Jump to content

Prosjekt: Draco 2000 DC AQ140/280


nakamoomin

Recommended Posts

Hei.

 

Min første post på båtplassen og min første båt.

 

Har akkurat gått til anskaffelse av en Draco 2000DC fra 1979.

Er ikke helt ukjent med båttypen da vi hadde en sånn fra jeg ble født til jeg var ca 10-12 år så har mange gode minner fra båtlivet i Dracoen.

Vi hadde senere en Fjord 27 AC (Selcruiser) som jeg også hadde sansen for.

 

Vår Draco hadde den gamle B20 motoren AQ130 med et drev hverken jeg eller fattern husker (100, kanskje) mens jeg har nå et eksemplar med en gammel AQ140 og 280 drev.

 

Her er planen for Dracoen:

  1. Få den til å gå som den skal
  2. Shine den opp innvendig og se på de elektriske
  3. Bygge teakdørk og ny sofa bak
  4. Ha ut motoren og overhale den skikkelig.

 

Litt om båten:

Forige eier hadde motoren ute og byttet toppen (korrosjon på eksosport, sylinder 4). Blokken er fra en B21E med K-Jet originalt.

De originale forgasserne og grenrør sitter på, men de er ikke justert. De fikk visstnok nye pakninger og skulle kun trenge justering. Kjølesystem ble gått over og sylindrene skulle være OK.

 

Hvordan ståa er nå:

Båten ligger på vannet og den starter greit med 2-3 "pump" med gassen, men den dør ganske fort om den ikke får gass. Selv da kveles den etter en stund. Ingen feiltenninger eller lignende, men den må nesten ha 3000-3500 rpm for å ikke kubbe.

 

Følg med for en spennende(?) sommer-føljetong...


Steg 1: få motoren til å gå skikkelig:

 

Jeg var i båten i dag for å sjekke tilstanden og se om jeg kunne få gjort noe med forgasserne.

 

Først av alt tenkte jeg at jeg skulle sjekke om motoren startet uten å gjøre noe med gasserne. Den fikk to "pump" og så startet den. Den ville ikke gå på noe særlig mindre enn 2000 rpm, men jeg jobbet den nedover til den stoppet (ca 1800). Når jeg forsøkte å starte den igjen ville den ikke. Jeg ga den bare ett pump og lot starteren gå (da jeg fryktet at jeg hadde gitt den litt mye). Den gikk treigere og treigere til det hørtes ut som sirup. "Dårlig batteri" tenkte jeg og hentet en nødstarter.

 

Jeg kom tilbake, og hadde av lyddemperen og flammedemperne for å ta en titt. Disse var "dynket" i olje. Jeg har lest at filtrene/flammedemperne skal settes inn med motorolje, men dette var i meste laget. Lyddemperen var også veldig "våt" og jeg kunne helle av nesten en desiliter olje når jeg satte den på høykant.

 

Med flammedemperne av gkk jeg over forgasserne. Det viser seg at disse ikke var skrudd fast i innsuget , alle bolter var løse. Strammet dem opp og koblet av gass-staget/gass-wire. Tommgangsskruer ble skrudd helt ut og blandeskruer helt inn. Jeg forsøkte så å få begge armene til å ta likt ved å justere lenkearmen. Jeg brukte sugerør-metoden for å kjenne på når spjeldene rørte seg på likt og strammet til.

 

Deretter skrudde jeg skruene for blandingsforhold ut 1,5 omdreininger. Skruene for tomgangsstilling ble strammet til de akkurat tok i kammen og strammet 3 omdreininger derfra. Gasswire ble festet igjen og jeg forsøkte å starte motoren igjen. Lot den svive litt først før jeg ga den ett pump med gassen og så startet den.. Hmm lukter bensin her! Den fremste av de to forgasserne rant bokstavelig talt over. Etter bare en 5 minutter var det sikkert en halv liter bensin i dørken på motorrommet. Yikes! uten flammedempere på følte jeg at dette var på grensen til hasard, så jeg stengte av og tok hovedstrømmen for å være sikker.

 

Jeg tenkte at jeg får gå over resten da, og sjekket etter tur: saltvannskjøleren, ferskvansskjøler, Oljelokket.. HJELP! her så det IKKE OK ut. En uklar væske som en tyntflytende Smil-saus var det som møtte meg. Vann i oljen? Det var rart, den hadde ikke spor av vannsymptomer når jeg gikk over den (da sto den på land og ble kjørt med hageslage-kjøling). Kanskje det var all bensindampen som sløvet meg, men jeg skjønte ikke hvordan det kunne være vann her nå. Jeg dro opp peilepinnen for å sjekke hvordan det sto til i bånn av systemet. Samme farge her også?

