Jump to content

Wallas 90U kokeapparat- ikke full effekt


Windy37GM

Recommended Posts

Heisann

Jeg har et Wallas 90U kokeapparat i båten som går på lampeolje. Fungert fint i 4 år, men nå trøbler det. Begynte med at pumpen ikke ville gå (den tikkelyden var borte). Vi åpnet pumpen og fjernet en del urenheter og monterte sammen igjen. Da går den som den skal, kjenner fint igjen lyden.Men fortsatt ikke full effekt. Jeg kan se at flammen er mindre enn det den pleier.

Ny pumpe koster oppunder 2000 kroner (1788 på sunwind.no), og det er såpass hysterisk dyrt at da dropper jeg Wallas og bytter til gass.

 

Jeg ønsker i utgangspunktet å reparere, jeg misliker å kaste ting. Hva annet kan være galt? Er det noen som vet hvor mye pumpen skal pumpe f.eks iløpet av minutt?

 

Mvh

Bavaria32sport

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Det er et lite filter nede i kanna. Jeg skal ut i båten i ettermiddag og feilsøke, filteret er nummer 1.. Pumpen pånytt er nummer 2. Skrekken er at det tynne mesingrøret er tett..

 

mvh

Bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Tikkelyden er rask til å begynne med, for så å roe ned etterhvert. Det er slik den skal såvidt jeg har husker. Jeg skal teste i ettermiddag om frekvensen varierer mhp "pådraget". Veken ser ok ut.

Takker for inspill, synes det er kjedelig at det fusker..

 

mvh

bavaria32sprot

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Det hadde jeg ikke tenkt på.. Kan jeg teste dette? En viss motsand ved en viss temperatur?

Jeg har både IR termometer og ørten multimetere :-)

 

mvh

 

Bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Apparatet får rundt 12,5 volt.. Tror kaaaaanskje feilen er funnet. Pumpen trekker falsk luft i messinggjengene på baksiden (legger inn bilde etterpå for referanse) etter demontering av pumpen og fjerning av dritt. Nå kokern vann fra 0 - koking på 13-14 min og det er ikke så gæli mhp Safeflame mvh Bavaria32sport

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Veldig fristende med gass etter å ha sett opplegget i båten din :-) Særlig gjennom ølbriller, var det strøøøøkent! Nå skal jeg ta fra hverandre pumpa 1 gang til og bruke loctite på gjengene (har brukt gjengetape til nå, men ser at lampeoljen løser den opp). Krysser fingre X

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Den gule låkktaiten er bra, den tykke som jeg ikke husker nummeret på, har brukt på røropplegg for dieselfilter/utskiller samt kjølevannskraner - nummeret på flaska var slitt bort. Men på det opplegget ditt trodde jeg det var NPT, koniske rørgjenger som kan dras til litt hardere for å tette. Uansett, vanlig 2701 for gjengelåsing vil sikkert fylle nok til å tette. Hvis du finner ut at du har koniske rørgjenger kan det være at noen har dratt til litt hardt - hvis det da er messing denne stussen går inn i har jeg sett at den kan sprekke og du vil få sprekk som du nesten ikke ser med det blotte øyet.

Redigert av dante (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er ihvertfal klart at pumpen suger luft et sted.. Jeg ser oljen sige tilbake til kanna når den går over til "sakte modus"... *** pumpejæ** :-)

Har tatt den med hjem, skal tenke litt

 

mvh

bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Da er pumpen plukket ned til sine atomer... Og satt sammen igjen etter rengjøring. Og det ser ut til at ventilen har begynt å fungere som den skal, tett ene veien, åpen andre veien. Nå blir det montering i båten imorra og test. En liten ulempe dog. Har en bitteliten messingskive tilovers :-(

 

mvh

bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Etter en masse styr og nedplukking i atomer igjen, funker pumpen nå. Jeg fant svært lite dok på nettet, derfor laget jeg en enkel tegning av pumpen og hvor det var tett slik at neste stakkar kan få hjelp.. Jeg sparte rett under 2000 kroner på operasjonen.

Samme pumpen står i Wallas 90U, sikkert også i 95D og andre Wallas apparater med den tikke lyden ved oppstart. Jeg lister opp alle sammen her pga Google:

Wallas 30D, Wallas 85D, Wallas 95D s/n 2735 -, Wallas 800, Wallas 900/1000, Wallas 90/100, Wallas 150, Wallas 86D, Wallas 96D

pumpe2.jpg

 

pumpene.jpg

 

Noen praktiske opplysninger:

-En OK pumpe skal klare å flytte lampeoljen i den tynne gjennomsiktige slangen ca 1,5 cm ved hvert pump. Du skal se at luftbobler osv flytter seg inne i den blanke plastslangen. Ca 1,5 cm for hvert pump.

