Danielcjk Startet 21.Juni.2013 Link til dette innlegget Startet 21.Juni.2013 (redigert) Hei! Har i dag kjøpt en Wesling med en 70hk Jonhson bak på, ingen av delene i en fantastisk stand. Men alle problemene er estetiske, så langt. Skal fikses opp i sommer, den skal lakkeres og interiøret skal byttes, sammen med par andre småting. Og er litt små ivrig, så startet med engang båten sto plassert i hagen her. Noen bilder fra annonsen: Den så heldigvis litt bedre ut i virkeligheten, enn det den gjør på bildene. Med unntak av kalesjen, den er dessverre total ødelagt. Revnet opp en god del når jeg satte den på igjen her hjemme for å beskytte mot regnet, vannet rant nesten rett igjennom. Noen bilder fra første innsatsen: Bilde av hvordan det så ut foran når jeg hadde tatt inn verktøy kassa. Her har jeg tatt setet av justeringsskinna si, her begynner man allerede hvor dårlig stand dette setet er i. Etter jeg hadde tatt aluminiumen av setet så det slik ut på gulvet. Rant rottent treverk og noe støv som virket litt usunt ut overalt. Her var styrbord doskål kasta ut av båten. Babord sete, som var i litt bedre form møtte jeg selvfølgelig på andre problemer med. Det er en mekanisme på sete som gjør at de lett kan flyttes frem og tilbake, alu'n som blir montert på stolen kjører langs en plastskinne. Og for å flytte på de drar man en stål pin opp slik at den kommer ut av et av hullene i plastskinna, enkel og grei mekanisme, veldig lite som kan gå galt. Men babord side så sitter jo pinnen bom fast, helt umulig å bevege, har prøvd å vri og dra i den med tang og med handa. Men er som den er limt fast, og alu'n dekker skruene som fester plastskinna til skroget. Så er det noen som har noe tips? Vil helst kunne bruke dette systemet som var montert videre, bare med nye stoler. Og da hadde det vært greit å slippe å bruke sag og borr. Et bilde av låsemekanismen dynket i WD-40: Hadde vært flott med noen tips for å løsne på den! Redigert 21.Juni.2013 av Danielcjk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 22.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2013 originalstolene er gode å sitte i , men konstruksjonen basert på isopor og noen trepinner er ikke mye å skryte av. Monterte "Admiral GT" fra Watski katalogen, med aluramme og oppvippbar pute i min her for noen år siden, de har vært bra. for å få løs skinna, kanskje det kan funke med rustløser av "freeze shok" typen, den kjøler ned i tillegg, slik at den trekker bedre ionn der det trengs Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Danielcjk Svart 22.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2013 (redigert) Ja, hadde tenkt på neon seter lignende "Admiral GT", men var det sånn at de passa fint med Wesling brakettene? Eller kjøpte du ny brakett? Skal innom Würth på mandag å sjekke om de har det der. :) Redigert 22.Juni.2013 av Danielcjk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 23.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2013 jeg brukte de originale brakettene Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Danielcjk Svart 25.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2013 Da har jeg fått gjort litt mere, såfort jeg kom hjem fra fotballkamp(Sandefjord tapte 2-0 pågrunn av lusent spill, men lever i håpet for at det går bedre neste kamp ) så ble det til å jobbe med båten. Tidligere på dagen fikk jeg også handlet litt ting som trengtes, lakk, ting for å støpe, gelcoat filler, verktøym, en stor boks med Autosol og litt små stæsj. Så nå har jeg så jeg får gjort endel! Fikk lakkert stol brakketen, shinet opp lanterna bak så den ser nærmest ny ut, og jeg fikk begynt på preppinga for å lakkere motoren. Så var en ganske produktiv kveld må jeg si. Noen bilder: Et bilde av båten på sin plass i hagen. Et bilde av bakfra, er desverre ikke fullt så flink til å rydde før jeg tar bilder som dere andre mens jeg holder på. :P Ser ikke så ille ut her! Med unntak av årgangsbunnstoffet. En av flere hakk som skal fikses. Her er det mye rust! Men alt skal vekk! Skittent er det også... Her ligger den ene setebraketten og lanterna på bordet. Slik så det ut etter der lanterna hadde stått. Her har lanterna fått en Autosol behandling, kunne blitt enda bedre enn dette også hvis jeg bruker litt mere tid på det. Etter en vask. Brukte en slik en for å pusse ned braketten, gikk helt fantastisk raskt! Braketten etter første laget. Motorlokket med dekaler, er litt vanskelig å se alle ripene og stedene lakken har ramlet av på bilder her. Her har det blitt pusset litt og dekaler har blitt fjernet. Brukte varmepistol for å fjerne dekalen og limet, gikk veldig raskt og greit. Skal også få bestilt nye dekaler fra USA, motoren ser litt rånete ut uten. :P Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 25.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2013 hva brukte du for å lakke stolfundamentene? Ikke så lett å få lakk til å sitte på alu, men burde hjelpe bra om du lakkerte rett etter pussing, slik at ikke oksydhinna rekker å bygge seg for mye opp. Har også noen rustflekker på min etter skruer/bolter. Skal kjøpe ferro-bet rustvask for å få has på det. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Danielcjk Svart 26.