nakamoomin Svart 3.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.April.2014 Hei igjen! Har vært stille her en stund, men nå er det litt nytt.. Får bygget en "ny" b23 borret til 2. overdim, nye stempler + ringer, nye lagre rund baut. Kontrollmålt, balansert og polert veiv. I tillegg får jeg en 530-topp (lett portet, tilvarende 531) med nyfreste ventilseter, K-kam, nye ventilfjærer og -føringer. Alt sammen bygget. Jeg kommer også til å gå for en 123ignition. og en ny Coil. Noen som har en anbefaling på Coil til den nye grom-motoren? Er Biltema sin tørre høyeffekts-coil fremdeles et ok kjøp? erfaringer? Er ikke helt sikker på hva som skjer med forgasserne ennå. AQ140-innsuget høster mye lovord på VCCN-forumet og regnes som et bra konstruert innsug. med de to Solexene mine overhalt og endelig innkjørt så er det nesten en skam å bytte dem nå. Jeg tror det blir en sesong til med dem så får jeg se om det blir en Weber-mod til vinteren... Da er det "bare" å hive ut den gamle motoren, noe som kommer til å bli "kjempemoro" i en båt som står i en krybbe med rompa 3 meter over bakken. Tror jeg må spørre noen med kran for å få den ut.. Kommer tilbake med mer info når jeg har noe å skrive om. :) Sitér dette innlegget Link to post
nakamoomin Svart 5.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2014 Da er 123ignition i hus... fant en pent brukt en (kjørt 3 ganger) til 1450,- så det var ikke så mye å tenke på. Motoren jeg får bygget er forresten denne: http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=47059004&searchclickthrough=true&searchQuery=b23 Jeg regner med at dette oppsettet kommer til å være bra for 140-145 HK, så en 15x17 HS propell skal da gi ca 31-32 knop, som jeg er godt fornøyd med. Da er det ut å skaffe seg ny propell til uken og å få byttet olje på drevet. Utløfting vet jeg ennå ikke hvordan jeg løser, men jeg tenker at det blir å få ut motoren, demontere topp/bunndel/kjølesystem i båten, ta av forgasser + avgass etc og løfte ned 1 og 1 del om gangen. For plassering blir det gjerne en motsatt prosedyre.. Tenker å det blir å skaffe seg et motorstativ og bygge motoren i båten..? Med mindre noen vet hvor man kan leie en mini-kran billig.. :) Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 5.April.2014 Link til dette innlegget Svart 5.April.2014 Kul tråd! Jeg er medeier på en Windy 22 dc. Vi har også AQ-145. I fjor høst demonterte svinghjulet seg selv. Heldigvis så ble det ikke store skader. Fikk marinaen til å ta ut motor og skiftet svinghjul. 15K med jobb og deler. Sitér dette innlegget Link to post
nakamoomin Svart 5.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2014 Et par bilder av helgens fangst : 123ignition - ship shape :) Original VP 15x17 HS - flett ny. Fikk propellen for en båtlapp, så er veldig fornøyd med det. Sitér dette innlegget Link to post
qwerty Svart 6.April.2014 Link til dette innlegget Svart 6.April.2014 Hei. Du var heldig som fikk tak på 123ignition på bruktmarked. Var det på finn du kom over denne? Tenker å bestille en ny, men kunne gjerne spart noen kroner da det blir brukt nok på båten i vår. Men, må man så må man. Blir vel en "ny motor" med 123ignition som erstatning for den originale fordeler fra 84. Sitér dette innlegget Link to post
nakamoomin Svart 6.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.April.2014 Har du kort vei til Sverige kan du bestille 123ignition fra Nederland og få levert til svensk postkontor Poste Restante. Da slipper du unna med 2500 synes jeg å huske.. Sitér dette innlegget Link to post
nakamoomin Svart 8.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April.2014 Siste nytt: Blokken er ferdig bygget og arbeidet med toppen er i gang. Kjenner at jeg gleder meg til resultatet! Må bare få fatt på et motorstativ for å "bygge" ferdig på en god måte og å organisere/bygge en slags løfteanretning.. Sitér dette innlegget Link to post
