Jump to content

Hvordan bruke fiskegarn fra Biltema, fremgangsmåte & tilbehør ?


Jonesy

Recommended Posts

Hei Gutta !

 

Kjøpte en fiskegarn på Biltema, 50mm åpning, 1.5m x 30m .

http://biltema.no/no/Fritid/Fiske/Teiner-og-garn/Fiskegarn-26354/

 

Trodde det fulgte med en slags beskrivelse av hvordan bruke i posen , men nei. (Og Muttern hadde sef ikke peil, he-he)

 

Tror kanskje det kalles Trollgarn.

 

Hva trenger jeg i tillegg, kjøpte 2 blåser da ?

 

Fremgangsmåte legge det ut ?

 

Fremgangsmåte ta det inn ?

 

(Foto fra Biltema)

 

bilde

 

Link to post
Share on other sites

Kan feste det fra land med en blåse med lang line i enden, la det gå nede langs bunn.



Eventuelt med lodd i ene enden som du lar ligge på grunna (i stede for landfeste) og dra det inn fra blåsa og inn til loddet.

Tidligere nick Seil-løs

 

RS Totalmedlem

Link to post
Share on other sites

Har du trollgarn? Trollgarn består av tre garn et i midten med maskevidde ca 50 mm og to garn på hver side med maskevidde ca 250 mm.. Et trollgarn fisker effekitivt, fanger alt som svømmer gjennom garnet. Torsk, sei, flyndre, kveite, steinbit, krabbe, ja alt som svømmer. Min måte å sette ut på er som følger: Jeg knyter fast en stein, (ca to kg det finnes et eget stikk for å få tauet til å sitte) i hver ende av bunnliket og blåser i toppliket. Passer på at tauet passer med dybden, slik at det ikke blir for langt og ligger å driver i overflata. ( er det for langt rull det opp på ei isopor/styrofom plate). Ha garnet i en kasse som på videoen eller en hjemmelaget kasse som er lengre og bredere og der sidene skrår utover. På feltet slipper du ut stein og blåse. Når garnet har tatt boten går du ut resten av garnet over hekken, Du kan også bakke og la garnet gå ut over baugen. Det kan bli trangt bak med motor, deg sjølv og kasse. I alle falle er alltids lettere å være to. Og mye hyggeligere også.

Å ta opp garnet er enkelt, dra det over ripa og i en kasse, fisken som har gått i garnet har som regel vasa seg så inn i garnet at det nesten er urå å få ut fisken mens du drar. Garnet med fisk greier du på land. Og det er derfor lurt å være to. Jeg har satt fast spiker på naustveggen slik at når garnet greies henger jeg det opp på veggen. For når alle fisker og krabber er fjernet må det renses. Og det fisker mye annet også, tang, tare, sjøgress og brennmaneter.

lykke til.

 

Joda, det fisker også krabber, men på være kanter er krabbene helles små og den ene av noe størrelse var nesten tom for mat. Men nå sier de at kongekrabben er kommet utfor Senja så da er det på tide å sette ut teiner.

Link to post
Share on other sites

Har du trollgarn?

 

Ja, mange trollgarn.

Vet utmerket godt hva en får i trollgarn da jeg har fisket med trollgarn i årevis.

Poenget er at krabber ikke har noe i garn å gjøre.

Dersom folk setter trollgarn med den hensikt å få krabbe så kan de neppe være ved sine fulle fem.

Som sagt det finnes teiner til slikt.

Link to post
Share on other sites

Zenit har rett. Krabber fiskes i teiner og ikke i trollgarn. Alle som har fisket med trollgarn og fått garnet fullt av krabber skjønner det. Oftest er krabbene så kraftig inntullet i garnet at det er et stort plunder å få dem ut.
Det skarpe krabbeskallet har dessuten en lei evne til å ødelegge garnbusen.

Link to post
Share on other sites

Spørsmålet om trollgarn var til tråstarter, bildet fra Biltema sen ikke ut til å være et trollgarn :smiley: . Nei jeg setter IKKE garn for å fiske krabber, liker ikke krabber. Men erfaringsmessig er denne fiskeplassen godt egnet til å få kveite. Både på garn og va. Dette er en terskelfjord der det stiger fra 150 m til 4-5 meter. Derfor lurt å sette bruk i dette område. De fleste fiskene som er på næringsvandring må da nødvendigvis over denne terskelen for videre ferd inn i fjorden.

Begynner en på lys boten kan en også få flyndre og steinbit.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...