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2013 (redigert) Brukte Biltema sin alu-lakk, så satser på at det holder. Pussa og lakkerte også rett etter hverandre, så det burde jo også hjelpe. Rustvask hadde nok vært kjekt, er mange steder hvor det har rendt litt rust utover, er et helsikke å få vekk. I dag prøvde jeg meg også på bruke glassfiber til å tette de ekstra hullene som var ved lanterna, kommer med noen bilder i morgen, men ble ganske bra for å være første gangen jeg prøver. Men må skaffe en heldekkende maske eller noen briller, brukte bare halvmaske, svei i øyna og filteret klarte ikke å ta unna alt... Ble litt loopy etterpå. Alt som totalt ble gjort idag: Klarte å få ut braketten som satt fast, endte opp med å bare bruke makt og borring for å få den ut, måtte bore hull for å løsne skruene. Og det største boret jeg hadde var selvfølgelig litt mindre enn skruen, så ble noen interessante løsninger der! :P Fikset noen skruehull. Fikset noen sprekker i gelcoat. Fikset en lekk list med litt Tec-7. Bilder kommer! Redigert 26.Juni.2013 av Danielcjk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Danielcjk Svart 28.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2013 Hei! Rakk dessverre ikke å laste opp bilder i går, men fikk gjort litt ihvertfall! Har fikset litt flere sprekker i gelcoat, gjort klart motorlokket for lakk, fikk også lakkert og montert setebrakettene. Her er noen bilder fra det: Under lakkering. Her må det pusses litt til! Her er de på plass. Motorlokket. Men alt var ikke bare fryd og gammen, var en liten sprekk bak ved akterspeilet og når jeg begynte å pelle litt på det ramlet nesten alt som var ut. Ikkje bja! Noen som har noen tips om hvordan jeg skal få frem for å reparere dette? :) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 28.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2013 ikke unormalt at det sprekker litt opp der i skjøten mellom inner- og ytterskrog. Det beste er kanskje her å løfte av motor og ta av beskyttelsesplata for å se at ikke sprekken fortsetter. Men disse akterspeilene er desverre ikke så solid bygd som jeg mener de burde være. Har selv hatt skade på mitt akterspeil etter grunnstøtinger, sist reparert på verksted. Jeg bestilte derfor en aluplate som Westermoen leverer, 8mm tykk , boltes fast og som dekker en større del av speilet. Får den akkurat tidsnok til jeg kommer på ferie til uka. Funderer også å få støpt inn "kneplater" på innsida - det vil stive bra av. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Danielcjk Svart 28.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2013 Jau, motoren må jo nesten av uansett, så blir det lettere å ta all rusten som er der. Men får jo ikke gjort dette før om en uke++, trenger jo endel folk for å få løftet motoren trygt av. Hvis sprekken strekker seg langt igjennom så blir det jo mye å fikse, og da er det vel kanskje like greit å forsterke slik at det ikke skjer igjen? Hva betaler du for den alu plata? :) Og det å støpe på innsida der virker jo som en grei ting å gjøre, bortsett fra hvor liten plass det er bak der. Men går vel greit så lenge finer'n er skjært til ordentlig. Har selv hørt endel om at akterspeilet ikke er så godt bygget som det burde vært, som er litt leit i grunn, er jo en så fin båt ellers. Er også litt usikker på om det faktisk kanskje holder å pusse ned skroget isteden. Er jo veldig mye styr med å lakkere hele båten, og ser ut til å bare bli mere og mere jo mere jeg leser. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 29.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2013 har faktisk løfta av 60hk'en (102kg - din er muligens litt tyngre?) uten hjelp , men ikke verdt å pådra seg ryggplager om man kan slippe. du har ikke tilgang til en garasjeåpning der du kan henge opp en liten kjettingtalje da? Vil uansett anbefale å kjøpe en slik motortralle , f.eks http://biltema.no/no/Bat/Motortilbehor/Verktoy-og-tilbehor/Transporttralle-for-utenbordsmotor-25055/ Tror det var 2200,- for plata , hør med arne@westermoen.no for mer info For skroget, kanskje verdt å prøve poleringsmaskin + rubbing/poliush/voks? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Danielcjk Svart 29.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2013 Har desverre ikke noe sted å henge opp en talje, men får løftet av motoren iløpet av neste uke, og motortralle må jeg nesten ha, er Biltema sin solid nok for å holde en så stor motor? Min veier også rett over 100kg. Har allerede hørt med Westermoen om å kjøpe kallesje, så skal høre med han om en sånn plate også. Tenker jeg også skal sjekke med noen av verkstedene rundt her med CNC om de kan skjære til noe like tykt eller tykkere for en billigere penge. Tenkte også polermaskin, sto å polerte med autosol en god stund og det ble faktisk ganske bra. Har vel ikke noen tips om polermaskin? :) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 29.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2013 tralla holder fint til 100kg ja. (når jeg løftet på 80-hesteren (120kg) i fjor så var det kjekt med en nabo med traktor... :) Tenkte også å få lagd plata lokalt, men siden båten befinner seg ved feriekåken, så ønsket jeg å slippe å vente på å først ta mål , så bestille og vente på plata. Så da ble den bestilt fra westermoen slik at den ligger å venter på meg når jeg kommer dit. ikke tips om poleringsmaskin, men hvis du kjører på med rubbing først så er den grovere slik at du lettere får bort det oksyderte skiktet i gelcoaten Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.