Jump to content

Trygt på sjøen ved Tjøme?


josefsen

Recommended Posts

Hei, skal til Tjøme på hyttetur i juli og tenkte jeg skal ta med jeepen på henger.

Er det noen steder jeg må passe på eller er det rimelig rent for skjær og grunner?

 

Bruker ikke plotter da jeg som regel holder meg mellom Lyngør og Grimstad hvor jeg er rimelig lommekjent....

Windy 22 Sport, 350 Mag mpi

 

www.ulyd.net

Link to post
Share on other sites

Alle har da ikke plotter. Jeg klarte meg med papirkart i mange år før jeg fikk plotter, og grunnene står der også. Så det går sikkert bra om du studerer papirkartet også. Området er greit nok det, selv med papirkart.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

La meg si det slik: du bør investere et minimum av research på et sjøkart før du kan satse på en hyggelig båtbruk også i Tjømetraktene :-)

Mvh

Båthavn: Onsøy Marina, Gressvik

Totalmedlem av RS

Lagune, Sigyn, nå Stella Polaris

Brukererfaring: Yamaha, Marna, Volvo og Yanmar

Link to post
Share on other sites

har hvert på sjøen i tjøme traktene maaange ganger som yngre, nå som jeg har kjøpt meg båt selv så gruer jeg meg til "første" gangen jeg skal kjøre der selv.. minimum kart er absolutt og anbefale, jeg er så "heldig" og skal kjøre nedover sammen med min far i en annen båt, min far er mer kjent i området så han skal få gå foran :P

Redigert av båtløskar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Godt tips fra Lippert. De fleste har jo en smartmobilvariant og med gulesider så hjelper det veldig ifht å kjøre rundt på måfå uten noe. Du blir en prikk på et sjøkart.

 

Du kan også laste ned Locus om du har androide, og laste ned kart for offline bruk vha et tilleggsprogram. Med dette kan du navigere på ordentlig vis og det vil ikke koste deg noe men det er litt jobb å installere osv.

 

Evt. kan du spandere på deg Navionics, funker både på ios og androide, men koster noen hundrelapper, uansett billigere og mer praktisk enn papirkart i en skjærgårdsjeep. Og det kan brukes offline. Veldig enkelt å ta i bruk.

-----------

Beklager tonen i første svaret men trodde faktisk ikke det fantes noen som bare satt båten ut og freste avgårde i ukjente farvann uten å sjekke noe på forhånd.. Skjærgårdsjeep er jo hurtiggående båt og det er både grunner og begrensninger på fart de fleste plasser etterhvert. Jeg ble litt "sjokka", men så er jeg en trygghetssøker selv så å gjøre noe sånt virker som galskap på meg.. :-)

 

Og for å svare enkelt så er det ikke trygt på sjøen ved Tjøme.

Link to post
Share on other sites

Er det noen steder jeg må passe på eller er det rimelig rent for skjær og grunner?

 

Tjøme er et veldig grumsete farvann, sammen med Nøtterøy.

Pga et Ra etter istsiden (isen stoppet ved Tjøme og trakk seg tilbake) er det blitt dyttet ufattelig mengder stein og elende foran isen og det ligger igjen på sjøbunnen overalt. Du må skaffe deg et kart e.l. :-)

Velkommen!

 

mvh

Bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Jeg er oppvokst i området.

Det er bare å se på hvordan Nøtterøy/Tjøme skjærgården ser ut over vann. Mengder av øyer, holmer og skjær.

Sånn ser den også ut under vann. Ei skikkelig paddemark.

Og som andre har påpekt. Solgangsbrisen kan være kraftig. Og er årsaken til at Færder fyr er det meteorologiske målepunkt med flest kulingdager i året.

Kjøp sjøkart nr. 201, brett det og legg det i dertil tiltenkt plastomslag. Studer det og hygg deg i Norges fineste skjærgård.

Vær klar over at Tønsberg, Nøtterøy, Stokke og Tjøme har felles fartsbegrensing.

Kartet kan lastes ned her:

https://www.tjome.kommune.no/Filnedlasting.aspx?MId1=390&FilId=1442

Link to post
Share on other sites

Evt. kan du spandere på deg Navionics, funker både på ios og androide, men koster noen hundrelapper, uansett billigere og mer praktisk enn papirkart i en skjærgårdsjeep. Og det kan brukes offline. Veldig enkelt å ta i bruk.

 

Jeg er av den oppfatning at Navionics til Android er ubrukbart. Mangler omtrent alt som ios-versjonen har. Det er ikke verdt å betale noe som helst for dette produktet.

Link to post
Share on other sites

Kjøp deg plastkartet med 1:30 000 målestokk på Maritim, det ligger en Maritim butikk ved E18 på vei inn mot Tønsberg, kartet koster deg 249,- og er et minimum av trygghet for å ferdes i de områdene du har planer om å ferdes i.

Tidligere nick Seil-løs

 

RS Totalmedlem

Link to post
Share on other sites

Jeg er oppvokst i området.

Det er bare å se på hvordan Nøtterøy/Tjøme skjærgården ser ut over vann. Mengder av øyer, holmer og skjær.

Sånn ser den også ut under vann. Ei skikkelig paddemark.

Og som andre har påpekt. Solgangsbrisen kan være kraftig. Og er årsaken til at Færder fyr er det meteorologiske målepunkt med flest kulingdager i året.

Kjøp sjøkart nr. 201, brett det og legg det i dertil tiltenkt plastomslag. Studer det og hygg deg i Norges fineste skjærgård.

Vær klar over at Tønsberg, Nøtterøy, Stokke og Tjøme har felles fartsbegrensing.

Kartet kan lastes ned her:

https://www.tjome.kommune.no/Filnedlasting.aspx?MId1=390&FilId=1442

stemmer dette?

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

 

Jeg er av den oppfatning at Navionics til Android er ubrukbart. Mangler omtrent alt som ios-versjonen har. Det er ikke verdt å betale noe som helst for dette produktet.

 

Eh, tror ikke det. Hovedutfordringen er vel at en ikke kan "etter-redigere" waypoints i en rute, slik en kan under ios. Ellers mye det samme. Om man vi betale for det blir jo en personlig sak men liker man en enkel "pek og klikk" løsning så er Navionics gode greier.

 

Men på den andre siden, liker man mulighet for editering og mer avanserte funksjoner så fungerer gratis varianten til Locus helt suverent på Androide, og kartene for offline bruk er også gratis, om en noe tidkrevende å laste ned (kun 10000 "linjer" i døgnet fra Eniro). Der kan du editere ruter fritt etter eget ønske men terskelen for å ta det i bruk er nok litt høyere.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...