Jump to content

2013, det beste året å starte båtliv på lange tider?


Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Bruktbåtpriser i fritt fall, er bunnen snart nådd?

 

Lav rente, og det har den vært en god stund nå. Dårlige tider i Europa tilsier lav rente fremover.

 

Sterk stigning i boligpriser i mange år, folk har god finansiell sikkerhet i egen bolig.

 

Overetablering av båtplasser i enkelte områder, mange båter på land, prisene vil snart falle?

-------

 

Er vel lenge siden det har kostet mindre å skaffe seg båt?

Link to post
Share on other sites

jeg startet båtlivet i perioden 2001-2003. da var det nok mere selgers marked.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Det er fall i boligprisveksten og ledigheten har ikke vært høyere siden 2005.

Nok. faller som en stein i valutamarkedet(nå er den 8,06-1 Eur). Tror vi har et stykke igjen til bunnen !

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Selvsagt vil utbredt elende ikke være av det gode, da forsvinner kjøpsmulighetene for folk. Men akkurat nå har de fleste det så godt som de noen gang har hatt det eller kan få det økonomisk samtidig som prisene på båter har stupt.

 

Ytterligere prisnedgang forutsetter vel nesten at relativt store andeler av befolkningen får dårligere økonomi. Arbeidsledighet kan jo fort føre til det, og som påpekt stiger tallene skremmende fort. Men de med trygg jobber, lave renter og en bolig som har steget vanvittig har fått en inngangspris i markedet som er ganske lav ifht tidligere.

----

 

Men med trygge jobber og uten båt så kan en vel vente enda lengre. Til slutt kan det bli mange båteiere som må selge nær sagt uansett.

Link to post
Share on other sites

Det er fall i boligprisveksten og ledigheten har ikke vært høyere siden 2005.

Nok. faller som en stein i valutamarkedet(nå er den 8,06-1 Eur). Tror vi har et stykke igjen til bunnen !

Jeg er glad EUR ikke var på det nivået for noen måneder siden :-) jeg var heldig og traff omtrent bunnen på største delen av overføringen.

 

Jeg tror hvertfall ikke markedet skal oppover, men er usikker på hvor mye mer det kan falle om man i det hele tatt skal ha noen båtprodusenter igjen.

 

Problemet er for mange nyere båter i forhold til kjøpere. Tror også det går flere båteiere av med pensjon enn det rekrutteres nye.

De yngre i dag sitter ofte med mye gjeld etter å ha etablert seg. Hvertfall med de eiendomsprisene som råder her i stor-Oslo.

Da blir feriebåt og utgiftene det fører med seg en fjern drøm.

 

Snittalderen er definitivt høyere nå enn på 80 og 90-tallet.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Tenk på bilproduksjonen før krisa i mellomkrigstiden i USA, den var på x antall titusener biler. Året etter ble det bygd 80 biler og tusenvis av jobber var borte.

 

Men i dagens situasjon, hva/hvor er bunnen? Kan en hel bransje dø ut i dag?

Link to post
Share on other sites

Inngangen etter å ha vært uten båt noen år for min del har vært meget gunstig, selv om jeg kjøpte en båt som giret gikk på straks jeg kom til hjemmehavn. Jeg prutet i en hyggelig tone, men til både meg og kompisen som var med for å se på båten ble flau. :giggle:

Båten kjøpte jeg ca 65-70% (!!!) under prisforlangende.. :blush: Så har mye å gå på i oppussing før jeg føler jeg har gjort et dårlig kjøp. Året 2013 er dermed et riktig år for meg å komme inn igjen i båtmarkedet.

Tidligere nick Seil-løs

 

RS Totalmedlem

Link to post
Share on other sites

Siden vi ikke har hatt skikkelig sommer siden 2008 begynner nok flere og flere å gi opp båtlivet. I helgen skulle det vært kø på ferje til Hovedøya, men vi fikk sitte og lurte på hvor alle var. Veldig lite båter på sjøen også.

 

Klart det er noe helt annet å komme av flyet, bli henta av minibuss og vist ombord i en nyvasket båt der håndklær og sengetøy ligger på salongbordet og det bare er å slippe fortøyninger og da. Tilsvarende enkelt etter to uker, fortøye signere og fly hjem. kontra egen båt og alt vedlikehold og stell, vinteropplag, opptak iog utsett, vårpuss, ting som går i stykker, båtplass, forsikring.

Jeg tilhører den gamle garde som mekker og skrur sjøl, men mange unge folk i 20-30 åra foretrekker nok å leie i Middelhavet. Flypriser til Kroatia og Hellas er lave og ting er tilrettelagt for charterbåtturisme.

 

Bunnen er ikke nådd i år, særlig etter den elendige sommeren 2013 kommer mange til å vurdere sitt båtliv.

 

 

mvh,

Ole

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Det er fall i boligprisveksten og ledigheten har ikke vært høyere siden 2005.

Nok. faller som en stein i valutamarkedet(nå er den 8,06-1 Eur). Tror vi har et stykke igjen til bunnen !

 

Siden det er mulighet for en høyredominert regjering neste gang vil vel dette forsterkes. Høyere rente og svakere krone er vel varemerket til høyre.

Link to post
Share on other sites

Nå er du litt på ville veier BAN. Høyere rente gir høyere kroneverdi og visa versa. Oljeprisen er nok den faktoren som betyr mest for kroneverdien.

