Jump to content

Hvordan motor og gir er dette?


JFK-Molde

Recommended Posts

Kan noen hjelpe med med hvilken motor det er som står i båten min? Det er null dokumentasjon på den, å forige eier sa det var en mitsubishi på rundt 50HK.

Båten har hatt to eiere som aldri har hatt den på sjøen, så det er vel grunnen til at det er litt lite kunnskap om den.

 

Legger ut noen bilder.

 

bilde

 

bilde

 

Her er bilde av giret.

 

bilde

 

Det er to spaker koblet til giret. Den som er koblet til den med rød pil virker som den sitter fast og den som er koblet til grønn pil beveger seg. Det ser ut for meg som at den med grønn pil er til det vridbare annleget? Jeg kan dra rundt propelen slik den står nå uten no særlig motstand. Så det virker som den står i fri. Men den fikk fart på seg når jeg startet opp motoren. Muligens siden det ikke er noe motsand nå når den står på land?

Link to post
Share on other sites

ja, se om du ikke finner et merkeskilt. Hva står det på toppen?

Blåfarga får meg til å tenke på Ford...?

 

den røde spaken kan være koblinga

 

edit: så ikke at du skrev at det kunne være en Mitsubishi. Skal være gode motorer det

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Ser ut som det er et hvp 25 gir. Er ikke utenkelig at det er en Mitsubishi, saab brukte denne kombinasjonen ved marinisering.

Et knallgodt gir, har brukt dette mye i arbeidssammenheng, gått over 20 000 timer.

Grønn pil er innkobling, rød pil er vridning.

Dette er et hydraulisk gir, har du sjekka olje.

Link to post
Share on other sites

Sabben importerte og mariniserte noen slike Mitsubishimotorer for mange år siden.

Noen var på 50 og noen på 70hk.

70hk versjonen ble og brukt i livbåtene med tørr eksos og rørkjøling.

Ble og satt på turbo på noen av de uten at salget ble noe bedre.

Siden det er montert på fastmontert oljesugepumpe vil jeg tippe på sabben.



Zarek kom meg i forkjøpet

Link to post
Share on other sites

Ser ut som det er et hvp 25 gir. Er ikke utenkelig at det er en Mitsubishi, saab brukte denne kombinasjonen ved marinisering.

Et knallgodt gir, har brukt dette mye i arbeidssammenheng, gått over 20 000 timer.

Grønn pil er innkobling, rød pil er vridning.

Dette er et hydraulisk gir, har du sjekka olje.

Jeg sjekket oljen den var bare halveis opp til minimun. Så det var nokk lite olje ja. Hvordan olje er det som skal brukes?

Er du sikker på at det er grønn pil som er innkobling? Når jeg vrir på denne, beveger det seg en liten aksling inne i den store akslingen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...