Jump to content

Alpha One gen 2, i 'tilhenger modus', hvordan få tilbake 'normal'?

jakris

Recommended Posts

I dag hadde jeg min båt på vannet for første gang i år. Båten er en Askeladden 645 beetle 2008. Den har et Alpha one gen 2. drev. På knappen for tilten på gasshendelen er det også en tilhengerfunksjon.

Jeg tror jeg kom bort i denne. Det som skjedde var at det ikke var mulig å tilte oppover i høy fart og båten bremset når jeg forsøkte. Hva slags funksjon har denne knappen og hvordan får jeg denne i tilbake i "vanlig modus"? Førsøkte å trykke den inn gang til, men det samme skjedde. Eneste forskjellen var at båten gikk lettere opp i plan.

Kan dere hjelpe meg?

• 1 måned senere...

Kan du trimme drevet ut (opp) og inn (ned) i det hele tatt når båten ligger stille? Når den er i fart? Litt uklart for meg.

Uansett, noe info;

Det sitter en trimsender på styrbord side av drevet - som er koblet til instrumentet som viser hvor mye drevet er trimmet. Om drevet trimmer inn og ut men dette ikke vises på instrumentet KAN det være feil med denne senderen (eller instrumentet).

Det sitter også en trim limit switch (trimbegrenser) på drevet, på babord side. Hensikten med denne er å hindre at drevet trimmes for langt ut under fart. Det er denne som "tilhengerfunksjonen" overstyrer. Om drevet ikke vil trimme i det hele tatt KAN det være denne som er justert feil eller er defekt.

Hei. Takk for svar! Det går ann å trimme under fart både opp og ned. Det som skjer er: 1 - Instrumentene står helt stille og 2 - I det jeg trimmer båten i fart for å optimalisere vinkelen, så vil ikke dreve være med på dette. Virker som overstyring fra tilhengerfunksjonen. Ikke vært sånn her tidligere. Jeg tror jeg har aktivert hengerfunksjonen når den har stått på henger før sjøsetting og at denne nå har hengt seg opp.

Etter ditt svar ibiza så virker det som kanskje det er "trim limit switchen" som det er noe galt med. I tillegg til sensoren som er knyttet til instrumentet.

Er det forslag til hva jeg kan gjøre mens båten enda ligger på vannet? Har jo så lite lyst til å dra den opp på henger nå i godværet :)

Mulig jeg er treig, men jeg forstår fremdeles ikke helt;

Du sier

Det går ann å trimme under fart både opp og ned.

Deretter;

I det jeg trimmer båten i fart for å optimalisere vinkelen, så vil ikke dreve være med på dette.

Trim limit switchen begrenser altså hvor langt ut du kan trimme drevet - om du med det over mener at du ikke kan trimme mer enn til en viss grense så er det trim limit switchen som slår inn.

Ift feilsøking på vann så synes det klart at enten trimsenderen eller instrumentet som viser trimvinkel ikke fungerer, eller at du har kabelbrudd imellom. Du kan jo starte med å sjekke om det er god kontakt i koblingene bak på instrumentet.

Hehe.. Ser at jeg har vært litt kjapp i svingene her :)

Det er mine siste innlegg som er korrekt. Trim limiten slår inn når jeg trimmer i fart. Den vil ikke gi meg en vinkel på mer enn 5. Tidligere var det mulig å trimme både på 6 og 7 for å få litt høyere fart.

Takker fortsatt for hjelp og svar! Ikke bare bare å være nybegynner :)

Trim limit switchen fungerer ikke annerledes under fart enn ved stilleligge, men det er klart at det er ved fart at du merker nyanser. Om trim limit switchen slår inn for tidlig så må den justeres. Dette gjøres ved å løsne to skruer og vri den litt. Litt trøblete under vann vil jeg mene.

Men, for å være helt sikker på at den virker slik den skal; trim drevet helt ned (ved stilleligge). Trim så drevet opp. På et punkt skal det stoppe (av limit switchen). Trykk så inn "tilhengerfunksjonen" som du kaller den. Drevet skal da fortsette opp til det er helt oppe. Trim så drevet helt ned igjen, dette skal skje uten stopp.

Drevet senkes helt ned, trim ut til det stopper. Fra center på innerste feste til center på ytterste feste på trimsylinder skal det nå være 52 cm. Er det mer, eller mindre, så må trimlimitswitch på babord side av transom justeres. Det er ikke uvanlig at giveren til triminstrumentet er defekt da denne har slepekontakter. Limitswitchen har kvikksølvbryter, og er mye mer holdbar. Dessverre selges disse kun i "kit" slik at du må kjøpe begge hver gang....

AL-TEC

al-tec.no

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...