Om du tror alt blir annerledes med en borgelig regjering så må du tro om igjen. Dette er makroøkonomi.....

 

Men nå er jeg på ville veier også for dette var skikkelig OT.(skamme meg).

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

I dag er det 3500+ motorbåter til salgs på Finn.

Over 50% (!) er eldre enn 2002, de fleste langt eldre.

Min spådom er at disse båtene vil rase ytterligere i pris. Svært mye mer. Rett og slett på grunn av krav til vedlikehold og folks ønske om mer moderne båter.

Og det er disse båtene som er hovedproblemet i markedet. For ikke bare synker prisen kraftig på grunn av punktene over, men forhandlerne vil heller ikke ha de i innbytte. Da stopper markedet av seg selv.

 

Etter finanskrisen i 2007/2008 er det solgt relativt få motorbåter mellom 30 og 40 fot i Norge. I skrivende stund er kun 231 (6,6%) av alle cabincruisere til salgs i denne kategorien.

I dag ligger prisintervallet på disse fra 550.000 og opp til 4 millioner. Over halvparten av båtene koster mellom 1 og 2 millioner.

De som koster under millionen konkurrerer klart med større skjærgårdsjeeper. Sistnevnte koster nå mellom 500 og millionen.

Da blir det et spørsmål for mange om de ønsker en båt som er 1-5 år gammel, men større, og bedre egnet for langtur og overnatting.

 

Opp til 1,5 mill er det derfor relativt stabilt. Det er ikke så dyrt at folk flest må selge, de fleste båtene er under garanti, og mindre båter koster som sagt nesten like mye.Jeg tror de som sitter på nyere båter til <1,5 mill velger å sitte med båtene fremfor å dumpe prisene nettopp fordi utvalget er så lite nettopp i dette segmentet.

 

Over 1,5-2 mill har det vært en større prisnedgang, men båter selges jevnt og trutt i dette segmentet også.

Link to post
Share on other sites

Bunnen er ikke nådd i år, særlig etter den elendige sommeren 2013 kommer mange til å vurdere sitt båtliv.

Hei

 

Du skriver bunnen er ikke nådd i år, særlig etter den elendige sommeren 2013.......

Er ikke sommeren just begynt ?

 

Men jeg er tildels enig med deg i det du skriver. Men må si, Jeg tror hovedproblemet er nyrekruteringen.

Tror ikke unge folk gidder kjøpe seg " type snekke båt/overnattingsbåt" og ut i skjærene og overnatte.

Se på snittalderen i båthavnene på de som kjører andre båter en skjærgårdjeeper.

 

Hva dette skyldes vil jeg ikke spekulere i.

 

larss

Link to post
Share on other sites

skjønner ikke hva dere prater om med dårlig sommer.. frua har skriv loggbok iår og vi har sålangt 19 turer utpå med bading og middag på sjøen, nå skal det sies at vi har kjøpt vår første båt så da blir man ikke så nøye som dere som bruker båten som hytte som like gjerne sitter i havna og slapper av, som Larss sier her også... sommeren har jo såvidt begynt. behøver ikke og gjøre klar for vinter opplag enda

Link to post
Share on other sites

Svenske krysserklubben (sxk.se) jobber med mye med rekruteringen, men det viser seg at mange unge heller satser på bobil enn båt. De skrev om at økningen i bobilsalget gikk opp, mens salg av båter gikk ned. De underbygget dette ikke så veldig med kurver og tall (snakk om 20% økning for bobiler). Et annet eksempel er denne festuka der ungdommer seiler fra Marstrand/Göteborg til Grebbestad/Strömstad nå også har startet opp i Kroatia. Uten at det underbygges vil jeg tro at mye av rekruteringen nå kommer ved at unge familier leier båt i Middelhavet. Det er mange norske og svenske flagg å se under babord saling i Dalmaia, mange barnefamilier med små barn.

Det er lite helt unge folk som søker medlemskap hos oss på Hovedøya, mye godt voksne folk som melder seg inn. Kan ikke huske sist noen i 20 åra søkte medlemskap. Så de unge velger kanskje en annen type båtliv enn oss voksne.

 

 

Så til været, dårlig sommer henger sammen med hvor polarfronten ligger. Slik det har vært de siste årene (etter 2008) så har polarfronten ligget så langt nord at alle lavtrykkene passerer over Sørnorge. Vi opplever da ustabilt vær med lavtrykk i kø ute fra Atlanteren. Så er det problemet at når polarfronten har stabilisert seg vil den gjerne bli liggene omtrent på samme bredder og dermed vil alle lavtrykkene komme inn over oss. Jeg skulle selvsagt ønske at jeg tok skammelig feil, men jeg tror personlig at det heller ikke i år blir en god sommer på sjøen. Søndag reiser vi til Dalmatia for å få varme og varmt vann, men i begynnelsen av Juni var det heller ikke varmt på solkysten i Spania, måtte ta på jakke mens vi var i Almerimar.

 

Følg med på http://www.wetterzentrale.de/topkarten/fsfaxsem.html velg Bracknell og følg lavtrykkene på sin ferd fra Canada til Skandinavia.

 

 

 

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

 

Bunnen er ikke nådd i år, særlig etter den elendige sommeren 2013 kommer mange til å vurdere sitt båtliv.

 

mvh,

Ole

Etter tidenes beste forsommer her i nord så er det nok mange som fikk fart på båtdrømmene/planene vil jeg tro. Men vet ikke hvordan det har slått ut i markedet.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...