Jump to content

Volvo Penta MD7B (saltvannskjølt), rar oppførsel?


MD7B

Recommended Posts

Jeg har en Volvo Penta MD7B (saltvannskjølt) i seilbåten min. Den har vist litt mistillit i det siste, og jeg lurte litt på om det er noen som vet hvor farlig eller upålitelig dette kan regnes som.

 

Motoren har kjørt feilfritt lenge, men plutselig en dag begynte den å pipe, og temperaturlyset lyste. Da slo jeg av motoren med en gang, venta et par minutter og slo den på igjen, og alt var bra igjen. Ca. en halvtime senere skjedde det samme. Jeg stakk hodet i motorrommet for å se om noe ser uvanlig ut, men alt var på plass - ingen lekasje eller noen ting. Motore fungerte igjen som vanlig etter å ha vært avslått noen minutter. Jeg har brukt båten og motoren ca. 25 timer til etter dette uten å gjøre noe med det, og uten noen tegn til problemer, men så skjedde det igjen her for leden. Da slo jeg av motoren igjen, seilte et par timer til vinden døde, slo på motoren, og den kjørte feilfritt i 4 timer i strekk. Etter dette har den kjørt mer uten problemer.

 

Jeg har prøvd å finne svar på dette. Først tenke jeg at det kunne være noe tang e.l. som har satt seg fast forran saltvannsinntaket, men dette høres veldig tilfeldig ut? Jeg tenkte kanskje impelleren begynner å bli gåen, men fikk tips hos Volvo Penta at hvis impelleren var gåen så hadde nok ikke motoren kjørt så lenge feilfritt etter det, så jeg gadd ikke bytte impeller. De mente det kunne være at manifoldet har begynt å ruste innvendig og at et rustflak kan ha løsnet og ødelegger for sirkulasjonen der inne. Isåfall kan jeg jo ta av manifoldet, og legge det i syreblanding (?) eller i et Coca cola-bad til avrustning?

 

Noen som har noen tanker om hva dette kan være, og hva jeg evt. kan gjøre med det? Er det forsvarlig å dra på seiltur når dette har skjedd to ganger? Jeg sitter rimelig fast om vinden dør og motoren streiker...

 

Det kommer forresten vann ut sammen med eksosen. Jeg er ingen motorekspert, men hadde egentlig forventa at det skulle komme mer vann ut. Her er et lite flimklipp som viser hvor mye (lite) vann som kommer ut sammen med eksosen, er dette vanlig?

 

https://dl.dropboxusercontent.com/u/8491253/MD7B_kj%C3%B8lesystem.m4v

 

 

Setter pris på svar, både med positive og negative nyheter..

 

Hilsen

en frustrert amatørmekaniker.

 

Link to post
  • 1 måned senere...

Hei

Jeg hadde samme symtomet .Der var det slangen mellum sjøvannsintaket og giret som ble suget flat. Årsaken til det var at kjølekanalen i giret var rustet nesten igjen. Reperasjonen var å rense kjølekanalene i giret.Siden dette går den som normalt og vannmengden i eksosen ble også som normal.

Det var nok litt slurv med konserveringen og for lang liggetid som kanskje var den egentlige årsaken .Som vanlig min egen feil :yesnod: Det va då så svarte!!!

Link to post

Kan nesten love deg at kjølekanalene dine er i ferd med å tette seg. Antageligvis ligger motoren tett opp til "alarmtemperatur" hele tiden så små endringer i belastning gjør utslaget om alarmen går eller ikke.

Først sjekke impeller, slanger og kjølevannsinntak selvfølgelig men etter mange år med saltvannskjøling er kjølekanalene dømt til å fylles opp av rustflak og slam. Motoren må ut, toppen og manifolden av, alle frostplugger ut. Deretter gjøre reint med ståltrder o.l. i kanalene. Spyle kraftig overalt du kommer til med vann og trykkluft. Samtidig er dette en god mulighet for å sjekke om motoren er klar for flere år i tjeneste, om stempelringer og lager bør byttes osv. Min md7a ser veldig bra ut selv etter 24 år med saltvannskjøling. Jeg bytter stempelringer, diverse tetninger og pakninger og bygger om til ferskvannskjøling.

Redigert av makkomann (see edit history)
Link to post

Har flere ganger sett samme problem på min 11c, det er da rustflak

som kommer fra sylindrene som tetter i gjen kjølekanalene bl. a. i

eksosmanifoilen. To-tre flak kiler seg fast og stopper nesten opp

sirkulasjonen, når du stopper motoren faller flakene ned, og du kan

kjøre normalt i timer innen det skjer igjen. Ta av manifoilen og spyl

den ren i alle retninger, sjekk at kanalene inn i sylindrene er åpne,

men regn med at sylindre/foringer må rengjøres for at ikke dette

skal skje igjen.

Link to post

Skulle systemrens feile ( bland sterkt, minst 30% ) Skyll igjennom motoren med Unitor Descaling liquid eller descalex. Dette syrer ut systemet og motoren blir som ny inni. Mye sterkere enn systemrens men funker på gamle stålklumper uten alu. deler.Løser opp rust ofg salt.

Skyll/spyl godt igjennom etterpå.

Sjekk selvfølgelig impeller & termostat også.

Åpne motoren bør være siste utvei..

Link to post
  • 1 år senere...

Jeg ha hatt samme problemet hele 3 ganger. Den ene gangen skyldtes råtten impeller, de 2 andre gangene var det tett i manifolden.

 

Dette kan løses enkelt med systemrens (oksalsyre). Du bytter ut slangen på toppen bak på manifolden med en som passer. Den putter du ned i en bøtte. Steng sjøvannsintaket, og løsne slangen der. Putt denne også opp i bøtta, fyll på med 3/4 dels fullt med vann, og minst 1 liter syre.  I DEN REKKEFØLGEN!!!

Kjør motoren i 30 minutte, så 30 minutter hvile. Gjenta dette noen ganger. Motoren må rekke å bli varm, ellers må man skru ut termostaten foran på manifolden. Jeg tror ikke å få varme er noe problem her.

En annen metode er å skru av hele manifolden, og kjøre trykkluft gjennom systemet. Det krever en kraftig kompressor med kon tupp. Det er det mange bilverksteder som har.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...