BingoBonzo Startet 23.Juni.2013 Link til dette innlegget Startet 23.Juni.2013 (redigert) Har en liten utfordring med jordfeil som jeg håper du kan hjelpe meg med. Kobler meg til Pidestall A med standard 10m landstrømkabel og jordfeilbryter på pidestallen slår ut. Slår av alle sikringer i båt, men jordfeilbryter på pidestall slår ut i det hovedbryter på båt slås på. Har testet alle 4 uttak på pidestall. Prøver så pidestall B, her må jeg bruke landstrømkabel + vanlig skjøtekabel + to overganger for å rekke frem. Nå fungerer alt strålende! Noen tips? Noen i nærheten av Tønsberg med kunnskap og instrument som har lyst på en liten runde med feilsøking? Update etter Bitteliten sin kommentar: Har forsøkt å koble en vifteovn til pidestall/søyle og den fungerte bra. Ingen av de andre båtene på søylen har rapportert feil. Redigert 23.Juni.2013 av BingoBonzo (see edit history) Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
Bitteliten Svart 23.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2013 Pidestall=strøm søyle på brygga? Om så er det nok jordfeil i den søyla på brygga Sitér dette innlegget Link to post
BingoBonzo Svart 23.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2013 Bitteliten skrev On 23.6.2013 at 20.40: Pidestall=strøm søyle på brygga? Om så er det nok jordfeil i den søyla på brygga Har forsøkt å koble en vifteovn til pidestall/søyle og den fungerte bra. Ingen av de andre båtene på søylen har rapportert feil. Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
Bitteliten Svart 23.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2013 Har de andre båtene jordfeilbryter? Har vifta jordfeilbryter? Synes du skal være veldig fornøyd med å ikke få jordfeilen ombord. Hadde rapportert dette asap. Kan gi interessante tæringsfenomener på båtene... Sitér dette innlegget Link to post
Fjellmatros Svart 23.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2013 (redigert) Jorfeilbrytere løser ut på jordfeil, men de kan løse ut på ulike verdier. Kravet er at de skal løse ut før påstemplet verdi på jordfeilbryteren er nådd. Dersom du har en veldig liten jordfeil så kan faktisk den ene løse ut og den andre kan holde. Det kan også være funksjonsvikt i den jordfeilbryteren som ikke slår ut slik at den ikke vil løse ut i det hele, bruk testknappen og sjekk at den fungerer. Redigert 23.Juni.2013 av Fjellmatros (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BingoBonzo Svart 24.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2013 Bitteliten skrev On 23.6.2013 at 20.53: Har de andre båtene jordfeilbryter? Har vifta jordfeilbryter? Synes du skal være veldig fornøyd med å ikke få jordfeilen ombord. Hadde rapportert dette asap. Kan gi interessante tæringsfenomener på båtene... Vifta har ikke jordfeilbryter, men iom at jordfeilbryter på søyle/pidestall ikke gikk når vi koblet på vifte så svekker det min case. Har rapportert inn saken, men det blir litt ord-mot-ord... Noen som er i nærheten av Tønsberg og kan ta en time med feilsøking? Betaler selvfølgelig for denne tjenesten. Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
BingoBonzo Svart 25.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2013 Prøvde å koble opp mit pidestall/søyle A og denne gangen med skjøtekabelen som jeg bruker mot søyle B. Og da gikk ikke jordfeilbryteren på søyle A. Det kan dermed virke ganske klart at det er en jordfeil ombord, søyle A er frikjent + at skjøtekabelen "maskerer" jordfeilen slik at den ikke slår ut på søylen. Får ringe en elektriker i morgen og få han/hun på plass med feilsøking snarest. Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
BingoBonzo Svart 26.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2013 Noen som tips om en dyktig elektriker i Tønsberg-området? Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
Dinamo Svart 26.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2013 BingoBonzo skrev On 23.6.2013 at 20.38: Har en liten utfordring med jordfeil som jeg håper du kan hjelpe meg med. Kobler meg til Pidestall A med standard 10m landstrømkabel og jordfeilbryter på pidestallen slår ut. Slår av alle sikringer i båt, men jordfeilbryter på pidestall slår ut i det hovedbryter på båt slås på. Har testet alle 4 uttak på pidestall. Prøver så pidestall B, her må jeg bruke landstrømkabel + vanlig skjøtekabel + to overganger for å rekke frem. Nå fungerer alt strålende! Noen tips? Noen i nærheten av Tønsberg med kunnskap og instrument som har lyst på en liten runde med feilsøking? Update etter Bitteliten sin kommentar: Har forsøkt å koble en vifteovn til pidestall/søyle og den fungerte bra. Ingen av de andre båtene på søylen har rapportert feil. Ahem. Dette får meg til å tenkja i slike baner som at jordfeilen er ombord hos deg, og at "+ vanlig skjøtekabel + to overganger for å rekke frem." ikkje har sammenhengende jording, slik at den ikkje får registrert feilen. Magne Sitér dette innlegget Link to post
BingoBonzo Svart 26.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2013 Dinamo skrev On 26.6.2013 at 10.35: Ahem. Dette får meg til å tenkja i slike baner som at jordfeilen er ombord hos deg, og at "+ vanlig skjøtekabel + to overganger for å rekke frem." ikkje har sammenhengende jording, slik at den ikkje får registrert feilen. Magne Det er nok helt riktig Dinamo, se mine forrige innlegg hvor jeg frikjenner den tidligere siktede strømsøyle Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
Bitteliten Svart 26.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2013 Første jeg tenker på ved jordfeil er fukt ett eller annet sted. Start med inntaket på landstrømmen - åpne og tørke. hvilke andre 220V brukere har du der det kan være fukt? grill i cockpit? Jeg fikk jordfeil på vår grill på fly pga fukt her. Jordfeilen tørket bort Sitér dette innlegget Link to post
