Breezita Startet 11.Mars.2005 Del på Facebook Startet 11.Mars.2005 (redigert) Hallo godtfolk! Jeg har observert noe hvitt "pulver" som blir avsatt fra aluminiumslistene rundt vinduene i kabinen. Pulveret har kommet i løpet av vinteropplaget. Hva kan dette være, har noen erfart noe lingnende? Kan se ut som saltutslag, ....men det er ikke salt. Båten er en Tresfjord 29 mvh Cita Redigert 11.Mars.2005 av Cita (see edit history) Sitér dette innlegget http://breezita.wordpress.com/Den norske sjømann er et gjennombarket folkeferd, hvor fartøy flyte kan, der er han førstemann. - B.Bjørnson Link to post
Herman Svart 11.Mars.2005 Del på Facebook Svart 11.Mars.2005 (redigert) Dette er aluminiumsoksid - dvs "aluminiumrust". Har det samme problemet selv. Årsaken er at aluminiumslistene er satt sammen til en ramme med billigste sort jernvinkler. De første årene går det bra, men etter en stund gjør den galvaniske korosjonen at aluminiumet oksyderes ("ruster") Redigert 11.Mars.2005 av Lars_Herman (see edit history) Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Breezita Svart 11.Mars.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mars.2005 (redigert) Takk for svar. Hvordan bør man gripe an et slikt problem? Er det noe man kan sette in listene med eller smøre..? Eller bør listene og vinklene byttes ut? Redigert 11.Mars.2005 av Cita (see edit history) Sitér dette innlegget http://breezita.wordpress.com/Den norske sjømann er et gjennombarket folkeferd, hvor fartøy flyte kan, der er han førstemann. - B.Bjørnson Link to post
Herman Svart 11.Mars.2005 Del på Facebook Svart 11.Mars.2005 Det spørs litt hvor mye arbeid du vil legge i det. Ideelt sett bør vinklene fjernes og rammene helsveises. Jeg tviler på at du klarer å isolere vinkelen og Al-profilen elektrisk fra hverandre. En av rammene mine har det samme problemet. Jeg tetter så godt jeg kan med sika, og lar det stå til. Det holder ett års tid. Nå er det imidlertid på tide å skifte ut hele ramma. Jeg ser at det er mange som har samme type ramme, men for de fleste ser det ut til å gå bra. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Ancas Svart 11.Mars.2005 Del på Facebook Svart 11.Mars.2005 Hei, dette er helt vanlig att aluminium blir slik nå salt tilsettes. Dette er ett problem som spesielt oppstår på utstyr i norsjøen ( på platformer) Spesielt på wirestropper med låser med en alu - legering. Det eneste som jeg vet kan stoppe dette er å unngå å få aluminium i kontakt med salt.... og det er jo lett på sjøen.. På lister ol. er det helt sikkert noe som du kan sette inn/ spraye på slik att du unngår dette. Har noen prøvd med klarlakk utenpå listene ? Lykke til !! Sitér dette innlegget CastelloMarine 533HT- 40/50HK Yamaha yeto 2Takt !! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.