Jump to content

Hva er normal driftstemp på Volvo Penta KAD300?

KSE

Recommended Posts

Hva er vanlig driftstemperatur på KAD300?

I marsjfart (3000-3500rpm) stiger temp til 91-92°C. Synker til 80°C ved lavere fart/tomgang.
Hvor høy temp har dere før dere gir på og legger dere i marsjfart? Og hvor raskt kommer maskinen opp i denne temperaturen. Jeg må kjøre i 5-10minutter før jeg har opp mot 80°C.
Motor var ute i fjor, alt renset og trykktestet og ny kjølevæske.
Mulig jeg må sjekke impeller og/eller termostat?
Er det mulig å ettermontere eksostemp giver, er det noen punkter på motoren som er forberedt for det? Hadde vært kjekt med en ekstra tempgiver som kontroll...

80 grader på sakte fart, 90 grader eller rett over på marsj. Helt normalt... vent til den har stabilisert seg på 80 grader før du gir på. 5-10 minutter høres også helt normalt ut (mine KAD32 har samme oppførsel som din). Husk: "If it aint broken, do not try to fix it"

Når jeg ligger og planer i marsjfart, ser jeg på temp og oljetrykk ofte. 1 gang pr minutt kanskje, oftere hvis jeg husker det. Kun en kort titt..

mvh

Bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Slenger meg på her,da jeg har vært borti de fleste av disse motorene 42-43-44-300 alle har vist mellom

89-94 på marsj.dette er helt normalt.broderen var som du ikke helt happy og plukket hele kjølesystemet

Og renset ,men den er fortsatt akkurat lik.min egen 42 er også slik og har vært sånn så lenge

Jeg har hatt den. Hvis du måler på termostathuset med laser vil du gjerne se at temp instrumentet viser

Litt for mye,gjerne 4-5 grader. Det er ihvertfall min erfaring.

Har vært borti disse temp variasjonene flere ganger. Har også nå prøvd en med 2x41 som viser 5grader forskjell på stb vs bb motor. Måler med laser på samme sted på begge og temp er innenfor 1-2 grader forskjell.

Tok så og kryssbyttet temp intrumenter og problemet flyttet seg. Så før man begynner på store ting

Bør ihvertfall dette sjekkes.

• 11 måneder senere...

Tar opp denne tråden igjen. Liker ikke at jeg ikke har kontroll på temp. Jeg har derfor målt temperatur på termostathus under kjøring, med lasermåler og med multimeter (samtidig). Instrument i båten viser ca 82-95gr, men laser og multimetermåler begge viser temp 75-86gr. Dette mener jeg må vise at instrument eller giver/kolbe viser ca 7-8gr for mye. Enig?

Tenkte jeg skulle skrue ut giveren og koke den sammen med multimeter måler og/eller gradestokk for å kalibrere. Er det giveren som er skrudd inn i termostathuset? Denne er vanskelig å komme til. Så jeg tror jeg vil forsøke å få testet instrumentet først.

Eg har to stk 42 motorar, dei stabiliserer seg på 91-94gr. på marsj-turtal ( 3200-3400 rpm ) Ved hardare pådrag stig dei opp mot 94-96gr, men stabiliserer seg på ny.

Har kontroll på inntak, impeller, eksosbend, termostatar og varmevekslarar, dette har vore bytta / renovert siste året. Samt at det har vore kjørt systemrens med lukka kretsløp på sjøvannssida I år.

Det kan teoretisk ligga innsnevringar I oljekjølar / intercooler, men ingenting tyder på dette.

Dette er altså situasjonen etter ein betydeleg innsats for å senka driftstemperaturen...

Før eg gjorde desse tiltaka var temperaturane forholdsvis 2-3 grader høgare, og den eine motoren fortsette å stiga ved full belastning...

Les du på termostatane sine opningsdata, så startar dei å opna ved 81gr. og er fullt opne ved 95gr. Det burdre vel tilseia at 95gr er akseptabelt?

Min konklusjon er at desse motorane går relativt varmt, men at det verkar å vera normalt. Det bør tilleggast meir betydning at motorane aukar / reduserer varme i likt mønster, kontra det å finlesa på gradetalet på instrumenta. ( dei er ikkje nøyaktige nok til det ) Viss du set på instrumentbelysninga som er orginal for Volvo-instrumenta, vil du sikkert sjå at temperaturen stig fleire grader, medan oljetrykket går tilsvarande ned....

Redigert av Havlengt (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...