bouche Startet 22.Juni.2013 Link til dette innlegget Startet 22.Juni.2013 Jeg har nå offisielt gitt opp å få skikkelig liv i Ardicen som stod i båten jeg kjøpte, så nå vil jeg ha ny. Hvis noen trenger reservedeler til en Ardic 04D så er det bare å ta kontakt :) Båten er en 38 fots seilbåt, og den har 60 mm varmluftslanger som går ut i akterkabin, og en som kommer ut under kartbordet. Ardicen er for øvrig 3KW. Min første tanke var å finne en varmer som passer i alle hull og gjennomføringer ( mener å huske at eksos og forbrenningsluft gjennomføringen er rett under 30 mm ), da det vil forenkle byttet endel. Har vel egentlig falt ned på enten Eberspacher D2 eller D4, og problemet mitt er å velge hvilken av dem. Fordel med D2 er at den støtter slanger på 60mm, og jeg trenger dermed ikke sage større hull til varmluft. Eksos og forbrenningsluft ser ut som de skal passe på de gjennomføringene som er der uten store problemer ( samme gjelder for D4 ). Det jeg er usikker på er om den er stor nok, er det noen her inne som har noen formening om dette ? D4 gir jo dobbelt så mye varme, men krever vel også at jeg ihvertfall oppgraderer varmluft til 75 mm ( eller må jeg opp på 90 ? ), så da blir det endel sagejobb. Så det jeg lurer på er vel egentlig om D2 gir nok varme til en 38 fots båt, eller om jeg må/bør kjøpe en D4 og heller ta jobben med å trekke større varmluftslange dim. Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 22.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2013 Har god erfaring med Eber D4. Dersom du bruker båten om hausten og våren, ville eg heilt klart gått for D4. D2 blir for liten på ein 38 fots stor båt. Bytta ut ein Wallas 2400 med Eber for 2 år sidan. Måtte utvide hola frå 60 mm til 75 mm. Eg har 90 mm rør til første splitten ( ca 1 meter) derifra har eg 75 mm rør. Å bytte Wallasen mot ein Eber er noko av det fornuftigaste eg har gjort Sitér dette innlegget Link to post
Frgaus Svart 22.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2013 http://www.eberspaecher.no/ Sitér dette innlegget Link to post
torbi Svart 22.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2013 Webastor, eg kjøpte ifjor Weber 3900 , kjempe fornøyd. Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Kaptein Hansen Svart 22.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2013 Hei. Jeg har før årets sesong byttet ut ardic 04d med eber d4. Jeg håpet som deg på at jeg kunne bruke eksisterende eksosslange. Det lot seg ikke gjøre. I hvertfall ikke på en lørdag da visse "spesialbutikker" hadde stengt.. Det beste er rett og slett å kjøpe monteringskittet som følger med som ekstrautstyr. Forbrenningsluftslangen har lik dimensjon. tror jeg.. Eksisterende dieselslange var 5mm som også er standard på eber d4. Kan også brukes. Jeg gikk den første meteren og til første utblåsningsspjeld med 90mm varmluftslange. Hvis du krymper fra 90 til 60 slange etter første spjeld, vil du få lite varmluft i 60 slangen. Hvis du har er lukkbart 90mm varmluftsspjeld som første åpning kan du stenge dette litt igjen, så presses mer luft inn i 60 slangen. Merk: dette frarådes i bruksanvisning. Forøvrig kjempefornøyd med brenneren. Varmer fort opp mine 8,75 meters båt i hvertfall. Sitér dette innlegget Link to post
bouche Svart 26.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2013 Takk for gode innspill. Jeg endte opp med en versjon av Kaptein Hansens løsning. Valget falt på en D4 plus, har sikkert ikke behov for plussen, men det skilte så lite på totalen, koster jo en halv arm uansett ;) Det blir da full dimensjon fra varmer ned til uttak nr 1, hvor det står spjeld som ikke kan lukkes. Derfra splittes det ut i egen gren, som går ned til 65mm frem til uttak 2. Vil anta det burde flytte nok luft frem til uttak nr 2 til at det blir varmt i hele båten. Så da er det bare å vente i spenning til helgen kommer, og tingene skal monteres. Sitér dette innlegget Link to post
okeido Svart 26.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2013 Tror du blir Veldig fornøyd:-) Sitér dette innlegget Link to post
Otto R Svart 27.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2013 Jeg har nå tatt ut min 18 år gamle Eberspacher 5Kw og den byttes nå med en Webasto 5kw. Jeg har gode erfaringer med begge merker, men Webasto har jeg som lokal leverandør.. Sitér dette innlegget Link to post
M/B Nordheim Svart 28.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2013 Der tok du eit fornuftig valg , D4 plus har litt kraftigare vifte og det kjem godt med når du skal fordele litt hit og dit. Instalerte det samme sjølv i Wescraften, eg ville iallefall ikkje hatt ein kw eller ein plus mindre. Sitér dette innlegget Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS Diagnose: Erklært kronisk båtintressert. Link to post