 

Nå var det rett før jeg smakte på oljen for å sjekke om det var salt eller søtt, men da merket jeg en intens bensinlukt. Hele ojlesystemet var forurenset av bensin!! Det var derfor motoren ikke gikk å starte. Starten hadde jo blitt treigere og treigere til starteren ikke klarte å dra rundt. Jeg hadde skyldt på batteriet (relativt nytt Biltema 105Ah fritidsbatteri, som i følge selger skulle være i OK stand). Ikke rart starteren hadde hatt det tungt, de to fremste sylinderne var sikkert fulle av uforbrendt bensin som ikke hadde noe sted å renne ut når flammedemperen sto på...

 

All denne bensinen hadde så funnet veien forbi stempelringene ned i bunnpannen.. Ikke bra! Litt av en motor-vask kan man si..

 

Det ble fort på tide å komme seg hjem, men det er et par spørsmål som plager meg litt:

Forgasseren:

- Kan det være all motoroljen som har guffet til den fremste forgasseren? (tipper flotøren henger)

- Hvordan får jeg forgaserne opp å kjøre igjen? Utbedre/bytte?

- Hvem kan utbedre/hvor kan jeg få tak i et par Solex 44-er som passer til AQ140.

- Er det mye jobb å gå over forgasserne selv?

- Hva vil et bytte/overhaling koste sånn ca?

 

Det er jo ikke noe gasstrykk på stempelringene når motoren står, men jeg lurer litt:

- Skal en sylinder som er "full" av bensin la det renne forbi stemplene på noen minutter eller betyr dette at stempelringer kan være klare for å byttes?

- Det står fremdeles plugger til injection i toppen. Disse åpner jo på overtrykk (ganske høyt overtrykk) så jeg lurer på om jeg trenger å blende dem. I så fall, hvordan gjør jeg det? blende med gjenget lokk oppå dysen eller ta ut hele dysen og tette hullet i toppen? Evt, er det noen vits å sette in den originale K-Jetronicen? Eller bør jeg kanskje se meg om etter ny topp?

- Jeg får hive ut den dårlige oljen ASAP, men har noen en ide om hva slags olje som er OK for en så gammel dame? 10W40 mineralsk/halvsyntet? og hvor mye jeg trenger?

 

Bilder komer så snart jeg får lastet dem opp.

Følg med videre! :)

Link to post

Hei, Solex 44PAI er vanskelige saker... Dobble forgassere krever sin mann. Hvis du overtaler de og skal justere de opp må du starte helt fra bunn. Sjekke kompresjon, justere ventiler, grunnjustere forgassere, synkronisere, osv osv. Forgasserservice (N) eller Mike-carburator (USA) leverer rep kit. Jeg bestilte fra Mike, kort leveringstid og grei pris. Men tomgangsdyser er vanskelig å få tak i... Alternativt er et K861 kit fra http://www.carburetion.com/Weber/webermarine.asp som løser synkproblematikk og kaldstart. Jeg gikk for overhaling/synking/justering/fortsatt tungstartet, men regner med at Weberkitet ligger under juletreet i år :-)

Livet er for kort til å kjøre diesel

Link to post

Hei!

Jeg har så langt klart å finne frem til Forgasser-service i Drøbak og der virker det som de/han har peiling.

 

Leste en post fra en tidligere tråd (2011) som mente at FS skulle ha ca 3000 for en total overhaling.

Jeg har et par kontakter i USA som kanskje kan ordne med transport (og dermed slippe fortolling). Da er ca 700 USD ikke så avskrekkende (litt over 4000,-).

 

Den forgasseren du linket til er en 38/38. Misab selger også en 32/36 til denne motoren også.

- Vil man tjene/tape hester på å gå for en 38/38 Weber?

- Vil man bedre forbruket ved å gå for en 32/36 ?

- Vil ikke den Weberen bygge litt mye i høyden?

 

Jeg skal uansett få tak i utstyr for å sjekke kompresjonen. Motoren er jo nyoverhalt (ny topp i det minste), så jeg antar at ventiler er justert. Tenningen virker OK så lenge motoren går.

 

Det er nå VELDIG mye bensin i oljen. Noen som har tips på hvordan man enkelt kan flushe oljen fra motoren når den står i båten? Virker grisete å dra ut bunnpluggen....

