senior Startet 23.Juni.2013 Link til dette innlegget Startet 23.Juni.2013 (redigert) Har en 9 meters cabincruiser. Når den ligger på sjøen, så eter den zink i slike mengder at etter et år så er der ikke flisa igjen. I fjor doblet jeg metallmengen, men alt gikk med. Båten har hatt flere eiere og det elektriske opplegget synes noe ruskete. Kan det være ledninger som er koblet/jordet feil? Noen tips om årsaken og måter til å løse problemet? Redigert 23.Juni.2013 av senior (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Pettern1972 Svart 23.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2013 Tror nok el-proffene ombord her vil spørre deg om du ofte landstrøm på. Er evt lader dobbeltisolert? er det montert galvanisk skille etc...Men det er nok hevet over enhver tvil at det elektriske anlegget trenger litt førstehjelp... Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
senior Svart 23.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2013 (redigert) Takk for tilbakemelding. Ja, landstrøm har jeg på ganske mye, men den skal ikke gå på laddingen. Når jeg ladder opp under land, benytter jeg en løs ladder. Båten ligger still 355 dager i året, likevel er zinken totalt borte. Burde vel ha gått i gjennom, røska vekk alle ledninger og starta frå scratch. Der er for mange provisoriske løsninger konstruert av amatører Redigert 23.Juni.2013 av senior (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fjellmatros Svart 23.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2013 Amatører har faktisk ikke lov til å jobbe på el anlegg i det hele. Heller ikke om bord i fritidsbåter... Sitér dette innlegget Link to post
senior Svart 23.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2013 Da er reglene endret og det er vel mulig. Hvem som helst kan montere likestrøm, men for å jobbe med landstrøm 230v krevst det sertifisert elektriker. Slik var det. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 25.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2013 Ja, landstrøm har jeg på ganske mye, men den skal ikke gå på laddingen. Når jeg ladder opp under land, benytter jeg en løs ladder. Båten ligger still 355 dager i året, likevel er zinken totalt borte. Det finnes forskjellige muligheter, begynnende med feil på likestrøm anlegg eller også kobling av jordkabelen. Er minus koblet til jordkabelen da trengs det ikke mer for å ha en fin elektrolysekrets med f.eks. nabobåten eller brygga, laderen er da ikke viktig. Det du altså skriver her sier ikke mye om opplegget du har, men med mye rot er det likevel bedre hvis man tar det fra bunn av. Og dette burde du tar deg av helst med en gang. Hvis sinken er borte med mer enn 30 - 50% da spises det sannsynlig annet allerede, forresten både utenfor og inne i båten. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
hanto1 Svart 25.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2013 Hvor mye sink er det snakk om , 0,5 kg 1 kg eller 5 kg? Bruker selv opp en drøy kilo i året ( aner ikke om det er mye) ligger med landstrøm til og fra ca 30 dager om vinteren når det er kaldt, ellers bare for og toppe batteriene en gang i blandt. Sitér dette innlegget Link to post
Fjord725SE Svart 25.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2013 (redigert) Da er reglene endret og det er vel mulig. Hvem som helst kan montere likestrøm, men for å jobbe med landstrøm 230v krevst det sertifisert elektriker. Slik var det. Slik er det tildels fortsatt, men noen begrensninger finnes: http://www.dsb.no/no/Ansvarsomrader/EL-sikkerhet/Lavspenningsanlegg1/Hva-kan-privatpersoner-gjore-selv-pa-det-elektriske-anlegget/ Lavvoltsanlegg (under 50 volt) kan utføres/monteres av ikke-faglærte dersom: g) Effekten ikke overstiger 200 VA h) Monterings- og bruksanvisning følges nøye i) Hele anlegget er lett tilgjengelig for visuell inspeksjon og kontroll j) Tilkopling til 230 V-nettet utføres av registrert virksomhet, dersom tilkoplingen ikke er forutsatt gjort over transformator med sertifisert plugg/stikkontakt. For lavvoltanlegg som forlegges i ikke brennbart materiale gjelder ikke begrensningen i pkt. g) og i). Den begrensningen på 200VA er vel en hindring for å gjøre noe som berører start eller ladestrøm på de fleste motorer, det blir jo bare i overkant av 16 ampere på et 12 voltsanlegg. Redigert 25.Juni.2013 av Fjord725SE (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.