-Frekvens: 3 pump hvert 2 sekund ved oppstart, ca 1 pump hvert annet sekund etter oppstart.

-Apparatet er glad i strøm, tykke ledninger er en forutsetning.

-Når apparatet starter, skal du se at flammene slår opp i glassplaten som en fin krans. Kanskje ikke hele tiden, men stadig vekk skal du se at flammene går på utsiden av det svarte midtfeltet.

-Koketid på ca 1 liter vann er 9 minutter fra apparate har tent og til det fosskoker. Dette er en sånn turkjele med lokk.

 

mvh

Bavaria32sport

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Låner denne tråden litt:

 

Har en Wallas 90 U som volder meg problemer:

- Den starter som den skal; ved å legge øret nedpå så hører man at det 'buldrer' og brenner...

- Etter ca 3 minutter reduserer pumpa frekvens (som den skal)

- Vifta øker hastigheten.

- Når vifta øker hastigheten slukker brenningen momentant (pumpa tikker, vifta går, men flammen er 'blåst ut' eller druknet). Det høres nesten ut som om flammen blåses ut.

- Koketoppen oppfattes som godt lunken men ikke varm

- Etter noen minutter kan jeg gjenta hele forløpet som beskrevet over.

 

Byttet veke uten resultat

Har hatt pumpa helt fra hverandre uten bedring.

Benytter lampeolje merke Stabil (er denne OK??)

Kan ikke skjønne at noe skal være tett noe sted.

 

Tilleggsopplysning: Båten er nettopp anskaffet og forrige eier opplyste at kokeapparatet ikke hadde vært benyttet de 4 årene han hadde hatt båten.

 

Håper noen kan gi meg et 'super-tips' .... et Wallas-apparat er jo ikke akkurat rakett-teknologi.... men i kveld føler jeg at det nettopp er det det er....

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke om du har lest alt om slike problemer, men du sier "flammen er 'blåst ut' eller druknet". Dermed hang jeg meg litt opp i ordet "druknet". Jeg har selv hatt Wallas kokeapparat for lampeolje i 20 år (har nå versjonen for diesel), og det var en ting du ikke nevnte at du har sjekket. Fra kokeapparatet går det en svart returslange ned til kannen med lampeolje. Har du sjekket at denne har jevnt fall ned til kannen? Og har du sjekket at den stopper like under tuten på kannen? Har den ikke jevnt fall eller ender ned i lampeoljen i kannen, drukner veken og brennkammeret i lampeolje og kokeapparatet slukker.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Joda, returslangen er slik den skal.

Holder jeg den litt i overkant av kannen ser jeg at det drypper fint - hele tiden - først raskt, så når pumpa reduserer frekvensen, saktere.

 

Har en tanke om at pumpa kan være svekket og at brenneren får nok olje når pumpefrekvensen er høy.

Når frekvensen reduseres, er flammen for svak når viften øker hastighet, og følgelig blåses flammen ut.

Dette matcher ikke helt det jeg observerer mht drypping.....

Link to post
Share on other sites

Fikk snakke med en på Sunwind som kan Wallas. Takk til ham som tok seg godt tid til å diskutere problemet.

Da jeg hadde byttet veke, unnlot jeg å bytte nylonringene over/under veken med de medfølgende kobberringene.

 

Han var nesten helt sikker på at disse ringene kunne være årsaken og sa at disse i alle fall måtte byttes; at nylonringene forvolder mange problemer.'

 

I tillegg burde jeg ta ut hele brennkammeret og gjøre dette rent; se at dette var sentrert med 3 holdefjærer osv.

 

Gjorde som han sa; var faktisk noe rust innerst i brennkammeret; alt så forøvrig ut til å være OK.

Monterte alt sammen; observerte ved påslag at det brant mye 'hardere' i apparatet (godt tegn, tenkte jeg) men feilet på samme sted som tidligere beskrevet.

2. forsøk: OK

3. forsøk: OK

 

Satser nå på at apparatet nå er friskmeldt. :smiley:

 

Apparatet har som nevnt stått i 4 år og ser ut til å være lite benyttet før den tid også (antatt nytt i -98). Ved demontering så alt meget pent ut. Ikke sot, ikke herpede skruer (som tyder på mange reparasjoner)

Håper det kan holde i mange år....

Link to post
Share on other sites

Han karen hos Sunwind Gylling har jeg også vært borti. En utrolig grei kar med gode kunnskaper om Wallas produkter. Anbefales!!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...