Link to post

Livet er for kort til å kjøre diesel

Link to post

Takk for linker.

 

Jeg lurer på om det blir Weber til meg også til jul...

Tenker å ha ut motoren og strippe den helt. så får jeg se hva jeg finner inni den. Tipper det er ganske OK, men å bore den opp til 2,3 og sette inn større stempler er jo litt fristende. Hvis weberen i tillegg gir noen hester ekstra så er det brått godstemning.

 

Men tilbake til virkelighetens verden:

Stakk innom jula og skaffet meg en vakuum-pumpe av den litt mindre sorten. De har en lillebror (som jeg ikke fant på nett) som bare kostet 299,-

 

bilde

 

Den rommer 6 liter, så jeg tenkte det var passe for denne jobben. Trodde jeg.

Det var faktisk ikke det... Etter 6 liter var den full. Jeg helte oljen over i et blandekar (10 liter) og fortsatte.

 

bilde

 

Tett oppunder 8 liter ble det tilsammen før jeg var ferdig! Jeg husker ikke hvor mye B21 skal ha i farten, men trodde det var ca 4 liter det skulle være!! :confused:

Væsken var tynn som melk, så det kan nok stemme at det har vært ca 4 liter bensin oppi her. Utpumpingen gikk svinfort og jeg tenkte at med det tempoet her så bruker jeg gjerne sugepumpe på bilen også.

Jeg hadde av ventilcoveret og der ser det sånn ut:

 

bilde

 

Sugde ut alt med vakuumslangen og spredte 4 liter 10W40 over det hele. Denne ble så sugd ut igjen, og på slutten var den helt klar.

Jeg sugde helt til det surklet og så "jaktet" jeg de siste dråpene med å dra slange opp og ned til jeg fant små "lommer" med olje.

Det tok mye lenger tid denne gangen, men de fine med vakuumpumpen er at man kan pumpe opp trykket og så gjøre noe annet, f.eks skru av forgasserne.

 

bilde

 

Disse skal hjem for å demonteres og feilsøkes.Så får vi se om det blir boating til helgen eller ikke. Da jeg hadde fått ut ALL oljen jeg kunne komme til med pumpen fylte jeg på nye 4 liter med 10w40.

Den må nok byttes denne også, men jeg tenkte det er greit å ha noe olje i blokka når den står der den står (på sjøen). Må bare få tak i nyt filter og mer olje.

Med tanke på fargen på olje/bensin-blandingen så tenker jeg at dette er tidenes (ufrivillige) innvendige motorvask. MYE gørr er løsnes og har kommet ut så jeg lurer på om jeg skal fortsette med 10w40 mineralsk eller gå over til halvsyntet/syntetisk etterhvert.

Nyere oljer kan jo løse opp en del "gørr" som fort kan skape litt problemer, men jeg regner med at bensinen har tatt det meste allerede.

 

 

- Hva tenker guruene her på forumet? Halvsyntet eller mineralsk? 10w40 eller noe bedre? Hvor bør jeg kjøpe filter (tenker å kjøpe et "forbruks-filter" på Biltema for det siste oljeskiftet, men er ikke sikker på hvor jeg skal kjøpe "bruksfilteret")

 

 

Ellers gleder jeg meg til å få sett på forgasserene og forhåpentligvis finne feilen i kveld.

 

Link to post

Bruk 10w/40 mineral olje på denne motoren. Oljen blir uansett skiftet årlig. Så ingen problem. Drevet skal også ha samme oljetype. Hvis ikke du bor langt unna drøbak. Reiser du ned å kjøper overhalingskitt til gasserene dine. Er enkle som fy disse . Viktig å sjekke at det ikke er for stor slakk i spjeldakslingene. Ellers er det å smukke de i sammen med nye membrander og pakninger. Ta en komptest på motoren din før du begynner å skru. Da får du et godt bilde på hvordan den er. Hvis den er dårlig. Ville jeg vurdert å sette inn noe større og nyere. Begynner og bli vanskelig å få tak i marine delene til 140 motoren. Leit og bruke penger på noe som ikke holder.

Norske båter er best!

Link to post

Hvis det bare er ventilen til flottøren som er gåen har jeg noen liggende, send en IM med adresse så kan jeg hive i posten til deg.

