Trophy Startet 23.Juni.2013 Link til dette innlegget Startet 23.Juni.2013 Har satt inn nye pakninger og det er tett og fint til eg tar meg en tur. Lurer på om eg bruker feil type? Dette er type vannsmurt aksling. Bilde av pakning: Noen tips om det fins noen bedre? Vet ikke hvilken type dette er engang Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
winum Svart 23.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2013 Du kan prøve dem. http://nordicseal.konekt.no/1_10_LubSeal.html Sitér dette innlegget Link to post
Sabben77 Svart 23.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2013 Det du har der er talgpakning, kanskje du skal prøve med en størrelse større og evt banke den "flat" med hammer før montering. Den skal sitte litt tigth. Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 24.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2013 Takk for tips. Lurer på om noen har peiling på teflonpakning ? Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
avmønstret5 Svart 24.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2013 Jeg er ingen stor fan av Volvo, men deres dongel-type akseltettning er helt suverene. Det kan jeg med stor sikkerhet hevde etter ca 10 års erfaring derav 6 år på lagtur. Anbefales. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 24.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2013 Bilde av pakkboksen? Noen skal ha talg, andre teflon, og noen greasepølse uten at det er opplagt på forhånd. Flere av typene skal jo lekke litt ved bruk. På mine snudde jeg bare klemflensene og satt på volvokondom. Tett, fint og billig. Men de skal vel byttes med visse intervaller. Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 24.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2013 Den skal ikke lekke, men min drypper litt for simmeringen som er ytterst er dårlig. Den blir ikke skiftet før neste gang båten er på land... Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
enter4u Svart 24.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2013 Ja det Volvo-kondomet bruker jeg også. Er potte tett 3. året på rad. Veldig fornøyd.....og billig er det :-) Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 24.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2013 (redigert) Talgpakningsringer skal aldri bankens flatere, da knuses fiberene i pakningen. For å tilpasse den litt, kan den valses lett. Snoren skal kuttes når den rullet rundt et emne av samme size som feks akslingen den skal passe til. Dette for å få en riktig skrå på skjøten. Kappes den når den ligger rett, vil det bli en åpning på ytterdiameter når den bøyes rundt akselen. Hmm...simmering? Ikke vanlig i kombinasjon med glandpakkning. Den hvite der, ser ut som det det er av type teflon. Redigert 24.Juni.2013 av Dieselboy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 25.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2013 Pakkboks med talgpakknig er steinalderløsningen og her er litt drypping helt vanlig og nesten ikke til å unngå. Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 25.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2013 Fra 2000 kom det en ny modell som er tett, min skal visst dryppe litt... her er noe som er sakset fra maxumklubben : Shaft Seals, Stuffing Boxes, are used prior to and into the 1999 model year and are regular stuffing boxes and are identified by two adjustment bolts facing the transmission. There may or may not be a very small amount water dripping out of the shaft without the engine turning. "A small amount being a drop every 5 to 15 minutes max". There should be a more aggressive dripping with the shaft turning, "a few drops a minute". If you think the dripping it is excessive you can adjust the pressure on the packing gland, (when the engine is stopped please) by the undoing the (2) lock nuts and putting additional pressure on the packing material. New packing material is available at most marine stores, and should be inspected yearly and replaced as necessary. Be sure to re-lock the locking nuts and apply even pressure, "the same small increments of turning" to both sides. The 5 1/2" long 3 1/2" diameter hose connects the shaft log and the stuffing box on boats with a 2" shaft. The hose going into the stuffing box is from the engines is from the engine's raw water cooler and it supplies low pressure water into the packing gland and the water exits via the cutlass bearing surfaces through the shaft log for its cooling. When you can no longer control the flow of water by adjustment it is time to re-pack the stuffing box. Maxum says to use a pick and remove what is left of the old material and install new 3/16" material and wrap it 4 times around the shaft. This is good for the 1 & 1/2 ' shafts as well as the 2" shafts. Your Stuffing box was made by Marine Hardware, POB 3099, Redmond, WA 98073-3099 1-800-526-5971.New information 8/2000: AFTER SPENDING ALMOST A FULL DAY REPACKING BOTH STUFFING BOXES, I FIND OUT THAT THE INFO WE HAD WAS INCORRECT. THE PACKING MATERIAL, ACCORDING TO MARINE HARDWARE (1-800-526-5971) SHOULD BE 1/4" (NOT 3/16") AND IT'S WRAPS 3 TIMES AROUND THE SHAFT (NOT 4) I USED THE TEFLON PACKING, WITH A SPECIAL LUBE ($10.00 FOR A VERY SMALL AMOUNT) Hvor mange millimeter er en 1/4 tomme ? Bør eg satse på teflonpakning ? Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
