KSE Startet 25.Juni.2013 Link til dette innlegget Startet 25.Juni.2013 Hva er vanlig driftstemperatur på KAD300? I marsjfart (3000-3500rpm) stiger temp til 91-92°C. Synker til 80°C ved lavere fart/tomgang. Hvor høy temp har dere før dere gir på og legger dere i marsjfart? Og hvor raskt kommer maskinen opp i denne temperaturen. Jeg må kjøre i 5-10minutter før jeg har opp mot 80°C. Motor var ute i fjor, alt renset og trykktestet og ny kjølevæske. Mulig jeg må sjekke impeller og/eller termostat? Er det mulig å ettermontere eksostemp giver, er det noen punkter på motoren som er forberedt for det? Hadde vært kjekt med en ekstra tempgiver som kontroll... Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 25.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2013 Sjekk impeller og termostater. Om de er i orden må du sjekke videre (også instrumentet) Rett over 80 med lav belastning og 85 ved fullt pådrag er de jeg har kjørt. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
henboe Svart 25.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2013 Min kad 44 oppfører seg likt som din. Ligger på 90-95 grader på full gass, og rundt 80 grader på 1500 omd. Sitér dette innlegget Link to post
KSE Svart 25.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2013 Det står i manualen at normalt driftstemp er opp til 90 gr. Så jeg er litt usikker på om dette er OK. Magefølelsen sier noe annet... Derfor skulle jeg gjerne hatt tempen ned litt. og også fått inn en giver for eksostemperatur. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 25.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2013 80 grader på sakte fart, 90 grader eller rett over på marsj. Helt normalt... vent til den har stabilisert seg på 80 grader før du gir på. 5-10 minutter høres også helt normalt ut (mine KAD32 har samme oppførsel som din). Husk: "If it aint broken, do not try to fix it" Når jeg ligger og planer i marsjfart, ser jeg på temp og oljetrykk ofte. 1 gang pr minutt kanskje, oftere hvis jeg husker det. Kun en kort titt.. mvh Bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
KSE Svart 25.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2013 If you say so... Jeg er likevel ikke helt overbevist. Har ambisjoner om å gå til Sørlandet i sommer. Liker ikke tanken på en temperatur mellom 90 og kokepunkt, over flere timer i strekk... Skal snakke med Volvo verksted i morgen. Så får vi høre hva de sier der. Sitér dette innlegget Link to post
henboe Svart 25.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2013 Kjølevæske koker ikke før rundt 110 grader. Jeg byttet termostater, men tempraturen er fortsatt ca 92-95 grader på full gass, og det er helt normalt for disse motorene. Sitér dette innlegget Link to post
GEHU Svart 25.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2013 Slenger meg på her,da jeg har vært borti de fleste av disse motorene 42-43-44-300 alle har vist mellom 89-94 på marsj.dette er helt normalt.broderen var som du ikke helt happy og plukket hele kjølesystemet Og renset ,men den er fortsatt akkurat lik.min egen 42 er også slik og har vært sånn så lenge Jeg har hatt den. Hvis du måler på termostathuset med laser vil du gjerne se at temp instrumentet viser Litt for mye,gjerne 4-5 grader. Det er ihvertfall min erfaring. Sitér dette innlegget Link to post
båtløskar Svart 25.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2013 (redigert) normal temp på kjøleveske er vell rett over 90 grader. i snekka mi kan jeg kjøre bånngass så lenge jeg har diesel på tanken og vanntemp stiger ikke over 92 grader ( ny varmeveksler og oljekjøler ) den synker også mye ved lavere turtall Redigert 25.Juni.2013 av båtløskar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 25.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2013 Har den samme temperaturen som du eskriver på min 41p. Sitér dette innlegget Link to post
windy26 Svart 25.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2013 Tidligere motor på 3800 omd tamd31A 85 Grader , min motor nå tamd41 p-a 3800 omd ca 88 grader Føler du at tempen er litt høy sjekk med en annen temp måler den du har kan fort være 2-3+ grader feil !! Sitér dette innlegget Link to post
SvartRøyk Svart 25.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2013 Samme motor, oppfører seg helt likt. nåla står rett opp = bra. Litt kaldere ved småkjøring. Viktig å ikke dra på før rundt 80 grader da (ellers blir det krølltopp :-) Sitér dette innlegget Link to post
WGM36 Svart 25.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2013 Hadde samme problem på mine kad42. Kjørte systemrens på saltvans siden, nå går de ikke over 90 på full gass, ca85 på marsj. Sitér dette innlegget Link to post