Husker jeg ikke mye feil er det VDS-3 15W40 mineralolje... sikkert noen her som korrigerer meg hvis det er feil :-) men det er den oljen min lokale VP-forhandler pusher på meg :-)

Livet er for kort til å kjøre diesel

Link to post

Istedet for og borre, nye stempler osv.: Hvorfor ikke bare skaffe en b23/230 blokk/ kompl. Motor? Finnes ekstreme mengder av disse brukt. En slik motor/blokk overhaler du lett for "vekslepenger" med nye lagre , pakninger og stempelringer. Hvis du i tilegg sliper/ balanserer veiv (med svinghjul), og vektjusterer stempler og råder får du en fantastisk og totalt vibrasjonsfri gange og en motor som vil leve "evig". Forgasserservice skaffer sikkert dysekit til forgassere som matcher litt mer motorvolum.

 

Fordelen er jo at el slikt prosjekt kan du utføre MENS du nyter båtlivet med B21'en :)

Link to post

Oppdatering:

 

Jeg tok med med forgasserne og skrudde dem opp. slik så det ut inni (legg merke til den klare væsken med rødt "smørøye" som rant ut):

9161010974_c9341643cf.jpg9161010478_8cc9edc11f.jpg

 

Inni acc-pumpen:

 

9158785161_da8b9f87bf.jpg9158787897_02df34b85d.jpg

 

Mmmm, ketchup! :pray: Fikk renset ut det meste, men det er litt tung pitting i bånn av den ene forgasseren. Jeg vet ikke om dette har noe å si, ettersom det ikke er hull i godset og denne delen kun brukes til "pumping".

 

9158785585_9c5502234a.jpg9161007580_6d6008e149.jpg

 

Inni flotørkammeret var det også litt korrosjon/gørr i bånn. Jeg hadde ut enveis-ventilen (til acc-pumpa antar jeg):

 

9158786323_7a9e1d8ce8.jpg9161009190_92fc206da0.jpg

 

Fikk rengjort bånn og ventil og skrudde den tilbake. så var det på tide å se på flotører og nåledyser:

 

9158785825_778ce3dbca.jpg9158784803_889e44b3e5.jpg

 

Jeg synes den venstre flotøren er veldig tett på venstre vegg av flotørkammeret (det er denne som til stadighet renner over). Jeg forsøkte å flytte på den (så den skulle stå helt til høyre på stangen), men den rikket seg ikke.

Jeg hørte at den "klukket" rundt inni der når jeg snudde på forgasseren (før den ble demontert) så jeg regner med det går bra.

Skrudde alt i hop etter å ha avfettet, blåst rent og renset med bensin.

 

Da var det tid for å montere.

Alt gikk tilbake på plass, drivstoffslange ble montert. Alle plugg-kabler ble trippelsjekket.

 

Jeg har de såkalt "nye" solexene, så skruen tomgangs-blanding skal ut 8 omdreininger (ikke 2),

Forgasserne ble synket (så godt det lar seg gjøre med å sjekke spjeldene)

Tomgangsskruen ble skrudd til til den toucher kammen og en ekstra omdreining (begge forgasserne)

 

Tid for å prøve å starte.

 

Tar litt tid (jaja, forgasserne er jo tørre...)

 

Ett pump på gassen...

 

Broom!

 

Herlig tomgang på første forsøk!

O GLEDE!!"!!

 

... som varte i ca 10 sekunder før forgasseren rant over igjen.!!

F@e# steike!

 

Samme forgasseren og samme problemet.

 

Her kommet til at det er en av 3 sannsynlige årsaker:

  • Flotøren henger/flyter ikke (det sjekket jeg faktisk ikke)
  • Nåleventilen stenger ikke (enten dårlig ventil eller for høyt trykk på drivstoff-pumpen)
  • Ett eller annet kødd med acc-pumpen

Jeg skjønner ikke helt hvordan acc-pumpen skal fungere men dette er det jeg tror:

  • Bensin fyller flotørkammeret til riktig høyde (det renner også ned i acc-pumpen)
  • Væskesøylen i stigerøret (på siden av flotørkammeret) legger seg på samme nivå som kammeret
  • Når man pumper gassen beveges membranen opp og enveis-ventilen i bånn av foltørkammer stenges
  • Veske presses opp forbi en annen enveis-ventil opp stigerøret og inn i innsuget (gjennom en dyse)

Med tanke på dette ser jeg ikke hvordan acc-pumpen kan ha noe med saken å gjøre, så vi lar den ligge foreløpig.

