Svensk Startet 25.Juni.2013 Link til dette innlegget Startet 25.Juni.2013 Under de sista åren har vi undvikit Koster öarna då vi känt att detta varit okuperad mark av Norge. Det har inte gått att få ett hantag eller hjälp och vi har inte känt oss välkomna i vårt eget land. Nu har det hänt något och vi kan åter gå till Kosrer. När vi gick in i hamnen står det 4 norrmän och hjälper till och är som vi skall vara på sjön. Det finns plats till alla och det känns bra att även Norskar upptäckt detta då ni är välkommna hit. Vi tar en öl på bryggan tilsammans och allt är som det skall vara. Bra att ni ändrst Er och välkommna till Sverige Sitér dette innlegget Link to post
Mar Brecha Svart 25.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2013 Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 25.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2013 Mulig det er svenskene som endelig har endret holdning? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Svensk Svart 25.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2013 Jag har aldrig aft problem med norrmän fru Jakobsen. Vi har varit i norska fjällen minst 30 gånger. Har arbetat där i flera är och även utbildat mig där. När däremot hamnen är full av enbart Norrmän och vi tidigsre som enda svensk kommit in i hamnen och tau är spända så att inge kan komma in på de få lediga plstserna handlar det inte om vilken hållning vi hsr utan som vi säger vanligt folkvett från Er sida. Det finns alltid plats till en till ! Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 25.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2013 Bra att ni ändrst Er och välkommna till Sverige Hyggelig at du fikk en fin opplevelse på koster selv om det er mye normenn der. Men det er jo ikke sikkert at du traff på de samme som sist du var på Koster. Det kan jo tenkes at de du traff denne gangen alltid har vært like hyggelige og hjelpsomme? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
dante Svart 25.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2013 (redigert) Synes de fleste svensker er hyggelige! For to år siden skulle en kompis bakke inn og det var trangt mellom to båter, en svensk Nimbus og en norsk båt, i Kungshavn. Det var ingen ombord i den svenske båten og en kompis gikk varsomt langs dollbordet på den svenske båten for å hindre at båten som bakket skulle skade den flotte Nimbusen. Da eieren kom i dette øyeblikket ble han fly forbannet og skjelte ut kompisen min. Han forsto overhodet ikke at dette ble gjort for å beskytte hans verdier... Det som forundrer meg mest er at mange svensker blir forundret og sjokkerte når vi tilbyr hjelp? Jeg har også seilt med en svensk kaptein på en Swan 65 som satte pris på all hjelp han kunne få og var fortvilet over mange landsmenn som ikke ville hjelpe. Det er vel i Sverige som i Norge at det finnes folk av alle slag. Redigert 25.Juni.2013 av dante (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 25.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2013 När däremot hamnen är full av enbart Norrmän och vi tidigsre som enda svensk kommit in i hamnen och tau är spända så att inge kan komma in på de få lediga plstserna... Det er ikke bra. Men jeg har opplevd det samme med svensker, så jeg tror ikke dette handler om normenn og svensker, men om ulike mennesketyper. Det finns alltid plats till en till ! Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Svensk Svart 25.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2013 Drittsäckar (skitdtövlar) finns det i alla land. Fråhga mig som har kommit till Sverige efter två veckor i Norge Sitér dette innlegget Link to post
FM 8-12 Svart 25.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2013 Har nordmenn tatt tilbake koster? Husk herr svensk dere har bohuslen kun på lån :-P Sitér dette innlegget Link to post
Mar Brecha Svart 25.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2013 Svensk kan ha mye rett i det han skriver.. Det eneste vi har til vårt forsvar er at Bohus var norsk. . Wikipedia. Fra omtrent 1050 til 1658 var Båhuslen et av Norges slottslen og en del av Oslo bispedømme. Se også Ranrike. Sitér dette innlegget Link to post
Svensk Svart 25.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2013 Vi har år 2013 Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 25.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2013 Hvordan gikk turen i Norge da.. kikket etter deg i Arendal. .men har ikke sett noen svensk viknes .. :-) Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Bidevind Svart 26.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2013 Under de sista åren har vi undvikit Koster öarna då vi känt att detta varit okuperad mark av Norge. ... Nu har det hänt något och vi kan åter gå till Kosrer. ... Bra att ni ändrst Er och välkommna till Sverige Beklager dine dårlige opplevelser med nordmenn i Sverige. Som norsk er jeg ofte flau over mine landsmenns oppførsel på vestkusten. Hyggelig at du opplever forbedring. La oss håpe det fortsetter. ... Det eneste vi har til vårt forsvar er at Bohus var norsk. . ... Synd at noen bruker dette "argumentet" for å forklare/unnskylde dårlig oppførsel. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 26.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2013 Mulig det er svenskene som endelig har endret holdning? Jeg tror det nok bare er ts som har truffet noen andre i år enn i fjor :-/ En ting har jeg aldri opplevd og det er svenske som holder av plass til skybert-kompisen som "kommer veldig snart nå". Det tyder vel bare på at vi nordmenn har et "rikt indre liv" som det så pent heter. Eller når du vet max. antall longside utapåhverandre er seks, og nr. fire sier det ikke er plass til fler fordi det har havnevakten sagt nemlig. Æsj, da går jeg heller og legger meg på svai. Det finns plats till alla och det känns bra att även Norskar upptäckt detta då ni är välkommna hit. Vi tar en öl på bryggan tilsammans och allt är som det skall vara. Bra att ni ändrst Er och välkommna till Sverige Det går framover med oss, men ikke så fort ... og takk for det, kommer om et par uker :-) Sitér dette innlegget Link to post
