Lars H. Startet 25.Juni.2013 Link til dette innlegget Startet 25.Juni.2013 Hei. Jeg skal feste en temperaturføler på utsiden av dynamoen, og tenkte å feste den med strips. Jeg har noen grove svarte typer, 50cm lange og 1cm breie. Vil de tåle varmen på overflaten av dynamoen? Hittil har jeg ikke observert over 72oC der, men da ladet jeg ikke med mer enn 50A med denne Valeo 70A dynamoen. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
taunus Svart 25.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2013 Jeg tror det går bra hvis det er av proff kvalitet. Hvis ikke kan du kanskje bruke en stor slangeklemme. Sitér dette innlegget Link to post
GB36 Embla Svart 25.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2013 Ellers så har jo Biltema buntebånd i rustfritt stål (10 pk) Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 25.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2013 Ta et strips og kok det i vann. Da finner du ut om det tåler 100 grader. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 25.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2013 (redigert) Jeg brukte slangeklemme, eller slangeklemmeband som det kalles Og dra til de rustfrie stripsene er ikke lett, så det ville jeg glemt Redigert 25.Juni.2013 av M/S Bastard (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kromfelgen Svart 25.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2013 Spørs vel hvor lenge denne sensoren skal sitte der. Plaststrips har en tendens til å bli sprø etter en tid. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 25.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2013 Pdar sensor tipper jeg, skal sitte der lenge Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 25.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2013 Jeg ville ikke brukt plaststrips til det. Jeg vet ikke hva de er laget av, men det er sikkert PE el. De fleste termoplaster bli myke som lakris når du kommer litt opp i gradene. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Lars O Svart 25.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2013 Gode strips tåler +85. Den største utfordringen blir at de tørker ut og blir porøse over tid. Lars O Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 25.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2013 Jeg brukte en passende lengde patentbånd satt sammen/strammet med skrue, skiver og selvlåsende mutter da jeg monterte temperaturføleren til PDAR på dynamoen for 5-6 år siden. http://www.biltema.no/no/Sok/?query=patentb%C3%A5nd Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 25.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2013 Nå er sensor for PDAR og et termometer montert med strips, i hvert fall foreløpig. Jeg tok med litt avklipp hjem og la det i kokende vann i 5 min, og biten var like stiv og spenstig etter dette. Men patentbånd står på innkjøpslisten. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Chiefengineer Svart 25.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2013 Noen av Hellerman Tyton's plaststrips tåler faktisk 150 grader. Over hvor lang tid vet man ikke: http://no.rs-online.com/web/c/cables-wires/cable-accessories-ties-tools/cable-ties/?searchTerm=cable+ties&sort-by=default&sort-order=default&applied-dimensions=4294966129,4294885874,4294882087&lastAttributeSelectedBlock=4294957904 Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 26.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2013 (redigert) Veldig god forskning Lars. Jeg måtte søke litt etter jeg så svaret ditt,og jeg ser at hvis man kjøper heat stabilised så var det 105 grader. Og 145 grade inntil 500 timer. Da skulle vel ferien være dekket tenker jeg. Fant akkurat ut at disse jeg har tåler bare 80 grader, men er av typen Higher impact resistant. Nå vet dere det alle som kjøre windy fra 2001 og nyere. Det har dere også Redigert 26.Juni.2013 av taunus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 26.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2013 Har dynamoen din en liten noenlunde plan flate noe sted LarsH? I så fall er vanlig Cyanolim (Superlim) meget varmebestandig. Vi bruker det mye i kloss nærhet av eksosen fra jetturbiner og det funker godt. SAP -from my iPad using Tapatalk Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Lars H. Svart 26.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2013 (redigert) Jeg har ingen erfaring med Cyanolit og varme, bortsett varmt vann. Og det er ikke den typen av Cyanolit jeg har vært borti noe særlig glad i og løsner. Så den endelige løsningen blir nok patentbånd. Jeg får kjøpe meg en rull som alltid er greit å ha for hånden. Den første turen med sensorer gikk helt fint med kun aluminiumstape til å holde de på plass, men nå har jeg i tillegg strammet opp med buntebånd, en grov svart type, 9mm brei og 2mm tykk! Her bilde før buntebånd: Lars H. Redigert 26.Juni.2013 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Jan E. Svart 26.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2013 (redigert) Jeg kjøpte en vanlig slangeklemme som rakk rundt hele dynamoen min med god margin til min PDAR sensor. Husker jeg fant den i båthyllene på Biltema. Mener den egentlig var tiltenkt drevbelg eller noe? Redigert 26.Juni.2013 av Jan E. (see edit history) Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
nordan family 27 Svart 1.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2013 (redigert) Mine PDAR føler sitter også med slangeklemmer. Min erfaring med strips er at de svikter etter en viss tid hvis de blir utsatt for store svinginger - blir stive og sprøe og sprekker plutselig. Redigert 1.Juli.2013 av nordan family 27 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 1.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2013 Jeg ville ikke brukt plaststrips til det. Jeg vet ikke hva de er laget av, men det er sikkert PE el. De fleste termoplaster bli myke som lakris når du kommer litt opp i gradene. Stripsen jeg har brukt er av fabrikat Panduit, kjøpt hos ELFA og er spesifisert for -40 til +85oC og er av Polyamid. Og det er nok en forsiktig konservativ spec. Polyamid har vel ikke en mykningsgrense før nærmere +200oC? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Komodo Svart 1.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2013 Tja, her kan du lese litt om egenskapene til polyamid = PA = nylon. Se på den øverste (PA 6), tipper det er den. Legg merke til fotnotene: "Brukstemperatur gjelder uten kjemisk eller mekanisk belastning". Nå er det vel ikke rare belastningen med den sensoren, men stripsen er jo noe forspent når den strammes, og mister forspenningskraften sin når den blir myk. "Mykningsgrense" er et ord jeg ikke har vært borti før, men jeg skjønner jo hvor du vil. Problemet med termoplaster (og metaller for den saks skyld) er at de mister holdfasthet (strekkfasthet/ flytegrense) når temperaturen øker. Spørsmålet blir ofte hva man kan leve med. Det kan jo funke med strips, men hadde jeg vært deg ville jeg byttet den ut med en slangeklemme (som kan kjøpes på rull) eller patentbånd. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Tango Kilo Svart 1.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2013 Godset på dynamoen er jord eller minus, kall det hva du vil. Du kan bare skru den på minus klemma, trenger ikke strips eller noe annet da. Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 1.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2013 Eg målte nærmere 10 grader opp i varme når eg flytta fra skrue(gods) til slangeklemme rett på stator. Innbiller meg også at eg får ørlite bedre kjøling med en rustfri slangeklemme enn med tape/strips. Har dårlig erfaring med bruk av strips til ting man skal stole på. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.