 

- Hva hindrer drivstoffet i å sprute rett fra flotørkammer og inn i innsuget? Er det nåleventilen eller bare flotørnivået?

- Hva hindrer flotørkammeret i å overfylles? Nåleventilen?

- Hvordan justeres mengden drivstoff opp/ned med luftmengden? (vakuum i Venturi eller nåleventil/flotørnivået?)

 

Nåleventilen ble byttet i fjor, så den skal være OK, jeg kan ikke skjønne annet. Det er jo en viss mulighet for at noe av det "gørret" i acc-pumpen kal ha kommet opp hit, men det ser jeg på som svært lite sannsynlig. (forbi en enveis-ventil?)

Da er det kun flotøren og drivstoff-pumpen igjen. Jeg skal sjekke begge to i dag (det er montert en elektrisk pumpe som ikke er i bruk (aner ikke trykket, men sikker ikke for høyt)


Hei Moyja og Møkkalasset.

 

Har ikke sett noen særlige tegn til vann i oljen. Min erfaring er at det da blir en mer hvit-brun-aktig farge og en litt seig konsistens.

Oljen er/var helt fersk, og hadde det vært 4 liter vann der så tror jeg vi hadde snakket om "slush" heller enn sjokomelk. I tillegg hadde jeg forventet å se mer "snerk" på bånn etter å ha latt det stå et døgn.

Det var imidlertid en del sort "asfalt" i bånn av bøtten, så hvor mye som har løsnet i denne prosessen vet jeg ikke, men mye gørr har nok kommet ut og det sikkert det som farger blandingen.

Når jeg "rugger'2 på bøtten så ser det ut som oljemaling som ikke er helt blandet (bare veldig tyntflytende). Det tyder (for meg) på at det er to relativt like stoffer og ikke vann+olje (som ville dannet "slush" eller perler)

 

Veldig intens lukt av bensin også (nesten så jeg fikk vondt i hodet).

 

Jeg må nok bytte oljefiltret et par ganger etter dette også. er det noen som vet hvilket Biltema filter som er til B21?

Ellers tenker jeg å kjøpe filter til mekonomen for å bruke når dette er ferdig.

 

En annen ting:

Bodehode: jeg takker gjerne ja til en nåleventil (skal denne ha O-ring?). Det er en av de mest sannsynlige årsakene mine. Jeg PM'er deg. :)

Redigert av nakamoomin (see edit history)
Link to post

Da har jeg v? i b?n igjen.

Sjekket drivstoffpumpen og den viser 0,25 bar p?omgang, s?en er ok.

 

bilde

 

Da er det bare ?a fra hverandre den d?ige forgasseren og sjekke n?ventil og flotr.

 

N?ventil ble demontert og sjekket. Synes den virker OK, men den f?en rens. Flotr er tilsynelatende OK men jeg synes jo den er litt langt mot venstre n?jeg ser inn innsuget. Satte en liten skrutrekker i ett av sporene i platen som er opphenget. "Snap" s?likket den inn et hakk (ca 2 mm).

 

N?ar den god klaring til veggen og pakningen.

bilde

 

Ok. Skru ihop og h?.

 

WROOM!

 

Sweet music. Idler pent p?a 900.

Monterer flammedempere og setter p?yddemperen. Ikke bra... N?il den ikke ilde uten litt gass. Hva er det n?a?

Sjekker ventilcover og ser at det kommer litt eksos ut av ventilasjonshullet.

 

Huff da. Finner frem momentnkkel og sjekket toppen. Den er ok, og ikke er det tegn til vann i oljen. Kan v? d?ig stempelring p?n sylinder. Vi f?se om det g?seg til. Motoren har jo v? gjennom en solid renselsesprosess.

 

Tilbake til saken. N?eksosen blir dratt inn i forgasserene s?kaper det krll med tomgangen. Lsningen er ?i tmgangsskruen en kvart omdreining ekstra. P?ed lokket og sjekke. Idler greit p?a 1000. Det f?duge.

 

P?ide med en liten tur p?jorden og sjekke tilstanden. Etter ?a f? motortempen opp i 70 er det p?ide ?lippe hestene ls. Etter litt lusking p?a 3750 er det WOT-tid. 28 knop p?PSen og turtall p?000-5100. Det st?i manualen at 5100 er maks tillat turtall for denne motoren. Kanskje jeg skulle g?pp ett hakk p?ropellstigning?

