ELISE 1 Startet 24.Juni.2013 Link til dette innlegget Startet 24.Juni.2013 Hei, sliter med å få frem diesel til dysene på vår Bmc 1,5.Har kjøpt en Hanto 24 som har stått på land i 4 - 5 år.Har tømt og renset tank, byttet alle drivstoffslanger og byttet filter.Har luftet etter boka og det er ikke luft i pumpe, men får altså ikke noe diesel til dysene.Er det noen som har noen tips til hva som kan gjøres? Sitér dette innlegget Hanto 24 Link to post
osa Svart 25.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2013 Tja, ikke så godt å vite..... *Hva mener du med "ikke luft i pumpe"; mener du fødepumpen eller dieselpumpen (høytrykkspumpen)? *Det må "luftes" ganske lenge for å fylle opp dieselfiltret etter bytte, hvis du ikke har fylt det før montering... *Har du sjekket om det kommer noe "støt" i dyserørene når du kjører på startmotor..? Sitér dette innlegget Link to post
ELISE 1 Svart 25.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2013 Hele systemet er luftfritt, og det kommer ikke noe " støt". Har hatt en mekaniker ombord, han får det heller ikke til. Skal ta ut pumpe på torsdag, håper det løser seg. Tenkte bare det var noen her inne som kunne ha noen tips! Sitér dette innlegget Hanto 24 Link to post
Ingar Svart 25.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2013 Regner med at det er CAV DPA pumpe? Isåfall er det av betydning om den har stått i alle årene uten at motoren har blitt kjørt i det hele tatt. Kommer det overhodet ingen diesel, selv på full gass? Dobbeltsjekket at stopp-spaken på pumpen står helt i 'kjøre-posisjon"? Det meste om CAV dieselrelaterte produkter her: https://baatplassen.no/i/topic/30580-cav-fordelerpumpe-og-dieselfiltere-servicemanualer-og-informasjo/ Sitér dette innlegget Link to post
ELISE 1 Svart 26.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2013 Ja det er en CAV DPA 3246F857Den har nok dessverre stått ubrukt i 4-5 år.Kommer ingen diesel!Stopphendel er satt i kjøreposisjon og også koblet fra.Skal ta ut pumpe i morgen, så får vi se. Sitér dette innlegget Hanto 24 Link to post
Ingar Svart 26.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2013 Ok, da er feilen så godt som sikkert at ventilen som styrer dieselmengden har satt seg. ("meetering valve") Å bevege gasshendelen hjelper ikke da den ikke påvirker ventilen direkte, det skjer via en fjær som bare flekser. Du kan åpne lokket akkurat så mye at du kommer til og får lirket den løs. Bruk evnt. en liten dusj diesel/5-56 så den løsner lettere. Har man først fått løsnet den litt så går resten omtrent av seg selv. Det er plundrete og du må rengjøre skikkelig rundt lokket før du åpner det, men du har egentlig ikke noe å tape siden alternativet er å få jobben gjort på verksted. Har du flaks er motoren da i orden. Har du ikke flaks så har også trykkstemplene satt seg, da må pumpen plukkes i biter. Dette bør overlates til verksted sådant man ikke er veldig teknisk interessert... Her ser man hvordan det gjøres med lokket helt av. Sitér dette innlegget Link to post
ELISE 1 Svart 26.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2013 Takk så mye, skal se på dette i morgen! :) Sitér dette innlegget Hanto 24 Link to post
Ingar Svart 27.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2013 Lykke til. Du åpner altså ikke lokket mer enn nødvendig, skal du ha lokket helt av må du hekte av den fjæren jeg nevnte, som sitter i gasshendelen. Den kan være rimelig plundrete å få på plass etterpå. Man må da også vite i hvilket at de 3 hullene i gasshendelen den skal sitte. Om man ikke har merket seg det ved demontering så fremkommer det av modellnummeret på pumpen. Hvis du hele tiden trekker lokket ørlite mot toppen av pumpen så løsner fjæren ikke. Pass også på å ikke stramme mutterne som holder lokket for hardt, du får en føling med dette når du løsner dem. Korrekt moment er 40 in/lbs 4.5nm, færreste som besitter momentnøkkel som går så lavt... Disse gamle fordelerpumpene langt ifra raketteknologi... Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 30.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2013 Hvordan gikk det med denne? Sitér dette innlegget Link to post