GSH Svart 28.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2013 Mikuni er et godt valg for de som bruker båten. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 28.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2013 Mikuni er et godt valg for de som bruker båten. Jeg har et inntrykk av at Eberspächer er mest solgt, men jeg har snakket med en del folk med Mikuni som ikke kan få fullrost den. Kan du utdypet litt ? Har det noe med driftsikkerhet/støynivå eller lignende å gjøre ? Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
avmønstret5 Svart 28.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2013 Jeg har en gammel webasto som er en voldsom strømsluker. Jeg vil suplere varmen med en mindre varmer som går kun til salong. Med seilbåt er vel strømforbruket en vesentlig ting som jeg ikke ser nevnt i diskusjonen. Hva mener man om det? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 28.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2013 Lavt strømforbruk er synonymt med pottebrenner. Bakdelen er at man ikke får spredt varmen så godt som med dieselvarmer ala Eber og de andre og at en pottebrenner kan ta noe plass. Men hvis det kun er snakk om varme i et rom kan en pottebrenner fungere bra, i tillegg er det koselig hvis den har vindu slik at man kan se flammene Sitér dette innlegget Link to post
GSH Svart 28.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2013 Mikuni er en veldig stabil varmer, men med litt enklere regulering. Termostaten regulerer bare mellom full og halv effekt .Mikuni 3,5 kW bruker vel rundt 45W på full og halvparten på halv effekt. Har montert mange Mikuni, veldig få eller ingen driftsforstyrrelser. Pottebrenner er ok, men husk dieselforbruket er nesten det dobbelte pr avgitt kWh. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 28.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2013 (redigert) Er ikke helt med på den. Det kan være betydelig forskjell på strømforbruk både knyttet til kapasitet og type/merke. Ut fra tidligere erfaringer mener jeg Wallas er snill på strømforbruket. I en seilbåt har vel det en nokså viktig side ved valget, dersom en ikke bare går med motor, da kan jo en vanlig kjølevannsvarmer være en del-løsning. En Refleks er også ok med tanke på varme med skorstein er vel også lite ønskelig på en seilbåt. Har også hørt mye bra om Mikuni men strømforbruket virker høyt og passer kanskje best for motorbåter. Har også hørt mye bra om Mikuni men strømforbruket virker høyt og passer kanskje best for motorbåter. Redigert 28.Juni.2013 av pettersand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
GSH Svart 29.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2013 Ja Wallas er snill på strømforbruket, men krever litt mer vedlikehold. Safire er også veldig snill på strømforbruket. Ved valg av varmesystem må man ta hensyn til forskjellige parameter. Vi som bruker båten mye om vinteren, må ha noe som er så stabilt som mulig. Hvis strømforbruket er på varmeren er lite, er luftmengden liten også. Eller tåler ikke mye mottrykk i slangene. Det er jo en fordel og fordele nok varme til piggen også. Men som sagt det finnes ingen fasit. Kommer an på hvordan båten skal brukes og hvor mye. PS. Vi har Mikuni 3,5 kW luftvarmer, Eber 3 Kw vannvarmer og Dickinson 3 Kw propan. Mikunien har vel gått over 2000 timer siden montering (2010). Eneste driftsproblem, bytta 1 glødeplugg. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 29.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2013 Vil du si at enkelheten til Mikuni gjør den mer driftsikker enn Ebershächer og at hvis man tåler litt mer strøm og dieselforbruk så er det et godt valg ? Strømforbruket er vel knyttet til vifta, og min erfaring er at ved høyere luftstrøm klarer man seg med mindre Kw. Er en Mikuni 3,5 sammenlignbar med Eber D4 når det gjelder effekt ? Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
GSH Svart 29.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2013 Diesel forbruket er vel stort sett noenlunde det samme for hver avgitt kWh for de fleste varmere (untatt pottebrennere). Variasjoner på strømforbruket er relatert til luftmengdene. Hvis liten luftmengde må temperaturen ut av varmeren være desto høyere. Mikuni har 160 m3 luft pr time på full effekt og ca 80 grader temperaturforskjell over varmeren. Problemer med varmere kan også være lite gjennomtenkt montering og feil bruk. Min erfaring er at Mikunien er veldig driftsikker, gjennomprøvet konstruksjon. Men enkel regulering. Elektronikkdel ligger ikke i varmeren, Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 29.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2013 Ok. Takker for innput Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
sunnmøre Svart 29.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2013 Vurderte straumforbruk då eg skifta varmar. Eber D4 har 40w forbruk på maks effekt(4 kw), på lavaste har den berre 7w forbruk (0,9KW). Forskjellen til Eber D4+ er ganske stor. Den bruker 55w på full effekt. På lavare temperaturer er differansen mindre. Har ein lange slangar er det sikkert likevel lurt med ekstra kapasitet på vifta. D4+ støyer også meir på full effekt, naturleg nok. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.