 

Bare kvart tank igjen.. P?ide ?unkre opp. 99,87 liter ville den ha. Det stemmer greit. Da er det bare ?ise hvordan det ser ut n?

bilde

 

Da jeg kom hjem sjekket jeg motoren. Alt virker OK men det lukter litt mye motor. Regner med at det skyldes eksosen i lyddemperen. I tillegg la jeg merke til litt drivstoff p?langen som g?opp til banjoene. Det ser ut som at det lekker litt p?en banjoen som st?p?en fremste forgasseren. Er det noe poeng i ?inne en ny "banjospiral" eller er det like greit ??or en T-kobling mellom forgasserene?

Noe annet som bekymrer meg litt er at det er en del saltvann i bunnen av motorrommet. Det ser ut som det er en liten lekkasje ca midtveis p?en svarte saken med frostpluggene p?tyrbord side. Kan man kalle det en eksospotte? Enten i den svarte saken eller i den rde (pumpen?) som henger p?iden like under.

 

 

Lurer p?m jeg m?a den av og sjekke tilstanden.

 

Ellers har jeg notert meg at oljetrykksm?ren er koblet feil vei s?en skal fikses. Det er en vindusvisker montert men den er ikke koblet. Det er en del elektrisk ?e over ogs?en det blir en annen dag. P?ide med en dram p?ytten!

 

Sent from my GT-N7100 using Tapatalk 2

 

Redigert av nakamoomin (see edit history)
Link to post

I helgen ble det tid til både hytte og båt. Kjøleskapet fikk plass i et skap og båten fikk en overgang av det elektriske. Det var litt spaghetti bak instrumentpanelet (slik det gjerne er med slike båter) men ting var forsåvidt greit lagt opp.

 

Oljetrykksmåleren viser fullt utslag på tenning og dropper til 0 når motoren er i gang. Ladelampen lyser ikke. Jeg forsøkte å bytte om på de to ledningene som kommer ut fra giveren. Nå lyser ladelampen, og oljetrykksmåleren oppfører seg mer normalt. Mer normalt betyr at den ikke virker... I tillegg vil ikke lademåleren over 0A når motoren er i gang. Det kan hende at den ikke har likt å være koblet "motsatt" og at den har tatt skade av det.. Er det noen som vet hva de to lederne til trykkmåleren skal være? Jeg regner med at blokken er jord og at de to lederne er +12 og signal. Kan det stemme?

 

Vindusviskermotoren gikk ikke, forrige eier mente at det hadde den ikke gjort så lenge han eide båten. Eplekjekk som jeg er regnet jeg med at det skulle være grei skuring. Not! Det var en massiv klump av rust der motoren hadde sittet. Da blir det vel biltema på meg igjen.

 

Ble tid til en liten tur på sjøen i dag også.

Motoren nøler litt på akselerasjon man må enten gi den sakte gass eller pumpe kjapt. Jeg lurer på om det kan være pga at jeg har stilt tomgangen litt ujevnt (fremme forgasser får litt mer spjeld enn bakre siden den får mer eksos siden den er nermere ventilasjonshullet i ventilcover)

 

En av de nærmeste dagene må jeg nok få målt kompresjonen også. I går hadde jeg 28 knop på full gass. I dag lå den og vaket mellom 25 og 26. Turtallet ligger dønn på 5100. Begynner å mistenke liten propell. På 4500 ligger den på 22-23. Med 4 personer i båten og alt av motordeler (ca 50 kg) så ble den litt treg å få i plan. Kanskje stigningen er riktig men diameter litt for liten?

 

3yreju4e.jpg

 

Planene videre er å få ryddet ut alt av motordeler og kvitte seg med det jeg ikke trenger. (Jetronic'en, innsuget for enkel forgasser, en stormberg gasser med innsug ++). Så skal jeg få tak i en grei B23 blokk som Per Tore foreslår og bygge meg en "ny" redblock. Tenker på Weber med langt innsug, renovere blokk, ny eller renovere topp og ventiler, "nye" stempler og ringer, polere kammen, nye veiv og kamlager, etc

Da kan jeg jobbe med det på vinteren og ha en grei båt i sommer.

 

Sent from my GT-N7100 using Tapatalk 2

 

 

Link to post

Jeg ser at Tapatalk til Andriod ikke er det beste for på poste innlegg på baatplassen.no..

 

Hvor ble det av alle linjeskiftene? Og hva er vitsen med Japanske tegn?

:)


ARG! det er ikke lov å redigere etter en gitt tid...