BingoBonzo Svart 26.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2013 Bitteliten skrev On 26.6.2013 at 11.12: Første jeg tenker på ved jordfeil er fukt ett eller annet sted. Start med inntaket på landstrømmen - åpne og tørke. hvilke andre 220V brukere har du der det kan være fukt? grill i cockpit? Jeg fikk jordfeil på vår grill på fly pga fukt her. Jordfeilen tørket bort Vanskelig å si for min del, men jordfeilbryter slår ut på strømsøyle så fort jeg slår på hovedbryteren i båten (og alle andre forbrukere slått av). Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
Bitteliten Svart 26.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2013 (redigert) Med mindre du har 14 tommeltotter er det relativt greit å se over hvor det er fukt Har du bryter på vv berederen? Om ikke - trekk ut stikk kontakten her og se da. Det skal være en relativt vanskelig jordfeil om du ikke selv skal kunne finne den om du går litt systematisk frem. Om ALT er slått av - også vv berederen - da er jeg ganske sikker på at det er i inntaket til landstrøm. Så kan elektrikkeren komme ombord og megge etter det tenker jeg Redigert 26.Juni.2013 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BingoBonzo Svart 26.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2013 Bitteliten skrev On 26.6.2013 at 11.51: Med mindre du har 14 tommeltotter er det relativt greit å se over hvor det er fukt start med landstrøminntaket ombord. Jepp, skal ta en dobbeltsjekk, inntaket sitter inne i cockpit, er rimelig sikker på at problemet ikke sitter der. Har fått tak i elektriker og han tar en sjekk av båten på mandag, skal bli deilig å få orden på denne greia. Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
Bitteliten Svart 26.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2013 Og vv berederen er helt koblet fra? Sitér dette innlegget Link to post
BingoBonzo Svart 26.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2013 Bitteliten skrev On 26.6.2013 at 12.06: Og vv berederen er helt koblet fra? Ja, på bryteren på 220V panelet så er den koblet i fra + at den er splitterny (Juni 2013) Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
mateco Svart 26.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2013 (redigert) BingoBonzo skrev On 23.6.2013 at 20.38: Har en liten utfordring med jordfeil som jeg håper du kan hjelpe meg med. Slår av alle sikringer i båt, men jordfeilbryter på pidestallslår ut i det hovedbryter på båt slås på. Har testet alle 4 uttak på pidestall. Noen tips? . BingoBonzo skrev On 26.6.2013 at 11.21: Vanskelig å si for min del, men jordfeilbryter slår ut på strømsøyle så fort jeg slår på hovedbryteren i båten (og alle andre forbrukere slått av). BingoBonzo skrev On 26.6.2013 at 12.09: Ja, på bryteren på 220V panelet så er den koblet i fra + at den er splitterny (Juni 2013) Heisann ! Jeg lurer på : Er hovedbryteren din to-polet mens sikringer/brytere til hver forbruker er en-polet? Det vil i såfall kunne forklare hvorfor jordfeilbryteren slår ut når alle forbrukerne er slått "av" og du slår inn hovedbryter ! (Forutsatt at du har en reell jordfeil i en av forbrukerne !) Bjørn Redigert 26.Juni.2013 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Bitteliten Svart 26.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2013 At vv beederen er splitter ny betyr ikke at det ikke kan være jordingsfeil her her har du vann og strø sammen. Bryter er ikke nok, ref siste innlegg. Du må koble fra Sitér dette innlegget Link to post
BingoBonzo Svart 1.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2013 Da hadde jeg elektriker på besøk og feilen var i landstrømskabelen. MEN, som elektrikeren sa; kabelen er 100% OK, men den virker ikke allikevel... Han testet kabelen grundig, men den var "tett" og hadde ikke antydning til feil, før den ble satt i søyle-båt. Hans beste teori var at du kunne være et eller annet i en av kontaktene som først slo ut ved belastning. Deilig å avklart dette! Og ekstra hyggelig var det at min nye kabel ankom på lørdag, real kvalitet, god lengde og flott orange farge Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
Nemo Svart 1.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2013 Det høres mystisk ut at elektriker ikke kunne finne feilen selv om den slo ut jordfeilbryter. Jeg går ut fra at grundig testing betyr at det ble brukt en megger for måling av jordfeil. Målingen blir da foretatt etter at strømsøylen er gjort spenningsløs og med kabel tilkoblet. Sitér dette innlegget Link to post
BingoBonzo Svart 1.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2013 Nemo skrev On 1.7.2013 at 9.48: Det høres mystisk ut at elektriker ikke kunne finne feilen selv om den slo ut jordfeilbryter. Jeg går ut fra at grundig testing betyr at det ble brukt en megger for måling av jordfeil. Målingen blir da foretatt etter at strømsøylen er gjort spenningsløs og med kabel tilkoblet. Ja, han brukte megger, fant ingen feil på kabel, strømsøyle ble ikke gjort spenningsløs (ikke adgang til det). Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
Caramba Svart 1.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2013 Ikke kast den gamle kabelen, men bytt plugg og stikkontakt. Med litt saltvannsprut kan det dannes krypstrøm i en "gammel" plugg eller stikkontakt. Sitér dette innlegget Link to post
BingoBonzo Svart 1.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2013 Caramba skrev On 1.7.2013 at 15.53: Ikke kast den gamle kabelen, men bytt plugg og stikkontakt. Med litt saltvannsprut kan det dannes krypstrøm i en "gammel" plugg eller stikkontakt. Jepp, planen er å bytte plugg/stikkontakt. Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.