nakamoomin Svart 25.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2014 (redigert) Hei! Har vært litt stille her, men det har skjedd ting in kulissene. Har skrudd av kjølesystemet og det var rimelig røtent (varmeveksleren især). Kjøpte inn nye pakninger til "alt" (saltvannspumpe, rør, varmeveksler, silhus) fra Skruvat.se og begynte demontering. De observante ser også en ny oljepumpe (better safe than sorry) og eksosbelg. :) Det var sykt mye tæring på lokket, men heldigvis (ironi) hadde en av de forrige eierne brukt store mengder lim, pakningsmasse og epoksy! Når alt kom fra hverandre gikk det rett i dass! den lille "tappetuten" i bånn knakk av Hmm, får sjekke med Volvo hva de skal ha for en ny del (motoren er jo "flett" ny, så kankjse like greit å koste på seg litt nye gromdeler.. 10500,- NOK for innsatsen!! 13000,- NOK for huset!! 3500,- NOK for lokket ?? hmm, med tanke på at "motoren" (blokk, veiv, råder, stempler, alle tetninger, veivlager, rådelager, topp (som er portet), nye ventiler, ventilføringer, freste ventilseter, kamlager, alt montert, balansert og shimset) kom på ca 15000,- så synes jeg dette var stivt!! Fant heldigvis en brukt sak på ebay som så veldig bra ut. :) Litt over en uke senere hadde jeg den. Ingen spor av tæring. Ikke opplakkert, men mangler litt lakk her og der. Var ferskvannskjørt hele livet, og det synes! Pusset ned flasset maling og vasket med Aceton før maskering av viktige deler. Har lagt på grunning (alu primer) og rød motorlakk, mer bilder kommer senere. ;) Redigert 25.Juni.2014 av nakamoomin (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nakamoomin Svart 25.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2014 Kjøpte også ny eksosbelg (med klaff) siden den som var montert var av Biltema-typen (uten klaff). En ting jeg la merke til var at klaffene "tok i" på siden så de ikke lukket helt: Dette ble fikset ved å grovkutte det verste, før jeg la sandpapir (deretter smergelpapir) mellom klaff og stålring og dro ut papiret slik at det ble et perfekt avtrykk av stålringen. Resultatet: ganske tett og men fremdeles ingen "binding" eller kiling av klaffene. Sitér dette innlegget Link to post
sofa Svart 25.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2014 Disse plast tilkoblingene på din utrangsjerte varmeveksler, er de i orden og kunne du i så fall tengt å selle dem? Sitér dette innlegget Link to post
nakamoomin Svart 25.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2014 Ikke sikker på hvilke plastkoblinger du mener. Hvis du tenker på silhuset så er det i god stand, så jeg tenker å bruke det. Men har ikke sett noen sil i det, så jeg må nok på lete litt på drevdelar.se.. Noen som vet om silen er veldig viktig eller om det går greit å kjøre en sesong uten? Sitér dette innlegget Link to post
Bertramsen Svart 26.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2014 Sett på et sjøvannsfilter mellom drev og vannpumpe så går det finfint. :) Sitér dette innlegget Fjalar.no - Startside med eget gratis annonsetorg Link to post
nakamoomin Svart 26.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2014 Takk for tipset! Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 26.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2014 Hvordan blir det med oljekjøler på denne? Er det originalt på aq140? 145 har i hvertfall det. Er litt morsomme motorer dette. Lett å skru på og enkelt å få tak i deler. Vi blåste regreima for noen uker siden da strammehjulet takket for seg. Men stempler treffer ikke ventiler på aq145. Så var bare å sette på ny reim og justere. Hvor har du båten liggende? Sitér dette innlegget Link to post
nakamoomin Svart 26.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2014 Vet at aq145 skal ha oljekjøler, men har hørt begge deler om aq140... Er oljekjøler på denne ihvertfall. :) Greit å skru på, havarerer sjelden og tåler mye mishandling. Da er det ok med litt høyt drivstofforbruk. ;) har båten i Oslo. Håper å bli ferdig til ferien og utforske Oslofjorden i sommer. Stikke innom Drøbak (hytte) og Tønsberg (Slottsfjell) er bankers. Ellers er det opp til været. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 27.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2014 Ok, vi ligger i paddehavet. Har byttet regreim, strammehjul, overhalt impellerhus, nye stifter, kondensator og pluggledninger. Skal bytte noen pakninger som svetter. Er spent på hvordan 123ignition fungerer for deg. Men vi sliter med pittelitt høy temp. Skal skru av oljekjøleren til uka og rense den. Håper den drar ned temp med ett par grader. Da vil den ligge mellom 85 og 90. Dette virker som en god motor selv om den er noe tørst. Vår bruker ikke olje og olja holder seg lys og fin. Sitér dette innlegget Link to post
nakamoomin Svart 4.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2014 Lykke! ;) Sitér dette innlegget Link to post