Jaja, får lage ny post da. Ser at dobbelpoter blir slått sammen til én. Det var bra.

 

Jeg så ikke noe til drivstoff-lekkasjen i går. Det er mulig at det var kobberskivene som trengte å gå seg litt til. Det kan også ha vært at jeg justerte på drivstoffkoblingen rett før jeg la merke til det (et par dråper ble hengene og etterlot seg litt vått på enden av slangen).

 

Temperaturen ligger stødig på 75°C.

 

Neste jobb er å skifte olje + filter og se på tilstanden etter at motoren har kjørt seg litt. Den ser forsåvidt OK ut når jeg sjekker i påfullingshyllet og på peilepinnen er den klar som krystall.

Jeg lurer også på å sette en gummislange på ventilasjonshullet til ventilcover slik at blowby ikke havner direkte inn i innsuget. Det jeg bekymrer meg litt for er at det kan bli litt mye CO i båten, noe jeg helst vil unngå..

Redigert av nakamoomin (see edit history)
Link to post

Så langt har jeg ikke kommet. Det blir nok et kapittel det også, men tviler på at det blir før til våren (tidligst). Har ikke tenkt å rote med det elektriske før jeg må. ;) Og da blir det ifm motorbytte. Akkurat nå aner jeg ikke hvordan det er wiret, men alt later til å fungere unntatt oljetrykksmåleren.

 

I dag ble det drittvær, men i morgen blir det forhåpentligvis ny viskermotor, testing av kompresjonen og kanskje litt annet småplukk.

 

Forrige eier hadde forresten slipt propellen litt. Jeg antar at den begynte å se litt løen ut. Den er nå ulakkert og støpt aluminium elsker ikke akkurat saltvann. Jeg lurer på om det er vits å fikse på den eller om jeg skal kjøpe en ny. Er det noen som har et tips om hvor man kan få tak i en 15x17 eller 14x19 med kort hub? Er Ragnar Ringstad eneste som har disse?

 

Badeplattform er litt stress å få tak i. Er det samme størrelsen på platformen til 1700 og 2000 (transomhøyde på 1700 vs 2000)? Eller blir den litt for liten? Hvis noen vet blir jeg glad.

 

Når det gjelder motorprosjektet lurer jeg på hva jeg skal se etter. Er alle B23 like bra? Bør jeg gjenbruke veiv/kam fra B21? Er det noen topper som er bedre enn andre?

 

Sent from my GT-N7100 using Tapatalk 2

 

 

Link to post

Det er stort sett "skakkingens" bruk i motorsport jeg kjenner til. B230 blokkene fra 93" har oljespyling av stemplenes underside, og er en favoritt blant raserbilmotorbyggere ihvertfall. Bilmotoren har slaglengde på 80mm, mens marineutgaven (AQ 151) har 86mm, er usikker på om du kan bruke veiv fra AQ140, men vil tro det. B21 og 23/230 er like blokker, med forskjellig borring. Da må du isåfall bytte stempler også, ellers får du trøbbel med høyden på stemplene. 531 eller 405 topp (De tre siste sifferene på eksos-siden av toppen) er å anbefale. Dette fordrer jo andre gassere også, eventuelt en omdysing av de du har.

Link to post

Takk for hjelp!

 

Jeg har forsøkt å lese meg opp, og dette er det jeg har funnet ut:

Det er mye myter og rykter rundt disse Volvomotorene.

- At 230 er svakere i blokken

- At 230 for marine ble spesialstøpt med sterkere gods

- At deler fra B21/23 ikke passer på B230.

- At råder/stempler/veiv er smidd på alle B23

- At råder/stempler/veiv er støpt på alle bilmotorer

- At kjøling er forskjelligg mellom B230 blokk/topper og B23

- At B21 topp passer rett på B23 blokk

-etc etc.

 

En ting alle virker enige om er at B23 og B21 deler det aller meste av utstyret.

Det kan til og med gå an å sette B21 topp på 23 blokken (med fare for litt økt komp.).

 

For min del er valget greit. Jeg kommer nok til å gå for en B23 da dette er minst riksky.

Link to post

En liten oppdatering:

 

Er i gang med å lage ny moring med nok vekt til å holde en 1200kg båt i til tider røff sjø, så jeg har latt båten ligge litt.

Det er vel egentlig bare måle kompresjon og endring av utluftingen (slik at forgasserne trekker like mye "ren" luft) som gjenstår.

