post
Share on other sites

Du får neppe noe svar fra Kings, for de er konk. Dessverre. Men i og med at den motoren er brukt i et utall applikasjoner både på sjø og land må det være enkelt å få opplyst tiltrekkingsmoment. En US-Ford forhandler må jo vite dette.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Mitt råd: Benytt mineralsk olje på motoren din (engang mineralsk - alltid mineralsk) og vær nøye med filterskift og ta et par hyppige oljeskift fremover. Vær også obs på at du kan ha store mengder dritt i motoren som i ytterste konsekvens kan tette oljekanaler. Kjør motoren lett, foreta et par oljeskift, og observer nøye hva du finner i oljefilteret ditt.

<{POST_SNAPBACK}>

Interessant tråd med mye nyttig lesestoff, men jeg bet meg merke til en uttalelse som ooma skrev. Ref over.

 

Min klare mening om dette er nesten det motsatte, har han benyttet helsyntetisk olje fra starten så har ikke motoren havaret. Kraftig påstand, men jeg er overbevist om dette.

 

:seeya:

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Tettning for bunnpanna,

Noe av det beste som finnes på makedet for den type bruk er

Hermetite Pakning på tube, dette er en RTV silikonbasert gummi som er beregnet for de

fleste typer olje og kjemikalier, men ikke bensin

Kan kjøpes på de fleste service stasjoner og rekvisitaforetninger.

prøv den og du vil bli fornøyd.

Penta :cheers:

Link to post
Share on other sites

Min klare mening om dette er nesten det motsatte, har han benyttet helsyntetisk olje fra starten så har ikke motoren havaret. Kraftig påstand, men jeg er overbevist om dette.

 

Poenget var at han gikk fra mineral til syntetisk. Da tipper jeg du fort blir ganske overbevist om det motsatte! :yesnod:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Interessant tråd med mye nyttig lesestoff, men jeg bet meg merke til en uttalelse som ooma skrev. Ref over.

 

Min klare mening om dette er nesten det motsatte, har han benyttet helsyntetisk olje fra starten så har ikke motoren havaret. Kraftig påstand, men jeg er overbevist om dette.

 

Helt enig!! Men har en først benyttet mineralsk er der ingen (eller i alle fall ingen lettvindte) vei tilbake. Derfor har en først kjørt mineralsk en gang blir det alltid mineralsk deretter.

 

Vi er med andre ord helt enige - og ingen ting er vel bedre enn det!

Oso

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...