Jump to content

Trimindikator løsner på VP D6


Engebar

Recommended Posts

Giveren, som skal rotere sammen med drevets stilling, har for andre gang kommet ut av stilling. Båten er kun 3 år gammel.

Båten må hver gang heises ut av vannet for å stramme en setskrue, som løsner. Setskruen låser en ring på en aksel, som går inn til indikatoren på innsiden av drevplaten. Siste gangen brukte verkstedet et lim for at det skulle holde, men skruen løsnet altså igjen etter et år.

Her later det til at Volvo Penta har en uheldig konstruksjon.

Er det noen som kjenner problemet og vet om en metode som hindrer problemet?

Link to post
Share on other sites

Det spørs om verkstedet har gjort denne jobben riktig. Det er bolten som babord trimsylinder er festet i transom med som altså skal rotere i transom med sylinderens bevegelser. Bolten er skrudd i gjenger i sylinderen og har en krage hvor denne settskruen skal treffe. Settskruen kan være bøyd eller det kan hende at bolten ikke er skrudd langt nok inn før settskruen er strammet. Det skal ikke være noe problem å få denne til å sitte skikkelig. Lurer på hvor de har brukt lim? Bolten må iallefall kunne rotere i transom. Det er verdt å merke seg at styrbord sylinder er annerledes, der er bolten skrudd fast og festet med settskrue i transom og sylinderen dreier ift bolten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...