Jump to content

Akseltetning som lekker, hvilken type er best


Trophy

Recommended Posts

Talgpakningsringer skal aldri bankens flatere, da knuses fiberene i pakningen.

For å tilpasse den litt, kan den valses lett.

Snoren skal kuttes når den rullet rundt et emne av samme size som feks akslingen den skal passe til. Dette for å få en riktig skrå på skjøten.

Kappes den når den ligger rett, vil det bli en åpning på ytterdiameter når den bøyes rundt akselen.

Hmm...simmering? Ikke vanlig i kombinasjon med glandpakkning.

Den hvite der, ser ut som det det er av type teflon.

Redigert av Dieselboy (see edit history)
Link to post

Fra 2000 kom det en ny modell som er tett, min skal visst dryppe litt... her er noe som er sakset fra maxumklubben :

 

Shaft Seals, Stuffing Boxes, are used prior to and into the 1999 model year and are regular stuffing boxes and are identified by two adjustment bolts facing the transmission. There may or may not be a very small amount water dripping out of the shaft without the engine turning. "A small amount being a drop every 5 to 15 minutes max". There should be a more aggressive dripping with the shaft turning, "a few drops a minute". If you think the dripping it is excessive you can adjust the pressure on the packing gland, (when the engine is stopped please) by the undoing the (2) lock nuts and putting additional pressure on the packing material. New packing material is available at most marine stores, and should be inspected yearly and replaced as necessary. Be sure to re-lock the locking nuts and apply even pressure, "the same small increments of turning" to both sides. The 5 1/2" long 3 1/2" diameter hose connects the shaft log and the stuffing box on boats with a 2" shaft. The hose going into the stuffing box is from the engines is from the engine's raw water cooler and it supplies low pressure water into the packing gland and the water exits via the cutlass bearing surfaces through the shaft log for its cooling. When you can no longer control the flow of water by adjustment it is time to re-pack the stuffing box. Maxum says to use a pick and remove what is left of the old material and install new 3/16" material and wrap it 4 times around the shaft. This is good for the 1 & 1/2 ' shafts as well as the 2" shafts. Your Stuffing box was made by Marine Hardware, POB 3099, Redmond, WA 98073-3099 1-800-526-5971.

New information 8/2000: AFTER SPENDING ALMOST A FULL DAY REPACKING BOTH STUFFING BOXES, I FIND OUT THAT THE INFO WE HAD WAS INCORRECT. THE PACKING MATERIAL, ACCORDING TO MARINE HARDWARE (1-800-526-5971) SHOULD BE 1/4" (NOT 3/16") AND IT'S WRAPS 3 TIMES AROUND THE SHAFT (NOT 4) I USED THE TEFLON PACKING, WITH A SPECIAL LUBE ($10.00 FOR A VERY SMALL AMOUNT)

 

Hvor mange millimeter er en 1/4 tomme ? Bør eg satse på teflonpakning ?

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
  • 11 måneder senere...

Siden du spør hva som er best tror jeg svaret ligger her, men det krever kjøling fra motorens saltvannspumpe:

http://www.shaftseal.com/en/categories/300000001

 

Disse tetningene skal ha rating på 20.000 timer

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Hei

 

Skal disse volvo suttene luftes på noe vis når en sjøsetter ?

 

Beklager avsporing i tråden din.

 

larss

svar ja, du klemmer litt på den direkte etter sjøsettning, så att luften går ur, sen kan du glemme den, resten av sesongen :-)

 

tils neste vår, da skal den ha bittelitt vannfast fett, en tub rekker i 15år, så klemmer du på nytt etter sjøsettning,sen kan du glemme den på nytt

 

min har suttet der i 23 sesonger uten en ende dråpe inn i båten, begynner den å dråpe så blir det en ny en!

S/Y Gunga Din

Link to post

svar ja, du klemmer litt på den direkte etter sjøsettning, så att luften går ur, sen kan du glemme den, resten av sesongen :-)

 

tils neste vår, da skal den ha bittelitt vannfast fett, en tub rekker i 15år, så klemmer du på nytt etter sjøsettning,sen kan du glemme den på nytt

 

min har suttet der i 23 sesonger uten en ende dråpe inn i båten, begynner den å dråpe så blir det en ny en!

 

Hei, og takk for svar Gunga Din

 

Ett litt dumt spørsmål, den er veldig hard i gummien, bruker du verktøy til dette.

 

larss

Link to post

Byttet til VP "Black Jack" våren 2011. I år har jeg opplevd to tilfeller av varmgang i den (hører ulyd og flyr ned). Ved å presse på den kommer det vann ut (veldig lett å presse siden den er varm). Så er alt Ok. Liker det ikke, men tre sesonger er vel ikke mye (?). Å presse ut vann når den er kald har jeg aldri fått til (min feil?).

 

Båten har ligget ute i vinter. Kan "vanninntaket" ha blitt (delvis-) tett, slik at det er årsaken?

Link to post

Hever denne

Har montert 3 ringer med teflonpakning i år og det drypper Ikkje, men kommer er litt svart farge. Ingen varmegang ved ca 8 knop. Løsnet opp litt på skruene pga bekymret for å ha teitet litt for hardt... drypper fremdeles ikke. Grunn til bekymring ?

Skal Ikkje skifte ut pakkboksen. ..foreløpig

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post

Den slangen som er koblet til, kommer den fra en fettkopp?

Det må tilføres litt vannfast etter hver tur, eller når det drypper litt. Fettet hjelper til med å holde tett, men ikke for mye, da kan det bli varmgang.

 

Skal selv gå over til talgpakning, da jeg må bytte propellaksling. Har ingen betenkeligheter med det.

Redigert av Dieselboy (see edit history)
Link to post

bruker ikke verktøy, den er hard, men trengs bare litt handkraft, så hører man hur luften pyser ut !

 

har orginal plastdings som sitter på akseln, for å få inn greaset på våren, går også bra med noe tynn plastbit, type tilplattet sugerør

 

 

Mare N, sjekk att kanalene på utsiden akselgjennomføringen ikke fått for mye bunnstoff og tettet

S/Y Gunga Din

Link to post

Den slangen som er koblet til, kommer den fra en fettkopp?

Det må tilføres litt vannfast etter hver tur, eller når det drypper litt. Fettet hjelper til med å holde tett, men ikke for mye, da kan det bli varmgang.

Skal selv gå over til talgpakning, da jeg må bytte propellaksling. Har ingen betenkeligheter med det.

Nei, den er sjøvannskjølt / smurt

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...