Jump to content

Propellvalg til Sollux 24 m/md17d

larsern87

Recommended Posts

Hei. Har en Sollux 24 som jeg syntes har altfor lett propell.

Gjør 9knop på 3000rpm. Monterte flaps i vinter, og det ga båten mye bedre fartsegenskaper, men propellen er flaskehalsen nå.

Motor går så lett opp på turtall i gir at den likegodt kunne stått i fri.

Tok kontak med Olle Terjesen ved Winrace, å hørte med han om han kunne regne ut en passende propell for meg, med sikte på maksfart på 13 knop. Han kom da frem til at en trebladet propell, 20" diameter med 16" stigning ville være det ultimate, OM det var plass.

Så er spørsmålet, noen her som vet om det er plass? Har båten på vann så litt vrient å måle. Kom gjerne med innspill og egne erfaringer.

Lars-Andre

Prøvde å måle litt nå. Ser ut til at propellen jeg har nå er ca 17-18tommer, og er noe over 2 tommers klaring fra propell til skrog. Mener å ha lest at det skal være minimum 2" klaring.

Noen som kan bekrefte at det ikke går på stort større propell? Hva bruker dere med samme båt eller tilsvarende?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...