Bodehode Svart 14.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2014 Nå har du fått 10 dager på deg, er Webern montert? Fungerer den bra? Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
Torsen67 Svart 21.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2014 Fått liv i snekka med ny gasser? Sitér dette innlegget Link to post
nakamoomin Svart 21.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2014 Ikke liv ennå.. Jeg har hatt en fin samling med overraskelser, så båten er ikke på vannet ennå. Men det kommer en fyldig oppdatering når jeg får tid / orker. Venter på spacere til gasseren. Kommer om en uke. Har blitt mye mer jobb enn forventet dette... Sitér dette innlegget Link to post
nakamoomin Svart 10.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2014 OK, det har vært hektisk på jobb-/bygge-/hjemmefronten, men her er en liten oppdatering. Båten er ennå ikke på vannet. Det som har skjedd er at jeg og Murphy har blitt på fornavn. :) Blokken er bygget. Alt av kjøling er renset og overhalt med nye pakninger etc. Impellerpumpen så forjævlig ut og lakk som en sil. Det var så mye brent gummi i den at det så ut som om den hadde blitt tørrkjørt lenge. Riper i aksling ble utbedret med 800/1200/2000 papir og autosol og ny simring montert. Montering av kobberrør var IKKE rett frem. "Luringen" som jeg velger å kalle forrige eier har hatt en forkjærlighet for sika, og ikke så mye for å følge monteringsanvisninger. Resultat: flere av rorene var ikke satt skikkelig (spesielt oljekjøler-eksos) og han hadde derfor bøyd disse til for å passe på et vis. Når jeg fikk nye pakninger på plass og presset rørene helt inn var de altså både for korte og med skeive anleggsflater. Jeg har fått prøvd meg som rørlegger og sammen med blåselampe, en forlenger til pipesett, en hammer og hjemmelaget ambolt fikk jeg omsider alt av rør til tilnærmet original fasong. Alt passet sammen unntatt eksosmanifold (ny, type HGE). Det ble Kina-kopi på meg, men til priden er jeg OK fornøyd. Ulemper er: Ikke frostplugger (det er brukt rørplugger), løfteøyet passer ikke (HGE er ca 5mm tykkere enn originalt), varmeveksler passer ikke (øyene til skruene bommer med ca 3 mm i forhold til manifolden).. Lageret i svinghjulskåpen var røtent, så det og alle somringer/låseringer ble byttet. Fikk løftet inn motoren på onsdag i forrige uke og koblet det elektriske samt fylt motoren med væsker på torsdag. Fyrte opp på første forsøk med ny forgasser og 123ignition på fredag. (litt stolt). Det som nå gjenstår er å få på drevet samt å tette en eksoslekkasje (må flytte på/stramme overgang mellom manifold og eksosbend). Jeg poster en video av motoren som starter når jeg er hjemme. :) Sitér dette innlegget Link to post
nakamoomin Svart 13.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2014 Drevet er på kjøling fungerer som det skal (bra trøkk i den impellerpumpen) men eksosslange må byttes. Har ikke lyst å demontere manifold for det lille som er igjen av sesongen, så jeg prøver meg med silikonslange. Hvorfor silikonslange? Veldig fleksibel, tåler høye temperaturer (260 C). Tåler saltvann og kjemikalier godt. Jeg har 3" og 3 1/4". Noen som husker dim på manifold? Var det ikke 3" diameter? Kommer tilbake med mer. :) Sitér dette innlegget Link to post
nakamoomin Svart 13.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2014 3 1/2.. Toppers! Da må det skaffes også. Nå begynner det å spøke kraftig for sesongen her.. Kjenner at jeg og Murphy er blitt litt for gode kamerater i sommer.. :/ jeg får se om jeg får ånden over meg til helgen. Ellers er det vel vinterlagring neste... Sitér dette innlegget Link to post
nakamoomin Svart 15.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2014 Ser at LaSa har inne til 530,- så jeg stikker ut dit og får fatt i en originaldel. PS: silikonslange er ikke egnet for bensin (og det er jo litt av det i eksosen). Bare tenkte å informere andre som har tenkt samme tanken som meg. Silikonslange er derimot ypperlig som sleeving rundt andre slanger/ledninger som må legges nær eksos etc. :) Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 15.August.2014 Link til dette innlegget Svart 15.August.2014 Akslingen til impeller holder fortsatt tett? Vi prøvde på samme som deg, men etter en kort stund begynte den å lekke. Kjøpte ny aksling og bronseforinger så ble den tett. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.