Jump to content

Påføring av Antipest etter reparasjon


Laaars

Recommended Posts

Hei,

 

Skulle legge bunnstoff i dag og oppdaget en liten skade under båten, sannynligvis etter en liten grunnstøting i fjor sommer.

Båten trakk ikke vann inn etter skaden.

 

Jeg slipte rent her, og oppdaget noen små sprekker i glassfiber-laminatet samt at det hadde flist seg opp litt.

Jeg blandet litt polyester og armerte dette med 1 - 2 lag glassfiberstrie noen av stedene hvor det var sprekker. Dette var kanskje ikke helt nødvendig, men better safe than sorry.

 

Så nå skal jeg behandle dette, og har lest frem og tilbake og blir ikke helt klok.

Jeg har tenkt følgende:

 

1) Prime med Jotun Antipest

2) Legge epoxysparkel over, slipe.

3) Mer Jotun Antipest

4) Jotun Racing bunnstoff

 

Jeg har lest noen steder at man må legge eks. Jotun Topcoat eller ny Gelcoat før første lag Antipest.

Stemmer dette? Eller kan jeg legge Antipest rett på glassfiber / polyesteren etter å ha mattslipt denne?

 

Link to post
Share on other sites

jeg ville kuttet ut første laget med antipest, heller sparklet med epoxysparkel og så på med antipest

 

Når du slipte rent, da slipte du vekk all skadet og oppflist glassfiber?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Det høres ut som en løsning jeg går for :smiley:

Ja, jeg slipte bort det som var løst og flisete. Så fylte jeg godt med polyester, for deretter å armere med vevd matte og mer polyester.

Samme prosedyre jeg bruker når jeg reparerer vanntanker til brannbiler, og de holder da tett :smiley:

 

I dette tilfellet var det nok ingen fare for lekkasjer eller lignende, men som sagt... better safe than sorry! Det gir en bedre følelse når båten går på vannet!

Redigert av Laaars (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...