 

Har byttet viskermotor og ser at jeg må ta et lite oppgjør med det elektriske likevel. (bryterpaner er wiret med felles pluss istedet for felles minus) Stay posted!

Link to post

Da har jeg en ny oppdatering:

 

Har fått flyttet båten opp til hjemmehavna, men underveis skar det seg litt for meg.

Har hatt problemer med tenning/forgassere. Om man gir gass kveler motoren seg. man må veldig sakte bringe gassen opp til ca 3000 og så pumpe den hardt i bånn (kjøre acc-pumpen hardt). Jeg har ikke kart å diale dette inn men jeg regnet med at det kunne justeres inn etterhvert. På vei fra Moss til Oslo merket jeg sporadisk "hosting". Vi hadde god tid, så vi gjorde et oveligg rett nord for Drøbak.

 

Jeg gikk over alt av pluggkabler (disse målte 3,5-4,5 kOhm), sjekket plugger og gap. Pluggene på 3 og 4 var ganske sleipe (en del olje) men de var ikke kokset. De fikk en rask touch med smergelpapir og så ble alt montert. Coilen ble demontert og denne virket litt "shady". de klunket omkring inni den og det var en ufin skvalpelyd. Heldigvis hadde forrige eier lagt igjen en original (brukt) Bosch coil som ble montert. Tomgangen ble dobbelsjekket og virket OK.

På tide å starte... Wroom .. på første uten antydning til hosting. ! :)

Etter å ha fått litt varme i blokken sjekket jeg komp. Jeg fikk 10 bar på alle sylinder som jeg mente burde være bra. Likevel er et en del røyk og eksos i veivhusventilasjonen. det er mulig at stempelringer eller ventilføringer er dårlig likevel.

 

Jeg la i vei og motoren virket å gå greit. Plutselig begynte den å hoste og "galoppere" noe voldsomt. Jeg var da kommet nesten på høyde med Nordstrand på Nesoddlandet. Jeg fikk karret meg inn til Falck-Nutec / ProDykk hvor jeg trodde det lå en molo, det viste seg å være en brygge på pilarer vannet innenfor var ikke så smult som jeg hadde håpet. Etter en del dunking mot betong og tre ble det avgjort å ringe RS som hjalp meg hjem. Jeg forsøkte å starte motoren etter at den var blit kald og den ubehagelige lyden av metall mot metall møtte meg. !!

 

Fankern! der i bånn av båten lå en deilig miks av saltvann og motorolje. Enten er det oljefilteret som har lekker eller så er det bunnpannen som ikke likte "bensinvaskingen". De tidligere turene hadde jeg alltid skiftet oljen (har gjort 4 ojleskift) for å sikre at det meste av "gørr" var ute. Da har jeg ikke merket lekkasjen. Alternativt så har jeg bommet fullstendig på siste oljefilterbytte og ikke fått skrudd til nok. Uansett: NY BLOKK skal inn!

 

Hurra! Da får jeg sjansen til å bygge ny motor raskere enn jeg hadde tenkt!! Har en honet b23 som bare trenger stempler og så flytter jeg alt (topp og kjøling etc) over. Tenker jeg skal kjøpe en ny eksosmanifold om de fremdeles har disse til ca 2000 på Mekonomen. Til våren blir det da et nytt innsug med en dobbel Weber og 123ignition. Da er det bare å finne nye veivlager, stempelringer, simringer etc for å få en AQ145 av den gamle 140-en... Skal bare dobbeltsjekke topp og Kam, men jeg tror ikke jeg trenger dette i første omgang.

Stay tuned!

Link to post

Liten oppdatering.

 

Da ser det ut som det blir en nyhonet B23 eller en B21 borret og honet til 1.overdim. Nye stempler og ringer blir det også samt nye veivlager. Toppen får polert ventilsetene og nye kamlager. Kammen får litt polish og kos, det samme gjelder for ventilene. Tenker også å gå over eksosmanifold og varmeveksler når jeg først har det av. Topp og bunnpanne skal ha nye pakninger og toppen får nye bolter. I tillegg blir alt av pumper gått over og det er mulig jeg wirer om en del av det elektriske men det får vi se på. Motoren blir uansett helt som ny.

 

Budsjettet er på under 10 båtlapper og det tror jeg at jeg klarer fint. Utrolig greit å ha Volvomotor når uhellet først er ute.

 

Til vinteren blir det forhåpentligvis ny forgasser (dobbel Weber m/choke) og 123ignition. Får se hva jeg får med meg fra USA...

 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...