Jomes Startet 21.Juni.2013 Link til dette innlegget Startet 21.Juni.2013 Hei. Har anskaffet oss en Risør 27 med Volvo penta 2003. Noen som har en aning om dieselforbruket pr time ved marsjfart. Dieselmåleren virker ikke . Sitér dette innlegget "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post
Vanntett Svart 21.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2013 Tja. Ett sted rundt 5 liter i timen med 5-6knop kanskje? -Altså hvis du marsjer i hastighet hvor du ikke drar med deg sjø og lager mye bølger. Sitér dette innlegget Link to post
Jomes Svart 21.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2013 (redigert) tja? hva ? tuller du eller ? 5 liter i timen , så mye , min forrige motor md2b kunne jeg kjøre 5-6 timer på 5 liter diesel. hmmmm, riktignok til en 22 fots hardanger snekke. men kjære vene.... Redigert 21.Juni.2013 av jomes (see edit history) Sitér dette innlegget "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post
Toroa Svart 21.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2013 Nå vet vi jo ikke på hvilket turtall du treffer marsfarten din på.. Så vi kan jo egentlig bare gjette. :) Forbruk pr time bestemmes av hvilken ytelse man forlanger av motoren, samt om motoren faktisk klarer å levere den ytelsen. :) Sitér dette innlegget Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki Link to post
Jomes Svart 21.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2013 men 5 liter i timen da...uff- er jo ikke rare motoren en slik vp 2003 Sitér dette innlegget "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post
Jomes Svart 22.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2013 Noen flere svar ? Sitér dette innlegget "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post
Vanntett Svart 22.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2013 tja? hva ? tuller du eller ? 5 liter i timen , så mye , min forrige motor md2b kunne jeg kjøre 5-6 timer på 5 liter diesel. hmmmm, riktignok til en 22 fots hardanger snekke. men kjære vene.... Det var bare ett anslag så han hadde ca. noe å gå utifra. Som tommelfingerregel blir det sagt at dieselmotor bruker 0,2 liter diesel pr time pr hk. Dvs. 28hk x 0,2 = 5,6l pr time. Så 5 liter pr time er nok ikke så langt unna sannheten hvis den marsjer på litt under oppnådd maks turtall. Men greit, skal ikke kverulere, kanskje den bruker litt mindre, men nå har Jomes i hvert fall fått en antydning. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 22.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2013 Jeg bruker den formelen på 28 fots snekke med vp md21a på 60hk ish. Stemmer bra. Sitér dette innlegget Link to post
Jomes Svart 22.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2013 Takk for svar :-) uff da, takker for formel . Noen som vet maks turtall for denne motoren ? 28 hk vp2003 ? marsjturtall ? Sitér dette innlegget "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post
Vanntett Svart 22.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2013 Hvis du synes det er mye med 5 liter pr time så er det bare å ta det litt roligere :) Risør27 har vel fortrengerhastighet på rundt 5knop. Hold deg til hastighet der båten lager minimalt med bølger så bruker du ikke mange hestekreftene. Jeg hadde en Risør med 60hk, den brukte antakelig de siste 40 hestekreftene for å øke hastigheten fra 5 til 7 knop, med svære bølger og høyt forbruk som resultat. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 22.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2013 Om du bruker 3-4 eller 5 L i timen, har det mye og si? Med gjennomsnitlig bruk så snakker vi om ca 50 timer i året. Dieselkostnaden tilsvarer da uansett en bedre middag for to på resturant( for og sette ting i perspektiv ) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 22.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2013 Bare sørge for tilsvarende stor tank sånn at en fyller like ofte/sjeldent så slipper en å tenke så mye på det :-) Sitér dette innlegget Link to post
janmar Svart 24.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2013 Jeg hadde en Nidelv 24 med Yanmar 27,5 hk. Denne hadde ingen tankmåler eller timeteller. Så jeg måtte skrive og regne manuellt.: På grei marsjfart 2300-2400 omdr brukte den temmelig nøyaktig 2 liter pr time med 2-3 mennesker ombord. Økte jeg til 3000 omdr, var forbruket bortimot fordoblet. Doble driftsutgifter. Og et KVARTERS kortere kos. Sitér dette innlegget Link to post
Vanntett Svart 24.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2013 Finnes det ikke noe slags "flow meter" som kan kobles på diesel slange så man kan se forbruk? Det er jo vanlig på biler og kunne vært veldig nyttig på båt. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 25.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2013 Prisen på en bra flow måler tilsvarer mange års dieselforbruk på denne båten. Mao ikke vel anvente penger da man bruker tusenlapper for og spare noen få øre. Det enkeste er ofte det beste- Bruk båten slik man har lyst og etterfyll drivstoff ved behov. Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 25.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2013 Jeg har en skarpnes 30, og kjører jeg bølgefritt. ca 6,5 knop ligger forbruket på 5 liter i timen . Øker jeg til 12,5 knop så blir forbruket 20 liter i timen. Motor VP 105 hk. Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 25.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2013 Hva med å investere i en ny tankmåler??? Du får kjøpt måler og giver for rundt 1000-lappen. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 25.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2013 Er jo bare å gjøre det på den gamle kjedelige måten, toppe tanken, måle distanse/tid brukt og toppe den opp igjen = resultat. For å slippe å bunkre mellom målingene kan en jo ta med ei kanne i båten og toppe med den etter en ikke alt for lang tur. Sitér dette innlegget Link to post
Jomes Svart 2.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2013 Da har jeg testet litt. turtall på 1500, gir meg ca 5,1 knop, og etter 6 timer og 45 min kontinuerlig kjøring fyllte jeg igjen opp tanken. Summen blei da 197 kr i diesel forbruk. 197 kr / 11 kr pr liter = 17 Liter. 17 liter / 6 t og 45 min = 2,7 L pr time. Sitér dette innlegget "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post
Storskarv Svart 17.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2013 Det var litt høyt med så lavt turtall. Har du en litt tung propell? Klarer du 3000rpm på full pinne? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.