Jump to content

Er det prissamarbeid i båtbransjen?

Geir Øistein

Recommended Posts

Da behovet for båt har endret seg har jeg sendt ut forespørsel på pris og mulig innbytte på den båten jeg har til en rekke forhandlere. Det har stått mellom Askeladden P80 og den nye Capelli Dino 750. Det viste seg for det første at ingen kunne hoste opp noen opplysninger om Capelli Dino siden den er så ny. Nesten ingen av forhandlerne har denne båten på lager, bortsett fra 2 forhandlere som selvsagt skryter hemningsløst av båten. De andre forhandlerne mener at den ikke treffer markedet p.g.a. vi fra før av har Beneteau og Askeladden.

Jeg har derfor konsentrert meg om å innhente tilbud på Askeladden P80. Tilbudene jeg fikk ble forbausende like. Alle forhandlerne slo av 100.000,- ++ Så begynner jeg å forhandle om innbytte. det er det først bare 2 forhandlere som kan tenke seg til. Begge vet nøyaktig hvilken båt og utstyrspakke jeg har til tross for at jeg ikke har kjøpt båten der. Jeg har heller ikke annonsert båten selv. Etter å ha presset litt på er det flere som kan ta min båt i innbytte plutselig. Og like snart er det litt mer å gå på til flere av tilbyderne.

Det stopper ikke her. Plutselig får jeg beskjed fra en forhandler om at en av de andre forhandlerne jeg har på blokka har solgt sin båt, og de har ikke flere på lager. Vel, der var en konkurrent ute av blokka mi. Enklere for meg, men det ser jo unektelig ut som om flere forhandlere har kontakt/følger hverandre. Som vel de fleste med denne hobbyen har fått føle er prisene på denne hobbyen skyhøye. Kjøper man "feil båt" kan man risikere å tape halve kjøpesummen på 3 år. For noen år siden var båt en investering, det synes å være historie nå. Jeg synes prisene er kunstig høye både på båt og utstyr, og jeg synes det er merkelig at forhandlerne har så god oversikt over hverandre. Noen som har noen tanker om det?

Du får kjøpe Buster da. Der underbyr forhandlerne hverandre. I dag ligger enkelte forhandlere ute med bustermodeller inkl. henger og alt mulig utstyr for det samme som rein båt og motor lå på i pris for et par år siden. Greit for dem som handler nå, men surt for dem som handla for to år siden. For ikke å snakke om ettermarkedsverdien i framtiden.

Askeladdenforhandlerne er knytta ganske tett sammen av produsenten. Ut fra hva jeg har skjønt så legger Askeladden klare føringer på forhandlernettet sitt. Muligens for ikke å havne i samme situasjon som et par andre båtmerker som underbys av forhandlerne på et anstrengt marked.

Har aldri vært noen tilhenger av Buster, men man må nok kanskje se på flere løsninger. Capelli Dino er ny på markedet og Erling Sande ønsker dem ut på fjorden. Har fått et par brukbare tilbud der, men båten er stygg og fallhøyden på etter markedet stor. Dog var det en praktisk båt om ikke annet. Det er dessverre blitt alt for mange båter på markedet så det er håpløst å bli kvitt det man har fra før av til en noenlunde fornuftig pris.

De har nok det ja! Det ble stille fra alle samtidig. Det er jo dårlig konkurranse instinkt, og elendig kundebehandling! Det er jo bare å si fra at de ikke kan gå ned i pris, så enkelt er det. Men, det er jo båter nok på markedet så de får nå bare samarbeide. Ang Toyota, så er jo de noe rimeligere jevnt over og langt mer lettsolgt som brukt... :smiley:

Sier vel ikke akkurat at jeg er misfornøyd. Snarere litt betenkt. Det ser ut til at forhandlerne informerer hverandre om den kommunikasjon jeg har med hver enkelt av dem. Blir feil å gå ut med firmanavn her. Jeg vet jo at enkelte importører har mye styring på hva båtene selges for. Jeg vil jo selvfølgelig som de fleste andre ha mest mulig for pengene og setter forhandlerne litt opp mot hverandre. Det ser da ut til at alle forhandlerne kjenner til det jeg har skrevet til hver enkelt av dem. Altså de samarbeider muligens med hverandre.

Du skjønner jo at når en forhandler kan slå av over 100.000,- så er det jo stor avanse på de fleste båtene. Kjøpte Bella 621 DC for 2 år siden, og forhandleren slo av 120.000,- Jeg sjekket at dette stemte i forhold til "ordinær pris". Samtidig kunne Bakken Motor selge samme båten enda rimeligere til såkalt "bakkenpris". Jeg tror ikke han gir bort båtene for å være grei..

Jeg skal ikke påberope meg å være av de "raskeste" jeg heller, men det henger jo ikke helt på greip etter mitt syn. Men som sagt jeg har jo pengene, og markedet er fullt av båter. Jeg likte Askeladden, men det er jo mange gode båter å få tak i! :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...