Artekno Svart 26.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2013 (redigert) Vel, jeg har blandet erfaring med nordmenn på svenskekysten. Støy, festing og søppel, bål rett på svaberg, m.m. Jeg skal vel ikke en gang nevne de to med like båter som begge to la mikrodreggene sin over ankerkjettingen min så den løsnet. Nei, holder en knapp på svenskene nedover svenskekysten hva gjelder god oppførsel gitt! Trivelige og hjelpsomme folk! Redigert 26.Juni.2013 av H-35 (see edit history) Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
S/Y Rainbow Svart 26.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2013 Eller når du vet max. antall longside utapåhverandre er seks, og nr. fire sier det ikke er plass til fler fordi det har havnevakten sagt nemlig. Æsj, da går jeg heller og legger meg på svai. Holder med deg i den! Bedre å ligge på svai enn å ligge utpå en som klager, syter og sender sure blikk hele tiden fordi han ikke vil ha noen på utsida av seg, gidder ikke ødelegge dagene med å bruke energi på sånne mennesker. Sitér dette innlegget Tidligere nick Seil-løs RS Totalmedlem Link to post
JRK Svart 26.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2013 Hei, Det er helt riktig at det finnes båtfolk og folk i båt i både i Sverige og Norge. Men er du gjest hos naboen eller i Sverige så bør en tenke over at en faktisk er gjest, og tilstrebe seg en oppførsel som er vanlig der man er. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 26.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2013 Både svensker og nordmenn kunne gjerne bli flinkere til å ligge på svai. Båtene er blitt større og egner seg i mindre grad å ligge med baugen i berget. Dåriige akterfortøyninger skaper ofte utrivelige og til tider farlige situasjoner både for en selv og naboer. Fram for ordentlig ankring. Sitér dette innlegget Link to post
TICORA Svart 26.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2013 Synes det var hyggelig at Svensk hadde en fin opplevelse. Jeg er av samme oppfatning og har ikke dratt på "Bestkusten" i ferietid på en god stund da jeg har vært flau over egne landsmenn. Selvfølgelig noen få som ødelegger for mange men likevel. Sørlandskysten har alltid vært hyggelig. både for nordmenn og svensker . Merkelig at nordmenn føler mindre trang til å braute i eget land...eller? Sitér dette innlegget Link to post
Ingper Svart 26.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2013 Är det inte så att många beter sig som "skitstövlar" så snart de kommer hemifrån och i synnerhet till något annat land på semester ? Varför är nordmenn "ökända" på västkusten och varför vet alla hur illa svenskar bär sig åt på skidresor i Alperna ? Till och med så illa att Lasse Åberg har med dessa "vildar" som karaktärer i en av sina filmer. Det finns folk och det finns folk. Jag tror vi är mer lika än vi tror och att det snarare är situationen och att man inte är "hemma" som är mycket av orsaken. För en del. Och det är den delen som märks/utmärker sig. Alla andra som är hyggeliga och trevliga glömmer man lätt..... Sitér dette innlegget Ingemar E. NB Forum Link to post
TICORA Svart 26.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2013 Är det inte så att många beter sig som "skitstövlar" så snart de kommer hemifrån och i synnerhet till något annat land på semester ? Varför är nordmenn "ökända" på västkusten och varför vet alla hur illa svenskar bär sig åt på skidresor i Alperna ? Till och med så illa att Lasse Åberg har med dessa "vildar" som karaktärer i en av sina filmer. Det finns folk och det finns folk. Jag tror vi är mer lika än vi tror och att det snarare är situationen och att man inte är "hemma" som är mycket av orsaken. För en del. Och det är den delen som märks/utmärker sig. Alla andra som är hyggeliga och trevliga glömmer man lätt..... Hør hør.. Sitér dette innlegget Link to post
Artekno Svart 26.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2013 Et sted på svenskekysten - 2008..... Arendalsdialekt har liksom ikke heeelt vært det samme etter Arne Myrdals famøse ord i Brumunddal: "Kom ann gutta, nå tar me dei"...De tre like 29 foterne til venstre kom skramlende inn rett før leggetid med hver sin "jolleveps" med ditto tiåring knatrende rundt seg. Samtlige slapp dreggen to båtlengder fra land og dro løs vår + nabobåten sin møysommelig anlagte nattanker, uten å fortrekke en mine til å se i vår retning en gang. Deretter myldret familiesirkuset x3 i land, fyrte opp et kjempebål rett på svaberget så fjellet sprakk, og satte i gang et skrål uten like. -På Arendalsdialekt ja... Neste morgen så det ut som søplebilen hadde velta inne på land etter de, og opprydding ble først iverksatt et par timer etter frokost. Det er i slike stunder man blir flau over å være norsk, i Sverige. Fy flate!!! Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 26.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2013 Flaut .. på Arendals vegne.. vi er ikke alle sånn.. heldigvis. Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2 Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
quantumduck Svart 26.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2013 Jeg er av samme oppfatning og har ikke dratt på "Bestkusten" i ferietid på en god stund da jeg har vært flau over egne landsmenn. ... Merkelig at nordmenn føler mindre trang til å braute i eget land...eller? Syns ikke de (vi) gjør det? Men ... gidder ikke være flau på vegne av landsmenn, det blir for dumt. Dessuten så veier segeltåget opp :o) Sitér dette innlegget Link to post
Artekno Svart 26.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2013 Flaut .. på Arendals vegne.. vi er ikke alle sånn.. heldigvis. (GT-I9300 ) Nei, jeg vet det!! Jeg har heldigvis møtt bare trivelige mennekser derfra i mange sammenhenger. Mange dialekter røper umiddelbart hvor man kommer fra, og når man utmerker seg negativt så husker jo folk det. Og det er jo aldri noe som skal gå ut over andre med samme dialekt eller er fra samme sted. Som Hedmarking på havet har jeg jo fått høre et og annet jeg og! Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.