ELISE 1 Svart 3.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August.2013 Det har ikke gått så bra! Har hatt ut pumpe og fått den til å fungere, men nå er den ikke villig lenger, ikke trykk til dysene. Er på utkikk etter brukt pumpe! CAV DPA 3246F857. Det er til en BMC 1,5 liter, ca 1980 modell. Sitér dette innlegget Hanto 24 Link to post
ELISE 1 Svart 26.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August.2013 Løfter denne! Er det noen som har en slik pumpe for salg eller vet om noen som kan ha? Takknemlig for alle tips. Sitér dette innlegget Hanto 24 Link to post
Gamle Dampen Svart 30.August.2013 Link til dette innlegget Svart 30.August.2013 I found a few, google is your friend, try http://www.kdtrading.no/tradingshop/thornycroft-c-125_91.html?osCsid=3c76e77743d0c964104f4325416639a5 or ebay http://www.ebay.com/itm/CAV-DPA-3246E857-RECONDITIONED-PUMP-BMC-1-7-/390640784906?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM& hash=item5af401560a&vxp=mtr Mvh Neal Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 31.August.2013 Link til dette innlegget Svart 31.August.2013 Hva gjorde du for å få pumpen til å fungere? Gikk motoren normalt etterpå? Hvor lenge før problemet kom tilbake? Du har sjekket at stopp-hendelen står helt i driftsposisjon? Sitér dette innlegget Link to post
ELISE 1 Svart 1.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.September.2013 Gamle Dampen: Har snakket med KD Trading, de har ikke slik pumpe desverre. , men takk for tips Ang linker fra ebay så er det ikke samme artikkelnr på pumpe, min har art nr: 3246F857 det er F i mitt art nr ikke E. Ser at den du refererer tilhører en 1,7 vår er en 1,5 liter, men takk for tips. Skal sjekke mer på ebay! Ingar: Jeg hadde pumpen ute og fylte den med KD40, når jeg etter en stund roterte på den så kom det støt ut av den- monterte den inn igjen og ved lufting så kom det støt ut til dysene. Plutselig ble dette borte igjen, fikk aldri startet motor, men den tennte og harket noen ganger- Stopphendel står i kjøreposisjon. Har også prøvd å tilføre diesel rett fra kanne via matepumpe od matepumpe fungerer, diesel går igjennom dielelpumpe og tilbake til tank. Sitér dette innlegget Hanto 24 Link to post
Ingar Svart 1.September.2013 Link til dette innlegget Svart 1.September.2013 Etter at den hadde stoppet, sjekket du om det fremdeles kom diesel ut av rørene? Med full gass skal det komme en betydelig mengde. (Viktig å ha full gass når du starter og lufter.) Kommer det abs. ingenting ut av dyserørene nå? Har du tørnet motoren til det ikke lenger kommer luft ut av de 2 lufteskruene? Sitér dette innlegget Link to post
ELISE 1 Svart 2.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2013 Det stoppet bare å komme diesel ut av rørene, gasshendel har ikke vært rørt. Ja har luftet på begge lufteskruer til det ikke lenger er luft. Sitér dette innlegget Hanto 24 Link to post
TMe Svart 2.September.2013 Link til dette innlegget Svart 2.September.2013 Hva med å levere pumpa til et anerkjent dieselpumpeverksted og få den reparert. Prisoverslag er sikkert mulig å få på jobben. Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 30.September.2013 Link til dette innlegget Svart 30.September.2013 (redigert) Du bør ganske riktig levere den inn til sjekk og be om et prisoverslag for overhaling.Det blir nok veldig dyrt å kjøpe en slik pumpe fra Kd trading eller andre, alt nr 2 er å finne en havarert motor som du kan plukke pumpen av. Iogmed at disse motorene er så gode og sjelden går i stykker er det nok liten sjans for dette i Norge, mulig bedre sjans i England. her er et verksted som bør kunne hjelpe deg http://www.vestfoldelektrodiesel.no/ Redigert 30.September.2013 av Janoho (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ELISE 1 Svart 23.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2014 En litt sen oppdatering her.. Det ble kjøpt brukt pumpe, og nå er den i orden. Takk for alle tips og råd! Sitér dette innlegget Hanto 24 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.