Rexus Startet 25.Juni.2013 Del på Facebook Startet 25.Juni.2013 (redigert) Ifm. feilsøking rundt en ankervinsj som ikke går (uten at landstrømlading er aktivert), vurderer jeg om startbatteriet bør byttes. I den forbindelsen forsøker jeg å få oversikt over det elektriske anlegget, noe som ikke er min sterke side. I tillegg til et par batterier i baugen som går til baugpropell, har jeg batteribanken som vist på bildet. Jeg trodde det ville være tre forbruksbatterier og ett startbatteri. Men ut i fra hvordan det er koblet synes jeg det ser ut som to og to er koblet sammen. Er det slik at det er to startbatterier (dvs. de to til høyre), og ikke bare ett? Er i så fall dette en gunstig kombinasjon, eller bør jeg forandre på dette? Redigert 25.Juni.2013 av Rexus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 25.Juni.2013 Del på Facebook Svart 25.Juni.2013 Du har to startbatterier. Hvor store er batteriene. I Ampere? Det er litt avgjørende. . Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Chiefengineer Svart 25.Juni.2013 Del på Facebook Svart 25.Juni.2013 (redigert) All jording (negative pol) er lagt sammen her. Det er ikke uvanlig og forekommer som originalt fra en rekke båtprodusenter. Positive poler er tatt ut 2+2 akkurat som du konkluderer med. Dette KAN ha en sammenheng med evt. ettermontert storforbruker hentet fra startbatterier som f.eks. hekkthruster der den opprinnelige installasjonen (3+1?) har vist seg å ikke gi tilskrekkelig med kraft. Det siste er en ren teori. Har du hekkthruster eller øvrig storforbruker tilknyttet startpakken? Korreksjon: Fikk ikke med at ankervinsj var tilknyttet startpakken. Dette er vel storforbrukeren fra startpakken. Isåfall ville jeg kontrollert tilstanden på de to parallellkoplede startbatteriene. En ankervinsj skal fint kunne drives fra et godt ladet startbatteri. Har du problemer selv under parallellkopling av flere bør du sjekke pakken. Redigert 25.Juni.2013 av Chiefengineer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 25.Juni.2013 Del på Facebook Svart 25.Juni.2013 Hvis du har to motorer av typen D6 skal du også ha to startbatterier. Det er fordi det har vært noen episoder med blackout på første motor når nr to starter. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 25.Juni.2013 Del på Facebook Svart 25.Juni.2013 På min originale installsjon av 2xD6 er det 2 helt separate 180 Ah startbatterier til hver motor (SB/BB) som opp mot forbruksbatterier/generatorbatterier har et mer eller mindre sofistikert styresystem der kraftsolenoider i hovedskapet legger inn eller ut parallellkoplinger avhengig av spenning på de ulike bankene under høy belastning slik at ingen batterier dropper under kritisk spenningsnivå uavhengig av belastning. Kraftsolenoidene ligger normalt helt i ro men kan begynne å aktivere ved hyppig thrusterbruk der spenning på motorbatterier faller. Man kan også aktivere de samme sammenkoplingssolenoidene manuelt fra instrumentpanel via "emergency connect switch" for å forsyne motorene vica/versa ved power failure i dynamo på en av enhetene slik at man har full backup fra den "friske" enheten. Sitér dette innlegget Link to post