winum Svart 25.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2013 (redigert) 25,4 : 4 = 6,35 mm Jeg ville satse på Lub seal dem får du hos NordicSeal. Redigert 25.Juni.2013 av winum (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 26.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2013 Ja, kom på enhetskalkulatoren... og kom til samme svar :-) Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Trophy Svart 25.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2014 Har montert 3 ringer med teflonpakning i år og det drypper Ikkje, men kommer er litt svart farge. Ingen varmegang ved ca 8 knop. Løsnet opp litt på skruene pga bekymret for å ha teitet litt for hardt... drypper fremdeles ikke. Grunn til bekymring ? Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
larss Svart 25.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2014 Hei Skal disse volvo suttene luftes på noe vis når en sjøsetter ? Beklager avsporing i tråden din. larss Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 25.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2014 Siden du spør hva som er best tror jeg svaret ligger her, men det krever kjøling fra motorens saltvannspumpe: http://www.shaftseal.com/en/categories/300000001 Disse tetningene skal ha rating på 20.000 timer Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Herman Svart 25.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2014 Skal disse volvo suttene luftes på noe vis når en sjøsetter ? Ja Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Gunga Din Svart 25.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2014 Hei Skal disse volvo suttene luftes på noe vis når en sjøsetter ? Beklager avsporing i tråden din. larss svar ja, du klemmer litt på den direkte etter sjøsettning, så att luften går ur, sen kan du glemme den, resten av sesongen :-) tils neste vår, da skal den ha bittelitt vannfast fett, en tub rekker i 15år, så klemmer du på nytt etter sjøsettning,sen kan du glemme den på nytt min har suttet der i 23 sesonger uten en ende dråpe inn i båten, begynner den å dråpe så blir det en ny en! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
larss Svart 25.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2014 svar ja, du klemmer litt på den direkte etter sjøsettning, så att luften går ur, sen kan du glemme den, resten av sesongen :-) tils neste vår, da skal den ha bittelitt vannfast fett, en tub rekker i 15år, så klemmer du på nytt etter sjøsettning,sen kan du glemme den på nytt min har suttet der i 23 sesonger uten en ende dråpe inn i båten, begynner den å dråpe så blir det en ny en! Hei, og takk for svar Gunga Din Ett litt dumt spørsmål, den er veldig hard i gummien, bruker du verktøy til dette. larss Sitér dette innlegget Link to post
Langs land Svart 25.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2014 Byttet til VP "Black Jack" våren 2011. I år har jeg opplevd to tilfeller av varmgang i den (hører ulyd og flyr ned). Ved å presse på den kommer det vann ut (veldig lett å presse siden den er varm). Så er alt Ok. Liker det ikke, men tre sesonger er vel ikke mye (?). Å presse ut vann når den er kald har jeg aldri fått til (min feil?). Båten har ligget ute i vinter. Kan "vanninntaket" ha blitt (delvis-) tett, slik at det er årsaken? Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 25.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2014 Har lest i fra Volvo, at denne såkalte " Volvo-kondomen" ikke anbefales brukt sammen med flexibel kopling.? Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 25.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2014 Hever denne Har montert 3 ringer med teflonpakning i år og det drypper Ikkje, men kommer er litt svart farge. Ingen varmegang ved ca 8 knop. Løsnet opp litt på skruene pga bekymret for å ha teitet litt for hardt... drypper fremdeles ikke. Grunn til bekymring ?Skal Ikkje skifte ut pakkboksen. ..foreløpig Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Dieselboy Svart 25.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2014 (redigert) Den slangen som er koblet til, kommer den fra en fettkopp? Det må tilføres litt vannfast etter hver tur, eller når det drypper litt. Fettet hjelper til med å holde tett, men ikke for mye, da kan det bli varmgang. Skal selv gå over til talgpakning, da jeg må bytte propellaksling. Har ingen betenkeligheter med det. Redigert 25.Juni.2014 av Dieselboy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 25.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2014 bruker ikke verktøy, den er hard, men trengs bare litt handkraft, så hører man hur luften pyser ut ! har orginal plastdings som sitter på akseln, for å få inn greaset på våren, går også bra med noe tynn plastbit, type tilplattet sugerør Mare N, sjekk att kanalene på utsiden akselgjennomføringen ikke fått for mye bunnstoff og tettet Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Trophy Svart 26.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2014 Den slangen som er koblet til, kommer den fra en fettkopp? Det må tilføres litt vannfast etter hver tur, eller når det drypper litt. Fettet hjelper til med å holde tett, men ikke for mye, da kan det bli varmgang. Skal selv gå over til talgpakning, da jeg må bytte propellaksling. Har ingen betenkeligheter med det. Nei, den er sjøvannskjølt / smurt Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.