Julie III Svart 26.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2013 Har KAD 44. 5-10 min opp til 80 grader. ligger rundt 80 ved rolig gange, 85-90 ved marsj/topp fart Sitér dette innlegget Link to post
GEHU Svart 26.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2013 Har vært borti disse temp variasjonene flere ganger. Har også nå prøvd en med 2x41 som viser 5grader forskjell på stb vs bb motor. Måler med laser på samme sted på begge og temp er innenfor 1-2 grader forskjell. Tok så og kryssbyttet temp intrumenter og problemet flyttet seg. Så før man begynner på store ting Bør ihvertfall dette sjekkes. Sitér dette innlegget Link to post
KSE Svart 26.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2013 Når man ikke har lasermåler, blir det riktig å måle vanntemperatur i ekspansjonstank? Vil du få samme temp her etter en stund i marsjfart? Sitér dette innlegget Link to post
KSE Svart 27.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2013 Jeg slår meg til ro med at arbeidstemperatur er 90-90+. Leste i boka "Dieselmotoren-for båtfolk" av Pat Manley at dette er normal og god arbeidstemperatur for en dieselmotor. Sitér dette innlegget Link to post
2xDiesel Svart 27.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2013 Tror du kan slå deg til ro med det ja, har samme på mine motorer rundt 90 grader. Bilen min viser alltid 90 grader, sommer, vinter med eller uten belastning så noe sier meg at 90 grader på full belastning må være godt som gull! Sitér dette innlegget Link to post
KSE Svart 12.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2014 Tar opp denne tråden igjen. Liker ikke at jeg ikke har kontroll på temp. Jeg har derfor målt temperatur på termostathus under kjøring, med lasermåler og med multimeter (samtidig). Instrument i båten viser ca 82-95gr, men laser og multimetermåler begge viser temp 75-86gr. Dette mener jeg må vise at instrument eller giver/kolbe viser ca 7-8gr for mye. Enig? Tenkte jeg skulle skrue ut giveren og koke den sammen med multimeter måler og/eller gradestokk for å kalibrere. Er det giveren som er skrudd inn i termostathuset? Denne er vanskelig å komme til. Så jeg tror jeg vil forsøke å få testet instrumentet først. Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 13.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2014 (redigert) Eg har to stk 42 motorar, dei stabiliserer seg på 91-94gr. på marsj-turtal ( 3200-3400 rpm ) Ved hardare pådrag stig dei opp mot 94-96gr, men stabiliserer seg på ny. Har kontroll på inntak, impeller, eksosbend, termostatar og varmevekslarar, dette har vore bytta / renovert siste året. Samt at det har vore kjørt systemrens med lukka kretsløp på sjøvannssida I år. Det kan teoretisk ligga innsnevringar I oljekjølar / intercooler, men ingenting tyder på dette. Dette er altså situasjonen etter ein betydeleg innsats for å senka driftstemperaturen... Før eg gjorde desse tiltaka var temperaturane forholdsvis 2-3 grader høgare, og den eine motoren fortsette å stiga ved full belastning... Les du på termostatane sine opningsdata, så startar dei å opna ved 81gr. og er fullt opne ved 95gr. Det burdre vel tilseia at 95gr er akseptabelt? Min konklusjon er at desse motorane går relativt varmt, men at det verkar å vera normalt. Det bør tilleggast meir betydning at motorane aukar / reduserer varme i likt mønster, kontra det å finlesa på gradetalet på instrumenta. ( dei er ikkje nøyaktige nok til det ) Viss du set på instrumentbelysninga som er orginal for Volvo-instrumenta, vil du sikkert sjå at temperaturen stig fleire grader, medan oljetrykket går tilsvarande ned.... Redigert 13.Juni.2014 av Havlengt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mistral36 Svart 13.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2014 Jeg har også 2stk kad 42 og oppnådde ca 4 grader lavere drifts temperatur ved rengjøring av ferskvanns krets. Så kjør system rens på ferskvanns siden og flush igjennom til vannet blir helt rent. Deretter fyll på ny kjølevæske, så er det en bra mulighet for at det blir bedring. Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 13.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2014 (redigert) Eg har en A41P og har montert digitale innstrument frå http://www.nereides.no/ Viser 81 grader ved marsjturtall og kryper oppover mot 85 ved fult turtall. Vil nok tru at lang kabel/tynn kabel til innstrument kan føre til litt feilavlesning... Redigert 13.Juni.2014 av eysteind (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Streifer Svart 13.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2014 Jeg har 2 stk KAMD 300. Oppfører seg helt lik din begge to. Tror du kan ta det helt med ro. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.