Jump to content

Fjord 880 eter sink

senior

Recommended Posts

Har en 9 meters cabincruiser. Når den ligger på sjøen, så eter den zink i slike mengder at etter et år så er der ikke flisa igjen. I fjor doblet jeg metallmengen, men alt gikk med.

Båten har hatt flere eiere og det elektriske opplegget synes noe ruskete. Kan det være ledninger som er koblet/jordet feil?

Noen tips om årsaken og måter til å løse problemet?

Redigert av senior (see edit history)

Takk for tilbakemelding.

Ja, landstrøm har jeg på ganske mye, men den skal ikke gå på laddingen. Når jeg ladder opp under land, benytter jeg en løs ladder.

Båten ligger still 355 dager i året, likevel er zinken totalt borte. Burde vel ha gått i gjennom, røska vekk alle ledninger og starta frå scratch.

Der er for mange provisoriske løsninger konstruert av amatører

Redigert av senior (see edit history)

Ja, landstrøm har jeg på ganske mye, men den skal ikke gå på laddingen. Når jeg ladder opp under land, benytter jeg en løs ladder.

Båten ligger still 355 dager i året, likevel er zinken totalt borte.

Det finnes forskjellige muligheter, begynnende med feil på likestrøm anlegg eller også kobling av jordkabelen.

Er minus koblet til jordkabelen da trengs det ikke mer for å ha en fin elektrolysekrets med f.eks. nabobåten eller brygga,

laderen er da ikke viktig.

Det du altså skriver her sier ikke mye om opplegget du har, men med mye rot er det likevel bedre hvis man tar det fra bunn av.

Og dette burde du tar deg av helst med en gang.

Hvis sinken er borte med mer enn 30 - 50% da spises det sannsynlig annet allerede,

forresten både utenfor og inne i båten.

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Da er reglene endret og det er vel mulig. Hvem som helst kan montere likestrøm, men for å jobbe med landstrøm 230v krevst det sertifisert elektriker. Slik var det.

Slik er det tildels fortsatt, men noen begrensninger finnes:

http://www.dsb.no/no/Ansvarsomrader/EL-sikkerhet/Lavspenningsanlegg1/Hva-kan-privatpersoner-gjore-selv-pa-det-elektriske-anlegget/

Lavvoltsanlegg (under 50 volt) kan utføres/monteres av ikke-faglærte dersom:

g) Effekten ikke overstiger 200 VA

h) Monterings- og bruksanvisning følges nøye

i) Hele anlegget er lett tilgjengelig for visuell inspeksjon og kontroll

j) Tilkopling til 230 V-nettet utføres av registrert virksomhet, dersom tilkoplingen ikke er forutsatt gjort over transformator med sertifisert plugg/stikkontakt.

For lavvoltanlegg som forlegges i ikke brennbart materiale gjelder ikke begrensningen i pkt. g) og i).

Den begrensningen på 200VA er vel en hindring for å gjøre noe som berører start eller ladestrøm på de fleste motorer, det blir jo bare i overkant av 16 ampere på et 12 voltsanlegg.

Redigert av Fjord725SE (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...