Rexus Svart 26.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2013 Takk for gode innspill. Jeg vet ikke hvor store dagens batterier er (i Amp). Det er ingen merking på toppen, og jeg har ikke hatt de ute av batterikassen ennå. Jeg har to VP AD41P-motorer. Det er korrekt at ankervinsj forut er tilkoblet start-batteriene. (Det samme gjelder dieselvarmeren ser det ut til.) Og jeg har enda en "storforbruker"; hekk-thruster. Har også planer om å snarlig installere ankervinsj bak på båten også. Så da er det vel nødvendig med to startbatterier vil jeg tro for å drive disse kravstore elementene. Jeg vurderer å bytte til "Maritim Agm Batteri 120A". Burde det være tilstrekkelig? Eller finnes det et "superbatteri" som gjør at jeg kan klare meg med ett, og heller overføre det andre startbatteriet til forbruksbanken? Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 26.Juni.2013 Del på Facebook Svart 26.Juni.2013 Vil nok tro at det primært er hekkthrusteren som er årsak til parallellkoplingen av to batterier til start. Med en viss kabellengde/spenningsfall mellom thrustermotor og batterier fra et evt. opprinnelig 3+1 opplegg ble nok dette alt for snaut slik at man valgte å kjøre 2+2 istedet. Ville vurdert nye batterier av type med høy CCA-verdi samt et evt.ekstra Optima Redtop e.l. parallellkoplet direkte over hekkthrustermotor (som du har i baugen) for å avlaste startbatteriene samt øke boosten i hekkthrusteren. Tenk over ladesystemet om du vurderer AGM. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 26.Juni.2013 Del på Facebook Svart 26.Juni.2013 Hei, Har en Viksund 340 2007 modell med 1 startbatteri og 3 forbruksbatterier. Hver på 145 Ah. Her er startbatteriet forbeholdt bar motor VP D6. Storforbrukerne, begge thrustere og vinsj er koblet til de 3 forbruksbatteriene. Jeg tror at grunnen til at det er gjort slik er. 1 Motoren vil sannsynligvis gi feilmelding om for lav spenning om alle storforbrukere kjøres samtidig og var koblet til startbatteriet. 2 Med 3 storforbrukere blir det rett og slett for lav CCA verdi i et 145 AH batteri til å få full effekt på disse. Eneste ulempe jeg kan tenke meg er at om man tømmer forbruksbanken så har man lite igjen til storforbrukere. For å sikre meg har jeg installert en bryter hvor jeg kan kople alle batteriene til en bank. Ellers er det 120 A generator på D6 så den skal ikke gå mange minuttene om du har tømt forbruksbanken før det er strøm nok. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 26.Juni.2013 Del på Facebook Svart 26.Juni.2013 Jeg kjenner meg godt igjen i denne problemstillingen da den var den samme hos meg før jeg oppgraderte systemet. Er 100% sikker på at det er en meget dårlig løsning å hente to thrustere fra et 145 AH batteri. Enda verre om man har ankervinsj også. Hos meg var hekkthrusteren (SP80) ettermontert fra SB motors batteri (180Ah) noe som gav motoralarm etter relativt kort tids bruk. Baugthruster (SP100) henter fra forbrukspakke (180+80+80Ah). Etter oppgradering av systemet, fornying av forbruksbatteri, mulighet for sammenkopling av SB motor med generatorbatteri (180 Ah+180 Ah) samt installasjon av ekstra hekkthruster boosterbatteri (Optima Redtop) forsvant mine strømproblemer og ikke minst ble det mye høyere effekt i hekkthruster. Vurderer installasjon av boosterbatteri også over baugthruster ettersom jeg kjøpte inn dobbelt sett av alt men har ikke kommet så langt at jeg har fått målt spenningen over motorpolene under full belastning. Dette skal få avgjøre om ekstra batteri skal inn også her. Sitér dette innlegget Link to post
Nord West 420 Svart 4.Juli.2013 Del på Facebook Svart 4.Juli.2013 For å ha spurt: Tenningen/motoren er på når du tester ankervinsjen uten landstrøm eller ligger du i havn og tester uten? Sitér dette innlegget Link to post
