Jump to content

Hvor mye varme tåler grove strips/buntebånd?

Lars H.

Recommended Posts

Hei.

Jeg skal feste en temperaturføler på utsiden av dynamoen, og tenkte å feste den med strips. Jeg har noen grove svarte typer, 50cm lange og 1cm breie. Vil de tåle varmen på overflaten av dynamoen? Hittil har jeg ikke observert over 72oC der, men da ladet jeg ikke med mer enn 50A med denne Valeo 70A dynamoen.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Nå er sensor for PDAR og et termometer montert med strips, i hvert fall foreløpig. Jeg tok med litt avklipp hjem og la det i kokende vann i 5 min, og biten var like stiv og spenstig etter dette. Men patentbånd står på innkjøpslisten.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Veldig god forskning Lars. Jeg måtte søke litt etter jeg så svaret ditt,og jeg ser at hvis man kjøper heat stabilised så var det 105 grader. Og 145 grade inntil 500 timer. Da skulle vel ferien være dekket tenker jeg.

Fant akkurat ut at disse jeg har tåler bare 80 grader, men er av typen Higher impact resistant.

Nå vet dere det alle som kjøre windy fra 2001 og nyere. Det har dere også :smiley:

Redigert av taunus (see edit history)

Jeg har ingen erfaring med Cyanolit og varme, bortsett varmt vann. Og det er ikke den typen av Cyanolit jeg har vært borti noe særlig glad i og løsner. Så den endelige løsningen blir nok patentbånd. Jeg får kjøpe meg en rull som alltid er greit å ha for hånden. Den første turen med sensorer gikk helt fint med kun aluminiumstape til å holde de på plass, men nå har jeg i tillegg strammet opp med buntebånd, en grov svart type, 9mm brei og 2mm tykk! Her bilde før buntebånd:

bilde

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Jeg ville ikke brukt plaststrips til det. Jeg vet ikke hva de er laget av, men det er sikkert PE el. De fleste termoplaster bli myke som lakris når du kommer litt opp i gradene.

Stripsen jeg har brukt er av fabrikat Panduit, kjøpt hos ELFA og er spesifisert for -40 til +85oC og er av Polyamid. Og det er nok en forsiktig konservativ spec. Polyamid har vel ikke en mykningsgrense før nærmere +200oC?

Tja, her kan du lese litt om egenskapene til polyamid = PA = nylon. Se på den øverste (PA 6), tipper det er den.

Legg merke til fotnotene: "Brukstemperatur gjelder uten kjemisk eller mekanisk belastning". Nå er det vel ikke rare belastningen med den sensoren, men stripsen er jo noe forspent når den strammes, og mister forspenningskraften sin når den blir myk.

bilde

bilde

"Mykningsgrense" er et ord jeg ikke har vært borti før, men jeg skjønner jo hvor du vil. Problemet med termoplaster (og metaller for den saks skyld) er at de mister holdfasthet (strekkfasthet/ flytegrense) når temperaturen øker. Spørsmålet blir ofte hva man kan leve med.

Det kan jo funke med strips, men hadde jeg vært deg ville jeg byttet den ut med en slangeklemme (som kan kjøpes på rull) eller patentbånd.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...