Madserazzi Startet 20.Juni.2013 Link til dette innlegget Startet 20.Juni.2013 (redigert) Hei Har en Wallas safeflame 800 som er vrang. Pumpa klarer ikke å trekke parafin opp fra kannen. Det renner bare tilbake, og virker som det kommer luft inn i slangen fra ett eller annet sted. Jeg koblet alt fra hverandre og hevet kannen slik at det ble fall nedover hele veien, og da tenner den og brenner. Kanna står plassert i motorrommet, og brenneren sitter i pantryen i cockpiten slik at det er en drøy meter med slange. Har greit fall nedover hele veien. Har prøvd å suge opp parafin og så koble til, men det blir da luft i slangen, og alt renner bare ned igjen Er det noen måte å lufte systemet på, eller har dette ikke noe å si? Har noen tips om hva som kan være feil? Er pumpa defekt, eller kan det være noe annet som forårsaker dette? Returslangen går ned gjennom korken i kanna,men stopper i et slags nedfelt hulrom slik at eventuell returparafin ikke vil kunne finne veien tilbake i kanna. Er dette riktig? Har hatt båten i 3 år, og den har aldri virket, men nå har jeg tatt meg f... på at skiten skal i gang. Takknemlig for svar. Redigert 20.Juni.2013 av Madserazzi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 21.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2013 prøv å ta løs returslangen slik at denne blir "fri" , wallasen liker ikke om det blir stående parafin i slangen. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Windy37GM Svart 21.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2013 (redigert) Klikke her for pumpefiks hvis det viser seg å være pumpa :-) https://baatplassen.no/i/topic/92509-wallas-90u-kokeapparat-ikke-full-effekt/ Innlegg 18 av meg :-) mvh bavaria32sport Redigert 21.Juni.2013 av Bavaria32Sport (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
index Svart 21.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2013 Den returen hørtes merkelig ut! Returparafin skal renne ned i kanna ja. Ellers er Safeflame bra saker, har hatt slik i 7-8 år nå og så langt kun skiftet ut bakstykket på bryteren. Pålitelig, luktfri og brukervennlig! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Madserazzi Svart 21.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2013 Takk for svar. Da skal jeg ta løs returslangen og demontere pumpa i løpet av helgen, så får gi se om det er rett medisin. Sitér dette innlegget Link to post
båtløskar Svart 21.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2013 jeg hadde et lignende problem på min wallas. jeg løftet opp kanna med parafin og satte den høyere opp da klarte den og suge inn parafin etter det ( helt til jeg gikk tom for parafin.... ) Sitér dette innlegget Link to post
Madserazzi Svart 21.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2013 Problemet er at den står nå i motorommet. Skal jeg ha den opp er eneste alternativet inni pantryen, og da må jeg ta ut kjøleskapet hver gang jeg skal fylle. Dette er en Askeladden 705 Voyager, så det er begrenset med steder kanna kan stå. Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 21.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2013 Har en Wallas safeflame 800 som er vrang. Pumpa klarer ikke å trekke parafin opp fra kannen. Det renner bare tilbake, og virker som det kommer luft inn i slangen fra ett eller annet sted. Jeg koblet alt fra hverandre og hevet kannen slik at det ble fall nedover hele veien, og da tenner den og brenner. Sjekk først koblingen inn til pumpen. Det er vanligvis her luften kommer inn fordi det ikke er skrudd ordentlig til. Om du går løs på en demontering av pumpen så kan jeg sende sprengskisse av pumpen via e-post. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Madserazzi Svart 22.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2013 Hei Den er skrudd bra til ja, men skal det være noen pakning der? Skisse mottas med stor takk. Epost sendt på im. Vet du hvordan det skal se ut på returen nede i kanna? Returen går ned i en slag kopp og returparafin kommer ikke ned i kanna igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 22.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2013 Ingen pakninger i den forstand. Det er en bøssing på enden av slangen som blir presset fast til slangen når du skrur til. Den kan ligge et lite rusk mellom bøssingen og inntaket på pumpen. Sjekk/rengjør dette. Returen går ned i en kopp ja, men når koppen er full skal dette renne over til dunken/kanna. Pass på at returslangen har fall hele veien ned til kanna, og ikke ligger i "bukter og bender": vannlås/svanehals på veien ned. Ikke anbefalt med løftehøyde mer enn 2 m på sugeslangen Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
olekro Svart 24.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2018 Hei, jeg har samme problem. Hva ble løsningen/konklusjonen? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.