Rexus Svart 4.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juli.2013 Hei. Ja, motoren går og dynamoen lader, Har også forsøkt å kjøre opp turtallet noe på motoren. Men ingen respons i vinsjen. Det jeg nå lurer på, er hvorfor landstrøm klarer å gi strøm til vinsjen, og ikke dynamoen. Er det ikke sånn at både dynamoen og landstrøm går rett på batteriet, og at vinsjen alltid får strøm fra batteriet? Eller er det forskjell på hvordan dynamostrøm og landstrøm kommer frem til vinsjen? Har tatt med meg koblingsskjemaene hjem, og skal forsøke å forstå disse. Jeg har målt at det er forbindelse mellom de to kontaktene på sikringen til vinsjmotoren, så jeg tror ikke sikringen er problemet. (Hvis det var noe galt med sikringen burde vel ikke vinsjen gått vha. landstrøm.) Jeg forsøkte også å koble til et tredje batteri på startbanken, men heller ikke det ga noen respons i vinsjen. Per nå er min eneste teori at det må være noe feil med batteriene. De gir strøm, men kanskje de ikke har høy nok CCA-verdi lenger? Jeg merker jo at starteren til motoren (styrbord) som går på samme batteribank, er tregere enn starteren til babord motor som har en annen batteribank. Sitér dette innlegget Link to post
Stella Polaris Svart 4.Juli.2013 Del på Facebook Svart 4.Juli.2013 (redigert) Det er krevende å feilsøke uten en god oversikt over elanlegget. Kan du ha et rele som velger bort Dynamolading når landstrøm er tilkoblet og at det av ukjent årsak ikke mates strøm fra batteribanken når landstrøm IKKE er inne? Mvh Arne Redigert 4.Juli.2013 av Stella Polaris (see edit history) Sitér dette innlegget Båthavn: Onsøy Marina, Gressvik Totalmedlem av RS Lagune, Sigyn, nå Stella Polaris Brukererfaring: Yamaha, Marna, Volvo og Yanmar Link to post
Rexus Svart 4.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juli.2013 Det som har slått meg, er om sikringen kanskje medfører et spenningfall (eller noe slikt) og at min "kontaktmåling" av sikringen ikke er tilstrekkelig til å "friskmelde" den. Kanskje landstrømmen er så effektiv at sikringens svakhet oppveies? Sitér dette innlegget Link to post
Stella Polaris Svart 4.Juli.2013 Del på Facebook Svart 4.Juli.2013 Det er uansett lurt (dog arbeidskrevende) å systematisk sjekke alle kontaktpunkter i systemet. Veldig ofte er det ganske banale feilkilder som kan avdekkes av den lokale skipper som dårlig kontakt på sikringsholdere, skjøtet/rekkeklemmer, brudd Pga vibrasjoner mm. Mvh Arne Sitér dette innlegget Båthavn: Onsøy Marina, Gressvik Totalmedlem av RS Lagune, Sigyn, nå Stella Polaris Brukererfaring: Yamaha, Marna, Volvo og Yanmar Link to post
Nord West 420 Svart 4.Juli.2013 Del på Facebook Svart 4.Juli.2013 Er vinsjen koplet via styrestrøm fra tenning? Mål om det er spenningsfall på batteriene ved forsøk på bruk av vinsj uten landstrøm? Tviler på at batteriene ikke gir nok strøm til at du ihvertfall får vinsjet litt selv med forholdsvis dårlige batterier (som har nok volt men vil tappes fort). Sitér dette innlegget Link to post
Rexus Svart 28.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2013 LØSNING: Etter en del studier av koblingsskjemaer, strømmåling og sporing av kabler, viste det seg at vinsjen ikke bare gikk innom en automatsikring bak i båten, men også var innom en automatsikring fremme i baugen ved de to batteriene som står der. Og den automatisikringen var ødelagt. Testet ved å bypasse med en ekstra ledning, og da virket alt som det skulle. Så da ble det ut å handle dyr sikring. Men jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor vinsjen virket med landstrøm... Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 28.Juli.2013 Del på Facebook Svart 28.Juli.2013 Må jo være at lader fra landstrøm som trikket den bypassen på en eller annen måte mulig du kan finne ut av det ved å se hvor ladekablene er koblet til Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.