Jump to content

Risør 27 med VP 2003 og diesel forbruk- hvor mye ?

Jomes

Recommended Posts

tja? hva ? tuller du eller ? 5 liter i timen , så mye , min forrige motor md2b kunne jeg kjøre 5-6 timer på 5 liter diesel. hmmmm, riktignok til en 22 fots hardanger snekke. men kjære vene....

Det var bare ett anslag så han hadde ca. noe å gå utifra. Som tommelfingerregel blir det sagt at dieselmotor bruker 0,2 liter diesel pr time pr hk. Dvs. 28hk x 0,2 = 5,6l pr time. Så 5 liter pr time er nok ikke så langt unna sannheten hvis den marsjer på litt under oppnådd maks turtall. Men greit, skal ikke kverulere, kanskje den bruker litt mindre, men nå har Jomes i hvert fall fått en antydning.

Hvis du synes det er mye med 5 liter pr time så er det bare å ta det litt roligere :) Risør27 har vel fortrengerhastighet på rundt 5knop. Hold deg til hastighet der båten lager minimalt med bølger så bruker du ikke mange hestekreftene. Jeg hadde en Risør med 60hk, den brukte antakelig de siste 40 hestekreftene for å øke hastigheten fra 5 til 7 knop, med svære bølger og høyt forbruk som resultat.

Jeg hadde en Nidelv 24 med Yanmar 27,5 hk. Denne hadde ingen tankmåler eller timeteller. Så jeg måtte skrive og regne manuellt.: På grei marsjfart 2300-2400 omdr brukte den temmelig nøyaktig 2 liter pr time med 2-3 mennesker ombord. Økte jeg til 3000 omdr, var forbruket bortimot fordoblet. Doble driftsutgifter. Og et KVARTERS kortere kos.

Da har jeg testet litt. turtall på 1500, gir meg ca 5,1 knop, og etter 6 timer og 45 min kontinuerlig kjøring fyllte jeg igjen opp tanken. Summen blei da 197 kr i diesel forbruk. 197 kr / 11 kr pr liter = 17 Liter. 17 liter / 6 t og 45 min = 2,7 L pr time.

"Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen".

• 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...